ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης: Μουσικό ταξίδι στους αιώνες με τη δύναμη του χαλκού

Υπό τη διεύθυνση του αρχιμουσικού Νίκου Χαλιάσα, τα δύο μουσικά σύνολα θα ερμηνεύσουν γνωστές κλασικές μελωδίες και διάσημα θέματα από τον κινηματογράφο

Τέσσερις τρομπέτες, τέσσερα τρομπόνια, δύο κόρνα, μία τούμπα και κρουστά συναντώνται στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης την Τετάρτη 20 Απρίλιου, στις 9 μ.μ., και παρουσιάζουν πολυδιάστατα ηχοχρώματα με ιστορικό βάθος έξι αιώνων, από το 1550 έως το 2015 σε μία συνάντηση για ένα (εξασφαλισμένα λυρικό) ταξίδι στο χρόνο.

Τον ήχο των χάλκινων πνευστών και κρουστών παράγουν 12 κορυφαίοι μουσικοί, που αντιπροσωπεύουν τα δύο αρχαιότερα και μεγαλύτερα συμφωνικά σχήματα της Ελλάδας, την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών (ΚΟΑ) και την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης (ΚΟΘ).

Η σύμπραξη αυτή, η οποία φέρει τον τίτλο «Ό,τι λάμπει... είναι χαλκός», συντελείται για πρώτη φορά στην ιστορία της ΚΟΑ και της ΚΟΘ. Εντάσσεται δε στον κύκλο των εκδηλώσεων μουσικής δωματίου και θα φιλοξενηθεί στην αίθουσα «Αιμίλιος Ριάδης», στο κτήριο Μ2.

Με έμπνευση από τον κινηματογράφο

Υπό τη διεύθυνση του αρχιμουσικού Νίκου Χαλιάσα, τα δύο μουσικά σύνολα θα ερμηνεύσουν γνωστά κλασικά έργα του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, του Τζιοβάνι Γκαμπριέλι και του Νικολάι Ρίμσκι – Κόρσακοφ, αλλά και διάσημα μουσικά θέματα, που πρωταγωνίστησαν στον παγκόσμιο κινηματογράφο, όπως συνθέσεις των Νίνο Ρότα, Ένιο Μορικόνε, Νικόλα Πιοβάνι και Τζον Γουίλιαμς.

«Οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν τον ιστορικό ρόλο των χάλκινων οργάνων και, υπό νέα οπτική γωνία, να ανακαλύψουν τους ήχους που μπορούν να παραγάγουν από τότε που εμφανίστηκαν για πρώτη φορά να παίζουν μαζί, δηλαδή από την εποχή του μπαρόκ, στις αρχές του 16ου αιώνα, έως και τις ημέρες του σύγχρονου κινηματογράφου, στις αρχές του 21ου αιώνα. Στόχος μας είναι να διατρέξουμε αυτήν τη μακραίωνη διαδρομή, επιλέγοντας χαρακτηριστικές συνθέσεις από διαφορετικές περιόδους, όπως την πρώτη όπερα όπου εμφανίστηκαν τα χάλκινα όργανα, τον "Ορφέα" του Μοντεβέρντι, ή γνωστά θέματα από τις ταινίες "Τιτανικός", "Η ζωή είναι ωραία" και "Ιντιάνα Τζόουνς"», λέει ο Κώστας Αυγερινός, εκπρόσωπος του Metallon, του Συνόλου Χάλκινων Πνευστών & Κρουστών της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών.

Η μουσική εποχή του χαλκού

«Τα χάλκινα όργανα έχουν πλέον αναπτυχθεί σε τέτοιο βαθμό, ώστε έχουν αποκτήσει αυτόνομο, πρωταγωνιστικό ρόλο σε οποιοδήποτε είδος μουσικής» συμπληρώνει.

«Έτσι, μπορούν να συναντηθούν και να παίξουν μόνα τους σε συναυλίες δίχως τη συμπαράσταση άλλων οργάνων, ερμηνεύοντας μέρη που παλαιότερα αναλάμβαναν να παρουσιάσουν έγχορδα και πληκτροφόρα όργανα. Σ΄ αυτό έχει συμβάλει και η θεαματική ανάπτυξη των εκτελεστών, οι οποίοι έχουν μετεξελιχθεί σε δεξιοτέχνες, για να μπορέσουν να αναδείξουν τις εξαιρετικές δυνατότητες των χάλκινων οργάνων».

Στη σφαίρα της «μεταμουσικής»

Σύμφωνα με τον Γιώργο Λασκαρίδη, εκπρόσωπο του Κουιντέτου Χάλκινων Πνευστών της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, τα χάλκινα όργανα παρουσιάζουν πλούσιο εύρος ήχων, το οποίο επιδιώκουν με κάθε τρόπο να αξιοποιήσουν οι σύγχρονοι συνθέτες.

«Τα όργανα αυτά έχουν ευθείας σχέση με την αναπνοή μας. Έτσι, ό,τι έχει μέσα του ο κάθε μουσικός, μπορεί να το βγάλει μέσω των χάλκινων πνευστών, γεγονός που τα καθιστά πολυμορφικά και τους προσδίδει πολλές διαφορετικές εκφάνσεις. Μάλιστα, τα χάλκινα πνευστά έχουν φτάσει να χρησιμοποιούνται ακόμη και για την υπέρβαση της μουσικής με την καθιερωμένη έννοια του όρου και την ανάπτυξη της αποκαλούμενης "μεταμουσικής", όπως συμβαίνει στις τελευταίες ταινίες του "Πολέμου των Άστρων" (Star Wars). Στις ταινίες αυτές πολλά σημαντικά εφέ, όπως ήχοι από την κάμψη μετάλλων, τριξίματα και κραυγές, παράγονται από χάλκινα μουσικά όργανα», σημειώνει ο κ. Λασκαρίδης.

Η μουσική στην Ελλάδα της οικονομικής κρίσης

Αναφερόμενος στο ρόλο της μουσικής στην Ελλάδα της οικονομικής κρίσης, ο κ. Λασκαρίδης υποστηρίζει: «Ατυχώς, η μουσική παρουσιάζεται αρκετές φορές σαν να είναι προνομιακό πεδίο των πλουσίων, σαν να είναι σπορ μόνο για γαλαζοαίματους, όπως το γκολφ. Για παράδειγμα, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, το οποίο παράγει πολιτισμό, ορισμένοι θεωρούν πως προορίζεται μόνον για λίγους. Ωστόσο, αυτό σαφώς δεν ισχύει. Εάν κάποιος ενδιαφερθεί, θα διαπιστώσει πως για ποιοτικές συναυλίες διατίθενται εισιτήρια στην τιμή των 8 ευρώ, την ώρα που, για να ακούσεις την τάδε ή δείνα λαϊκή τραγουδίστρια, μπορεί να χρειαστείς 120 ευρώ τη βραδιά. Είναι στο χέρι μας να αλλάξουμε αυτή τη νοοτροπία».

Σημειώνεται ότι το Metallon, το Σύνολο Χάλκινων Πνευστών & Κρουστών της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών (ΚΟΑ), ιδρύθηκε το 2000. Εκτός του Κώστα Αυγερινού (τρομπόνι), στο σύνολο συμμετέχουν ο Παναγιώτης Καίσαρης (τρομπέτα), ο Γιάννης Καραμπέτσος (τρομπέτα), ο Κωνσταντίνος Σίσκος (κόρνο), ο Ευάγγελος Καραμπάς (τρομπόνι), ο Ανδρέας-Ρολάνδος Θεοδώρου (τρομπόνι) και ο Σπύρος Λάμπουρας (κρουστά).

Εξάλλου, το Κουιντέτο Χάλκινων Πνευστών της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης (ΚΟΘ) ιδρύθηκε το 2007. Εκτός του Γιώργου Λασκαρίδη (τρομπέτα), στο κουιντέτο λαμβάνουν μέρος ο Γρηγόρης Νέτσκας (τρομπέτα), ο Τραϊανός Ελευθεριάδης (κόρνο), ο Φιλήμων Στεφανίδης (τρομπόνι) και ο Παύλος Γεωργιάδης (τούμπα).

Περισσότερες πληροφορίες εδώ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης