ΕΛΛΑΔΑ

Ποιες είναι οι αλλαγές που προβλέπονται στα διόδια με το νέο ηλεκτρονικό σύστημα

Ποιες είναι οι αλλαγές που προβλέπονται στα διόδια με το νέο ηλεκτρονικό σύστημα
EUROKINISSI/ ΜΠΟΝΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ

Χρεώσεις ανάλογα με τα χιλιόμετρα που διανύει ένα όχημα στον αυτοκινητόδρομο, αλλά και διαφοροποιημένες τιμές ανά χρονική περίοδο χρήσης του δικτύου είναι οι βασικές αλλαγές στα διόδια που θεσπίζει η τροπολογία του υπουργείου Υποδομών που ψηφίστηκε χθες από τη Βουλή.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ψηφισθείσα τροπολογία, η χρέωση των διοδίων μπορεί να γίνεται:

α) Ανά χιλιόμετρο χρήσης του δικτύου και

β) αναλογικά, ανά χρονική περίοδο χρήσης του δικτύου –ημερήσια, εβδομαδιαία, μηνιαία, ετήσια, κ.α.– με την επιφύλαξη του νομικού καθεστώτος που διέπει τις συμβάσεις παραχώρησης.

Το ποσό θα καθορίζεται από το ηλεκτρονικό σύστημα και θα αντιστοιχεί στα χιλιόμετρα που θα διανύει ένα όχημα από τον κόμβο εισόδου έως την έξοδο.

Με απόφαση του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστου Σπίρτζη σχετικά με τον τρόπο πληρωμής καθορίζονται:

α) η υπηρεσία έκδοσης της Προπληρωμένης Κάρτας Διόδου για τη χρήση του συνόλου του εθνικού οδικού δικτύου ή τμήματός του, επιλεγόμενης διάρκειας ισχύος με αναλογική χρέωση και οι λοιπές λεπτομέρειες έκδοσής της,

β) ο τύπος της Προπληρωμένης Κάρτας Διόδου (π.χ. αυτοκόλλητο) που τοποθετείται στο όχημα και

γ) κάθε άλλο σχετικό θέμα με τα ανωτέρω.

Επιπλέον, με τη ρύθμιση "θεσπίζεται ρητή απαγόρευση για την κατασκευή και λειτουργία νέων κατ' ουσίαν μετωπικών διοδίων, εφόσον δεν εξατομικεύονται οι χρεώσεις αυτές βάσει πραγματικής χρήσης ανά διερχόμενο όχημα".

Προβλέπεται συγκεκριμένα πως "από την έναρξη ισχύος του παρόντος, απαγορεύεται η εγκατάσταση και λειτουργία νέων μετωπικών σταθμών διοδίων, ανεξαρτήτως αν για αυτούς έχει ακολουθηθεί γενικός τρόπος υπολογισμού χρεώσεων τελών σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο, εφόσον αυτή η χρέωση δεν ανταποκρίνεται σε πραγματική χρήση του κάθε ενός οχήματος χωριστά που διέρχεται το οδικό δίκτυο".

Στην τροπολογία καθορίζονται:

α) τα σημεία ανέγερσης και λειτουργίας σταθμών διοδίων, είτε καθολικά στο σύνολο του οδικού δικτύου, είτε κατά τμήμα αυτού, σύμφωνα με τις απαιτήσεις του ηλεκτρονικού μέσου παρακολούθησης διοδίων τελών και σε σημεία εισόδων και εξόδων του δικτύου,

β) το ύψος τελών ανά κατηγορία οχήματος και ανά διανυόμενο χιλιόμετρο

γ) οι απαλλαγές υποχρέωσης καταβολής τελών διοδίων σε ειδικές κατηγορίες και ευάλωτες ομάδες πληθυσμού ιδίως σε άνεργους, ΑμεΑ, κατοίκους όμορης του δικτύου περιοχής, καθώς και σε οχήματα εξυπηρέτησης εκτάκτων αναγκών όπως οχήματα Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, Ελληνικής Αστυνομίας, ασθενοφόρα κ.α. και

δ) η κατάργηση των μετωπικών σταθμών διοδίων ανάλογα με την τμηματική εφαρμογή του ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων.

Η εφαρμογή του αναλογικού ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων σύμφωνα με το υπουργείο εξασφαλίζει πραγματικές και δίκαιες χρεώσεις για τους χρήστες των αυτοκινητοδρόμων, ενώ καταργούνται οι μετωπικοί σταθμοί (Ελευσίνα, Ισθμός κ.λπ.), όπως ισχύει στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες.

Στην τοποθέτησή του επί της συγκεκριμένης τροπολογίας, ο υπουργός έδωσε αναλυτικές διευκρινίσεις για τον τρόπο εφαρμογής του νέου μέτρου, υπογραμμίζοντας, ότι εφεξής θα υπάρχει βινιέτα (κάρτα διοδίων) σε όλες τις εισόδους της χώρας. Κατά συνέπεια, τα φορτηγά και τα βαρέα οχήματα θα πληρώνουν διόδια στις εισόδους της χώρας, ώστε τα μην διέρχονται με ανορθόδοξο τρόπο από τη χώρα μας και να υπάρχουν έσοδα για τη συντήρηση του δικτύου που σήμερα βαραίνει τον ελληνικό λαό

Το πλήρες αναλογικό ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων αφορά το σύνολο του οδικού δικτύου καθώς και τους διερχόμενους οδηγούς οχημάτων όλων των κατηγοριών και θα εφαρμοστεί σταδιακά –πιθανότατα από την Εγνατία Οδό- στα τέλη του 2016, αρχές του 2017.

Το παράπλευρο οδικό δίκτυο

Παράλληλα, στην ίδια νομοθετική παρέμβαση θεσπίζεται η απαγόρευση διέλευσης από το παράπλευρο οδικό δίκτυο για οχήματα επαγγελματικής χρήσης, όταν αυτά υπερβαίνουν μικτό βάρος άνω των 3,5 τόνων, με σκοπό την ασφαλή διέλευση των οχημάτων και τη μείωση του μεγάλου αριθμού τροχαίων ατυχημάτων, «που σήμερα μας κοστίζουν πολλές ανθρώπινες ζωές».

Σε ό,τι αφορά τις παραχωρήσεις και την ενιαία εφαρμογή του μέτρου και σε αυτά τα οδικά δίκτυα, ο κ. Σπίρτζης έκανε λόγο «για επιμέρους συμφωνίες που έγιναν τους τελευταίους μήνες και τόνισε ότι με βάση αυτές τις συμφωνίες, μέχρι την ολοκλήρωση των έργων, είναι υποχρεωμένοι οι παραχωρησιούχοι να φέρουν μελέτες, προκειμένου να εγκαταστήσουν και αυτοί αναλογικά ηλεκτρονικά διόδια με την ολοκλήρωση των έργων».

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ