ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Ντόμινο» ανατιμήσεων στα ράφια των σούπερ μάρκετ

Σε ποσοστό που φτάνει σχεδόν το  90% οι επιχειρήσεις προχωρούν σε αυξήσεις σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, Unsplash

Nέες ανατιμήσεις που αφορούν σε όλες σχεδόν τις κατηγορίες προϊόντων στα σούπερ μάρκετ, δείχνουν οι τιμοκατάλογοι που φτάνουν από τους προμηθευτές στις επιχειρήσεις, και θα ισχύσουν από τον Ιούλιο, έναν μήνα δηλαδή μετά. Κι ενώ ήδη στην πλειονότητά τους οι τιμοκατάλογοι ήταν αυξημένοι και για τον Ιούνιο που μόλις μπήκε.

Όπως επισημαίνουν στο CNN Greece παράγοντες της αγοράς οι οποίοι έχουν εικόνα των τιμοκαταλόγων που λαμβάνουν αυτή την περίοδο τα σουπερμάρκετ - ώστε στη συνέχεια εκείνα να διαμορφώσουν τις τελικές τιμές των προϊόντων στο ράφι - πλέον σε ποσοστό που φτάνει το 90%, οι προμηθευτές προχωρούν σε αυξήσεις. Επί της ουσίας δηλαδή, σχεδόν όλες οι επιχειρήσεις. Όχι φυσικά σε όλους τους κωδικούς που διαθέτουν, αλλά σε πολλούς εξ αυτών.

Για κάποιες επιχειρήσεις μάλιστα, πρόκειται για την τρίτη συνολικά ανατίμηση στην οποία έχουν προχωρήσει από την αρχή του έτους.

«Με όλα αυτά που βλέπω αισθάνομαι ότι το βαρέλι δεν έχει πάτο» σημειώνει χαρακτηριστικά στο CNN Greece στέλεχος του κλάδου περιγράφοντας την εικόνα που επικρατεί την τελευταία περίοδο στις επιχειρήσεις με τους τιμοκαταλόγους να αλλάζουν διαρκώς και τις τιμές να ανεβαίνουν.

Μετά τα τρόφιμα, νέες αυξήσεις και στα υπόλοιπα προϊόντα

Το κύμα αυξήσεων τους πρώτους μήνες του έτους παρατηρήθηκε κατά κύριο λόγο στην κατηγορία των τροφίμων, ιδιαίτερα μετά την έναρξη του πολέμου και τη νέα διαταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα με την οποία επλήγησαν προϊόντα με άμεση εξάρτηση από Ρωσία και Ουκρανία, όπως σιτηρά, αλεύρι, ηλιέλαιο κτλ.

Πλέον όμως όπως διαπιστώνουν οι επιχειρήσεις στους νέους τιμοκαταλόγους που λαμβάνουν και θα ισχύσουν τον επόμενο μήνα, οι μεν τιμές των τροφίμων φαίνεται πως δεν έχουν μεγάλες νέες αυξήσεις, ωστόσο, το κύμα ακρίβειας έχει συμπαρασύρει πλέον σχεδόν το σύνολο των υπόλοιπων κατηγοριών, σημειώνουν οι ίδιες πηγές. Όπως για παράδειγμα προϊόντα προσωπικής υγιεινής ή καθαριστικά.

Αυτό, σε ένα βαθμό αποδίδεται στο γεγονός ότι οι επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία φάνηκαν άμεσα στον κλάδο τον τροφίμων, με τις επιχειρήσεις από την πλευρά τους να αδυνατούν να απορροφήσουν το μπαράζ αυξήσεων που δέχτηκαν ταυτόχρονα, σε πρώτες ύλες, ενέργεια και μεταφορικά. Έτσι μετακύλησαν μέρος του αυξημένου κόστους στην τιμή νωρίτερα σε σχέση με άλλα προϊόντα.

Στα υπόλοιπα και κυρίως στα εκείνα της μακράς διάρκειας, οι επιπτώσεις άρχισαν να κάνουν την εμφάνισή τους στην αγορά περίπου δύο μήνες μετά την έναρξή του πολέμου. Αυτό μάλιστα το εξηγούσαν παράγοντες εκείνη την περίοδο, επισημαίνοντας δηλαδή ότι πέραν των τροφίμων οι ανατιμήσεις που αποδίδονται στη διαταραχή λόγω πολέμου θα εμφανίζονταν αρκετά αργότερα.

Άλλωστε και ο επικεφαλής της αλυσίδας ΜΕΤRO των σούπερ μάρκετ My Market, Αριστοτέλης Παντελιάδης σημείωνε την περασμένη εβδομάδα ότι στην ελληνική αγορά έως τώρα, μεσολαβούσαν περίπου δύο μήνες από τη στιγμή που οι προμηθευτές ανακοίνωναν τα αυξημένα τιμολόγια στις επιχειρήσεις έως ότου η αύξηση της τιμή να φανεί στο ράφι.

Τα περιθώρια ωστόσο πλέον έχουν στενέψει όπως επισημαίνουν τόσο οι επιχειρήσεις- προμηθευτές όσο και οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, με αποτέλεσμα να αδυνατούν να συγκρατήσουν τις τιμές χωρίς να «περάσουν» ένα μέρος του αυξημένου κόστους στον καταναλωτή. Με δεδομένο λοιπόν ότι για τον επόμενο μήνα τα σούπερ μάρκετ θα παραλάβουν ακόμη μία φορά προϊόντα σε αυξημένες τιμές, μοιάζει σχεδόν αναπόφευκτο να μην επηρεαστούν και οι τιμές στο ράφι.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης