ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η νέα εποχή της Εθνικής Πινακοθήκης ξεκινά με φιλόδοξα σχέδια και την επανέκθεση ενός Πικάσο

Εγκαινιάστηκε η νέα αίθουσα Δυτικοευρωπαϊκής Τέχνης με έργα όπως το «Γυναικείο Κεφάλι» του Πάμπλο Πικάσο (στο κέντρο), το οποίο είχε κλαπεί και ανακτήθηκε @ΕΠΜΑΣ

Στην πρώτη συνέντευξη τύπου στην Εθνική Πινακοθήκη υπό τη διεύθυνση της Συραγώς Τσιάρα παρουσιάστηκαν τα σχέδια του οργανισμού ως και το 2024, ενώ εγκαινιάστηκε και η νέα αίθουσα Δυτικοευρωπαϊκής Τέχνης με έργα όπως το «Γυναικείο Κεφάλι» του Πάμπλο Πικάσο, το οποίο είχε κλαπεί και ανακτήθηκε.

Η Συραγώ Τσιάρα, ανακοίνωσε το νέο πρόγραμμα δράσεων της Εθνικής Πινακοθήκης, βάζοντας τα θεμέλια του δικού της οράματος για το Ίδρυμα του οποίου προΐσταται εδώ και τέσσερις μήνες.

Όραμά της, όπως είπε η ίδια, «οι συλλογές κι η ιστορία της Εθνικής Πινακοθήκης να συνομιλούν με τις σημερινές ανάγκες της κοινωνίας και τα σύγχρονα ρεύματα, με τρόπο πιο γόνιμο, πιο στοχαστικό στην αναζήτηση της απεικόνισης της εθνικής ταυτότητας».

Η Εθνική Πινακοθήκη, συνέχισε η Διευθύντρια του Ιδρύματος, «βρίσκεται σε μια σημαντική στιγμή της διαδρομής της, έχει ήδη κατακτήσει καίριους στόχους. Αν και υποστελεχωμένη, διαθέτει εξαιρετικό προσωπικό, συνεργάτες και διοίκηση. Έχει πιστούς φίλους και υποστηρικτές».

Το πρόγραμμα 2023 -2024 φιλοδοξεί να προτάξει ομαδικές και θεματικές εκθέσεις, να εισάγει δημόσιο πρόγραμμα δράσεων λόγου και τέχνης που κάθε φορά θα τις πλαισιώνουν και να στηρίξει τα «ξεχασμένα» παραρτήματα της Εθνικής Πινακοθήκης, στα οποία η νέα της Διευθύντρια αναφέρθηκε εκτενώς.

Ο Νικόλας Γιατρομανωλάκης, η Συραγώ Τσιάρα και η Λίνα Μενδώνη στην παρουσίαση των σχεδίων και των δράσεων της Εθνικής Πινακοθήκης. @ΕΠΜΑΣ

Επίσης αναφέρθηκε στην πρόθεσή της να εντείνει τις συνέργειες της Πινακοθήκης με φορείς δημόσιους και ιδιωτικούς, εμπλουτίζει τα εκπαιδευτικά προγράμματα σε διαφορετικές κατηγορίες κοινού και να εισάγει μουσειακή αγωγή έως και σε βρέφη (από 18 μηνών έως 5 ετών).

Η Γλυπτοθήκη και η Αίθουσα Δυτικοευρωπαϊκής Τέχνης

Η επαναλειτουργία της Γλυπτοθήκης στο Άλσος Στρατού στο Γουδή από τις 2/11, μετά από δύο χρόνια διακοπής λειτουργίας της λόγω εργασιών συντήρησης, συνοδεύεται με την έναρξη λειτουργίας Αίθουσας Δυτικοευρωπαϊκής Τέχνης στο καινούργιο κτίριο (επίπεδο -2) της Πινακοθήκης.

Η αίθουσα εγκαινιάζεται με 47 πίνακες από τα 1.250 έργα ζωγραφικής ξένων σχολών, δωρεές προς την Εθνική Πινακοθήκη. Το παλαιότερο έργο, η «Αγία Τριάδα« χρονολογείται το 1389 και αποδίδεται στον Μάρκο Βενετσιάνο, και το νεότερο είναι το «Σεληνιακό τοπίο» (π. 1966) του Λούτσιο Φοντάνα.

Ανάμεσα στα 47 έργα της έκθεσης Δυτικοευρωπαϊκής Τέχνης παρουσιάζονται πέντε από τους πίνακες που είχαν δωρίσει το 1946 Γάλλοι καλλιτέχνες στον ελληνικό λαό.

Επίσης εκτίθεται για πρώτη φορά μετά την κλοπή, το πολύπαθο «Γυναικείο Κεφάλι» του Πικάσο, με την αφιέρωση του μεγάλου ζωγράφου στο πίσω μέρος του πίνακα «για το θάρρος του ελληνικού λαού και τον αγώνα του εναντίον του φασισμού».

Είναι το περίφημο έργο που κλάπηκε το 2012 και εντοπίστηκε από τις Αρχές το 2021, όπως και ο πίνακας του Ολλανδού Πιετ Μοντριάν «Μύλος» (1905). Από την δωρεά των Γάλλων καλλιτεχνών παρουσιάζεται επίσης το έργο του Φρανσίς Πικαμπιά «Κεφάλι», «Παραλία» του Αλμπέρ Μαρκέ, «Μητέρα και παιδί με κόκκινη ποδιά» του Αντρέ Φουζερόν, «Γυμνό» του Αντρέ Λoτ.

Η Αίθουσα Δυτικοευρωπαϊκής Τέχνης ξεκινά τη λειτουργία της με 47 έργα. @ΕΠΜΑΣ

Η Γλυπτοθήκη στο Άλσος Στρατού στο Γουδή, επαναλειτουργεί μετά από δύο χρόνια. @ΕΠΜΑΣ

Για τη Δημοκρατία της νότιας Ευρώπης

Μέσα στο 2024 αναμένεται να εγκαινιαστεί μια μεγάλη διεθνής έκθεση με θέμα τη «Δημοκρατία», με αφορμή τα πενήντα χρόνια από την αποκατάσταση της δημοκρατίας στην Ελλάδα, το 1974.

Χρονιά που συμπίπτει ιστορικά με την Επανάσταση των Γαρυφάλλων και την αποκατάσταση της δημοκρατίας στην Πορτογαλία όπως και με την ισπανική μετάβαση προς την δημοκρατία, με τον θάνατο του δικτάτορα Φράνκο το 1975.

«Σε μια εποχή απειλητικής επανάκαμψης αυταρχικών δυνάμεων στην Ευρώπη και διασάλευσης των δημοκρατικών κεκτημένων, μια έκθεση για το πώς οι καλλιτέχνες εμπνεύστηκαν από τους αγώνες ενάντια σε αυταρχικά καθεστώτα, αποκτά πρόσθετη σημασία», είπε η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης.

Συνεργασία με την Ταινιοθήκη της Ελλάδος

Την άνοιξη του 2023, η Πινακοθήκη θα ανοίξει τους ορίζοντές της και προς την έβδομη τέχνη, μιας και ετοιμάζει σε συνεργασία με την Ταινιοθήκη της Ελλάδος μια έκθεση με τίτλο «Αστικό Βίωμα», που θα εξετάσει τις αλλαγές του αστικού τοπίου τις δεκαετίες του ‘50, ‘60 και ‘70, όπως αυτές αποτυπώθηκαν στον κινηματογράφο, όχι μόνο από τους πειραματικούς και art εγχώριους δημιουργούς αλλά και μέσα από τον λεγόμενο λαϊκό εμπορικό κινηματογράφο, σε ανοιχτό διάλογο με τις εικαστικές τέχνες.

Οικονομική στήριξη αλλά και αυτάρκεια

Για τα οικονομικά της Εθνικής Πινακοθήκης, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη είπε στη συνέντευξη Τύπου, ότι «προέρχονται από τους εθνικούς πόρους του υπουργείου Πολιτισμού, τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα τα οποία είναι στη διάθεσή μας, το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027, το οποίο θα ξεκινήσει τους επόμενους μήνες και η Πινακοθήκη, σε κάθε περίπτωση, έχει το δικαίωμα αλλά έχει και τη δυνατότητα να τα διεκδικήσει».

Πρόσθεσε, ότι η Πινακοθήκη στηρίζεται από το κράτος με χρηματοδότηση, αλλά στόχος είναι να μπορεί η ίδια να εξασφαλίσει τους πόρους προκειμένου να αγοραστούν έργα και να επεκταθούν οι συλλογές της, πράγμα που αποτελεί στόχο της.

Σκοπός της Πινακοθήκης, μέσα από όλες τις δράσεις και τις εκθέσεις της είναι, όπως εξήγησε η Συραγώ Τσιάρα να πορευτεί με τους εξής άξονες: «συμπερίληψη – βιωσιμότητα – κοινωνική διαπερατότητα – δημόσια λογοδοσία – διάκριση – συνέργεια – πολυφωνία».

Τα σχέδια δράσης υποδηλώνουν τη διάθεση να υπάρξει πράγματι εξωστρέφεια και συμπερίληψη στον πλούτο της Πινακοθήκης και όσων δεν έχουν άμεση πρόσβαση σε αυτήν.

Το βέβαιον είναι ότι η νέα της εποχή ξεκινάει με διάθεση, αλλά και αντικειμενικές δυσκολίες οι οποίες θα χρειαστεί να ξεπεραστούν.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης