ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

62o ΦΚΘ: Τιμητικός Χρυσός Αλέξανδρος στη Δέσπω Μαρουλάκου στη δράση «Meet the Future»

Τιμητικός Χρυσός Αλέξανδρος στη μοντέζ Δέσπω Μαρουλάκου απονεμήθηκε την Τετάρτη 10 Νοεμβρίου, στην Αποθήκη Γ’ στη διάρκεια της παρουσίασης της δράσης «Meet the future» που εντάσσεται φέτος στο μεγάλο αφιέρωμα του 62ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης «Κόψε κάτι: Το μοντάζ και τα μυστικά του».

Τη βράβευση της Δέσπως Μαρουλάκου, που άνοιξε τη βραδιά, προλόγισε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ, Ορέστης Ανδρεαδάκης. «Είναι τιμή μας να έχουμε μαζί μας μια από τις κορυφαίες μοντέζ στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου και μια από τις πρώτες γυναίκες μοντέζ, που δουλεύει από τα μέσα της δεκαετίας του ’70. Συνεργάστηκε με αναγνωρισμένους σκηνοθέτες, όπως ο Τάκης Σπετσιώτης, ο Σταύρος Τορνές, ο Κώστας Φέρρης, ο Χριστόφορος Χριστοφής, ο Λευτέρης Ξανθόπουλος, η Μαρία Γαβαλά, η Ελένη Αλεξανδράκη, ο Κώστας Αριστόπουλος, ο Νίκος Κορνήλιος, η Λίλα Κουρκουλάκου. Είναι μία από τις πρωτοπόρους, που αμφισβήτησαν τα στερεότυπα ενός ανδροκρατούμενου χώρου. Το 1993 κέρδισε το βραβείο Μοντάζ στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με την ταινία Έναστρος Θόλος. Είναι τιμή μου να τη βραβεύσω με τον Χρυσό Αλέξανδρο για τη συνολική προσφορά της στον ελληνικό κινηματογράφο», είπε ο ίδιος.

Η Δέσπω Μαρουλάκου πήρε το λόγο και μοιράστηκε με το κοινό σκέψεις, μνήμες και εμπειρίες από την πολύχρονη πορεία της στο μοντάζ.

«Θα ήθελα, αρχικά, να αναφερθώ σε δύο σκηνοθέτες που εκτιμούσα ιδιαίτερα και έχω συνεργαστεί μαζί τους. Είναι ο Σταύρος Τορνές και ο Κώστας Σφήκας, που ήταν πειραματικοί σκηνοθέτες, πραγματικοί δημιουργοί και έχουν φύγει από τη ζωή. Όταν έχουμε ένα επάγγελμα πρέπει να εστιάζουμε σε αυτό, γιατί με αυτό πορευόμαστε σε όλη μας τη ζωή. Ιδιαίτερα στο μοντάζ που είναι μια χρονοβόρα εργασία, με πολλές χαρές, αλλά και δυσκολίες, τις οποίες πρέπει να τις θεωρούμε δεδομένες και να προχωράμε μπροστά».

Εμπειρίες από το μοντάζ

Ακολούθως, ανέτρεξε στις εμπειρίες και στα βιώματά της για να μιλήσει για τις δυσκολίες του μοντάζ.

«Έχω βρεθεί τρεις μέρες και νύκτες συνεχόμενες καθιστή στην καρέκλα. Έχω εργαστεί ανήμερα τα Χριστούγεννα και δεν μπορούσα να βρεθώ με την οικογένειά μου να φάω, για να προλάβω τη δουλειά. Έχω κοιμηθεί στο πάτωμα, στη μουβιόλα, γύρω στις επτάμισι το πρωί που βγαίνει ο ήλιος, αγγίζοντας εκείνο το σημείο που δεν είναι ύπνος πια, είναι λιποθυμία. Έχω πάει στο μιξάζ, παραμονή Χριστουγέννων, δύο νύκτες άυπνη και νόμιζα ότι το έδαφος είναι πιο ψηλό όταν πήγα να περπατήσω στο δρόμο. Το μοντάζ είναι η τελευταία εργασία από τα στάδια της ταινίας, οπότε πληρώνει όλο τον χαμένο χρόνο από ό,τι έχει προηγηθεί. Είναι, όπως λέω, σαν το φουστάνι της νύφης, έχει συγκεκριμένη ώρα και μέρα. Αυτές οι δυσκολίες, όμως, σου αφήνουν χαρά και σε καταξιώνουν απέναντι στον ίδιο σου τον εαυτό. Μην περιμένετε βραβεύσεις και τα σχετικά, δεν είναι για το μοντάζ αυτά», είπε.

Τέλος, αναφέρθηκε στη σχέση της με τον ελληνικό κινηματογράφο. «Με πολέμησε πολύ ο ελληνικός κινηματογράφος, γιατί ήμουν περίεργη. Με έχουν βραβεύσει μία φορά και την άλλη φορά το είχαν ρίξει κορώνα-γράμματα και κέρδισα εγώ. Κατά λάθος, δηλαδή. Με πολέμησαν, γιατί δεν συμφωνούσα με τις κατεστημένες αντιλήψεις τις δουλειάς. Δεν συμφωνούσα με τα κατεστημένα και εκείνα με είχαν άχτι, γιατί ήμουν η πρώτη που μορφώθηκα, όχι απλώς ως κινηματογραφίστρια, αλλά και ως άνθρωπος γενικά», κατέληξε.

Μετά τη βράβευση της Δέσπως Μαρουλάκου, στο δεύτερο μέρος της εκδήλωσης, έγινε η παρουσίαση της νέας γενιάς ελλήνων μοντέρ και μοντέζ, που συμμετέχουν στη δράση «Meet the Future» του 62ου ΦΚΘ, τους οποίους γνώρισε το κοινό μέσα από την προβολή show reels της δουλειάς τους. Την παρουσίαση προλόγισε, επίσης, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, Ορέστης Ανδρεαδάκης. «Και τώρα ας δούμε τη νέα γενιά των μοντέρ, αυτούς και αυτές που αφήνουν το σημάδι τους στην εθνική και διεθνή σκηνή. Είναι η τρίτη συνεχόμενη φορά που διοργανώνουμε το πρόγραμμα Meet the Future, που αποτελεί ένα εργαλείο του φεστιβάλ για την υποστήριξη και την προώθηση της δουλειάς των ελλήνων επαγγελματιών του σινεμά. Φέτος, ως μέρος του αφιερώματος, το πρόγραμμα είναι επικεντρωμένο στο μοντάζ», ανέφερε σχετικά.

Οι μοντέρ και μοντέζ, των οποίων τα show reels προβλήθηκαν ήταν οι: Θοδωρής Αρμάος, Νίκος Βαβούρης, Χρήστος Γιαννακόπουλος, Στάμος Δημητρόπουλος, Γιώργος Ζαφείρης, Μυρτώ Καρρά και Λίβια Νερουτσοπούλου.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης