ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Τέχνη 1821: Ανάλυση των τοιχογραφιών της ζωφόρου στην «Αίθουσα Τροπαίων» της Βουλής

Τέχνη 1821: Ανάλυση των τοιχογραφιών της ζωφόρου στην «Αίθουσα Τροπαίων» της Βουλής
Υπογραφή του Πρωτοκόλλου του Λονδίνου, τοιχογραφία της ζωφόρου της Αίθουσας Τροπαίων της Βουλής

Το σημερινό Μέγαρο της Βουλής των Ελλήνων κτίστηκε ως ανάκτορο για τον βασιλέα Όθωνα, από τον αρχιτέκτονα της βαυαρικής αυλής Friedrich von Gaertner (1791-1847), μεταξύ των ετών 1836-1847. Υπήρξε κατοικία των βασιλέων έως το 1922, ενώ από το 1929, με απόφαση του Ελευθερίου Βενιζέλου, αποτελεί την έδρα της Βουλής.

Από τις πυρκαγιές και τις μετασκευές που υπέστη το κτίριο έχουν σωθεί στην αρχική τους μορφή λίγα τμήματα, μεταξύ των οποίων η επιβλητική Αίθουσα των Τροπαίων, με τη μνημειακή ζωφόρο που παριστάνει θέματα από την Ελληνική Επανάσταση.

H Αίθουσα των Τροπαίων, η οποία σήμερα, μαζί με τον παρακείμενο χώρο της Αίθουσας των Ηρώων ή Υπασπιστών, ονομάζεται Αίθουσα «Ελευθέριος Βενιζέλος», στην αρχική της μορφή, οδηγούσε στην Αίθουσα του Θρόνου, που δεν έχει διασωθεί.

Οι παραστάσεις περιτρέχουν τους τέσσερις τοίχους της αίθουσας σε μήκος 59 μ. και ύψος 1,20 μ. Σχεδιάστηκαν το 1836 από τον Βαυαρό γλύπτη Ludwig Michael von Schwanthaler (1802-1848), αυλικό καλλιτέχνη του Λουδοβίκου Α´ στο Μόναχο και εκτελέστηκαν στο υπό ανέγερση ανάκτορο περί το 1842-1843, από ομάδα Βαυαρών ζωγράφων, ειδικευμένων στην τεχνική της νωπογραφίας.

Μέρος της ζωφόρου της Αίθουσας Τροπαίων της Βουλής

Η εικαστική αφήγηση έχει φορά από τον βόρειο προς τον δυτικό τοίχο και ακολουθεί τη χρονική διαδοχή των γεγονότων, πολιτικών, διπλωματικών και πολεμικών που καθόρισαν τον Αγώνα της Ανεξαρτησίας, από την κήρυξή του έως την εκλογή του Όθωνα ως βασιλέα της Ελλάδας και την άφιξή του στο Ναύπλιο (1821-1833).

Η πρώτη σκηνή αναφέρεται στη Συνέλευση της Βοστίτσας, στη συνάντηση των Φιλικών της Βόρειας Πελοποννήσου για τον καθορισμό της έναρξης του Αγώνα και ακολουθούν σκηνές μαχών στη στεριά και στη θάλασσα: Ξεχωρίζουν η επίθεση του Μάρκου Μπότσαρη στο Καρπενήσι, η λεηλασία της Πελοποννήσου από τον Ιμπραήμ, η προσωποποίηση της πόλης του Μεσολογγίου στα ερείπια, η πυρπόληση της τούρκικης ναυαρχίδας από τον Κανάρη στη Χίο, η Ναυμαχία του Ναυαρίνου.

Παρεμβάλλονται γυναικείες φτερωτές φιγούρες – Νίκες, αλληγορίες των ελληνικών επιτυχιών.

Η Νίκη αιωρείται, τοιχογραφία της ζωφόρου στην Αίθουσα Τροπαίων της Βουλής

Εικονίζονται, επίσης, οι σημαντικές συνελεύσεις, η συνθήκη του Λονδίνου, η ίδρυση του Πανελλήνιου από τον Καποδίστρια και η εγκαθίδρυση της βασιλείας με τον Όθωνα.

Η άφιξη του Όθωνα στο Ναύπλιο, τοιχογραφία της ζωφόρου στην Αίθουσα Τροπαίων της Βουλής

Είναι φανερό πως το εικονογραφικό πρόγραμμα είχε καθοριστεί από την Αντιβασιλεία, ώστε να μην προβληθούν πρόσωπα και γεγονότα που αν και σημαντικά δεν ήταν αρεστά στους Βαυαρούς.

Με τη συνδρομή της Εταιρείας Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης

Δείτε εδώ το μεγάλο αφιέρωμα του CNN Greece στην επέτειο των 200 ετών από την Επανάσταση του 1821

ΔΗΜΟΦΙΛΗ