ΚΟΣΜΟΣ

Πώς μια μικρή εταιρία δημοσκοπήσεων βοήθησε τον Τραμπ για γίνει ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ;

REUTERS/Carlo Allegri

Στις εκλογές των ΗΠΑ της 8ης Νοεμβρίου δεν ήταν μόνο η Χίλαρι Κλίντον που έχασε, αλλά και οι εταιρίες δημοσκοπήσεων, που όχι απλά δεν μπόρεσαν να προβλέψουν την νίκη του Ντόναλντ Τραμπ, αλλά έδειχναν την υποψήφια των Δημοκρατικών ως το φαβορί μέχρι την τελευταία στιγμή. 

Μια μικρή βρετανική εταιρία που δούλευε για τον Τραμπ όμως κατάφερε να αποτυπώσει τον σφυγμό των εκλογών και να δείξει από νωρίς την άνοδο του ρεπουμπλικάνου.

Λίγες εβδομάδες πριν από την τελική αναμέτρηση η Cambridge Analytica, με έδρα το Λονδίνο, είδε την αύξηση υπέρ του Ντόναλντ Τραμπ από 1% έως 3% σε πολιτείες όπως το Οχάιο, η Πενσυλβανία, το Μίσιγκαν και το Γουινσκόνσιν.

Αυτό οφειλόταν στην κινητοποίηση μεγαλύτερων σε ηλικία ψηφοφόρων και πολιτών που συνήθως δεν προσέρχονταν στις κάλπες, ατόμων δηλαδή που οι μεγάλες εταιρίες δεν περιέλαβαν στις μετρήσεις τους.

Που οφείλεται η επιτυχία

Ο Ματ Οξζκόβσκι, υπεύθυνος για τις μετρήσεις της εταιρίας για τον Ντόναλντ Τραμπ είπε στο Mashable: «Δεν είναι ο τυπικός ρεπουμπλικάνος υποψήφιος γι’ αυτό δεν μπορείς να θέσεις τα ίδια δημογραφικά κριτήρια ανθρώπων που για παράδειγμα ψήφισαν τον Μιτ Ρόμνεϊ το 2012».

Όταν άρχισε η καταμέτρηση των πρώιμων ψήφων, η ομάδα των 12 ατόμων της Cambridge Analytica που είχε αναλάβει την καμπάνια, παρατήρησε μια μείωση των ψήφων από Αφροαμερικανούς και μια αύξηση ψήφου από Ισπανόφωνους και άτομα άνω των 55 ετών. Αμέσως η ομάδα ανακαθόρισε τα χαρακτηριστικά των μετρήσεων της για να περιλαμβάνει τις νέες ομάδες ψηφοφόρων .

(REUTERS/Mike Segar)

Η Cambridge Analytica, που συμμετείχε και στις δημοσκοπήσεις για το Βρετανικό δημοψήφισμα, «ψαρεύει» πολλές από τις πληροφορίες της από την χρήση social media, κινήσεις πιστωτικών καρτών, αρχεία ψηφοφοριών, καταναλωτικά στοιχεία, ιστορικά αγορών, μεταξύ άλλων.

«Είμαστε συνέχεια σε δράση, παίρνουμε στοιχεία από διαφορετικά μέσα – διαδικτυακά και μέσω τηλεφώνου – 1.500 συνεντεύξεις αν πολιτεία κάθε εβδομάδα», είπε ο Οξζκόβσκι και τόνισε: «Αυτό που μας έδωσε το προβάδισμα συγκριτικά με τις άλλες εταιρείες δημοσκοπήσεων είναι το πόσο γρήγορα μπορέσαμε να αντιδράσουμε και να ενημερώσουμε τα μοντέλα μας ώστε να περιλαμβάνουν αυτή τη δημογραφική διαφοροποίηση».

«Τα στοιχεία επηρεάζουν το τμήμα μάρκετινγκ και το βοηθούν να αποφασίσει εάν η καμπάνια πρέπει να ξοδέψει χρήματα στην τηλεόραση ή να αλλάξει το πρόγραμμα ταξιδιών του υποψηφίου».

Ανησυχίες για τα μέσα που χρησιμοποιεί η εταιρία

Ειδικοί έχουν εκφράσει ανησυχίες σχετικά με την χρήση των πληροφοριών από την εταιρία. Ο Κρίστοφερ Γουέδερχεντ, μέλος του Privacy International, που προασπίζεται την ιδιωτικότητα, είπε στο Mashable πως παρά το γεγονός ότι πολλά από τα στοιχεία έχουν ήδη δοθεί στην δημοσιότητα, ο κόσμος που τα ποστάρει κατά πάσα πιθανότητα αγνοεί ότι χρησιμοποιούνται σε στοχευμένες καμπάνιες και διαφημίσεις.

(REUTERS/Brendan McDermid)

«Είναι ανησυχητικό ότι ο κόσμος που μοιράζεται τις ιστορίες του στο διαδίκτυο, που χρησιμοποιεί το ίντερνετ για ενημέρωση και εξερεύνηση, παρακολουθείται μυστικά από εταιρίες που αναλύουν το προφίλ του και ύστερα το πωλούν σε πολιτικά κόμματα», υπογράμμισε ο Γουέδερχεντ.

«Γίνεται να ερωτούνται οι ενδιαφερόμενοι; Πρέπει να υπάρξει μια ανοιχτή δημόσια συζήτηση γύρω απ΄αυτά τα θέματα». «Είναι ανησυχητικό το ότι δημιουργούνται τόσο αναλυτικά προφίλ ανθρώπων χωρίς αυτοί να έχουν καμία γνώση για το ότι γίνεται», είπε ο ίδιος. Ο Ματ Οξζκόβσκι φυσικά αρνήθηκε τις κατηγορίες.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης