Thessaloniki Investment Forum: Οι επενδύσεις που αλλάζουν την εικόνα της Βόρειας Ελλάδας
ΕΛΛΑΔΑ

Thessaloniki Investment Forum: Οι επενδύσεις που αλλάζουν την εικόνα της Βόρειας Ελλάδας

Οι επενδύσεις που αλλάζουν την εικόνα της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας ήταν το βασικό σημείο αναφοράς του Thessaloniki Investment Forum που διοργάνωσε το CNN Greece για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά. 

Η διοργάνωση χαρτογράφησε το επενδυτικό μέλλον της Βορείου Ελλάδας, σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ανάπτυξης και του Υφυπουργείου Μακεδονίας Θράκης και τη χορηγία του Οργανισμού Τουρισμού Θεσσαλονίκης.

Εκπρόσωποι της πολιτικής ηγεσίας, του επιχειρηματικού κόσμου και σημαντικών θεσμών από την Ελλάδα και το εξωτερικό έδωσαν το παρόν και συμμετείχαν σε μια διαδραστική συζήτηση για την ανάδειξη της Βορείου Ελλάδας, ως στρατηγικού κόμβου ανάπτυξης στη ΝΑ Ευρώπη.

Πρωταγωνιστικός ο ρόλος των επενδύσεων

Η Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Αθηνά Αηδονά χαιρέτησε την εκδήλωση και κήρυξε την έναρξη των συνομιλιών.

«Η επόμενη μέρα για την οικονομία της Βόρειας Ελλάδας περνά αναμφίβολα μέσα από τις επενδύσεις» δήλωσε χαρακτηριστικά και στάθηκε στους τρεις βασικούς αναπτυξιακούς πυλώνες. Τον αγροδιατροφικό τομέα, τον τουρισμό και την καινοτομία.

Όπως είπε «Σε εξέλιξη είναι το σχέδιο μας για την ενίσχυση αυτών των τριών τομέων, που μαζί με τις υποδομές συνιστούν τον πυρήνα της ανάπτυξης.

img08575.jpg

Για να πετύχουμε τους στόχους μας αξιοποιούμε με τον καλύτερο τρόπο τη μεγαλύτερη χρηματοδοτική παρέμβαση που έγινε ποτέ στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και αναφέρομαι στο ΕΣΠΑ, με πόρους συνολικά 1,5 δισ. ευρώ».

Η επιχειρηματικότητα και οι επενδύσεις είναι σε απόλυτη προτεραιότητα και στο τρέχον ΕΣΠΑ, καθώς δημιουργούν νέο εισόδημα και νέες θέσεις εργασίας, και ουσιαστικά διαμορφώνουν συνθήκες ευημερίας και ανάπτυξης, εξήγησε.

Η οικονομική ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας σε πρώτο πλάνο

Το μπαράζ επενδύσεων που ενισχύουν το οικονομικό αποτύπωμα της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας ήταν το βασικό σημείο της ατζέντας για το πρώτο πάνελ της εκδήλωσης με συντονιστή τον Διευθυντή CNN GREECE Δημήτρη Πεφάνη και θέμα την οικονομική ανάπτυξη της Β. Ελλάδας.

img08715.jpg

Συγκεκριμένα, στην ανάπλαση της ΔΕΘ – HELEXPO αναφέρθηκε ο πρόεδρος της Έκθεσης κ. Αναστάσιος Τζήκας.

Με το νέο εκθεσιακό κέντρο η Θεσσαλονίκη θα γίνει πιο ανταγωνιστική, όσον αφορά στην οικονομία της, πιο ποιοτική, όσον αφορά στην καθημερινή ζωή των πολιτών και θα είναι αρχιτεκτονικά πιο ελκυστική τόνισε ο κ. Τζήκας.

«Αυτή την στιγμή, με το Υπερταμείο και με πρωτοβουλία της τεχνικής μας ομάδας, γίνεται η επικαιροποίηση του σχεδίου, γιατί πρέπει να πάρουμε υπόψη μας πως το κόστος πρέπει να είναι γύρω στα 120 εκατ. ευρώ».

Στη δύναμη των εξαγωγών αναφέρθηκε ο πρόεδρος ΣΕΒΕ, Συμεών Διαμαντίδης.

«Οι εξαγωγές είναι πολύ σημαντικές για την Ελλάδα και την εθνική οικονομία» καθώς «κάθε τέσσερις μονάδες αύξησης στις εξαγωγές σημαίνει μία μονάδα αύξησης στο ΑΕΠ. Δηλαδή 2,5 δισ. ευρώ επιπλέον» τόνισε ο πρόεδρος ΣΕΒΕ.

img08707.jpg

Μάλιστα, έχει γίνει σημαντική πρόοδος αν σκεφτεί κανείς πως οι εξαγωγές έχουν σχεδόν τριπλασιαστεί από το 2009, ακόμα και εν μέσω κρίσεων και πανδημίας, σημείωσε.

Στην επίδραση του THESS INTEC στην οικονομία της Θεσσαλονίκης αλλά και της χώρας αναφέρθηκε ο κ. Νίκος Ευθυμιάδης. Συγκεκριμένα, δήλωσε πως «Το THESS INTEC μεταφράζει αυτό το μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα που έχει η Βόρεια Ελλάδα, όλο αυτό το ανθρώπινο δυναμικό και για αυτό έρχονται και οι επιχειρήσεις».

«Η καρδιά της Θεσσαλονίκης και το μέλλον της πάλλεται γύρω από δύο-τρεις πυλώνες, οι οποίοι αν βελτιωθούν και αναπτυχθούν θα κάνουν την πόλη τελείως διαφορετική και καλύτερη».

img08749.jpg

Ο ένας είναι το λιμάνι, ο δεύτερος είναι η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης και στη συνέχεια ακολουθούν το ανθρώπινο δυναμικό της, η εκπαίδευση και η επιχειρηματικότητα, σύμφωνα με τον κ. Νίκο Ευθυμιάδη.

Η υλοποίηση του περιφερειακού σχεδιασμού, με πολλές νέες υποδομές μέσα στο 2026 και η παράλληλη ευαισθητοποίηση των πολιτών «ούτως ώστε να αλλάξουμε συνήθεις, να αλλάξουμε κουλτούρα» είναι οι βασικοί στόχοι της ΦΟΣΔΑ για την επόμενη χρονιά σύμφωνα με τον κ. Μιχάλη Γεράνη.

Ο πρόεδρος ΦΟΣΔΑ Κεντρικής Μακεδονίας στάθηκε και στον εθνικό στόχο για μείωση της ταφής απορριμμάτων στο 10% μέχρι το 2030, τον οποίο χαρακτήρισε «φιλόδοξο», καθώς το αντίστοιχο ορόσημο για την ΕΕ είναι το 2035.

«Γίνονται μεγάλα έργα» τόνισε ο πρόεδρος ΦΟΣΔΑ αναφερόμενος στα νέα εργοστάσια που θα ολοκληρωθούν το 2026.

«Εθνικό» το στοίχημα της ανάπτυξης στην Βόρεια Ελλάδα

«Εάν πετύχουμε το στοίχημα της ανάπτυξης στην Βόρεια Ελλάδα, το όφελος θα είναι εθνικό» δήλωσε χαρακτηριστικά ο Υφυπουργός Μακεδονίας–Θράκης Κώστας Γκιουλέκας, σε συζήτηση με την Αμαλία Κάτζου, Δημοσιογράφο και Corporate Affairs Director της DPG Digital Media Group.

«Ως τώρα είχαμε συνηθίσει να μιλάμε για ένα ‘αθηνοκεντρικό κράτος’, το οποίο καταδυνάστευε την υπόλοιπη χώρα».

«Για μια απλή αίτηση θα έπρεπε οποιοσδήποτε από την Ελλάδα να ταξιδέψει στην Αθήνα, για να εξασφαλίσει κάτι που θα μπορούσε –με την αποκέντρωση – να το εξασφαλίσει κοντά στην εστία του, στον τόπο της επιχείρησης του, στην έδρα του. Αυτά προσπαθούμε να τα διορθώσουμε».

img09010.jpg

«Εμείς δεν θέλουμε να γίνουμε η Αθήνα της Βορείου Ελλάδος. Θέλουμε να μιλήσουμε για μια ανάπτυξη συνολικά της Β. Ελλάδος γιατί πολύ απλά δεν είναι μόνο η Θεσσαλονίκη που έχει το λιμάνι της. Έχει η Καβάλα το δικό της λιμάνι, άρα η Ανατολική Μακεδονία. Έχει και η Αλεξανδρούπολη, άρα η Θράκη».

«Επομένως μοιράζοντας τις δυνάμεις και την ανάπτυξη, αυτό θα βοηθήσει συνολικά τον τόπο» κατέληξε.

Μεγάλα έργα υποδομής & βελτίωση της καθημερινότητας

Στον τρόπο με τον οποίο βελτίωσε την καθημερινότητα και την ποιότητα ζωής των πολιτών η λειτουργία του Μετρό της Θεσσαλονίκης αναφέρθηκε ο Γιώργος Τσαπρούνης, Γενικός Διευθυντής Επικοινωνίας, Όμιλος Εταιρειών AKTOR στο δεύτερο Fireside Chat της ημέρας.

img09085.jpg

«Με το που ξεκίνησε το μετρό, η κίνηση στους δρόμους στις ώρες αιχμής μειώθηκε περίπου 12%. Μείον 18.000 αυτοκίνητα στο κέντρο της πόλης, αυτό πήγε στις 15.000 μετά από μερικούς μήνες και περίπου 80.000 άτομα μετακινούνται με το μετρό».

«Όταν γίνει και η σύνδεση και η λειτουργία της Καλαμαριάς, αυτός ο αριθμός θα πάει στις 170.000».

«Αυτή τη στιγμή γίνονται δοκιμές, έχει γίνει η ηλεκτροδότηση της γραμμής, έχουν γίνει οι διασυνδέσεις στα διάφορα σημεία και σήμερα που μιλάμε γίνεται δοκιμή από την αρχή μέχρι το τέλος της Καλαμαριάς, με τους καινούργιους συρμούς που έχουν έρθει για αυτό τον λόγο».

Ο τουρισμός μπορεί και πρέπει να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο

«Αυτή τη στιγμή η Θεσσαλονίκη και η Βόρεια Ελλάδα αποτελούν πεδίο μιας σειράς μετασχηματισμών που στοχεύουν στην ανάδειξη της περιοχής σε γεωπολιτικό και ενεργειακό κόμβο, την αξιοποίηση των πλουτοπαραγωγικών πηγών και εν τέλει την παραγωγική ανασυγκρότηση με θετικό πρόσημο» δήλωσε χαρακτηριστικά η υφυπουργός Τουρισμού Άννα Καραμανλή ως keynote ομιλήτρια.

«Ο τουρισμός μπορεί και πρέπει να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο», άλλωστε ο τουρισμός αποτελεί βασικό πυλώνα ανάπτυξης και εξωστρέφειας για ολόκληρη τη χώρα, σύμφωνα με την υφυπουργό.

img09196.jpg

«Η Θεσσαλονίκη αναβαθμίζει σταθερά το τουριστικό της αποτύπωμα, καθώς το αναβαθμισμένο αεροδρόμιο, η αυξημένη αεροπορική συνδεσιμότητα, το μετρό και οι νέες επενδύσεις σε υποδομές φιλοξενίας βελτιώνουν την εμπειρία των επισκεπτών και διευρύνουν τις επιλογές τους.

Στο ίδιο πλαίσιο, μεγάλα έργα υποδομών της πόλης, όπως το flyover, θα συμβάλουν στη βελτίωση των μετακινήσεων και της συνολικής προσβασιμότητας, αναβαθμίζοντας ακόμα περισσότερο την εμπειρία των κατοίκων αλλά και των τουριστών».

«Κομβικές» οι φορολογικές διοικήσεις στη Θεσσαλονίκη

Στη συνέχεια τον λόγο πήρε ο Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Γιώργος Κώτσηρας, ο οποίος στάθηκε στον τρόπο που λειτουργούν οι φορολογικές διοικήσεις στη Θεσσαλονίκη.

«Είχα την ευκαιρία να επισκεφτώ το ΚΕΒΕΙΣ, Το Κέντρο Βεβαίωσης Εισπράξεων στη Θεσσαλονίκη, ένα κέντρο που στην ουσία ‘μαζεύει’ πολλές φορολογικές αρχές και είδα ιδίοις όμμασι πως οι προσπάθειες που κάνει η ΑΑΔΕ και ο Διοικητής, ο κ. Πιτσιλής, έχουν πρακτικό αποτέλεσμα, το οποίο φαίνεται και στην είσπραξη, που φαίνεται πως έχουμε καταπολεμήσει σε πολύ μεγάλο βαθμό τη φοροδιαφυγή, με τα ψηφιακά εργαλεία που αναπτύσσουμε καθημερινά, αλλά παράλληλα βοηθάει και τον πολίτη στην επαφή του με τη δημόσια διοίκηση».

img09275.jpg

Αναφερόμενος στο στεγαστικό ζήτημα, ο υφυπουργός δήλωσε πως γίνονται πολλές προσπάθειες για να ‘πέσουν’ περισσότερα ακίνητα στην αγορά.

Η πόλη ως city break και συνεδριακός προορισμός

Η ανάπλαση της ΔΕΘ, η κρουαζιέρα, το city break και ο θεματικός τουρισμός δημιουργούν ένα νέο μοντέλο εξωστρέφειας για τη Θεσσαλονίκη και αποτελούν τα σημεία αναφοράς του πάνελ με τίτλο «Τουριστική ανάπτυξη Θεσσαλονίκης» και συντοντιστή τον δημοσιογράφο Δημήτρη Μαλλά.

img09331.jpg

«Τα διαχρονικά ζητήματα σε επίπεδο υποδομών αρχίζουμε να τα ξεπερνάμε σιγά σιγά. Έχουμε λειτουργικό μετρό, θα έχουμε γρήγορα και ένα flyover που τροφοδοτεί και το αεροδρόμιο Μακεδονία και από την υπόλοιπη Βόρεια Ελλάδα, αλλά είναι και ο σύνδεσμος με την Χαλκιδική», δήλωσε ο Αλέξανδρος Θάνος, Εντεταλμένος Σύμβουλος ΣΕΤΕ.

«Αντιλαμβάνεστε πως αυτά έρχονται. Δεν είναι όμως μόνο το hardware, οι υποδομές, αλλά και το software, της διαχείρισης πλέον του προορισμού» πρόσθεσε και εξήγησε πως η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είναι τυχερή γιατί έχει τρεις οργανισμούς προβολής, αλλά και ένα ολοκληρωμένο σχέδιο από τον ΣΕΤΕ και την Deloitte που έχει όλο το στρατηγικό πλάνο για το τι πρέπει να γίνει και σε υποδομές, αλλά και στο κομμάτι της προβολής.

img09316.jpg

Στην στρατηγική ανάδειξης της πόλης σε City Break προορισμό αναφέρθηκε η Γενική Διευθύντρια Οργανισμού Τουρισμού Θεσσαλονίκης, Κυριακή Ουδατζή, με φόντο την ευελιξία και την πληθώρα επιλογών που προσφέρει, εντός των τειχών αλλά και σε μικρή απόσταση.

«Νομίζω πως έχει τέτοιες προοπτικές η Θεσσαλονίκη, τουλάχιστον όσον αφορά και αυτό που λέει το logo ‘one heart, many stories’, έχεις πολλούς λόγους να έρθεις και να ξαναέρθεις. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό».

«Μπορείς να έρθεις, να περάσεις καλά, να δεις τον πολιτισμό και όταν ξαναέρθεις θα πας κάπου αλλού. Έχει να σου προσφέρει πολυεπίπεδη εμπειρία».

Παράλληλα, στάθηκε και στο «στοίχημα» του συνεδριακού τουρισμού, σημειώνοντας είναι απαραίτητο να υπάρξει βελτίωση των υποδομών.

«Το μοντέλο ‘ήλιος και θάλασσα’ το οποίο είναι και το βασικότερο για την Χαλκιδική και το μαζικό μοντέλο μέσω των tour operators εδώ και πενήντα χρόνια, έχει δώσει μια δυναμική στην Χαλκιδική, αλλά από εκεί και πέρα το ζητούμενο σε εμάς είναι και τα άκρα της σεζόν. Δηλαδή ο Μάιος και ο Οκτώβριος» εξήγησε ο Πρόεδρος Ένωσης Ξενοδοχείων & Τουριστικού Οργανισμού Χαλκιδικής Γρηγόρης Τάσιος.

img09360.jpg

«Φαίνεται από τα στοιχεία, και από το αεροδρόμια, αλλά και από τις διανυκτερεύσεις ότι αρχίζει σιγά σιγά και ο δικός μας νομός να έχει αυτή τη διαφορετική προσέγγιση των έξι μηνών».

Λιμάνι Θεσσαλονίκης, ο έκτος προβλήτας και οι προοπτικές ανάπτυξης

Στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης αναφέρθηκε ο Δρ. Ιωάννης Τσάρας Διευθύνων Σύμβουλος ΟΛΘ Α.Ε.

«Επί τριάντα χρόνια ακούγεται ότι πρέπει να μεγαλώσει τις υποδομές του και κυρίως την υποδομή του container terminal, γιατί το 80% των εμπορευμάτων όλου του κόσμου κινείται με τα πλοία».

img09570.jpg

«Αυτή τη στιγμή έχουμε υπογράψει μια μεγάλη συμφωνία με δύο εταιρείες», οι οποίες εγγυόνται ότι το έργο αυτό θα προχωρήσει σοβαρά και σωστά και στο ενδεδειγμένο χρονικό διάστημα, σημείωσε και πρόσθεσε πως

«Σε περίπου 40 μήνες λοιπόν θεωρούμε πως θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα πολιτικού μηχανικού».

«Στόχος είναι να μπορούμε να εξυπηρετήσουμε περισσότερα πλοία, ταυτόχρονα, αλλά και κάποιο μεγάλο πλοίο που θα μπορεί να αρχίσει να έρχεται» τόνισε.

Σημείωσε πως η επένδυση των λιμενικών έργων είναι της τάξεως των 200 εκατ. ευρώ και από εκεί και πέρα έχουμε και τον εξοπλισμό, ο οποίος θα περάσει τα 50-70 εκατ. ευρώ.

«Προχωράνε» Flyover και λιμάνι Θεσσαλονίκης

To flyover είναι είναι ένα έργο το οποίο έχει περάσει από 40 κύματα, σημείωσε χαρακτηριστικά ο Ντίνος Μπενρουμπή, Αντιπρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος, ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ, σε συζήτηση με τον Δημήτρη Πεφάνη, Διευθυντή CNN Greece.

Ωστόσο τόνισε πως «το κλίμα έχει αλλάξει» κάτι που φαίνεται από τα σχόλια του κόσμου.

«Ο κόσμος κατάλαβε πως είναι - ίσως - η πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη που ένα έργο είπαμε θα εκτελεστεί και εκτελείται» εξηγώντας πως η κατασκευή έχει περάσει το 35% και υπάρχει μια δέσμευση από την κοινοπραξία πως θα παραδοθεί τον Μάιο του 2027.

img09593.jpg

Αναφορικά με τα έργα υποδομών στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ο κ. Μπερνουμπή εξήγησε πως η κοινοπραξία ΜΕΤΚΑ – ΤΕΚΑΛ, σε ποσοστό 70% - 30%.

«Ο συνδυασμός του μεγέθους και της πειθαρχίας και της ιστορίας έγκαιρης παράδοσης έργων, μαζί με τη συνεργασία με την ΤΕΚΑΛ, νομίζω εγγυάται πως αυτό που είπαμε θα το κάνουμε, άλλωστε το έχουμε υποσχεθεί».

«Σαράντα μήνες λέει το συμβόλαιο» υπάρχει και ένα μπόνους επιτάχυνσης για 2-3 ταχύτερης παράδοσης, οπότε υπάρχει και το ενδεχόμενο πρόωρης ολοκλήρωσης.

Οι Θεσσαλονικείς έχουν αγκαλιάσει το μετρό

«Οι Θεσσαλονικείς και οι επισκέπτες της πόλης έχουν αγκαλιάσει το μετρό» σχολίασε ο Χρίστος Δήμας, Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών σε αυζήτηση με την Αμαλία Κάτζου, Δημοσιογράφο και Corporate Affairs Director της DPG Digital Media Group.

«Βλέπουμε, σύμφωνα με στοιχεία του ΥΜΕΤ ότι υπάρχει μια μείωση των οχημάτων στο κέντρο της πόλης, της τάξεως του 15%».

Αναφορικά με την επέκταση της προβλήτας 6 στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ο υπουργός δήλωσε πως η σχετική σύμβαση υπογράφηκε την προηγούμενη εβδομάδα.

img09629.jpg

Παράλληλα, σχετικά με το flyover είπε πως πρόκειται για ένα πρωτοποριακό και καινοτόμο έργο, για τα ελληνικά και τα ευρωπαϊκά δεδομένα, το οποίο θα μπορέσει να διπλασιάσει τον όγκο των οχημάτων που εξυπηρετούνται την ώρα. Από 5.000 σε 10.000.

Αξίζει να σημειωθεί πως τα project ή θα τρέξουν το επόμενο διάστημα στη Θεσσαλονίκη θα αγγίξουν τα 3- 3,5 δισ. ευρώ και στόχο έχουν να αναβαθμίσουν σημαντικά την ποιότητα ζωής στην πόλη.

Κάθετος ενεργειακός διάδρομος με αφετηρία την Ελλάδα

Στον κάθετο ενεργειακό διάδρομο που έχει αφετηρία από την Θεσσαλονίκη αναφέρθηκε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου, μέσω διαδικτυακής σύνδεσης.

«Μιλάμε για έναν διάδρομο ανάπτυξης και ευημερίας για μια περιοχή επτά κρατών 100 εκατ. πολιτών».

«Είναι ένα νέο εθνικό στρατηγικό σχέδιο, να μπορέσουμε να συνδέσουμε όχι μόνο με φυσικό αέριο, αλλά και με δρόμους και με σιδηροδρόμους» σημείωσε και πρόσθεσε «πρέπει να μπορούν να μετακινούνται τα εμπορεύματα, με σιδηροδρόμους και οδικά δίκτυα».

aa.jpg

Μάλιστα ο ΥΠΕΝ προανήγγειλε σχετικές ανακοινώσεις το πρώτο δεκαήμερο του Δεκεμβρίου.

«Για να γίνουν αυτά πρέπει να γίνουν πολύ σημαντικές υποδομές», τόνισε.

«Προκειμένου να μπορέσει το αμερικανικό LNG να διοχετευθεί στις χώρες του κάθετου διαδρόμου, είναι αυτονόητο πως πρέπει να γίνουν σημαντικές επενδύσεις, όπου θα συμμετέχει και ο αμερικανικός παράγοντας».

Η ενεργειακή αναβάθμιση της Βόρειας Ελλάδας

ΑΠΕ, μεγάλα έργα και η πρόκληση της ενεργειακής μετάβασης στη Δυτική Μακεδονία, ήταν τα σημεία αναφοράς για το πάνελ με συντονιστή τον Διευθυντή του CNN Greece, Δημήτρη Πεφάνη με τη συμμετοχή του Αθανάσιου Πασπαλιάρη, Διευθυντή Διυλιστηρίου Θεσσαλονίκης, Helleniq Energy, του Κωνσταντίνου Γκουραμάνη, Διευθυντή Γραφείου Βορείου Ελλάδος, Senior Technical Expert Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, TÜV NORD Hellas και της Ελένης Μπαϊράμη, Διευθύνουσα Σύμβουλος, Eco Hellas.

img09786.jpg

«Βρισκόμαστε εδώ από τη δεκαετία του ’60, πρώτα σαν ΕΣΣΟ, μετά ΕΚΟ όταν πέρασε στα χέρια του ελληνικού δημοσίου, μετά Ελληνικά Πετρέλαια με τα τρία διυλιστήρια και τώρα πλέον Helleniq Energy» σημείωσε ο Αθανάσιος Πασπαλιάρης της Helleniq Energy.

«Το τελευταίο διάστημα έχουμε πολλά και ενδιαφέροντα πράγματα στον μετασχηματισμό, εκτός από το όνομα, το οποίο είναι το προφανές, έχουμε έναν επαναπροσδιορισμό της στρατηγικής για το ESG και τα αέρια του θερμοκηπίου, έχουμε αναπροσαρμογή της επιχειρηματικής μας στρατηγικής και κατανομής κεφαλαίων. Έχουμε αναβάθμιση της εταιρικής διακυβέρνησης και επίσης έχουμε μια καθιέρωση μιας κατάλληλης εταιρικής δομής».

Μάλιστα, αναφέρθηκε και στο Greenhub North, ένα καινοτόμο έργο που σαν στόχο έχει τη μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα της εισαγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας του διυλιστηρίου από το δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ.

Στις υπηρεσίες που προσφέρει η TÜV NORD Hellas στα ενεργειακά projects αναφέρθηκε ο Κωνσταντίνος Γκουραμάνης.

«Έχουμε αναπτύξει ένα μεγάλο φάσμα υπηρεσιών το οποίο αποτελείται από τις μη τεχνικές και τις τεχνικές» σημείωσε και εξήγησε πως το τμήμα της ενέργειας αποτελείται από υπηρεσίες που παρέχονται σε θερμικούς σταθμούς, συμβατικούς, με καύσιμο το φυσικό αέριο.

«Στο τμήμα των ανανεώσιμων υπερηφανευόμαστε ότι έχουμε συμμετάσχει σε περισσότερα από τα μισά έργα που αυτή τη στιγμή είτε λειτουργούν, είτε είναι ώριμα προς ανάπτυξη στη χώρα, πάνω του 50% market share» τόνισε.

Με τη σειρά της η Ελένη Μπαϊράμη, Διευθύνουσα Σύμβουλος, Eco Hellas σημείωσε πως «η πράσινη μετάβαση είναι πλέον ένας από τους βασικούς πυλώνες ανάπτυξης και είναι μια συνειδητή επιλογή τόσο στη χώρα μας, όσο και σε όλη την Ευρώπη».

Όπως εξήγησε, τον τελευταίο καιρό έχουν δοθεί κάποια κίνητρα νομοθετικά, τα οποία προωθούν τον τομέα των πράσινων αερίων. «Ήταν ένα ρυθμιστικό πλαίσιο το οποίο η αγορά το περίμενε καιρό τώρα, ώστε να προχωρήσουμε στις κατάλληλες επενδύσεις».

«Βέβαια παραμένει ανοιχτό ένα μεγάλο ερώτημα, που είναι η ταρίφα ή ένας αλγόριθμος, ώστε να δούμε τα οικονομικά οφέλη, έτσι ώστε να μπορέσουμε να χρηματοδοτήσουμε και αυτά τα έργα και να είναι ελκυστικά και για τις τράπεζες, αλλά και για επενδυτές.

Οι μεγάλες επενδύσεις στα μεταλλεία και ο κοινωνικός αντίκτυπος

Για επενδύσεις που θα ξεπεράσουν τα 3 δισ. ευρώ, από την Eldorado Gold, μέσω του Ελληνικού Χρυσού, έκανε λόγω ο Γενικός Διευθυντής της ‘Μεταλλεία Θράκης’ Λεωνίδας Μπακούρας.

«Θα φέρουν πάνω από 13 δισ. ευρώ εξαγωγές με την ανάπτυξη του έργου και πάνω από 2 δισ. ευρώ στα ταμεία του ελληνικού δημοσίου».

img09855.jpg

Όπως εξήγησε, στα μεταλλεία των Σκουριών «σήμερα απασχολούνται πάνω από 3.500 εργαζόμενοι και σύμφωνα με την πρόσφατη μελέτη που έγινε από τον ΙΟΒΕ για την κοινωνική και οικονομική αποτύπωση της επένδυσης προβλέπεται ότι θα προσφέρει πάνω από 550 εκατ. ευρώ ετησίως στο ΑΕΠ και πάνω από 480 εκατ. ευρώ εξαγωγές ετησίως».

Αναφερόμενος στο έργο των μεταλλείων στις Σκουριές, ο Λεωνίδας Μπακούρας σημείωσε πως η εμπορική λειτουργία θα ξεκινήσει μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2026 και θα βάλει την Ελλάδα με τα στρατηγικά μέταλλα, γιατί εκτός από χρυσό, το 30% θα είναι χαλκός.

Το ορυχείο στο Πέραμα του Έβρου αφορά στα μεταλλεία Θράκης. Αυτή την περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη η περιβαλλοντική μελέτη «και δεν είναι τυχαίο ότι επιλέξαμε να συνεργαστούμε με όλα τα πανεπιστήμια της χώρας. Έτσι ώστε να έχει εμπιστοσύνη ο κόσμος σε αυτή τη μελέτη που θα καταθέσουμε στο υπουργείο τον Δεκέμβριο».

Τεχνολογία και καινοτομία στο προσκήνιο

Τα έργα που συνθέτουν μια «Ψηφιακή Εγνατία» και αναβαθμίζουν την περιφέρεια ήταν το αντικείμενο του πάνελ που συντόνισε ο δημοσιογράφος Δημήτρης Μαλλάς και συμμετείχε ο Νικόλαος Τζόλλας, Αντιπεριφερειάρχης Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ΠΚΜ, ο Θεόφιλος Μυλωνάς, Αντιπρόεδρος Συνδέσμου Επιχειρήσεων Τεχνολογίας και Πληροφορικής Ελλάδος και ο Κώστας Τραμαντζάς, Γενικός Διευθυντής - Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας Α.Ε..

Σημείο αναφοράς ήταν οι πραγματικές προοπτικές της Βορείου Ελλάδος και της Θεσσαλονίκης προκειμένου να εξελιχθεί σε έναν ψηφιακό κόμβο καινοτομίας.

«Αυτή τη στιγμή η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας προσπαθεί να πρωταγωνιστήσει στον τομέα των ψηφιακών τεχνολογιών» σημείωσε Νικόλαος Τζόλλας, ο οποίος αναφέρθηκε στην εγκατάσταση παγκόσμιων κολοσσών τεχνολογίας, όπως η Pfizer, η ΕΥ, η Deloitte και το Hub26 μεταξύ άλλων.

img09940.jpg

«Έχουμε πολύ καλά μυαλά, έχουμε πολύ καλές και σοβαρές εταιρείες, ένα οικοσύστημα εταιριών που έχουν διεθνοποιηθεί» δήλωσε ο Θεόφιλος Μυλωνάς, ο οποίος εξήγησε πως ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Τεχνολογίας και Πληροφορικής Ελλάδος κινείται βάσει του σχεδίου δράσης.

Η Θεσσαλονίκη επιχειρεί να βγει από μια μακρά περίοδο κρίσης και να αναδείξει κάποιους καινοτομικούς πυλώνες τόνισε ο Κώστας Τραμαντζάς, ωστόσο έθεσε και ένα σημαντικό ερώτημα. «Έχει η Θεσσαλονίκη την ‘κρίσιμη μάζα’ που χρειάζεται για να υποδεχθεί τόσες επενδύσεις;»

Αυτή την στιγμή δεν υπάρχουν οι υποδομές για να εξυπηρετήσουμε αυτή την ψηφιακή οικονομία, «οπότε πηγαίνουμε στην Κοζάνη, πηγαίνουμε στην Αλεξανδρούπολη, πηγαίνουμε στον άξονα της Εγνατίας γιατί έχουμε μια βασική υποδομή που είναι η επικοινωνία, οι μεταφορές».

Εμπορικό ισοζύγιο και δημογραφικό

Στις προκλήσεις για την οικονομία και την ανάπτυξη της χώρας αναφέρθηκε ο ΥΠΑΝ Τάκης Θεοδωρικάκος στην τοποθέτηση του κατά το τελευταίο fireside chat του συνεδρίου.

Στο οικονομικό επίπεδο μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα είναι το έλλειμα του εμπορικού ισοζυγίου. Σε εθνικό επίπεδο είναι το δημογραφικό που έχουμε να αντιμετωπίσουμε, το οποίο έχει πάρει οξύτατες διαστάσεις, εξήγησε.

1764166819037-661923265-img00033.jpg

Έτσι η «ατζέντα» του ΥΠΑΝ περιλαμβάνει την ενίσχυση της βιομηχανίας και της μεταποίησης, την ενίσχυση της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας και την προσέλκυση επενδύσεων σε καινοτόμους τομείς που δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας και ισχυρή προστιθέμενη αξία για την ελληνική οικονομία.

«Χωρίς αμφιβολία, η Θεσσαλονίκη και η Β. Ελλάδα είναι στο κέντρο της προσοχής και των προτεραιοτήτων μας» τόνισε.

«Να δούμε τη μεγάλη εικόνα»

«Που ήταν η Θεσσαλονίκη, τι έχει σχεδιαστεί, που είναι τώρα και που είναι βέβαιο ότι οδηγείται».

Αυτά είναι τα σημεία που πρέπει να δει κανείς σύμφωνα με τον Γιάννη Παπαγεωργίου, συντονιστή του Γραφείου Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη.

img00013.jpg

«Ο πρωθυπουργός έχει βάλει σε προτεραιότητα από το 2029 έως και τώρα τη Θεσσαλονίκη. Έργα τα οποία ακούγαμε για χρόνια, βλέπουμε πως οδεύουν προς ολοκλήρωση και πολλά έχουν παραδοθεί».

«Υπάρχει ένα ολοκληρωμένο πλάνο και αυτό χωρίζεται σε αρκετές κατηγορίες, όπου έχει να κάνει με τις υποδομές και τις μεταφορές. Πρέπει να κάνουμε εικόνα πως σε όλους αυτούς τους τομείς γίνονται μεγάλα έργα, τα οποία δεν θα ολοκληρωθούν το ’40, ’50, ’60».

Είναι το μίγμα το οποίο θα δώσει την ανάπτυξη, ήδη έχει ξεκινήσει, αλλά θα δώσει ακόμα περισσότερο τα επόμενα χρόνια στην πόλη. Άρα το σύνθημα ΄Η Θεσσαλονίκη αλλάζει’ σταματάει να είναι λέξεις και υποσχέσεις και γίνεται πράξη.

Το σύνολο του Forum μεταδόθηκε ζωντανά μέσω live streaming από το CNN Greece, διευρύνοντας την απήχηση του σε πανελλαδικό και διεθνές επίπεδο.