ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ

«Πίσω από τις Θημωνιές»: Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της Ασημίνας Προέδρου 

«Παρακολουθούμε την ιστορία από τρεις οπτικές, του πατέρα, αγρότη και ψαρά, ο οποίος λόγω χρεών αρχίζει να διακινεί παράνομα μετανάστες», εξηγεί η Ασημίνα Προέδρου ΑΠΕ-ΜΠΕ

Η λίμνη Δοϊράνη στη μεθόριο Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας αποτελεί σκηνικό της ιστορίας ανθρώπων εγκλωβισμένων σε μία διεφθαρμένη κοινωνία, στην πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της Ασημίνας Προέδρου «Πίσω από τις Θημωνιές», που παίρνει μέρος στο διαγωνιστικό τμήμα «Meet the Neighbors» του 63ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

«Η ταινία διαδραματίζεται στα σύνορα Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας, στη Δοϊράνη, σε ένα ελληνικό χωριό. Είμαστε στο 2015, υπάρχει ένα μεταναστευτικό κύμα προς τη Βόρεια Ευρώπη και στην ιστορία της ταινίας μετανάστες προσπαθούν να περάσουν μέσω της λίμνης» δήλωσε σε συνέντευξη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Ασημίνα Προέδρου, σκηνοθέτρια και σεναριογράφος της ταινίας, που είχε βραβευθεί το 2016 ως πρότζεκτ στο Φόρουμ Συμπαραγωγών Crossroads του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

«Παρακολουθούμε την ιστορία από τρεις οπτικές, του πατέρα, αγρότη και ψαρά, ο οποίος λόγω χρεών αρχίζει να διακινεί παράνομα μετανάστες», εξηγεί η Ασημίνα ΠροέδρουΑΠΕ-ΜΠΕ

«Παρακολουθούμε την ιστορία από τρεις οπτικές, του πατέρα, αγρότη και ψαρά, ο οποίος λόγω χρεών αρχίζει να διακινεί παράνομα μετανάστες, της συζύγου του που είναι εκκλησάρισσα του χωριού, έμπιστη του παπά και βρίσκεται σε μία αναζήτηση για το ποιος είναι ο πραγματικός Λόγος του Θεού και της κόρης, η οποία προσπαθεί να ορίσει τη ζωή της μέσα σε ένα καταπιεστικό περιβάλλον», εξήγησε η σκηνοθέτρια, η οποία το 2015 ταξίδεψε πρώτη φορά στην περιοχή της Δοϊράνης για την εύρεση κατάλληλων τοποθεσιών για τα γυρίσματα. Όταν συνάντησε πρόσφυγες που προσπαθούσαν να περάσουν τα σύνορα και τους επέστρεφαν πίσω από τη Βόρεια Μακεδονία από τη Δοϊράνη, αποφάσισε να εντάξει την πτυχή αυτή στην ιστορία της ταινίας.

«Παρακολουθούμε την ιστορία από τρεις οπτικές, του πατέρα, αγρότη και ψαρά, ο οποίος λόγω χρεών αρχίζει να διακινεί παράνομα μετανάστες», εξηγεί η Ασημίνα ΠροέδρουΑΠΕ-ΜΠΕ

Το θέμα της ταινίας, όπως διευκρίνισε, «έχει να κάνει με το πώς οι άνθρωποι τσακιζόμαστε σε ένα σύστημα που δε λειτουργεί και στο οποίο υπάρχει διαφθορά», σημειώνοντας ότι με τις τρεις ιστορίες των μελών της ίδιας οικογένειας και τους άλλους χαρακτήρες δίπλα στους κεντρικούς προσπάθησε «να σκιαγραφήσει την κοινωνία».

Η ταινία γυρίστηκε σε τρεις νομούς της Ελλάδας -Αττική, Βοιωτία και Κιλκίς- και σε δύο χώρες -Ελλάδα και Βόρεια Μακεδονία- το 2021, την περίοδο του δεύτερου lockdown λόγω της πανδημίας με πολλούς περιορισμούς σε ισχύ.

«Παρακολουθούμε την ιστορία από τρεις οπτικές, του πατέρα, αγρότη και ψαρά, ο οποίος λόγω χρεών αρχίζει να διακινεί παράνομα μετανάστες», εξηγεί η Ασημίνα ΠροέδρουΑΠΕ-ΜΠΕ

«Ήταν πολύ απαιτητικά τα γυρίσματα. Το βασικό πρόβλημα στην Ελλάδα είναι ότι ποτέ δεν έχεις τους απαραίτητους πόρους και αυτό δημιουργεί την ανάγκη να βρίσκεις λύσεις. Η ταινία είχε πάρα πολλούς χώρους, πάρα πολλούς κομπάρσους και γυρίστηκε σε μία περίοδο μεγάλης ανασφάλειας», επισήμανε η Ασημίνα Προέδρου, προσθέτοντας ότι για τον παραγωγό είναι μεγάλο ρίσκο, όταν αποφασίζει να γυρίσει μία ταινία σε συνθήκες lockdown.

Ακυρώσεις παραχώρησης χώρων, αδυναμία εύρεσης κοστουμιών και σκηνικών λόγω των κλειστών καταστημάτων και η συνεχής προσπάθεια προσαρμογής σε νέα δεδομένα ήταν μεταξύ των πολλών δυσκολιών, σύμφωνα με τη σκηνοθέτρια.

«Παρακολουθούμε την ιστορία από τρεις οπτικές, του πατέρα, αγρότη και ψαρά, ο οποίος λόγω χρεών αρχίζει να διακινεί παράνομα μετανάστες», εξηγεί η Ασημίνα ΠροέδρουΑΠΕ-ΜΠΕ

«Μπορεί να έχεις γυρίσει ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της ταινίας και να ζητούν από την παραγωγή να αλλάξεις το σενάριο ή να βγάλεις έναν χώρο» εξήγησε και εξήρε τη συνεργασία με τους καλλιτεχνικούς συνεργάτες της.

«Με τον διευθυντή φωτογραφίας, την ενδυματολόγο, τον σκηνογράφο κάναμε "μαγικά". Είχαμε διάφορους περιορισμούς και προσπαθούσαμε να βρούμε δημιουργικές, καλλιτεχνικές λύσεις», είπε. «Πήρα απόφαση να γυρίσουμε την ταινία με πολλά κοντινά πλάνα, επειδή δεν είχαμε τον αριθμό των κομπάρσων που θέλαμε και δε θα μπορούσαμε να στήσουμε τους χώρους, όπως επιθυμούσαμε» συμπλήρωσε.

Οι αντιξοότητες ωστόσο, όπως παραδέχθηκε, τη βοήθησαν να μάθει να διαχειρίζεται πολύ καλύτερα, πιο ψύχραιμα μια σειρά από δύσκολες καταστάσεις.

Όμορφη και έντονη χαρακτήρισε τη συνεργασία με τους ηθοποιούς. «Είμαι πάρα πολύ ευχαριστημένη με τις ερμηνείες», υπογράμμισε. «Οι ηθοποιοί δουλεύουν με διαφορετικό τρόπο, κάποιοι πιο τεχνικά, κάποιοι κάνουν πιο μεγάλη προετοιμασία, κάποιοι έχουν την ανάγκη να αυτοσχεδιάσουν, να μπουν εκείνη τη στιγμή στο συναίσθημα. Είναι πολύ διαφορετικός ο τρόπος που δουλεύει ο καθένας. Στην πορεία αρχίσαμε να βρίσκουμε την επικοινωνία στο σετ», ανέφερε.

«Ο ηθοποιός αφενός εκτίθεται, αφετέρου χρειάζεται εξαιρετικά μεγάλη συγκέντρωση. Πρέπει να είναι συγκεντρωμένος στο 100%, να είναι σε αυτό που κάνει 100%, γιατί μία ματιά λάθος πετάει έξω τον θεατή», παρατήρησε η Ασημίνα Προέδρου τονίζοντας ότι πρόκληση είναι «το πώς καταφέρνεις να πάρεις ό,τι καλύτερο μπορείς από τον ηθοποιό, γνωρίζοντας ότι δουλεύει ανορθόδοξα».

Η Ασημίνα Προέδρου, όταν ήταν στη πέμπτη δημοτικού είδε την ταινία «Σινεμά ο Παράδεισος» και αποφάσισε να γίνει σκηνοθέτρια κινηματογράφου. Σπούδασε Οικονομικά, εργάστηκε ως οικονομολόγος σε εταιρεία για 14 χρόνια και αποφάσισε τελικά να κάνει σπουδές στον κινηματογράφο, στην Αθήνα.

Η σκηνοθεσία θέλει να είσαι στα πόδια σου, να ξέρεις τι θέλεις και η πορεία που είχα με βοήθησε, σημείωσε η δημιουργός της πολυβραβευμένης μικρού μήκους ταινίας «Red Hulk» (2013), η οποία κέρδισε, μεταξύ άλλων, τον Χρυσό Διόνυσο στο Φεστιβάλ Δράμας (2013) και το Α΄ Βραβείο Καλύτερης Μικρού Μήκους στις Νύχτες Πρεμιέρας (2013).

Ιδιαίτερα ενθουσιασμένη που η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της θα έρθει σε επαφή με το κοινό και με τις δύο προβολές στο 63ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, σήμερα και αύριο sold out, αποκάλυψε πώς θα ήθελε να φεύγει το κοινό από την κινηματογραφική αίθουσα Τζον Κασσαβέτης: «Μου αρέσει να βλέπω ταινίες, τις οποίες τις σκέφτομαι αργότερα. Θα ήθελα να μην την ξεχάσει αφού τη δει το κοινό», είπε προσθέτοντας ότι σκηνοθετεί ταινίες για να μοιράζεται τους προβληματισμούς της.

Στην ταινία «Πίσω από τις θημωνιές» σε σενάριο και σκηνοθεσία της Ασημίνας Προέδρου, διευθυντής φωτογραφίας είναι ο Σίμος Σαρκετζής, υπεύθυνη μοντάζ η Ηλέκτρα Βενάκη. υπεύθυνοι ήχου είναι οι Νίκος Παπαδημητρίου, Ηλέκτρα Βενάκη, Περσεφόνη Μήλιου, Κώστας Βαρυμποπιώτης. Η μουσική είναι του Μάριου Στρόφαλη.

Παίζουν οι ηθοποιοί Στάθης Σταμουλακάτος, Λένα Ουζουνίδου, Ευγενία Λάβδα, Χρήστος Κοντογεώργης, Ντίνα Μιχαηλίδου και Πασχάλης Τσαρούχας. Η παραγωγή είναι των εταιρειών Αργοναύτες ΑΕ, FICTION PARK, Sektor Film (Ιωάννα Μπολομύτη, Markus Halberschmidt, Vladimir Anastasov, Angela Nestorovska).

Η ταινία «Πίσω από τις θημωνιές» αναπτύχθηκε μέσω των προγραμμάτων «Script Station – Talents Sarajevo» (2015) και «Script Station – Berlinale Talents» (2016), καθώς και του προγράμματος «First Film First – Goethe-Institut Young Directors Academy» (2016-2017), ενώ απέσπασε το βραβείο του Centre National du cinéma et de l’Image animée της Γαλλίας στο Φόρουμ Συμπαραγωγών Crossroads του 57ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (2016).

Είναι μία συμπαραγωγή Ελλάδας, Γερμανίας και Βόρειας Μακεδονίας, και ολοκληρώθηκε, μεταξύ άλλων, με την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, της ΕΡΤ, του προγράμματος «Creative Europe MEDIA», του Κινηματογραφικού Δικτύου Νοτιοανατολικής Ευρώπης (SΕΕ Cinema Network), του Οργανισμού Κινηματογράφου της Βόρειας Μακεδονίας, του γερμανικού τηλεοπτικού σταθμού ZDF-Arte και του ευρωπαϊκού ταμείου στήριξης Eurimages.

Οι δύο προβολές της ταινίας σήμερα στις 19:00 και αύριο στις 16:00 στο πλαίσιο του 63ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, στην αίθουσα Τζον Κασσαβέτης είναι sold out. Η ταινία «Πίσω από τις θημωνιές» (το τρέιλερ στον σύνδεσμο https://www.youtube.com/watch?v=D6ISfwXAUjc ) θα αρχίσει να προβάλλεται στις κινηματογραφικές αίθουσες στις 19 Ιανουαρίου του 2023.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης