ΚΟΣΜΟΣ

Το ναυπηγείο που κατασκεύασε τον Τιτανικό κινδυνεύει με χρεοκοπία

ASSOCIATED PRESS

Έπειτα από 158 χρόνια, το ναυπηγείο Harland and Wolff που βρίσκεται στη Βόρεια Ιρλανδία και κατασκεύασε τον Τιτανικό, βρίσκεται στα πρόθυρα της πτώχευσης.

Η βρετανική κυβέρνηση όρισε ένα διαχειριστή, ώστε να επιβλέψει την αναδιοργάνωση της εταιρείας, όπως δήλωσε εκπρόσωπος του ναυπηγείου. Η υπόθεση αναμένεται να εκδικαστεί την Τρίτη ενώπιον βρετανικού δικαστηρίου.

Το ναυπηγείο με έδρα το Μπέλφαστ απασχολούσε περίπου 35.000 εργαζόμενους κατά της διάρκεια της ακμής του πριν από το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο το 1935. Σήμερα, διαθέτει μόλις 123 υπαλλήλους πλήρους απασχόλησης. Οι εργασίες στο ναυπηγείο έχουν σταματήσει από το 2003, οπότε και κατασκευάστηκαν δύο επιβατηγά πλοία. Έκτοτε, η εταιρεία Harland and Wolff έχει επικεντρωθεί στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, κατασκευάζοντας αεροδυναμικές και υδροδυναμικές τουρμπίνες για εξωχώρια χρήση.

Οι εργάτες έχουν καταλάβει το ναυπηγείο την τελευταία εβδομάδα και δεσμεύθηκαν τη Δευτέρα να συνεχίσουν τον αγώνα τους, ώστε να το κρατήσουν ανοικτό. Το συνδικάτο των εργαζομένων αναμένει τη σημερινή εκδίκαση της υπόθεσης, ώστε να αναζητήσει την έκδοση εντολής επίσχεσης εργασίας, ώστε να αποτραπεί το κλείσιμο του του ναυπηγείου.

«Δεν θα αφήσουμε αυτό το ξακουστό ναυπηγείο στην τύχη του», δήλωσε ο Μάικλ Μαλχόλαντ, οργανωτής του συνδικάτου. «Η κατάληψη θα συνεχιστεί και ο αγώνας μας θα συνεχιστεί».

Το ναυπηγείο παλεύει για ένα συμβόλαιο κατασκευής δύο φρεγατών για το βρετανικό Ναυτικό και πασχίζει για έναν ενδιάμεσο δανεισμό ύψους 600.000 βρετανικών λιρών (περίπου 730.000 δολάρια), για να αποφύγει τη χρεοκοπία, ενώ παράλληλα αναμένει την απόφαση για ακόμη ένα συμβόλαιο παραγωγής υλικών ΑΠΕ μέσα στους επόμενους μήνες.

Ωστόσο, η εταιρεία δεν έχει κατορθώσει να αποκτήσει το δάνειο μέχρι στιγμής, με αποτέλεσμα η διαδικασία της χρεοκοπίας να παραμένει ως η μοναδική επιλογή. Ο εκπρόσωπος του ναυπηγείο δήλωσε ότι θα εξαρτηθεί από το διαχειριστής εάν η εταιρεία θα μπορέσει να παραμείνει λειτουργική ή θα κηρύξει πτώχευση.

Τα περισσότερα από τα συμβόλαια ναυπήγησης φορτηγών πλοίων έχουν μετατοπιστεί σε κατασκευαστικές εταιρείες χαμηλού κόστους στην Ασία, ενώ τη μερίδα του λέοντος ως προς την κατασκευή πολυτελών πλοίων κρουαζιέρας κατέχουν πλέον ευρωπαϊκές εταιρείες ναυπηγείων όπως οι STX Europe, Meyer Werft και Fincantieri.

Η Harland and Wolff και άλλα βρετανικές εταιρείες ναυπήγησης έχουν απωλέσει εδώ και δεκαετίες τα πρωτεία στον τομέα αυτό από τους Ευρωπαίους ανταγωνιστές τους.

Η εταιρεία έμεινε στην Ιστορία για την κατασκευή του Τιτανικού και των δύο αδελφών πλοίων του, του Olympic και του Βρετανικού για λογαριασμό της ναυτιλιακής εταιρείας White Star Lines το 1909. Με μήκος περίπου 900 ποδών, ο Τιτανικός υπήρξε το μεγαλύτερο επιβατηγό πλοίο την εποχή εκείνη.

Παρά τη βύθισή του και παρά το άδοξο τέλος που είχε και ο Βρετανικός, όταν βυθίστηκε κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, η εταιρεία συνέχισε με επιτυχία τις δραστηριότητές της. Ωστόσο, τα πράγματα άλλαξαν δραματικά με την έναρξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, με την αύξηση των υπερατλαντικών αερομεταφορών.

Η Harland and Wolff πέρασε υπό τον έλεγχο του βρετανικού Δημοσίου το 1975. Εξαγοράστηκε από τη Fred Olsen Energy, μια νορβηγική offshore εταιρεία γεωτρήσεων το 1989, όταν στο δυναμικό της μετρούσε περίπου 10.000 υπαλλήλους. Η εταιρεία, πλέον γνωστή ως Dolphin Drilling, υπέβαλε αίτηση για πτώχευση νωρίτερα φέτος και έβαλε πωλητήριο για την Harland and Wolff. Η προθεσμία για την εύρεση αγοραστή έληξε στις 17:00 ώρα Μπέλφαστ τη Δευτέρα.

The shipyard that built the Titanic is heading for bankruptcy, By Chris Isidore, CNN Business

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης