ΕΛΛΑΔΑ

Συνεχίζεται η κόντρα Βίκος, Λουξ, ΕΨΑ με Coca Cola και ΥΠΠΟ για την καμπάνια με τα ελληνικά μνημεία

Συνεχίζεται η κόντρα Βίκος, Λουξ, ΕΨΑ με Coca Cola και ΥΠΠΟ για την καμπάνια με τα ελληνικά μνημεία
COCA COLA

Εντείνεται η διαμάχη των εταιρειών Βίκος, Λουξ και ΕΨΑ με την Coca Cola και το υπουργείο Πολιτισμού για την καμπάνια της πολυεθνικής και την χρήση εθνικών συμβόλων στις συσκευασίες της.

Συγκεκριμένα η κόντρα έχει ξεσπάσει για το γεγονός ότι έχει κυκλοφορήσει συλλεκτική συσκευασία της Coca Cola με θέμα την Αθήνα και στα μπουκάλια της απεικονίζεται ο Παρθενώνας και η Βουλή των Ελλήνων.

Η πρόθεση των ανταγωνιστικών προς την Coca Cola εταιριών να προσφύγουν στο Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας για το θέμα δεν έμεινε ασχολίαστη από πηγές του ελληνικού branch της πολυεθνικής που ανέφεραν πως ο Τουρισμός και η ανάδειξη της Ελλάδας διεθνώς αποτελεί για την εταιρεία προτεραιότητα και στρατηγικό πυλώνα του προγράμματος κοινωνικής προσφοράς.

Επισήμαναν μάλιστα πως η Coca-Cola στην Ελλάδα εδώ και 3 χρόνια στηρίζει σταθερά τον ελληνικό τουρισμό, προωθώντας δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της χώρας μας, μέσα από τα συλλεκτικά μπουκάλια, χρησιμοποιώντας ως Μέσο μια διεθνώς αναγνωρίσιμη μάρκα και ένα πασίγνωστο σύμβολο (το μπουκάλι της Coca-Cola).

Οι εταιρείες προσέφυγαν τελικά στο Συμβούλιο Επικοινωνίας καταφέρνοντας να αποσπάσουν απόφαση σύμφωνα με την οποία θα πρέπει η επίμαχη διαφήμιση να έχει αποσυρθεί εντός 30 εργάσιμων ημερών.

Με βάση αυτή την απόφαση, οι εταιρείες απέστειλαν παράλληλα και εξώδικο στο υπουργείο Πολιτισμού καταγγέλοντας την Coca Cola για παράνομη επικοινωνιακή στρατηγική.

Σε ανακοίνωσή τους επισήμαναν ότι «ενώ οι τρεις ελληνικές εταιρείες έχουν δικαιωθεί σύμφωνα με απόφαση του ΣΕΕ, η στάση του Υπουργείου Πολιτισμού απέναντι στην εμπορευματοποίηση της εθνικής μας κληρονομιάς εγείρει ερωτήματα».

Και συνεχίσαν λέγοντας ότι «το υπουργείο Πολιτισμού λαμβάνοντας υπόψη του την απόφαση μιας και μόνο έμμισθης συμβούλου του, παραχωρεί το δικαίωμα στην Coca Cola να συνεχίζει να εμπορευματοποιείται τα εθνικά μνημεία χωρίς να προβαίνει στην επιβολή κάποιου προστίμου ή την πληρωμή των σχετικών τελών, παρά τη σαφήνεια του νόμου επί του θέματος».

«Η εν λόγω απόφαση εγείρει ερωτήματα καθώς η μη διεκδίκηση είσπραξης των προβλεπομένων ποσών από το Υπουργείο Πολιτισμού προς την εταιρεία σημαίνει τη ζημίωση του κράτους και της οικονομίας συνολικά, αφού σε αντίθετη περίπτωση η πολυεθνική θα κατέθετε κάποια εκατομμύρια στα ταμεία της χώρας. Ασφαλώς, καμία από τις εταιρείες που έχουν τεθεί εναντίον της Coca Colaδεν προσβλέπει μέσω της προσφυγής της στη δικαιοσύνη στην χρηματική αποζημίωση, αντιθέτως, απώτερος σκοπός κάθε κίνησης αποτελεί ο περιορισμός της αυθαιρεσίας στη χρήση των εθνικών συμβόλων για επιχειρηματικό όφελος», επισήμαναν.

Ως απάντηση στην εξώδικη διαμαρτυρία το υπουργείο τόνισε από τη μεριά του έχει δρομολογήσει την κατάργηση της υπουργικής απόφασης της Μυρσίνης Ζορμπά με την οποία ηCoca Cola βρέθηκε υπόλογη για την χρήση εθνικών συμβόλων.

Η νυν ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού ισχυρίζεται ότι η υπουργική απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης εισήγαγε ουσιαστικά την «προληπτική λογοκρισία για αναπαραστάσεις».

Όπως σημείωσε το υπουργείο Πολιτισμού, η εταιρεία Coca Cola Ελλάς απευθύνθηκε το Νοέμβριο του 2018 στις αρμόδιες υπηρεσίες του για να λάβει άδεια ελεύθερης σχεδιαστικής σύνθεσης για τη διαφήμιση συλλεκτικής συσκευασίας αφιερωμένης στην Αθήνα. Έλαβαν την απάντηση ότι δεν απαιτείται άδεια χρήσης για την ελεύθερη σχεδιαστική απεικόνιση.

Στις 4 Ιουλίου - λίγες μέρες πριν τις εθνικές εκλογές - δημοσιεύτηκε υπουργική απόφαση σχετικά - μεταξύ άλλων - με την παραγωγή αντιγράφων, απεικονίσεων και λοιπών αναπαραστάσεων που ανήκουν στο Δημόσιο.

Όπως όμως ισχυρίζεται το υπουργείο, η υπουργική απόφαση δημοσιεύτηκε μετά από τη γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου της 1ης Αυγούστου του 2018, δηλαδή με 11 μήνες καθυστέρηση αλλά και με σημαντικές αλλαγές τις οποίες θεωρεί μη αιτιολογημένες συγκριτικά με την γνωμοδότηση του Συμβουλίου και τις αντιρρήσεις των αρμόδιων υπηρεσιών.

Η εξέλιξη αυτή προκάλεσε εκ νέου την αντίδραση της Βίκος, Έψα, Λουξ η οποία σε χθεσινή της ανακοίνωσή της κάνει λόγο για «πολιτικά παιχνίδια» αλλά και νομικούς ακροβατισμούς «και ανακρίβειες από το ΥΠΠΟΑ εις βάρος των δημοσίων εσόδων».

«Με τη στάση του Υπουργείου Πολιτισμού γίνεται ξεκάθαρη η εμμονή του στην στήριξη της άποψης ενός προσώπου με σχέση έμμισθης εντολής και πάγιας αντιμισθίας, την οποία φαίνεται να υιοθετεί εκ του προχείρου ανώτερη υπάλληλος, χωρίς να έχει επιζητηθεί η γνωμοδότηση του νομικού Συμβουλίου του κράτους ή κάποιου άλλου οργάνου αρμοδίου για την επίλυση τόσο σοβαρών ζητημάτων που αφορούν το Υπουργείο Πολιτισμού.

Επιπλέον, καθίσταται σαφές για μια ακόμα φορά ότι η Λουξ, ΕΨΑ και Βίκος με τις ενέργειες που ακολουθούν δεν επιδιώκουν ίδιον οικονομικό όφελος , αντιθέτως κοινός και μοναδικός στόχος τους παραμένει ο άμεσος περιορισμός παράνομων πρακτικών εμπορευματοποίησης των εθνικών μας συμβόλων αλλά και φαινομένων αθέμιτου ανταγωνισμού.

Αξίζει να τονιστεί ότι οι τρεις εταιρείες-Μέλη της πρωτοβουλίας ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ, η ΕΨΑ, Βίκος και Λουξ δεν υψώνουν καμία κομματική σημαία στη διαμάχη που διαφαίνεται ότι έχει προκύψει ανάμεσα στην κυβέρνηση και την αντιπολίτευση. Κλείνοντας, ενώ όλη η Ελλάδα αντιλαμβάνεται την εμπορική χρήση και εκμετάλλευση των εθνικών μας συμβόλων, το ΥΠΠΟΑ βλέπει 'παιδιά που ζωγραφίζουν' ενώ άλλοι θησαυρίζουν», καταλήγει.

Και πάλι πάντως δεν έμεινε αναπάντητη αυτή η τοποθέτηση από τη μεριά της Coca Cola Hellas η οποία την Παρασκευή έκανε λόγο για «συνεχιζόμενη συκοφαντική ενέργεια των εταιρειών Βίκος, Λουξ και ΕΨΑ» επισημαίνοντας πως έχει λάβει από το Νοέμβριο του 2018 έγγραφη διαβεβαίωση από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού και υπό την προηγούμενη πολιτική ηγεσία ότι δεν απαιτείται άδεια για την απεικόνιση συλλεκτικής φιάλης που υποβλήθηκε προς έλεγχο.

Σημείωσε περαιτέρω η εταιρεία ότι «οι εντυπώσεις που δημιουργούνται το τελευταίο διάστημα σε βάρος μας, περί μη τήρησης του νόμου είναι απολύτως λανθασμένες, καθώς διαστρεβλώνουν την πραγματική εικόνα, μειώνουν την αξία των ενεργειών μας και τον ουσιαστικό σκοπό των συλλεκτικών συσκευασιών, που είναι η προβολή της Ελλάδας και η στήριξη του ελληνικού Τουρισμού»

Κατέληξε η ανακοίνωση της εταιρείας ότι «με σεβασμό για την κοινωνία μέσα στην οποία λειτουργεί θα ασκήσει τα νόμιμα δικαιώματά της για κάθε συκοφαντική δράση κατά της εταιρείας, προκειμένου να αποκατασταθεί η αλήθεια».

ΔΗΜΟΦΙΛΗ