ΕΛΛΑΔΑ

Πινακοθήκη: Πώς έφτασε η αστυνομία στον 49χρονο δράστη - Οι ανακοινώσεις Χρυσοχοΐδη και Μενδώνη

Πινακοθήκη: Πώς έφτασε η αστυνομία στον 49χρονο δράστη - Οι ανακοινώσεις Χρυσοχοΐδη και Μενδώνη

Αποκαλύψεις για το πώς έφτασε η αστυνομία στην ανάκτηση των δύο πολύτιμων έργων τέχνης που είχαν κλαπεί από την Εθνική Πινακοθήκη το 2012 αλλά και τη σύλληψη του δράστη πίσω από τη «ληστεία του αιώνα» έκανε την Τρίτη η ΕΛ.ΑΣ., ενώ τη σοβαρότητα της είδησης ανέδειξαν με τις κοινές δηλώσεις τους ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης και η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη.

«Η Πινακοθήκη επουλώνει το μέγιστο τραύμα της, το 2021 είναι η χρονιά της Εθνικής Πινακοθήκης, καθώς συμπληρώνονται 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση. Το έργο επιστρέφει σε ένα νέο μουσείο που δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τα αντίστοιχα του εξωτερικού», δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη κατά τη συνέντευξη τύπου, κάνοντας λόγο για «ξεχωριστή μέρα, μεγάλη χαρά και μεγάλη συγκίνηση».

«Ο πίνακας έχει ιδιαίτερη αξία για τον ελληνικό λαό καθώς τον αφιέρωσε ο ίδιος ο ζωγράφος με ιδιόχειρη αφιέρωση στον ελληνικό λαό για την αγώνα του. Ήταν αδύνατον ο πίνακας αυτός να πουληθεί ή να εκτεθεί πουθενά. Ήταν σαφές ότι ήταν προϊόν κλοπής. Η Πινακοθήκη έκλεισε λίγο μετά την κλοπή για να ξεκινήσει το μεγάλο έργο της ανακαίνισής της» πρόσθεσε.

Παράλληλα, η κυρία Μενδώνη συνεχάρη την Ελληνική Αστυνομία για την προσήλωσή της στην ανεύρεση των κλεμμένων πινάκων.

«Eύχομαι όλα τα έργα στην πατρίδα μας να βρουν τη θέση που τους αρμόζει» ανέφερε από τη μεριά του ο κ. Χρυσοχοΐδης.

Τους δύο πίνακες του Πάμπλο Πικάσο και του Πιετ Μοντριάν που είχαν κλαπεί τα ξημερώματα της 9ης Ιανουαρίου του 2012, εντόπισαν οι αστυνομικοί σε μια «καβάτζα» στην περιοχή της Κερατέας, μέσα σε ρεματιά συσκευασμένοι και προστατευμένοι για να μην υποστούν φθορές.

Για την υπόθεση, ένας Έλληνας 49 ετών έχει συλληφθεί από το τμήμα Διαρρηκτών της Ασφάλειας Αττικής.

Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά μέχρι στιγμής ο 49χρονος εντοπίστηκε από τους αστυνομικούς της Ασφάλειας μετά από συνδυαστική μελέτη των στοιχείων που είχαν συγκεντρωθεί όλα αυτά τα χρόνια και προσήχθη στην ΓΑΔΑ όπου ομολόγησε την συμμετοχή του στην κλοπή και υπέδειξε στους αστυνομικούς το σημείο που έκρυβε τους δύο πίνακες.

Ο 49χρονος αναμένεται, να μεταβεί σήμερα στον εισαγγελέα προκειμένου να λάβει προθεσμία, για να απολογηθεί.

Ποιοι είναι οι διάσημοι πίνακες

Πρόκειται για τους πίνακες το «Γυναικείο κεφάλι» της Ντόρα Μάαρ του Πάμπλο Πικάσο και τον «Ανεμόμυλο Στάμμερ» του Πιετ Μοντριάν.

anenomilioi-600x375.jpg
O «Ανεμόμυλος Στάμμερ» του Πιετ Μοντριάν.

Ο Πικάσο είχε φιλοτεχνήσει τον πίνακα «Γυναικείο Κεφάλι», το 1939. Δέκα χρόνια μετά, το 1949, πρόσφερε το συγκεκριμένο έργο στον ελληνικό λαό για τη συμβολή του στην αντίσταση κατά τη διάρκεια της γερμανικής Κατοχής.

PINAKES.jpg
Στον πίνακα «Γυναικείο Κεφάλι» του Πικάσο υπήρχε και χειρόγραφη αφιέρωση του Ισπανού ζωγράφου.

Στο πίσω μέρος του πίνακα υπάρχει και χειρόγραφη αφιέρωση του Ισπανού ζωγράφου, που αναφέρει: «Pour le Peuple Grec, Hommage de Picasso» (μετ. Για τον ελληνικό λαό, Φόρος τιμής από τον Πικάσο).

Εκτός από τους δύο πίνακες που βρέθηκαν, από την Εθνική Πινακοθήκη είχε κλαπεί ένα ακόμη έργο και συγκεκριμένα ένα σχέδιο θρησκευτικής απεικόνισης του Ιταλού Γουλιέλμο Κάτσια.

Με «πάθος για την τέχνη» ο δράστης

Στη συνέντευξη τύπου στην ελληνική αστυνομία ειπώθηκε ότι ο 49χρονος ήταν και ο μοναδικός κλέφτης, τονίζοντας ότι «δεν προκύπτει δεύτερο άτομο για την κλοπή».

«Κατά καιρούς είχαμε πληροφορίες. Ερευνήθηκαν μέχρι την τελευταία που είχαμε αποτέλεσμα. Ήταν χρέος τιμής να επιστρέψει στη θέση του», αναφέρθηκε στην αρχή της συνέντευξης και ακολούθως σκιαγράφησαν το προφίλ του 49χρονου που έκανε τη ληστεία του αιώνα.

Συγκεκριμένα, όπως είπαν, πρόκειται για 49χρονο ελαιοχρωματιστή, με γνώσεις οικοδομής και μεγάλο πάθος για την τέχνη, όπως ο ίδιος ισχυρίστηκε ο οποίος παρακολουθούσε επί έξι μήνες την Εθνική Πινακοθήκη πριν επιχειρήσει εκείνο το βράδυ να εισβάλλει και να κλέψει τους πίνακες.

Σύμφωνα με πληροφορίες για πάνω από έξι μήνες ετοίμαζε το χτύπημά του, και μάλιστα πήγαινε σχεδόν καθημερινά στο παλιό κτήριο της Εθνικής Πινακοθήκης, άλλες φορές κάνοντας τον επισκέπτη και άλλες φορές έστηνε καρτέρι έξω από το κτήριο και παρακολουθούσε τις κινήσεις των ιδιωτικών αστυνομικών και όπως χαρακτηριστικά έλεγαν οι αστυνομικοί κατέγραφε ακόμη και το πότε έβγαιναν από το κτήριο για να καπνίσουν.

Οι πίνακες μέχρι πριν από δύο μήνες βρίσκονταν στο σπίτι του 49χρονου, σύμφωνα με πληροφορίες, από ανώτατο αξιωματικό της αστυνομίας σε μια κρύπτη στο μπάνιο του.

Ωστόσο, δύο μήνες πριν, θορυβημένος από τα δημοσιεύματα ότι είναι κοντά στην ανεύρεσή τους τους μετέφερε.

Κατά τη συνέντευξη τύπου της αστυνομίας, αναφέρθηκε ότι κατά καιρούς υπήρχαν πληροφορίες για τους πίνακες και ερευνούνταν όλες μέχρι που ήρθε το αποτέλεσμα.

Σε ό,τι αφορά στον τρίτο πίνακα, το σχέδιο θρησκευτικής απεικόνισης του Ιταλού Γουλιέλμο Κάτσια, κατέληξε στην τουαλέτα. Κατά την κλοπή τραυματίστηκε, είδε ότι καταστράφηκε, τον έκοψε σε μικρά κομματάκια και τον πέταξε στην τουαλέτα σχεδόν την ίδια μέρα της κλοπής.

Όπως είπε η ΕΛ.ΑΣ., οι πίνακες άμεσα θα επιστρέψουν στην Πινακοθήκη και αφού γίνει ο έλεγχος και η συντήρηση θα εκτεθούν το συντομότερο δυνατό.

Το χρονικό της διάρρηξης

Η διάρρηξη στην Εθνική Πινακοθήκη είχε γίνει στις 04:30 τα ξημερώματα στις 9 Ιανουαρίου 2012, όταν ο δράστης απενεργοποίησε τον συναγερμό, παραβίασε την πόρτα αλουμινίου στον εξωτερικό χώρο και συγκεκριμένα σε ένα μπαλκόνι και κατάφερε να μπει στο εσωτερικό του κτηρίου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, από την πρώτη στιγμή οι κάμερες ασφαλείας είχαν αποτυπώσεις τη δράση του διαρρήκτη και συγκεκριμένα είχε αποτυπωθεί μία φιγούρα ενός λεπτού κι αρκετά νεαρού σε ηλικία άνδρα, ο οποίος είχε καταφέρει να αφαιρέσει τους πίνακες και να εξαφανιστεί, χωρίς να αφήσει κανένα στοιχείο πίσω του.

Από την πρώτη στιγμή, πάντως, οι γνώστες ανέφεραν ότι θα ήταν πολύ δύσκολο κάποιος να πουλήσει ή να βγάλει στο εξωτερικό τους πίνακες, παρά το γεγονός, όπως φαίνεται, ότι ο 49χρονος είχε προσπαθήσει να τους βγάλει στη «μαύρη» αγορά.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ