ΕΛΛΑΔΑ

Άντζελα Γκερέκου: Το 2022 δείχνει πως θα είναι η χρονιά ολικής επαναφοράς του τουρισμού μας

Τα πλεονεκτήματα που έχει η Ελλάδα στον τομέα της ανάδειξης αυθεντικών και πολυθεματικών εμπειριών, τις οποίες αναζητούν όλο και περισσότερο οι τουρίστες παγκοσμίως, επιδιώκει να αναδείξει ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού (ΕΟΤ). Αυτό επισημαίνει στη συνέντευξη της στο αφιέρωμα του CNN Greece στον τουρισμό, η πρόεδρος του οργανισμού, Άντζελα Γκερέκου.

Η πρόεδρος του ΕΟΤ αναφέρεται ακόμη στην πορεία της φετινής σεζόν, η οποία αναμένεται να είναι εξαιρετική, με βασικές αγορές προέλευσης τουριστών να κινούνται σε πάρα πολύ καλά επίπεδα, ενώ και η κρουαζιέρα αναμένεται να κινηθεί αναλόγως.

Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη της Άντζελας Γκερέκου στο αφιέρωμα του CNN Greece στον τουρισμό:

Το στοίχημα της περσινής χρονιάς ήταν να ανακτηθεί τουλάχιστον το 50% της χρυσής για τον τουρισμό χρονιάς του 2019 και όπως όλα έδειξαν επετεύχθη. Το φετινό στοίχημα ποιο είναι;

Κατ’ αρχάς, επιτρέψτε μου να ευχαριστήσω το έγκριτο CNN Greece για την πάγια στήριξη και σταθερή προβολή του ελληνικού τουρισμού και των δυνατοτήτων του.

Περνώντας στην ερώτησή σας, το 2022 μοιάζει πως θα ναι η χρονιά ολικής επαναφοράς του τουρισμού μας. Παρά την τραγωδία του πολέμου και την υγειονομική κρίση, που συνεχίζει να υφίσταται, πολλοί μιλούν ήδη για αποτελέσματα στην τουριστική οικονομία μας, που θα αγγίξουν το 2019. Σε κάθε περίπτωση, ακόμη και με τις πλέον συντηρητικές προβλέψεις, υπολογίζουμε να πετύχουμε να φθάσουμε περίπου στο 70% των αφίξεων και στο 75% των εισπράξεων και διανυκτερεύσεων του 2019. Μόνο για τον Μάιο, σε επίπεδο προγραμματισμένων αεροπορικών κρατήσεων, έχουμε 1 εκατ. θέσεις όσον αφορά στις εισερχόμενες διεθνείς πτήσεις!

Μελετώντας το τοπίο ανά χώρα προέλευσης, βλέπουμε ότι η Βρετανία είναι πρώτη στη λίστα με 270.000 κρατήσεις, μόνο για τον Μάιο. Η Βρετανία, μια από τις παραδοσιακά σημαντικότατες αγορές μας, αφού σημείωσε σημαντική κάμψη τα δυο χρόνια της πανδημίας, είναι η πρώτη που άνοιξε για μας από τις αρχές του χρόνου και αυτή τη στιγμή έχουμε το μεγαλύτερο αριθμό αφίξεων. Επίσης, η TUI μιλά για 3 εκατ. αφίξεις Γερμανών επισκεπτών στην Ελλάδα. Το ίδιο νούμερο περιμένουμε και από την γαλλική αγορά. Για τους Γάλλους η πατρίδα μας αποτελεί πλέον τον πιο δημοφιλή προορισμό.

Ιδιαίτερα αισιόδοξα μηνύματα παίρνουμε μέσω των γραφείων του ΕΟΤ στο εξωτερικό και από τις υπόλοιπες παραδοσιακές αγορές μας στην Ευρώπη όπως είναι η Ιταλία, η Ολλανδία, το Βέλγιο, η Αυστρία, η Ελβετία και οι χώρες της Σκανδιναβικής χερσονήσου.

Μετά την απώλεια των αγορών της Ρωσίας και της Ουκρανίας, θεωρούμε ότι οι υπόλοιπες αγορές της Ανατολικής Ευρώπης θα συνεχίσουν να ανταποκρίνονται όπως τα προηγούμενα χρόνια. Ήδη τα μηνύματα από Ρουμανία, με αφορμή το ταξίδι του υπουργού Βασίλη Κικίλια εκεί, είναι πολύ θετικά. Η Ελλάδα είναι ο πιο δημοφιλής προορισμός για τους Ρουμάνους. Πιστεύουμε ότι Πολωνία, Σερβία, Βουλγαρία θα κινηθούν με την ίδια δυναμική.

Και βέβαια φέτος, μετά το άνοιγμα των διεθνών συνόρων, έχουμε ολική επαναφορά σημαντικών αγορών για την Ελλάδα όπως είναι οι ΗΠΑ, ο Καναδάς και η Αυστραλία. Ειδικά οι ΗΠΑ αλλά και ο Καναδάς έχουν στρατηγική σημασία για τον ΕΟΤ. Μετά από προσωπική συμβολή και του ίδιου του υπουργού Βασίλη Κικίλια, φέτος, με 63 εβδομαδιαίες πτήσεις, μόνο από ΗΠΑ αναμένουμε ακόμη υψηλότερες αφίξεις.

Στο επίπεδο του θαλάσσιου τουρισμού, το παραδοσιακά μεγάλο όπλο στη φαρέτρα μας, η Ελλάδα και το 2022 θα αποτελέσει μαγνήτη τόσο για το mega yachting όσο και για τη θαλάσσια κρουαζιέρα. Εκτιμούμε ότι 700 κρουαζιερόπλοια θα προσεγγίσουν ελληνικά λιμάνια, εκ των οποίων τα 570 θα κάνουν home porting.

Με βάση όλα αυτά θεωρούμε λοιπόν ότι το 2022 ο ελληνικός τουρισμός, ειδικά σε κάποιες περιοχές, θα αγγίξει και ίσως ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019.

Με στόχο την στήριξη του χειμερινού αλλά και του καλοκαιρινού τουρισμού ο ΕΟΤ σχεδίασε και πρόβαλε νέες στοχευμένες καμπάνιες. Ποια ήταν τα αποτελέσματά τους μέχρι στιγμής, ειδικά στην περίπτωση των ορεινών προορισμών οι οποίοι βίωσαν φέτος τον τρίτο δύσκολο χειμώνα εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης;

Είναι γεγονός ότι η πανδημία έπληξε τη διεθνή τουριστική οικονομία, κατ’ επέκταση και τη χώρα μας, δραματικά το 2020 αλλά και το 2021. Όσο ανθεκτικός κι αν αποδείχθηκε ο τουρισμός μας, κάποιες μορφές του δέχτηκαν πολύ έντονους κραδασμούς, όπως ο ορεινός-χειμερινός τουρισμός αλλά και ο τουρισμός στα αστικά κέντρα, θα προσέθετα.

Σε αυτά τα πλαίσια, ο ΕΟΤ, σε συνεργασία πάντα με το υπουργείο, δημιούργησε καμπάνιες ειδικού θεματικού ενδιαφέροντος. Πρώτα από όλα, η καμπάνια χειμερινού τουρισμού, με τίτλο «GREECE DOES HAVE WINTER», που στόχευε σε εισερχόμενο αλλά και εσωτερικό τουρισμό. Σε συνδυασμό με την επαναλειτουργία των χιονοδρομικών κέντρων, ύστερα από 2 χρόνια παύσης λόγω πανδημίας, η καμπάνια του ΕΟΤ συνέβαλε στην καθοριστική στήριξη των ορεινών προορισμών, στο τέλος του 2021 και τους πρώτους μήνες του 2022, όπως φάνηκε εκ του αποτελέσματος. Και αυτό επιτεύχθη, παρά την έξαρση της παραλλαγής Omicron του κορωνοϊού, που κυριαρχούσε εκείνη την περίοδο.

Επίσης, η καμπάνια με τίτλο GREEKEND είχε στόχο την ενίσχυση του τουρισμού πόλεων, το λεγόμενο city break, που επίσης επλήγη σημαντικά από την πανδημία. Μια ιδιαίτερα επιτυχημένη καμπάνια, που έγινε αμέσως viral. Ξεκινήσαμε με προβολή της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης και θα ακολουθήσουν κι άλλα αστικά κέντρα. Η συγκεκριμένη καμπάνια είχε ιδιαίτερα απτά αποτελέσματα, όπως φαίνεται από κρατήσεις εξωτερικού, που αφορούν το φθινόπωρο και του τελευταίους μήνες του 2022. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Βρετανία, με έντονη ζήτηση για χειμερινό city break, ιδιαίτερα στην Αθήνα.

Πέραν όμως του βραχυπρόθεσμου στόχου, της ενίσχυσης δηλαδή της παρούσας σεζόν και της εξισορρόπησης των οικονομικών απωλειών που προκάλεσε η πανδημία, οι συγκεκριμένες μικρές καμπάνιες του ΕΟΤ, σε συνδυασμό με μια σειρά άλλες, που θα αναφέρω στη συνέχεια, εξυπηρετούν έναν σημαντικότερο στρατηγικό στόχο για το τουριστικό προϊόν της χώρας.

Συμβάλλουν καθοριστικά στην επανατοποθέτηση της χώρας από κορυφαίο καλοκαιρινό προορισμό σε αειφόρο, ποιοτικό προορισμό, που πέραν του γνωστού «Ήλιος και Θάλασσα», προσφέρει ένα πλήθος θεματικών μορφών τουρισμού, σε κάθε γωνιά της, καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Σε αυτά τα πλαίσια, ο ΕΟΤ σχεδιάζει καμπάνια τουρισμού υπαίθρου (οικολογικός τουρισμός, αγροτουρισμός, δραστηριότητες στη φύση κ.ά).

Επίσης συνεχίζουμε να αναδεικνύουμε δυνατά τον τουρισμό ευεξίας, τον καταδυτικό, τον συνεδριακό, τον πολιτιστικό-θρησκευτικό, τον οινοτουρισμό και το γαστρονομικό τουρισμό. Ειδικά η σύνδεση του τριπτύχου Φιλοξενία- ελληνική Διατροφή- Πολιτισμός προωθείται ιδιαίτερα από τον Οργανισμό.

Πρόσφατα, μάλιστα διοργανώσαμε το 1ο Συμπόσιο «Ελλάδα Η Χώρα του ΕΥ ΖΗΝ», με θέμα αυτό ακριβώς το τρίπτυχο.

Η σύνδεση του τουρισμού με την πρωτογενή παραγωγή και με την ευρύτερη τοπική οικονομία των προορισμών, η ισόρροπη διάχυση της τουριστικής ανάπτυξης σε όλη την Ελλάδα και η επέκταση της τουριστικής σεζόν, πέραν της καλοκαιρινής περιόδου, είναι πρωταρχικοί στόχοι για μια αειφόρα ανάπτυξη του τουρισμού προς όφελος των τοπικών κοινωνιών.

Ο πόλεμος στην Ουκρανία είναι ένας παράγοντας που ενδέχεται να επηρεάσει αρνητικά τις φετινές τουριστικές αποδόσεις. Ποιες πρωτοβουλίες πήρε ο ΕΟΤ για να αντισταθμίσει αυτές τις αρνητικές επιπτώσεις;

Με βάση διεθνείς έρευνες, που έτρεξαν το τελευταίο διάστημα, με βάση τα στοιχεία που έρχονται από τα 17 γραφεία του ΕΟΤ στο εξωτερικό, είναι ξεκάθαρο ότι παρά τον πόλεμο στην Ουκρανία, οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο είναι αποφασισμένοι να ταξιδέψουν. Θέλουν τις διακοπές τους, θέλουν τη ζωή τους πίσω. Είναι αυτή η έντονη επιθυμία, που έχει καταγραφεί μετά την πανδημία και διεθνώς έχει χαρακτηριστεί ως revenge tourism.

Σύμφωνα με την ΑΒΤΑ ( Ένωση Βρετανών Ταξιδιωτικών Πρακτόρων) σχεδόν το 50% των ταξιδιωτών θεωρούν πλέον τις διακοπές πολύ πιο σημαντικές, από την περίοδο πριν την πανδημία. Επίσης, σύμφωνα με την Expedia Group το 68% των ταξιδιωτών από τις ΗΠΑ θέλουν να πραγματοποιήσουν φέτος το αποκαλούμενο «the Greatest of All Trips».

Όλα αυτά ισχύουν και μετά την εισβολή στην Ουκρανία. Βέβαια στον ΕΟΤ σαφώς και λάβαμε υπόψιν μας τον πόλεμο στην Ουκρανία και τροποποιήσαμε αντιστοίχως την επικοινωνιακή στρατηγική, στο επίπεδο των αγορών που στοχεύουμε.

Με δεδομένη την απώλεια της ρωσικής και ουκρανικής αγοράς, έχουμε ενισχύσει την επικοινωνία μας στις παραδοσιακές μας ευρωπαϊκές αγορές (Γερμανία, Γαλλία, Βρετανία, Ιταλία, χώρες Σκανδιναβικής χερσονήσου, Βέλγιο, Αυστρία, Ελβετία, Ολλανδία). Όπως στις υπόλοιπες αγορές της Ανατ. Ευρώπης (Ρουμανία, Πολωνία, Σερβία, Βουλγαρία), που επηρεάζονται πιο έντονα από τον πόλεμο, λειτουργούμε ακόμη πιο στοχευμένα, ενώ ενισχύονται οι επαφές της ηγεσίας του υπουργείου με τις αντίστοιχες αρχές των χωρών αυτών.

Για τις μεγάλες υπερατλαντικές αγορές (HΠΑ, Καναδάς αλλά και Αυστραλία), οι οποίες, όπως σας ανέφερα, αποτελούν αιχμή του δόρατος, θα επικοινωνούμε συνεχόμενα μέχρι τους πρώτους μήνες του 2023, δημιουργώντας μόνιμη επικοινωνιακή γέφυρα.

Μετά την πανδημία, κάνουμε και πάλι δυναμικό άνοιγμα στην αραβική αγορά.

Από άποψη χρονικής διάρκειας των επικοινωνιακών πλάνων μας, αυτή καλύπτει την περίοδο από Μάιο μέχρι Νοέμβριο. Η χώρα θα είναι always on επικοινωνιακά, ενώ είμαστε έτοιμοι ανά πάσα στιγμή, ανάλογα με τις εξελίξεις, να επανασχεδιάσουμε τις κινήσεις μας.

Δηλώσατε πρόσφατα ότι «στόχος μας είναι από χώρα που καταρρίπτει ρεκόρ αφίξεων, να αναδειχθούμε σε top of mind προορισμό ποιοτικού τουρισμού, που όμως έχει ηθικό πρόσημο». Πώς θα μπορούσε να γίνει αυτό;

Τον τρόπο, για τη δημιουργία ενός ποιοτικού τουριστικού προϊόντος με ηθικό πρόσημο, μας τον δείχνουν οι ίδιοι οι ταξιδιώτες, με τις απαντήσεις που δίνουν στα πλαίσια ερευνών.

Κατ’ αρχάς, να πούμε ότι ειδικά μετά την πανδημία έχουμε έναν νέο τύπο επισκέπτη, με νέες ανάγκες. Οι millenials, το πιο δυναμικό κομμάτι της αγοράς, αναζητά προορισμούς, καταλύματα, επιχειρήσεις που ακολουθούν πρακτικές φιλικές προς το περιβάλλον. Είναι μάλιστα διατεθειμένοι να πληρώσουν και περισσότερα προκειμένου να βρεθούν σε προορισμούς με αειφόρες πολιτικές. Αναζητούν γενικότερα προορισμούς, που μοιράζονται τις ίδιες αρχές και αξίες μαζί τους. Προορισμοί που σέβονται το περιβάλλον, τον πολιτισμό, την αυθεντική τοπική ταυτότητα των κοινωνιών, επιβραβεύονται ολοένα και περισσότερο από το ταξιδιωτικό κοινό. Προορισμοί που μεριμνούν για τις μειονότητες, όπως τα άτομα με ειδικές ανάγκες. Θα πρέπει να κατανοήσετε ότι ο προσβάσιμος τουρισμός αφορά ένα μεγάλο κομμάτι της παγκόσμιας αγοράς. Ο τουρισμός είναι δημοκρατικό δικαίωμα και για τα άτομα με ειδικές ανάγκες, είναι αίτημα της ΕΕ και είναι μια μεγάλη ευκαιρία και για την δική μας αγορά.

Μετά την πανδημία, ο ταξιδιώτης με μέσο και ανώτερο κοινωνικό αλλά κυρίως μορφωτικό επίπεδο αναζητά πιο παρθένους προορισμούς. Στον ΕΟΤ προωθούμε και τους λιγότερο προβεβλημένους τοπικούς προορισμούς μας, προάγοντας έτσι την δίκαιη τουριστική ανάπτυξη των διαφόρων περιοχών. Ο επισκέπτης ζητά αυθεντικές, βιωματικές εμπειρίες, που κινούνται εκτός μαζικής καταναλωτικής λογικής. Αναζητά το αυθεντικό πρόσωπο των τοπικών κοινωνιών. Τα ντόπια προϊόντα, την τοπική κουζίνα, τα ήθη, τα έθιμα. Ευτυχώς η ΕΕ δεν αποβλέπει στην πολιτιστική ομογενοποίηση. Επενδύει στο πλούτο από τις τοπικές κουλτούρες, επενδύει στην άυλη πολιτιστική κληρονομιά.

Στον ΕΟΤ, ο εμπλουτισμός του brand GREECE με τον πολυθεματικό πλούτο εμπειριών, που προσφέρει η χώρα είναι ο τρόπος για να απευθυνθούμε σε αυτόν τον σύγχρονο, απαιτητικό ταξιδιώτη. Πάνω από όλα, πλέον ο ΕΟΤ θα αναδεικνύει σε κάθε του δράση το αειφόρο, βιώσιμο πρόσημο, που έχει η νέα τουριστική ανάπτυξη στην Ελλάδα. Αειφόρες, τουριστικές πολιτικές, αίτημα του σύγχρονου ευαισθητοποιημένου ταξιδιώτη και βέβαια μία προϋπόθεση που θέτει το Ταμείο Ανάκαμψης.

Ποιες είναι οι ειδικές μορφές τουρισμού όπου κατά την γνώμη σας η χώρα μας έχει συγκριτικό πλεονέκτημα και θα μπορούσε να στραφεί στην προώθησή τους;

Νομίζω ότι το συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας δεν έγκειται τόσο σε κάποιες συγκεκριμένες μορφές ειδικού τουρισμού όσο στον μοναδικό τρόπο που αυτές συνδέονται και βιώνονται από τον επισκέπτη ως αυθεντικές, πολυθεματικές εμπειρίες. Όλος ο ανταγωνισμός εξάλλου επιδίδεται σε μια αθροιστική παράθεση θεματικών μορφών τουρισμού.

Και ναι η Ελλάδα είναι σε κάθε γωνιά της ένα απέραντο καλειδοσκόπιο τέτοιων εμπειριών: θαλάσσιος τουρισμός, όπου το mega yachting, ο καταδυτικός τουρισμός και η κρουαζιέρα μπορούν να αναπτύξουν περαιτέρω δυναμική. Αλλά και ορεινός τουρισμός, υγείας και ευεξίας, αθλητικός, πολιτιστικός-θρησκευτικός, αγροτουρισμός, οινοτουρισμός, γαστρονομικός, συνεδριακός τουρισμός. Και βέβαια είμαστε ιδανικός προορισμός και για πιο ειδικές μορφές τουρισμού, όπως για digital nomads αλλά και το αποκαλούμενο silver tourism.

Όμως το ALL YOU WANT IS GREECE δεν αναφέρεται μόνο σε όλες αυτές τις εμπειρίες που προσφέρει η Ελλάδα αλλά και στον ολιστικό τρόπο που αυτές αγκαλιάζουν και ενδυναμώνουν το σώμα, το πνεύμα και την ψυχή του επισκέπτη. Όπως ακριβώς μας υποδεικνύει η αρχαιοελληνική φιλοσοφία του ΕΥ ΖΗΝ, όπου σώμα, πνεύμα, ψυχή αντιμετωπίζονταν ως όλον.Και ξέρετε οι έρευνες δείχνουν πως μετά την πανδημία, ο σύγχρονος ταλαιπωρημένος άνθρωπος το πρώτο που ζητά είναι τέτοιες ολιστικές εμπειρίες αναζωογόννησης και αναγέννησης.

Το ΕΥ ΖΗΝ, μεταφρασμένο στις ανάγκες του σύγχρονου ανθρώπου, είναι η καλή διατροφή -όπως είναι η ελληνική μεσογειακή διατροφή-, είναι η άσκηση κοντά στη φύση, η αναζωογόννηση στη θάλασσα και στις ιαματικές πηγές μας, η καλλιέργεια και ενδυνάμωση του πνεύματος, οι θετικές σκέψεις, ο σεβασμός στον άλλο, στο περιβάλλον, στις μελλοντικές γενιές. Αυτή η ολιστική φιλοσοφία θα μπορούσε να αναδείξει την Ελλάδα σε παγκόσμιο κέντρο ΕΥ ΖΗΝ, όρος πολύ ευρύτερος από το well being. Είναι η αίσθηση του μέτρου και της αρμονίας, σε σωματικό, πνευματικό και ψυχικό επίπεδο, που τα έχει τόσο ανάγκη ο άνθρωπος των καιρών μας.

Δείτε εδώ το αφιέρωμα του CNN Greece στον ελληνικό τουρισμό για το καλοκαίρι του 2022

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης