ΚΟΣΜΟΣ

Αυξημένα κόστη, η τάση του bleisure και η βιωσιμότητα ορίζουν τον τουρισμό του 2023

Αυξημένα κόστη, η τάση του bleisure και η βιωσιμότητα ορίζουν τον τουρισμό του 2023

Το 2023 εκτιμάται ότι θα είναι η χρονιά που ο παγκόσμιος τουρισμός θα προσεγγίσει τα προ-πανδημίας επίπεδα, δηλαδή τις επιδόσεις – ρεκόρ του 2019.

Διότι, μπορεί για την Ελλάδα η θερινή σεζόν του 2022 να πήγε καλά, τόσο σε αριθμούς αφίξεων όσο και σε έσοδα, όμως οι εκτιμήσεις για φέτος είναι ακόμα πιο αισιόδοξες. Εκτός συγκλονιστικού απροόπτου τα νούμερα αφίξεων θα κινηθούν στα ίδια επίπεδα με το 2022, ενώ η αισιοδοξία είναι διάχυτη για καλύτερο οικονομικό αποτέλεσμα, καθώς τα στοιχεία των πρώτων κρατήσεων έδειξαν ότι η χρονιά θα κινηθεί καλύτερα από το 2022.

Τρία είναι τα στοιχεία που αναμένεται να προσδιορίσουν τον τουρισμό του 2023, διεθνώς: Αυξημένα κόστη, bleisure και βιωσιμότητα.

Σε ό,τι αφορά στις τιμές των τουριστικών πακέτων που προσφέρουν τα ελληνικά ξενοδοχεία για το 2023, φέτος είναι αυξημένες κατά 10%, ποσοστά που καλύπτουν ίσα ίσα τον τιμάριθμο, σύμφωνα με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων. Η άνοδος του πληθωρισμού και το ενεργειακό κόστος που δεν έχει επανέλθει στα προ ενεργειακής κρίσης επίπεδα, καθορίζουν τις τιμές, ενώ οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις ήδη επεξεργάζονται τρόπους εναλλακτικών μορφών ενέργειας για να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στα έξοδα.

Αντίστοιχα και σύμφωνα με έρευνα της Booking.com σε 24.000 άτομα σε 32 χώρες και περιοχές, κύρια διαπίστωση για τα ταξιδιωτικά σχέδια του 2023 είναι ότι καθοριστικό ρόλο φέτος διαδραματίζει ο προϋπολογισμός. Λόγω της οικονομικής αβεβαιότητας, οι ταξιδιώτες επανεξετάζουν τις δαπάνες τους, θέτοντας μεν τα ταξίδια ως κορυφαία προτεραιότητα για το 50% των ταξιδιωτών, από την άλλη, όμως όλοι επισημαίνουν ότι θα αναζητήσουν προορισμό με βάση πρωτίστως την καλύτερη σχέση ποιότητας-τιμής. Για περισσότερα από τρία στα πέντε άτομα (63%), αυτό σημαίνει ταξίδια σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους, ενώ 60% των ταξιδιωτών σκοπεύει να χρησιμοποιήσει προγράμματα επιβράβευσης.

Η τάση του Bleisure που ήρθε για να μείνει

Το Bleisure, που προέρχεται από τον συνδυασμό των λέξεων Business (Εργασία) και Leisure (Αναψυχή), είναι η τάση του τουρισμού που ήρθε για να μείνει. Κύριος παράγοντας επιτάχυνσης της ανόδου του Bleisure είναι η εξέλιξη της τεχνολογίας που μας επιτρέπει να εργαζόμαστε από όπου κι αν βρισκόμαστε, ενώ αντίστοιχου περιεχομένου είναι και ο τουρισμός Flexcations (flexible vacations) που επίσης περιγράφει εναλλακτικές μορφές επαγγελματικών ταξιδιών.

Τι συμβαίνει στην πράξη; Άνθρωποι που επιλέγουν να περάσουν μερικές εργάσιμες ημέρες σε κάποιον προορισμό ώστε εκτός εργασιακού ωραρίου, να μπορέσουν να απολαύσουν την ταξιδιωτική εμπειρία στο έπακρο. Σύμφωνα με στοιχεία της Expedia, ενός από τους μεγαλύτερους τουριστικούς οργανισμούς παγκοσμίως, το bleisure, δηλαδή τα ταξίδια αναψυχής και εργασίας, οι ευέλικτες διακοπές που συνδυάζουν την απομακρυσμένη εργασία με τα ταξίδια αναψυχής ή όπως επιλέγει να το περιγράψει κάποιος, αυξάνονται το 2023.

Τα συγκεκριμένα ταξίδια ενδέχεται να οργανώνονται και σε επίπεδο επιχείρησης, εν είδη συνεδρίου ή σεμιναρίου και να επεκτείνονται στη συνέχεια από τους εργαζόμενους, όμως σε κάθε περίπτωση, η τάση δημιουργήθηκε εξαιτίας της εισαγωγής των ευέλικτων μορφών εργασίας. Σύμφωνα με το Expedia, το 28% όσων σχεδιάζουν να ταξιδέψουν φέτος, θα επωφεληθούν από τις ευέλικτες επιλογές εργασίας ώστε να απολαύσουν περισσότερο τον προορισμό τους. Τα ίδια στοιχεία αποκαλύπτουν ότι για τους millennials και τους GenZs, η τάση του flexcation είναι ακόμα πιο δημοφιλής: Το 43% των millennials και το 38% των GenZs δηλώνουν ότι προγραμματίζουν ένα ταξίδι flexcation μέσα στη χρονιά. Είναι σαφές, πως στο συγκεκριμένο πεδίο υπάρχουν πολλά περιθώρια για συγκεκριμένους προορισμούς να επεκτείνουν την τουριστική τους περίοδο πέρα ​​από την περίοδο υψηλής ζήτησης, με πολλαπλά οφέλη για τις τοπικές οικονομίες και κοινότητες.

Στροφή προς τη βιωσιμότητα, μια ανάγκη που γίνεται πραγματικότητα

Η συζήτηση περί βιώσιμου τουρισμού έχει ανοίξει εδώ και καιρό, όμως το τελευταίο διάστημα έχει γίνει κοινός τόπος πως ο τουρισμός χρειάζεται εδώ και τώρα να αλλάξει. Ακόμα και το γεγονός πως εξαιτίας της πίεσης από την ενεργειακή κρίση, οι ξενοδόχοι αναζητούν εναλλακτικές πηγές ενέργειας, προφανώς από Ανανεώσιμες Πηγές, είναι ένα βήμα προς την αειφορία. Αντίστοιχα όμως, οι ξενοδοχειακές μονάδες, κατά κύριο λόγο και στη συνέχεια όλες οι συνδεδεμένες με τον τουρισμό υπηρεσίες και επιχειρήσεις, απαιτείται να αλλάξουν ενσωματώνοντας τις αρχές της βιωσιμότητες – άλλωστε, αυτό απαιτούν και οι πελάτες τους.

Με χρηματοδότηση από τα περιφερειακά ταμεία, το ΕΣΠΑ, από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, αλλά και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, η κυβέρνηση έχει θέσει ως προτεραιότητα τις απαιτούμενες αλλαγές στον τουρισμό, ενώ πολύτιμο εργαλείο αποτελεί και μεγάλη μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ, που εντοπίζει περίπου 700 έργα που απαιτούνται για να μπορέσει ο τουρισμός όχι μόνο να διασφαλίσει τη βιωσιμότητα των προορισμών, αλλά και να συνεχίσει να αναπτύσσεται επωφελώς για την οικονομία. Μάλιστα, αναμένεται να προχωρήσουν άμεσα 39 έργα, τα οποία χαρακτηρίζονται ως «άμεσης προτεραιότητας», με αδειοδοτήσεις fast track, ανεξάρτητα από το ύψος του προϋπολογισμού τους. Καθώς η τουριστική κίνηση φέτος αναμένεται στα ίδια υψηλά επίπεδα με το 2022, οι προκλήσεις παραμένουν μεγάλες και η βιωσιμότητα του τουρισμού αποκτά και το σκέλος της διατήρησης του χαρακτήρα και της κοινωνικής ταυτότητας των ελληνικών προορισμών.

Δείτε το αφιέρωμα του CNN Greece στον Τουρισμό 2023 εδώ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ