ΕΛΛΑΔΑ

Νέες αποκαλύψεις: Η «στοιχειωμένη» σύμβαση 717 και τα δύο κουμπιά που θα απέτρεπαν την τραγωδία

ΜΠΟΛΑΡΗ ΤΑΤΙΑΝΑ / Eurokinissi

Συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό οι αποκαλύψεις για τα κακώς κείμενα στον ελληνικό σιδηρόδρομο, αναδεικνύοντας δυσλειτουργίες, λάθη, παραλείψεις και ασυνεννοησία -όλα στοιχεία που συντέλεσαν στην τραγωδία στα Τέμπη.

Η εφημερίδα «Καθημερινή» αποκαλύπτει ότι η σύμβαση 717 της ΕΡΓΟΣΕ για την τηλεδιοίκηση όχι μόνο δεν εκτελέστηκε αλλά υπήρξαν και παρεμβάσεις στους ελέγχους που διενεργήθηκαν στη συνέχεια για το γιατί δεν υλοποιήθηκαν τα όσα προέβλεπε.

Όπως γράφει η εφημερίδα, η επιθεωρήτρια της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΕΑΔ), που είχε αρχικά αναλάβει την σύμβαση, αντικαταστάθηκε λίγους μήνες πριν από την υποβολή του πορίσματος.

Μάλιστα, της αφαιρέθηκε ο φάκελος της υπόθεσης, με την ίδια να υποβάλει την παραίτησή της και να αποχωρεί από την ανεξάρτητη αρχή.

Το περιστατικό αυτό έλαβε χώρα την άνοιξη του 2021 ενώ το τελικό πόρισμα κατατέθηκε τέσσερις μήνες αργότερα, τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους.

Απουσιάζει, όμως, η υπογραφή της επιθεωρήτριας ενώ πρώτος υπογράφων εμφανίζεται ο ελεγκτής της ΕΑΔ, που έως τότε εμφανιζόταν να συνεπικουρεί την επιθεωρήτρια στους ελέγχους.

Κατά την ίδια πηγή, στο τελικό πόρισμα γίνονται συστάσεις για την υλοποίηση του έργου και όχι τη μεταφορά του σε δικαστική έρευνα.

Φωτογραφία από το σημείο της τραγωδίας(AP Photo/Giannis Papanikos)

Το πόρισμα έφτασε στον οικονομικό εισαγγελέα, ο οποίος το έθεσε στο αρχείο.

Από τον Μάιο του 2022, ωστόσο, την υπόθεση διερευνούν και Ευρωπαίοι εισαγγελείς μετά από καταγγελία για τη συγκεκριμένη σύμβαση.

Η σύμβαση αυτή αναμένεται να βρεθεί στο επίκεντρο της συζήτησης αύριο, Δευτέρα 20 Μαρτίου, στη Βουλή.

Το δυστύχημα θα είχε αποτραπεί με το πάτημα δύο κουμπιών

Σταθμάρχης της Λάρισας, μιλώντας στο OPEN, έδειξε πώς γίνεται η αυτόματη χάραξη δρομολογίου και εξήγησε πώς θα μπορούσε να είχε αποτραπεί με το πάτημα δύο κουμπιών το δυστύχημα.

Ωστόσο, φαίνεται πως ο μοιραίος σταθμάρχης δεν γνώριζε πώς γινόταν η συγκεκριμένη διαδικασία.

Ο ίδιος ανέφερε ότι όταν παίρνουν την αγγελία από τον προηγούμενο σταθμάρχη, χαράζουν την διαδρομή του κατά την είσοδό της.

Αυτό γίνεται αυτοματοποιημένα, πατώντας ένα κουμπάκι στην αρχή και ένα στο τέλος της διαδρομής.

Εάν έχει γίνει κάποιο λάθος μπορεί να αποφευχθεί με δύο τρόπους:

  • Είτε γυρίζοντας το κλειδί με το χέρι
  • Είτε κάνοντας αυτόματη χάραξη

Η συγκεκριμένη λειτουργεία μπαίνει με το πάτημα δύο κουμπιών.

Τα επόμενα βήματα της έρευνας

Μια ογκωδέστατη δικογραφία, που συμπληρώνεται συνεχώς με νέα στοιχεία, έχει φτάσει στα χέρια του ειδικού εφέτη ανακριτή που διερευνά το δυστύχημα στα Τέμπη, με τον δικαστικό λειτουργό να έχει ήδη καλέσει σε απολογία τους δύο σταθμάρχες και τον προϊστάμενό τους και να ετοιμάζεται τώρα, κατά πληροφορίες, να βάλει στο «στόχαστρο» και νέα πρόσωπα.

Ήδη από τις πρώτες διώξεις που ασκήθηκαν κατά των κεντρικών προσώπων της τραγωδίας -τον 59χρονο προφυλακισμένο σταθμάρχη, τους δύο συναδέλφους του αλλά και τον προϊστάμενό τους- δικαστικοί κύκλοι ανέφεραν με βεβαιότητα ότι θα υπάρξουν και νέες διώξεις για το τραγικό δυστύχημα.

Πληροφορίες αναφέρουν πως το επόμενο διάστημα ο ειδικός εφέτης ανακριτής θα ξεκινήσει να διερευνά και τον τρόπο με τον οποίο ο άπειρος σταθμάρχης Βασίλης Σαμαράς βρέθηκε μόνος του κατά τη διάρκεια της βάρδιας της 28ης Φεβρουαρίου.

Και μάλιστα, σε ένα πόστο κομβικό και με βαριές ευθύνες -με έμπειρους συνταξιούχους σταθμάρχες να ξεκαθαρίζουν ότι απαιτείται ιδιαίτερη εμπειρία για να καλύψει κάποιος τη θέση αυτή στον κεντρικό σταθμό της Λάρισας.

Η δικαστική έρευνα θα εστιαστεί στα ανώτερα στελέχη του ΟΣΕ που ευθύνονται για την τοποθέτηση του Βασίλη Σαμαρά στην εν λόγω θέση ενώ παράλληλα θα αναζητηθούν και τυχόν ευθύνες στελεχών της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ).

Ενδεικτικό είναι ότι ο επιθεωρητής που εμφανίστηκε αυτοβούλως στις 3 Μαρτίου του 2023 ενώπιον της πρώτης ανακρίτριας που χειρίστηκε την υπόθεση, άφησε αιχμές για στελέχη του ΟΣΕ και της ΡΑΣ, λέγοντας πως ο Βασίλης Σαμαράς ανέλαβε από την 1-2-2023 κανονικά καθήκοντα, ως πιστοποιημένος και ικανός από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων.

Ο προϊστάμενος του ΟΣΕ είχε εκτιμήσει, παράλληλα, πως εάν ο έμπειρος σταθμάρχης της Λάρισας είχε διασφαλίσει έστω το ένα τρένο, τότε ενδεχομένως το δυστύχημα να είχε αποφευχθεί.

Διαβάστε επίσης: «Αν είχε εξασφαλίσει την αμαξοστοιχία 2597, ίσως να είχε αποφευχθεί»: Τρεις καταθέσεις - φωτιά

Απολογούνται σταθμάρχες και προϊστάμενος

Την Παρασκευή, 24 Μαρτίου, αναμένεται να απολογηθούν ενώπιον του ειδικού εφέτη ανακριτή οι δύο σταθμάρχες, που φέρονται να αποχώρησαν νωρίτερα από το πόστο τους.

Ο προφυλακισμένος σταθμάρχης έχει υποστηρίξει στην απολογία του ότι οι δύο εμπειρότεροι συνάδελφοί του έφυγαν από το σταθμαρχείο λίγο μετά τις 22:00 και αρκετά πριν από τη λήξη της βάρδιάς τους στις 23:00.

Και οι δύο βρίσκονται αντιμέτωποι με σοβαρές κατηγορίες για διατάραξη ασφάλειας των συγκοινωνιών -ένα αδίκημα που τιμωρείται σε βαθμό κακουργήματος με ποινές από 10 χρόνια έως και ισόβια- αλλά και ανθρωποκτονίες από αμέλεια κατά συρροήν και σωματικές βλάβες με τον ίδιο χαρακτηρισμό.

Φωτογραφία από διαμαρτυρία για το δυστύχημα στο κέντρο της Αθήνας(AP Photo/Yorgos Karahalis)

Τις ίδιες κατηγορίες αντιμετωπίζει και ο προϊστάμενος του ΟΣΕ, που ήταν επιφορτισμένος με την κατάρτιση του προγράμματος βαρδιών, ο οποίος θα απολογηθεί τελικά στις 30 Μαρτίου.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης