ΠΡΟΣΩΠΑ

Ντέμης Χασάμπης: Ο Ελληνοκύπριος που δίνει ευφυΐα στις μηχανές

Ντέμης Χασάμπης REUTERS/Kim Hong-Ji

Η υπεροχή του AlphaGo, του υπερυπολογιστή της Google που νίκησε δύο διαδοχικές φορές τον παγκόσμιο πρωταθλητή στο παιχνίδι στρατηγικής Go, δημιουργεί προσδοκίες στους λάτρεις της τεχνολογίας ότι βρισκόμαστε ένα βήμα πιο κοντά στη δημιουργία μηχανών που εκτός από τεχνητή νοημοσύνη διαθέτουν και αντίληψη.

Ο άνθρωπος που... κινεί τα νήματα του συγκεκριμένου προγράμματος τεχνητής νοημοσύνης είναι ο 39χρονος ελληνοκυπριακής καταγωγής νευροεπιστήμονας Ντέμης Χασάμπης.

Πρώην σχεδιαστής βιντεοπαιχνιδιών και ιδρυτής της εταιρείας DeepMind, την οποία εξαγόρασε το 2014 η Google προς 625 εκατομμύρια δολάρια, ο Χασάμπης ήταν παιδί-θαύμα, καθώς στο σκάκι έφτασε στο νούμερο 2 της παγκόσμιας κατάταξης για παιδιά κάτω των 14 ετών, ενώ είχε ηγηθεί αρκετές φορές της βρετανικής σκακιστικής ομάδας σε διεθνή τουρνουά.

Με σπουδές σε Cambridge, MIT and Harvard, ο Χασάμπης κατάφερε με την έρευνά του για τη σχέση της μνήμης με τη φαντασία, να μπει στη λίστα με τις δέκα σημαντικότερες επιστημονικές ανακαλύψεις, του περιοδικού Science το 2007.

Όραμά του, όπως έχει ο ίδιος «εξομολογηθεί» σε συνεντεύξεις του στον Τύπο, είναι σούπερ έξυπνες μηχανές να δουλεύουν σε «συνεργασία» με επιστήμονες, ερευνητές και ειδικούς σε ποικίλα θέματα.

Πως λειτουργεί το AlphaGo

«Το Go είναι το υπέρτατο: το απόλυτο παιχνίδι και το πλουσιότερο από άποψη πνευματικού βάθους. Είναι συναρπαστικό και όμορφο και αυτό που είναι συγκλονιστικό για εμάς είναι το γεγονός ότι όχι μόνο καταφέραμε να μάθουμε το παιχνίδι, αλλά αναπτύξαμε εκπληκτικά ενδιαφέροντες αλγόριθμους», σημειώνει ο Χασάμπης, μιλώντας για τον σούπερ υπολογιστή της Google.

Παίζοντας το Go είναι περισσότερο τέχνη παρά επιστήμη, υποστηρίζει ο 39χρονος και εξηγεί πως «το AlphaGo παίζει με ένα πολύ ανθρώπινο ύφος, επειδή έμαθε τον ανθρώπινο τρόπο και με την εξάσκηση έγινε ολοένα και καλύτερο, όπως ακριβώς θα έκανα εγώ ή εσείς».

Το κινέζικο παιχνίδι μοιάζει με την ντάμα και έχει ηλικία τουλάχιστον 2.500 ετών. Παίζεται με άσπρα και μαύρα πούλια πάνω σε επιφάνεια διαιρεμένη σε 361 τετράγωνα, 19 σε κάθε πλευρά της επιφάνειας. Ο κάθε παίκτης πρέπει αν κυκλώσει με τα πούλια του όσο το δυνατό μεγαλύτερη περιοχή σε σχέση με τον αντίπαλό του.

To Go είναι το πιο πολύπλοκο επιτραπέζιο παιχνίδι στρατηγικής για έναν υπολογιστή. Έχει τουλάχιστον 200 διαθέσιμες πιθανές κινήσεις σε μια παρτίδα, (στο σκάκι υπάρχουν 20), ενώ οι ρυθμίσεις των παραμέτρων του πάνω στην επιφάνεια που παίζεται, ξεπερνούν τον αριθμό των ατόμων στο σύμπαν!

Ο κ. Χασάμπης δήλωσε ότι το λογισμικό AlphaGo ανέλυσε 30 εκατομμύρια κινήσεις ανθρώπινων παικτών. Οι αναλυτές θεωρούν ότι η επιτυχία του συγκεκριμένου προγράμματος αποτελεί ένα μεγάλο βήμα στην ανάπτυξη μηχανών τεχνητής νοημοσύνης.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης