ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

2nd Hellenic Innovation Forum: Όλα όσα είπαν οι γκουρού της καινοτομίας και των startups

2nd Hellenic Innovation Forum: Όλα όσα είπαν οι γκουρού της καινοτομίας και των startups

Με μεγάλη επιτυχία και με πολυπληθή συμμετοχή πραγματοποιήθηκε το 2nd Hellenic Innovation Forum (http://hif.com.gr - #hif18), η διήμερη εκδήλωση που πραγματοποίησε για 2η συνεχόμενη χρονιά η Ethos Events, σε συνεργασία με το οικονομικό & επιχειρηματικό portal banks.com.gr και το περιοδικό ΧΡΗΜΑ, στις 19 και 20 Ιουνίου στο ξενοδοχείο Divani Caravel. Τιμώμενη χώρα του 2nd Hellenic Innovation Forum ήταν η Ολλανδία.

Ο Ολλανδός Πρέσβης, Caspar Veldkamp στον χαιρετισμό που απηύθηνε, αναφέρθηκε στη δράση του Orange Grove στην Ελλάδα, για την υποστήριξη της επιχειρηματικότητας σε αρχικό στάδιο και την σύνδεση των νέων επιχειρηματιών με επιτυχημένα συστήματα νεοφυών (startups) επιχειρήσεων σε όλο τον κόσμο. Η Ολλανδία σήμερα χάρη στις νεοφυείς επιχειρήσεις έχει γίνει η πιο ανταγωνιστική χώρα στην Ευρώπη και όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Veldkamp, «στην Ολλανδία λέμε ότι οι νεοφυείς επιχειρήσεις κάνουν τους ελέφαντες να χορεύουν».

Η αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της χώρας και η ανάκαμψη, περνάει μέσα από τις καινοτόμες ψηφιακές τεχνολογίες, ανέφερε στο χαιρετισμό του ο Γιώργος Φλωρεντής, Γενικός Γραμματέας, Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, αναφερόμενος στις δράσεις και τα έργα υποδομών που υλοποιούνται, «με στόχο όλοι οι πολίτες να μπορούν να απολαμβάνουν τα οφέλη της ψηφιακής τεχνολογίας».

Ο Δρ. Γιώργος Ξηρογιάννης, Διευθυντής Τομέα Αναπτυξιακών Πολιτικών στον ΣΕΒ, επεσήμανε ότι «μόλις το 1% των startups στην Ελλάδα είναι υψηλής επίδρασης στην οικονομία», σημειώνοντας ότι πρέπει να πραγματοποιηθούν τομές για την ενίσχυση της καινοτομίας και ανταγωνιστικότητας της χώρας. Η πρόταση του ΣΕΒ, όπως ανέφερε, αφορά τη δημιουργία συστημάτων καινοτομίας, γύρω από μεγάλες καινοτόμες επιχειρήσεις, που πρέπει να φέρουμε στην Ελλάδα.

«Ο δείκτης έρευνας και ανάπτυξης βρίσκεται ακόμα χαμηλά σε σχέση με το ΑΕΠ, ωστόσο καταγράφει ανοδική πορεία τα τελευταία χρόνια, με μεγάλο πρωταγωνιστή τον τομέα των επιχειρήσεων», ανέφερε η Δρ. Ελένη Μάλλιου, Προϊσταμένη τμήματος δεικτών και δράσεων ΕΤΑΚ, Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης. Η ίδια αναφέρθηκε και στη νέα πρωτοβουλία του ΕΚΤ, που αφορά την προσπάθεια δικτύωσης με Έλληνες επιστήμονες που ζουν και εργάζονται εκτός Ελλάδας.

Ο Κωστής Χλουβεράκης, Επικεφαλής Γενικής Διεύθυνσης Digital Banking Eurobank, αναφέρθηκε στον «χάρτη» καινοτομίας για την μελλοντική ψηφιακή τράπεζα, σημειώνοντας ότι στο μέλλον θα υπάρχουν ελάχιστα φυσικά καταστήματα. Όπως σημείωσε, οι τράπεζες πρέπει ν’ ακούν τις ανάγκες του πελάτη και να έχουν την ευελιξία και τα μέσα για να ανταποκρίνονται πολύ γρήγορα σε αυτές, μέσα από μία σειρά καινοτόμων προϊόντων.

Επεσήμανε την αξία του ψηφιακού μετασχηματισμού και υπογράμμισε πως τα επόμενα πέντε χρόνια η καινοτομία θα επικεντρωθεί σε τρεις τομείς: τεχνολογική καινοτομία, καταναλωτική συμπεριφορά, δικτύωση τραπεζικών καταστημάτων.

Στην διαδικασία ανάπτυξης του Palo.gr, της πρώτης μηχανής αναζήτησης ειδήσεων στην Ελλάδα, αναφέρθηκε ο Παναγιώτης Τσαντίλας, Ιδρυτής & Διευθύνων Σύμβουλος, της εταιρείας. Το Palo, όπως αναφέρθηκε, βρίσκεται πλέον σε φάση ανάπτυξης και επέκτασης, έχοντας ως στόχο την δραστηριοποίηση σε χώρες της Ν.Α. και Κεντρικής Ευρώπης, παρουσιάζοντας ταυτόχρονα συνεχή κερδοφορία.

Ο Robin Schuil, CEO, Vendora.gr, αναφέρθηκε στην ανάπτυξη του Vendora.gr που προέκυψε μέσα από την ενασχόλησή του με το Orange Grove, ενώ ανέπτυξε την φιλοσοφία του για τα startrups, επισημαίνοντας ότι τα περισσότερα αποτυγχάνουν επειδή αδυνατούν να βρουν πελάτες στα αρχικά στάδια, τονίζοντας ότι πρώτα πρέπει να βρίσκει κάποιος τους πελάτες και μετά να ολοκληρώνει το εγχείρημα.

Στην λειτουργία της ACE, που έχει βραβευθεί ως η καλύτερη θερμοκοιτίδα νεοφυών επιχειρήσεων στόν κόσμο, αναφέθηκε η Darya Krasilnikov, Growth Lead, Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE Venture Labs). Η ACE είναι συνδεδεμένη με το πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ και πραγματοποιεί δύο τρίμηνα προγράμματα τον χρόνο, με ποσοστό επιβίωσης 86% τον πρώτο χρόνο και 71% στην τριετία.

Ο Erik Boer, Director, Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE Venture Labs), παρότρυνε τα ελληνικά πανεπιστήμια να συμπεριλάβουν και πιο πρακτικά μαθήματα που θα ωθήσουν τους φοιτητές στην επιχειρηματική σκέψη, ενώ σε δεύτερη φάση παρουσίασε τα στάδια εξέλιξης μιας startup και την αντιμετώπιση των προκλήσεων ανά φάση ανάπτυξης.

Ο Σταύρος Μεσσήνης, Ιδρυτής, The Cube Athens, παρουσίασε τα χαρακτηριστικά της «καλής» και «κακής» ομάδας για μια νεοφυή επιχείρηση, εκτιμώντας ότι μια κακή ομάδα, με κακή ηγεσία, αποτελεί συνταγή καταστροφής.

Ο Yiannis Kanellopoulos, SIG Practice Leader Greece, Orange Grove Patras co-Founder, κατέρριψε κάποιους μύθους για τις νεοφυείς επιχειρήσεις, αναφέροντας ότι οι περισσότεροι επιχειρηματίες είναι άνω των 30 ετών, ότι εμπλέκονται πολλές γυναίκες και ότι υπάρχουν πολλά μη τεχνολογικά startups, που εστιάζουν στη διαφορετικότητα.

Η Μαρία Βυτινίδου, Ιδιοκτήτρια Σχολής Μόδας AthensFashionClub & 1ης Θερμοκοιτίδας Μόδας The Fashion Gate, παρουσίασε την δραστηριότητα της θερμοκοιτίδας και μίλησε για την ανάπτυξη της λεγόμενης φορέσιμης τεχνολογίας, ένα project που έχει δημιουργηθεί σε συνεργασία με το ΑΠΘ. «Αναπτύξαμε ειδικό πρόγραμμα Mentoring και Networking στη θερμοκοιτίδα. Δεχόμαστε 10 σχεδιαστές ετησίως και τους αναπτύσσουμε», ανέφερε.

Τις καινοτόμες -χωρίς τις συνηθισμένες χρεώσεις- υπηρεσίες που παρέχει η Revolut στον τομέα των τραπεζικών συναλλαγών παρουσίασε ο Δημήτρης Λιτσικάκης, Country Manager Greece, Revolut. Όπως ανέφερε, «πετύχαμε, επιστρατεύοντας «πρεσβευτές» που ήθελαν από μόνοι τους να προωθήσουν το προϊόν μας».

Ο Eric Parks, Partner στην Velocity Partners, παρουσίασε οδηγίες και συμβουλές προς startuppers, ενώ έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην προσωπική διάσταση που υπάρχει σε αυτό το «ταξίδι», το οποίο όπως ανέφερε είναι συνεχές. Mίλησε για τους επενδυτές των startups, τις δυσκολίες ανάπτυξης, τις αμφιταλαντεύσεις κατά τη διάρκεια ανάπτυξης του project των νεοφυών επιχειρήσεων και το στάδιο περάσματος τους σε εταιρική μορφή.

Ο Ορέστης Ματσούκας, Head, Orama Group & President, Association of Young Entrepreneurs (ΕΣΥΝΕ), αναφέρθηκε στο ταξίδι της επιχειρηματικότητας, επισημαίνοντας ότι χρηματοδότηση μπορεί να βρεθεί και δεν πρέπει οι εν δυνάμει startuppers να φοβούνται την αποτυχία.

Η Λέλα Δρίτσα Ψαρρός, πρόεδρος και συν-ιδρύτρια της Nannuka, αναφέρθηκε στην αφορμή -ανάγκη για την δημιουργία του συγκεκριμένου startup και στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που παρουσιάζει μία επιχειρηματίας που είναι ταυτόχρονα και μητέρα.

H Ρούλα Μπαχταλιά, Programme Manager, egg – enter grow go, ανέπτυξε το τρίπτυχο Άνθρωποι -Χρηματοδότηση -Εξωστρέφεια, αναφέροντας ότι τα τελευταία 6 χρόνια έχουν περάσει 670 άτομα από το egg. H ίδια εκτίμησε ότι πρέπει να υπάρχει ένα μίγμα εμπειρίας και φρέσκων ιδεών, για να είναι βιώσιμη η νεοφυής επιχείρηση.

Στο success story της ΛΟΥΞ, αναφέρθηκε ο Πλάτωνας Μαρλαφέκας, Αντιπρόεδρος & Επικεφαλής τμ. Marketing και Εξαγωγών της εταιρείας αναψυκτικών και χυμών «Λουξ Μαρλαφέκας ΑΒΕΕ» & Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Αχαΐας. Στην παρουσίασή του αναφέρθηκε στην ίδρυση και εξέλιξη της ελληνικής εταιρείας αναψυκτικών, υπογραμμίζοντας πως η εταιρεία κατέχει τη δεύτερη θέση σε πωλήσεις αναψυκτικών, έχοντας διπλασιάσει τα μεγέθη της σε όλα τα επίπεδα εν μέσω οικονομικής κρίσης.

Ο Απόστολος Αποστολάκης, Ιδρυτής και Partner, VentureFriends, αναφέρθηκε στα startups που επενδύει η εταιρεία, στα κριτήρια επιλογής και στις υπηρεσίες που παρέχουν.

Ο Βασίλης Δήμος, Συνιδρυτής & Chief Experience Officer, Skroutz Α.Ε, παρουσίασε την πορεία και εξέλιξη της εταιρείας, η οποία αναπτύχθηκε μέσα στην κρίση, έχοντας φθάσει τα 300 εκατ. επισκέπτες ετησίως.

Στην δράση και τις αρχές λειτουργίας του Corallia αναφέρθηκε ο Dr.-Ing. Jorge-A. Sanchez-P., Chief Strategy Officer, Corallia, το οποίο δημιουργεί οικοσυστήματα καινοτομίας, αναπτύσσοντας μέχρι τώρα 3 clusters.

Τα νέα δεδομένα που δημιουργούν στην ασφάλιση του αυτοκινήτου, νέα καινοτόμα προγράμματα, προσαρμοσμένα στις ανάγκες του καταναλωτή, παρουσίασε ο Αντώνης Τσακνάκης, Head of Digital Business Development της Anytime.

Στην μεθοδολογία ανάπτυξης καινοτόμων προϊόντων και υποστήριξης των πελατών, αναφέρθηκε η Carlijn Nelissen, Head of Country, Innovation Booster Hellas. Όπως ανέφερε, τα 3 πιο σημαντικά κριτήρια για μια επιχείρηση είναι «γιατί θέλετε να το κάνετε», «δημιουργήστε, μετρήστε, μάθετε», «αποτύχετε γρήγορα και φθηνά».

Ο Χάρης Μακρυνιώτης, Διευθύνων Σύμβουλος, Endeavor Greece, αναφέρθηκε στο έργο προώθησης και ανάπτυξης επιχειρήσεων, σημειώνοντας ότι αυτή τη στιγμή έχουν εντάξει 25 επιχειρήσεις, ενώ παρακολουθούν συνολικά 60 στην Ελλάδα, με στόχο να αυξάνεται συνεχώς αυτός ο αριθμός.

Ο Ιωάννης Μπρατάκος, Διευθύνων Σύμβουλος, DD Synergy & Αντιπρόεδρος, Εμπορικό & Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών (EBEA), αναφέρθηκε στις υπηρεσίες που προσφέρει το ΕΒΕΑ στις νεοφυείς επιχειρήσεις, φέρνοντάς τις, μεταξύ άλλων, σε επαφή με πηγές χρηματοδότησης και εκπαίδευσης.

Στην δυνατότητα μιας πολυεθνικής να λειτουργήσει ως startup και να καινοτομήσει, αναφέρθηκε ο Νίκος Φλίγκος, Γενικός Διευθυντής Πωλήσεων της Παπαστράτος, παρουσιάζοντας το παράδειγμα μετατροπής της Παπαστράτος, σε βιομηχανία που δεν παράγει τσιγάρα. Εγχείρημα ιδιαίτερα δύσκολο δεδομένου κιόλας ότι η Παπαστράτος καλείται πλέον να αλλάξει δραστικά το επιχειρηματικό μοντέλο της.

Την ταυτότητα του European Investment Fund και τους τρόπους με τους οποίους έχει υποστηρίξει ελληνικές επιχειρήσεις, παρουσίασε η Βιβή Παπασούλη, Mandate Management, EIF (European Investment Fund) κατά την 2η μέρα του συνεδρίου. Ειδικότερα, παρουσίασε την κατανομή των κεφαλαίων μέσα από το Equifund και τις δυνατότητες χρηματοδότησης για τις ελληνικές επιχειρήσεις.

Η δεύτερη ημέρα ήταν επικεντρωμένη στη δικτύωση μεταξύ των επιχειρήσεων αλλά και των επενδυτών. Στο πλαίσιο αυτό, πραγματοποιήθηκαν παρουσιάσεις από συνολικά 30 καινοτόμες επιχειρήσεις και ομάδες από όλους τους κλάδους της ελληνικής οικονομίας.

Στο κοινό βρέθηκαν ενδιαφερόμενοι επενδυτές (funds, angel investors, θεσμικοί επενδυτές κ.ά) που είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν τις παρουσιάσεις αλλά και να συζητήσουν με τις επιχειρήσεις που έλαβαν μερος στο 2nd Hellenic Innovation Forum.

Για αναλυτικές πληροφορίες μπορείτε να επισκεφτείτε την επίσημη ιστοσελίδα του συνεδρίου http://hif.com.gr καθώς επίσης και τα social κανάλια Facebook, LinkedIn, twitter και YouTube.