ΧΡΗΜΑ

Παραγγελίες χωρίς ημερομηνία παράδοσης - Σε «γκρίζα ζώνη» η εφοδιαστική αλυσίδα

Προκειμένου να ολοκληρωθούν οι παραγγελίες που εκκρεμούσαν από τους προηγούμενους μήνες σε πολλές περιπτώσεις δεν δίνεται χρονοδιάγραμμα παράδοσης για τις καινούριες.

Σε αχαρτογράφητα νερά πλέουν χιλιάδες επιχειρήσεις καθώς τα προβλήματα στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα παραμένουν έντονα, παρά το γεγονός ότι τα δρομολόγια από την Κίνα άρχισαν ξανά μετά την άρση του lockdown στη χώρα.

Ενδεικτικό της κατάστασης που διαμορφώνεται είναι ότι, μέχρι να ολοκληρωθούν οι παραγγελίες που εκκρεμούσαν από τους προηγούμενους μήνες και να έρθουν τα φορτία, δεν δίνεται χρονοδιάγραμμα παράδοσης για τις καινούριες που γίνονται.

Εν τω μεταξύ ανησυχίες εγείρονται σχετικά με τις επιπτώσεις που θα έχουν στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα οι νέοι περιορισμοί που ανακοινώνονται τις τελευταίες μέρες σε περιοχές της Κίνας λόγω των κρουσμάτων COVID που εμφανίστηκαν και τον νέο γύρο διαγνωστικών τεστ που ξεκίνησαν στους κατοίκους της Σανγκάης.

«Η “πόρτα” από την Κίνα μπορεί να άνοιξε και το λιμάνι να λειτουργεί, χρειάζεται ωστόσο χρόνος για να μπει σε σειρά. Τα προβλήματα παραμένουν. Επιπλέον, υπάρχουν ακόμα εργοστάσια στη χώρα που δεν έχουν ανοίξει» σημειώνει στο CNN Greece o πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης.

«Βρισκόμαστε σε γκρίζα ζώνη» τονίζει χαρακτηριστικά ο κ. Κορκίδης εξηγώντας πως από τη στιγμή που ξεκίνησαν εκ νέου τα δρομολόγια των πλοίων από την Κίνα προς την Ευρώπη, οι προσπάθειες εστιάζονται στο να αποκατασταθούν οι παραγγελίες που είχαν γίνει το προηγούμενο τρίμηνο. Κατά συνέπεια, όπως επισημαίνει, οι προμηθευτές δεν μπορούν να εκτιμήσουν τον χρόνο που θα χρειαστεί ώστε στη συνέχεια να παραδοθούν και όσες γίνονται από εδώ και πέρα.

«Αποφεύγουν πλέον να δεσμευθούν σχετικά με τον χρόνο παράδοσης των νέων παραγγελιών» όπως επισημαίνει ο ίδιος.

Το πρόβλημα στη χώρα μας παρατηρείται εντονότερα σε πρώτες ύλες, ηλεκτρονικά και ηλεκτρικά είδη, προϊόντα τεχνολογίας, αυτοκίνητα και ανταλλακτικά αυτοκινήτων. Άλλωστε είναι κάτι που ήδη διαπιστώνουν και οι καταναλωτές κατά τις αγορές τους σε προϊόντα που έρχονται από την Ασία βλέποντας συχνά τις παραδόσεις να γίνονται αργότερα από το αρχικό χρονοδιάγραμμα που τους είχε δοθεί.

Νέο «καμπανάκι» για το κόστος των μεταφορών

Την ίδια στιγμή, το δυσθεώρητο κόστος των μεταφορικών συνεχίζει να δημιουργεί «πονοκέφαλο» στις επιχειρήσεις. Σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη οι τιμοκατάλογοι αλλάζουν διαρκώς και κανείς δεν γνωρίζει πως θα έχουν διαμορφωθεί οι τιμές τόσο των πρώτων υλών όσο και των μεταφορικών κατά τη -μέχρι στιγμής - άγνωστη ημερομηνία που θα διεκπεραιωθούν οι παραδόσεις. Με αποτέλεσμα οι επιχειρήσεις να μην ξέρουν ποιο θα είναι το τελικό κόστος που κληθούν να πληρώσουν.

Ο ίδιος μάλιστα εμφανίζεται επιφυλακτικός σχετικά με τον χρόνο αποκατάστασης των προβλημάτων καθώς όπως εξηγεί «δεν βλέπουμε προς το παρόν σημάδια αποκλιμάκωσης».

Από την πλευρά τους στελέχη της αγοράς όλο το προηγούμενο διάστημα έχουν εκφράσει τον προβληματισμό τους για τη συνεχιζόμενη διαταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα, οποία είχε ξεκινήσει από το προηγούμενο καλοκαίρι και επιδεινώθηκε μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Ενδεικτικά είναι όσο ανέφερε πριν από περίπου έναν μήνα για τα καταστήματα ΙΚΕΑ, η διοίκηση του Ομίλου Fourlis με τον Διευθύνοντα σύμβουλο Aπόστολο Πεταλά να επισημαίνει πως ενώ στο τέλος του 2021, στα προϊόντα του ΙΚΕΑ οι ελλείψεις έφταναν το 5-6% πλέον κυμαίνονται στο 12%-15%.

«Οδεύουμε μαθηματικά στην τέλεια καταιγίδα» είχε επαναλάβει πρόσφατα και ο επικεφαλής της Jumbo, Απόστολος Βακάκης εκφράζοντας την απαισιοδοξία του για την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά με τις ανατιμήσεις, το κόστος ενέργειας αλλά και την εφοδιαστική αλυσίδα, όπου τα μεταφορικά κόστη όπως σημείωνε είναι 8 έως 12 φορές πάνω από πέρσι.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης