ΣΠΟΡ

Οι παγκόσμιες αυτοκρατορίες του ποδοσφαίρου

Κάποτε οι ποδοσφαιρικές ομάδες στην Ευρώπη έγραφαν τον «θρύλο» τους στηριζόμενες στα γήπεδα και τον κόσμο τους. Από την δεκαετία του 90 και μετά τα πράγματα έχουν αλλάξει.

Τα τηλεοπτικά δικαιώματα εξασφάλισαν έξτρα έσοδα στους συλλόγους και τους επέτρεψαν να «εξαπλωθούν» σε όλο τον κόσμο. Πλέον δεν μιλάμε απλά για μεγάλους συλλόγους. Μάλλον για κοσμοπολίτικες εταιρίες, που κατακτούν τα παγκόσμια κοινά.

Η Deloitte εκτιμά, ότι η Ευρωπαϊκή ποδοσφαιρική βιομηχανία αποτιμάται στα 25,5 δις €. Οι 5 κορυφαίες λίγκες στην Ευρώπη παρουσίασαν ανάπτυξη ρεκόρ διαδοχικά την τελευταία τριετία. Τα κορυφαία κλαμπ δημιούργησαν διεθνείς αυτοκρατορίες μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα. Ολοένα και περισσότερο, τα κέρδη ρέουν μέσω των εμπορικών εσόδων και όχι μόνο με την παραδοσιακή συνταγή αποκλειστικά της ημέρας του αγώνα (εισιτήρια κλπ). Τα κλαμπ πλέον ενισχύουν τα εμπορικά τους σήματα. Πχ, τα εμπορικά έσοδα αντιπροσώπευαν το 27% των 157 εκατομμυρίων £ (211 εκατομμύρια €), που ήταν ο κύκλος εργασιών της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ το 2005. Δέκα χρόνια μετά, το ποσοστό ανέβηκε στο 50% των 395 εκατομμυρίων £ (532 εκατομμύρια €). Και αυτό με την επίτευξη, μεταξύ άλλων, δεκάδων συνεργασιών σε όλο τον κόσμο, στον Τραπεζικό τομέα, τις Μεταφορές και τις Επικοινωνίες. Ένας μετασχηματισμός πάντως δύσκολος για τους συλλόγους, που πρέπει να πείσουν τους απλούς οπαδούς να γίνουν καταναλωτές. Έτσι θα μπορέσουν να δημιουργήσουν παντοδύναμες και παγκόσμιες «εμπορικές ονομασίες» (brand names).

1. Ρεάλ Μαδρίτης: έσοδα 656 εκατ. €

Είναι το πλουσιότερο κλαμπ του κόσμου, που συνεχίζει την παγκόσμια επέκταση του, με το σχέδιο δημιουργίας θεματικού πάρκου του συλλόγου στο Αμπού Ντάμπι.

2. Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ: 618 εκατ. €

Παρότι αγωνιστικά υποχώρησε, εκτοξεύτηκε στην λίστα χάρις στις δεκάδες εμπορικές συμφωνίες της με εταιρίες κολοσσούς.

3. Μπάγερν: 581 εκατ. €

Αδιαφιλονίκητος ηγέτης στην Γερμανική αγορά. Πλέον όμως επεκτείνεται εμπορικά στον υπόλοιπο κόσμο.

4. Μπαρτσελόνα: 578 εκατ. €

Η πιο επιτυχημένη ομάδα άνοιξε νέα κεντρικά γραφεία σε Χονγκ Κονγκ και Νέα Υόρκη.

5. Παρί σεν Ζερμέν: 566 εκατ. €

Η αγορά της ομάδας από τους σεΐχηδες του Κατάρ, αναβάθμισε την εμπορική αξία του συλλόγου και τις κινήσεις στρατηγικής στο μάρκετινγκ.

6. Μάντσεστερ Σίτυ: 495 εκατ. €

Και εδώ η αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος έδωσε τεράστια ώθηση, τόσο σε αγωνιστικό, όσο και στο κομμάτι της εμπορικής αξίας του συλλόγου, σε σχέση με τους συμπολίτες του.

7. Τσέλσι: 463 εκατ. €

Οι πρωταθλητές Αγγλίας είναι από τους πρώτους, που καθιέρωσαν τις καλοκαιρινές τουρνέ σε Ασία και Ηνωμένες Πολιτείες.

8. Άρσεναλ: 428 εκατ. €

Οι Λονδρέζοι επένδυσαν στον τομέα της ψηφιακής τεχνολογίας, για να προσελκύσουν νέους οπαδούς, εκτός Νησιού.

9. Λίβερπουλ: 365 εκατ. €

Οι Αμερικανοί ιδιοκτήτες προχώρησαν στην σύναψη μεγάλων εμπορικών συμφωνιών και πρωτοβουλιών με εταιρίες-κολοσσούς.

10. Γιουβέντους: 333 εκατ. €

Το μάρκετινγκ της ομάδας εστιάζεται γύρω από την εθνική περηφάνια, που νιώθουν οι Ιταλοί σε όλο τον κόσμο για την Βέκια Σινιόρα.

Άρσεναλ

Αξία σήματος: 618 εκατ. € (Brand Finance) Έσοδα: 428 εκατ. € (Forbes)

Η προσοχή και η επιμονή ήταν τα στρατηγικά σημεία στο μάρκετινγκ του συλλόγου από το Βόρειο Λονδίνο. Μετά από πολυετή έρευνα στην βάση των οπαδών για τις αξίες, που πρεσβεύει ο σύλλογος, κατέληξαν στο τρίπτυχο: επίπεδο (αυτό, που οι Άγγλοι αναφέρουν ως class), ενότητα και προοδευτική σκέψη. Παρότι έχει εκατομμύρια φιλάθλους ανά την υφήλιο, εντούτοις διαθέτει μόνο μερικούς εκατοντάδες υπαλλήλους. Γιατί επέλεξε να επενδύσει στις νέες τεχνολογίες και τις δυνατότητες της ψηφιακής εποχής. Διαδίκτυο, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εφαρμογές επικοινωνίας. Πχ στην Κίνα ανεβάζει καθημερινά υλικό (συνεντεύξεις κλπ), ειδικά επιλεγμένο, ώστε να σχετίζεται με το κοινό, μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας Sina Weibo. Και βεβαίως οι παγκόσμιες τουρνέ κάθε καλοκαίρι, οι Ακαδημίες του συλλόγου και τοπικά γραφεία σε πολλές μεγάλες πόλεις συνθέτουν το παζλ του μάρκετινγκ των «κανονιέρηδων».

Μπαρτσελόνα

Αξία σήματος: 680 εκατ. € Έσοδα: 578 εκατ. €

Παρότι το 2010 η Μπαρτσελόνα ήταν στο απόγειο της και κυριαρχούσε αγωνιστικά της μεγάλης αντιπάλου της, Ρεάλ Μαδρίτης, δεν συνέβαινε το ίδιο και στο εμπορικό κομμάτι. Ο υπεύθυνος μάρκετινγκ και επικοινωνίας, Μανέλ Αρόγιο, αποκαλύπτει, ότι αναλαμβάνοντας την θέση του, βρήκε μόλις 5 χορηγικές συμφωνίες. Mas que un club, είναι το μότο του συλλόγου, που είχε προχωρήσει σε μια πρωτοφανή κίνηση: την ώρα, που οι υπόλοιποι πληρώνονται για να βάλουν διαφημίσεις στην φανέλα, η Μπάρτσα πλήρωνε την Unicef. Αυτό άλλαξε, και η Qatar Foundation έγινε ο βασικός χορηγός του συλλόγου, με περισσότερες από 40 συμφωνίες να εισρέουν εκατομμύρια στα ταμεία του. Με στρατηγική επιθετικής επέκτασης, αφού εταιρίες όπως η Qatar Airways ή η Nike φέρνουν τους Καταλανούς σε όλα τα αεροδρόμια ή τα εμπορικά κέντρα της υφηλίου.

Οι δυνατότητες στο εμπορικό κομμάτι είναι απεριόριστες. Κυρίως για τους μεγάλους συλλόγους. Με τους τηλεοπτικούς σταθμούς να «σκοτώνονται» κάθε τριετία, για την εξασφάλιση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων και τις συμφωνίες να αγγίζουν απίθανα νούμερα, οι ομάδες, που θα επενδύσουν και στο εμπορικό τους κομμάτι θα δουν τα ταμεία τους να γεμίζουν. Και θα διευκολύνουν έτσι και την αγωνιστική ενίσχυση τους, κυριαρχώντας στο μετεγγραφικό παζάρι.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης