ΕΛΛΑΔΑ

Ενιαίο πόρισμα ιατροδικαστών για τους νεκρούς στα Τέμπη - Νέα προθεσμία στον σταθμάρχη

Ενιαίο πόρισμα ιατροδικαστών για τους νεκρούς στα Τέμπη - Νέα προθεσμία στον σταθμάρχη
Υπάρχουν και δύο δείγματα βιολογικού υλικού από αυτό που έχουν δώσει συγγενείς, τα οποία δεν ταιριάζουν με αυτά των νεκρών AP Photo/Vaggelis Kousioras

Ένα ενιαίο πόρισμα για όλα τα θύματα των Τεμπών αναφέρεται στην αιτία θανάτου από την ιατροδικαστική υπηρεσία της Λάρισας, εκεί όπου διενεργήθηκε η διαδικασία της νεκροψίας - νεκροτομής.

Σύμφωνα με το thesstoday.gr στο ιατρικό έγγραφο αναγράφεται η αιτία θανάτου η οποία είναι: «Πολλαπλές βαρείες κακώσεις σώματος συμβατές αναφερόμενου ατυχήματος (σύμφωνα με πληροφορίες της εντολοδότιδας αρχής θύμα ομαδικού σιδηροδρομικού ατυχήματος)».

Οι πληροφορίες αναφέρουν πως τα πρώτα πιστοποιητικά θανάτου έφεραν πάνω αναλυτικά την αιτία θανάτου. Ωστόσο επειδή αυτή η διαδικασία είχε ως αποτέλεσμα την καθυστέρηση της διαδικασίας -συνακόλουθα την ταυτοποίηση των θυμάτων-, κατόπιν επικοινωνίας των ιατροδικαστών με το υπουργείο, αποφασίστηκε ένα κοινό πόρισμα για όλα τα θύματα.

Σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση της Αστυνομίας, οι ταυτοποιημένοι νεκροί ανέρχονται πλέον στους 55. Υπενθυμίζεται ότι ο συνολικός αριθμός των επιβεβαιωμένων νεκρών είναι μέχρι στιγμής 57.

Συνεχίζεται η εξέταση νέου βιολογικού υλικού

Ωστόσο, υπάρχουν και δύο δείγματα βιολογικού υλικού από αυτό που έχουν δώσει συγγενείς, τα οποία δεν ταιριάζουν με αυτά των νεκρών. Αυτό δεν αποκλείεται να διαφοροποιήσει λίγο τον τελικό αριθμό των θυμάτων, αλλά ακόμα δεν έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες της εργαστηριακής έρευνας, καθώς από την Πυροσβεστική εστάλη και άλλο δείγμα από τον τόπο του δυστυχήματος.

Συγκεκριμένα, όπως έγινε γνωστό από την Πυροσβεστική, πρόκειται για ανθρώπινο μέλος που εντοπίστηκε κατά την μετακίνηση της μηχανής της εμπορικής αμαξοστοιχίας το βράδυ της Παρασκευής (3/3).

Από το Αρχηγείο του Πυροσβεστικού Σώματος επίσης έγινε γνωστό ότι η έρευνα στον τόπο του δυστυχήματος είναι στην τελική της φάση, με την απομάκρυνση των δύο μηχανών, που καθυστέρησε χτες λόγω βροχής και θα ακολουθήσει η τελευταία «σάρωση» σε μια περιοχή περίπου 500 τετραγωνικών μέτρων. Αμέσως μετά θα ανακοινωθεί και η ολοκλήρωση των ερευνών, πιθανόν μέχρι το απόγευμα σήμερα, εκτός απροόπτου.

20 τραυματίες παραμένουν στα νοσοκομεία

Για την πορεία της υγείας των τραυματιών που συνεχίζουν να νοσηλεύονται στα νοσοκομεία της Λάρισας, μετά τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη, μίλησε ο Πρόεδρος Ιατρικού Συλλόγου Λάρισας, Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος.

Ο κ. Γιαννακόπουλος, μιλώντας το πρωί του Σαββάτου, ανέφερε πως στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας από τους 20 που νοσηλεύονταν, έχουν μείνει στο νοσοκομείο 7. Οι 6 νοσηλεύονται σε θαλάμους και ο 7ος στην εντατική με κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις.

Όσο για το Πανεπιστημιακό Λάρισας από τους 25 ασθενείς, πλέον νοσηλεύονται 13, οι 9 σε θαλάμους και οι 4 στην εντατική.

Παράλληλα από στους τραυματίες, ένα περιστατικό με βαριά κρανιοεγκεφαλική κάκωση έχει διακομιστεί στη Θεσσαλονίκη και ένα με εγκαύματα, στο Παπανικολάου.

Προθεσμία να απολογηθεί την Κυριακή έλαβε ο σταθμάρχης

Νέα προθεσμία ζήτησε και έλαβε για να απολογηθεί ο 59χρονος σταθμάρχης της Λάρισας, για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη. Θα απολογηθεί την Κυριακή στις 11 το πρωί.

Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο δικηγόρος του Στέφανος Παντζαρτζίδης, ζήτησαν αναβολή, καθώς «υπήρχαν μέσα στην ανάκριση νέα στοιχεία, για τα οποία δεν είχαμε λάβει γνώση, ήταν πρόσφατα και μας υποχρέωσε εξαιτίας της πολύ μεγάλης σοβαρότητάς τους να ζητήσουμε νέα προθεσμία και η ανάκριση θα ξεκινήσει αύριο».

Παράλληλα, τόνισε πως ο πελάτης του θα ήθελε να ευχαριστήσει τα ΜΜΕ, λέγοντας ότι «είναι πολύτιμη η δουλειά των ΜΜΕ και χωρίς την βοήθεια της δημοσιογραφικής έρευνας αυτή η υπόθεση δεν θα έπαιρνε τον δρόμο που έπρεπε να πάρει».

Όπως μετέδωσε ο ΣΚΑΙ, τα στοιχεία αυτά προέκυψαν μετά την ανεύρεση του μαύρου κουτιού, μιας από τις δύο αμαξοστοιχιών -δεν έχει γνωστό ποια-, το οποίο βρέθηκε το βράδυ της Παρασκευής (3/3).

Ο σταθμάρχης Λάρισας διώκεται πλέον σε βαθμό κακουργήματος. Ο ίδιος έχει αποδεχθεί κατά το δικηγόρο του το «μέρος της ευθύνης που του αναλογεί».

Ο σταθμάρχης βρίσκεται αντιμέτωπος με βαριές κατηγορίες για την τραγωδία με τη σύγκρουση τρένων στα Τέμπη, καθώς η ποινική δίωξη σε βάρος του αφορά σε ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή και σωματικές βλάβες με τον ίδιο ποινικό χαρακτηρισμό, καθώς και για διατάραξη της ασφάλειας συγκοινωνιών από το οποίο προήλθε ως αποτέλεσμα θάνατος πολλών ατόμων, αδίκημα που με βάση πρόσφατη τροποποίηση του Ποινικού Κώδικα (άρθρο 291) επισύρει ποινές από 10 χρόνια κάθειρξη ως και ισόβια.

Τι προκάλεσε το «μανιτάρι» φωτιάς

Λίγες ημέρες μετά το τραγικό δυστύχημα από τη σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη, οι ερευνητές προσπαθούν να φτάσουν στα αίτια της ασυνήθιστα μεγάλης έκρηξης και μια πρώτη εκτίμηση των ερευνητών είναι ότι πιθανότατα να προκλήθηκε από τα λάδια που είχαν στις μηχανές τους οι δυο αμαξοστοιχίες.

Όπως αναφέρουν πληροφορίες της ΕΡΤ, σε κάθε μηχανή υπήρχαν 2,5 τόνοι λαδιού, δηλαδή πέντε τόνοι λαδιού και στις δυο αμαξοστοιχίες. Με τη μετωπική σύγκρουση ανέβηκε η θερμοκρασία πάνω από το όριο αυτανάφλεξης, έσπασε το δοχείο, εκτοξεύτηκαν τα λάδια, πήραν φωτιά και δημιούργησαν αυτό το τεράστιο «μανιτάρι» που έχει καταγραφεί και σε βίντεο – ντοκουμέντο.

Βέβαια, η οριστική απάντηση για το τι προκάλεσε αυτή την ισχυρή έκρηξη θα δοθεί από την έρευνα των πραγματογνωμόνων. Να σημειωθεί ότι η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε λαμαρίνες, φρούτα και σιτηρά και όχι κάποιο εύφλεκτο υλικό. Αυτό προέκυψε τόσο από την έρευνα των αστυνομικών, αλλά και από πυροσβέστες που βρίσκονται στο σημείο της τραγωδίας.

Έτσι, οι ειδικοί έσπευσαν να διαλύσουν τις διάφορες θεωρίες συνωμοσίας που δημιουργήθηκαν γύρω από τις εικόνες αμέσως μετά τη φονική σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη, της επιβατικής που ερχόταν από τη Λάρισα και της εμπορικής που κινούταν σε αντίθετη κατεύθυνση από τη Θεσσαλονίκη.

«Δικαιολογείται η ανάφλεξη αυτή»

Εξάλλου, από την πρώτη στιγμή, η πυροσβεστική ξεκαθάρισε πως δεν υπήρχαν μπουκάλες προπανίου.

Μάλιστα, όπως είχε αναφέρει νωρίτερα στην ΕΡΤ ο μηχανολόγος - ηλεκτρολόγος μηχανικός και δικαστικός πραγματογνώμονας, Χρήστος Γκλαβόπουλος, το σύστημα φρένων των τρένων χρησιμοποιεί λάδια σε πολύ υψηλή πίεση. Μετά τη σύγκρουση ανέβηκε η θερμοκρασία πάνω από το όριο αυτανάφλεξης με αποτέλεσμα να υπάρξει η τόσο έντονη φωτιά: «Το μανιτάρι δείχνει πως υπήρξε ανάφλεξη των λαδιών που είναι στις δεξαμενές πίεσης και ρυθμίζει το σύστημα φρένων. Δικαιολογείται».

Η νέα σύνθεση της ειδικής επιτροπής

Στο έργο της Ειδικής Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων στρέφεται το ενδιαφέρον καθώς θα κληθεί να ρίξει φως στα αίτια του πολύνεκρου δυστυχήματος στα Τέμπη.

Οδηγία προς την επιτροπή, είναι να παραδώσει το πόρισμά της το συντομότερο δυνατό.

Το χρονοδιάγραμμα δεν έχει γίνει γνωστό, ωστόσο τα βήματα που θα ακολουθήσουν είναι η κατανομή των αρμοδιοτήτων και η κλήση τεχνικού προσωπικού, εμπειρογνωμώνων και ειδικών στα σιδηροδρομικά ατυχήματα.

Η επιτροπή είναι τριμελής και συμμετέχουν οι:

Ιωάννης - Κωνσταντίνος Χαλκιάς, Επίτιμος Πρόεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, ως Πρόεδρος.

Βασίλειος Προφυλλίδης, Καθηγητής της Συγκοινωνιακής Τεχνικής στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, ως μέλος.

Χρήστος Πυργίδης, καθηγητής σιδηροδρομικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, ως μέλος

Προηγήθηκε η παραίτηση του Αθανάσιου Ζηλιασκόπουλου, Καθηγητής Μεταφορών και Παραγωγής στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, μετά τα δημοσιεύματα που αφορούσαν την παρελθούσα θητεία του ως προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ.

«Λόγω της ιδιαίτερης βαρύτητας της Επιτροπής, για το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας, δεν θα ήθελα η ιδιότητα μου εκείνη να χρησιμοποιηθεί ως άλλοθι για να πληγεί η ακεραιότητα και η αμεροληψία των εργασιών και του πορίσματος της Επιτροπής», τονίζει στην επιστολή του.

Η αλλαγή βάρδιας του ΕΚΑΒ που έσωσε ζωές

Μια μικρή λεπτομέρεια μπορεί να κάνει τη διαφορά και να φανεί καθοριστική για την έκβαση και την εξέλιξη της ιστορίας. Το μοιραίο βράδυ του δυστυχήματος στα Τέμπη το ΕΚΑΒ έφτασε πολύ άμεσα στο σημείο της τραγωδίας. Και αυτό δεν ήταν μόνο λόγω της άμεσης ανάγκης.

Το δυστύχημα συνέβη την ώρα της αλλαγής βάρδιας του ΕΚΑΒ, με αποτέλεσμα στη Λάρισα να είναι συγκεντρωμένα όλα τα ασθενοφόρα, που έφυγαν κατευθείαν για το σημείο της σύγκρουσης των δύο τρένων. Έτσι κατέστη εφικτό να μεταβεί η μέγιστη δυνατή δύναμη, που υπό διαφορετικές συνθήκες, το δυστύχημα θα μπορούσε να μετράει ακόμα μεγαλύτερες απώλειες.

Εξάλλου, ο πρόεδρος εργαζομένων ΕΚΑΒ Λάρισας Γιάννης Γούλας, περιέγραψε τις δραματικές στιγμές, όταν έφτασαν οι διασώστες στο σημείο:

«Οι εικόνες που αντικρίσαμε στο σημείο του δυστυχήματος... υπήρχε πόνος, δυστυχία, ο κόσμος έτρεχε κατά δεκάδες επάνω στους διασώστες, έτρεχε παντού για να ξεφύγει από αυτή την κόλαση που ζούσαν αφότου κατόρθωσαν και βγήκαν από τα βαγόνια.

Υπήρχαν άνθρωπο οι οποίοι είχαν πεταχτεί έξω από τα βαγόνια του συρμού, άνθρωποι και μέλη τα οποία ήταν έξω από τα βαγόνια και έπρεπε να γίνει περισυλλογή τους για να προχωρήσουν τα σωστικά συνεργεία για να βρουν και να αναζητήσουν και άλλους τραυματίες».

ΔΗΜΟΦΙΛΗ