ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ

Πέθανε ο παππούς της techno & εφευρέτης της électro Πιέρ Ανρί

Πέθανε σε ηλικία 89 ετών ο "παππούς" της ηλεκτρονικής μουσικής και ο άνθρωπος που άνοιξε το δρόμο σε αναρίθμητους δημιουργούς της électro και techno σκηνής, Πιέρ Ανρί.

 

Ένας από τους πατέρες της ηλεκτρονικής μουσικής, ο οποίος εν μέρει ενέπνευσε το κίνημα της électro, κυρίως μέσα από το μυθικό "Messe pour le temps présent", έφυγε εχθές στο Παρίσι, ανακοίνωσε σήμερα η γραμματέας του Ιζαμπέλ Βαρνιέ.

O Πιέρ Ανρί που μερικές φορές θεωρείτο ο "παππούς της techno", προτιμούσε να αυτοπροσδιορίζεται, χωρίς μετριοφροσύνη, ως ο "πατέρας της μοντέρνας μουσικής".

Το όνομά του παραμένει συνδεδεμένο με τη "συγκεκριμένη μουσική" (ηχογραφημένοι θόρυβοι και ήχοι), που θεμελίωσε ο Πιέρ Σεφέρ (1910-1995), με την οποία επανασυνδέεται η πλειονότητα των έργων του (περισσότερα από 100), όλα ψηφιακά και φυλαγμένα στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας, κάτι που συμβαίνει για πρώτη φορά για συνθέτη.

Ο Πιερ Ανρί έβρισκε μελωδία στο θόρυβο

Γεννήθηκε στις 9 Δεκεμβρίου του 1927 στο Παρίσι και σε ηλικία 9 ετών αρχίζει να σπουδάζει στο Κονσερβατουάρ στο Παρίσι έως το 1947 κυρίως, κοντά στον Ολιβιέ Μεσιάν. Δυο χρόνια αργότερα, θα συναντήσει τον μηχανικό Πιέρ Σεφέρ. Μαζί θα ιδρύσουν το 1950, στη γαλλική ραδιοφωνία τηλεόραση, την Ομάδα έρευνας συγκεκριμένης μουσικής (GRMC).

Γράφει μαζί του τη "Symphonie pour un homme seul" (1950) που χρησιμοποιεί την τακτική του "προετοιμασμένου πιάνου": διάφορα αντικείμενα παρεμβάλλονται ανάμεσα στις χορδές και το περίβλημα του μουσικού οργάνου. Η μουσική του "μεταφυσική και ανθρώπινη". Γεμάτη από διάφορους ήχους αντικειμένων της καθημερινότητας και απροσδιόριστα τσιρίγματα, ήταν ένας ευοίωνος ήχος στη φαντασία, "κινηματογράφος δωματίου" ή "ζωγραφική", όπως ο ίδιος την περιέγραφε.

Είχε εμπνεύσει πολλούς χορογράφους, όπως ο Τζορτζ Μπαλανσίν, ο Μερς Κάνινγχαμ, η Μαγκύ Μαρέν. Ωστόσο η πιο γόνιμη συνεργασία του ήταν με το χορογράφο Μορίς Μπεζάρ, για τον οποίο συνέθεσε περίπου 15 έργα, ανάμεσά τους το "Messe pour le temps présent", για το μπαλέτο του για το Φεστιβάλ της Αβινιόν του 1967.

Το "Psyché Rock" που συνέθεσε με τον Μισέλ Κολομπιέ γνώρισε πραγματική εμπορική επιτυχία, μέχρι που διασκευάστηκε για τη διαφήμιση και την κινηματογραφική βιομηχανία. Ακόμη, οι μουσικοί Fatboy Slim, Saint Germain και Dimitri from Paris έκαναν διάφορα ρεμίξ του κομματιού.

"Ο Πιέρ Ανρί ανήκε μαζί με τους Πιέρ Σεφέρ και Στοκχάουζεν στους μεγάλους σκαπανείς του ήχου του 20ου αιώνα που άλλαξαν τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τη μουσική", δήλωσε ο συνθέτης Ζαν-Μισέλ Ζαρ που είχε συνεργαστεί μαζί τους στην Ομάδα Μουσικών Ερευνών στα τέλη της δεκαετίας του 1960. "Για τον Πιέρ Ανρί όπως και για τον Πιέρ Σεφέρ, η μουσική δεν δημιουργείτο μόνο από τις νότες του σολφέζ αλλά από ήχους, όπως ο θόρυβος μιας πόρτας, του ανέμου, της βροχής".

"Ο Πιέρ Ανρί αφήνει ένα έργο τεράστιο, εντυπωσιακό και ελπίζω η Γαλλία να τον τιμήσει όπως του αξίζει. Ήδη η Γαλλία παρέλειψε εξόχως να τιμήσει τον Σεφέρ", δήλωσε με λύπη ο Ζαν-Μισέλ Ζαρ. "Με τον Πιέρ Σεφέρ, ο Πιέρ Ανρί μου κίνησε το ενδιαφέρον και τη λαχτάρα να ακολουθήσω μια πορεία που ήταν η δική μου. Ο Σεφέρ ήταν ο θεωρητικός στη Ομάδα Μουσικών Ερευνών, o Ανρί ήταν ο συνθέτης", υπογράμμισε ο διάσημος μουσικός.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης