ΕΛΛΑΔΑ

Άρειος Πάγος: Εν αναμονή της απόφασης για την τύχη του δεξαμενόπλοιου Lana

Άρειος Πάγος: Εν αναμονή της απόφασης για την τύχη του δεξαμενόπλοιου Lana
Το αίτημα της δικαστικής συνδρομής ανέφερε ότι εφόσον συνάδει με το Ελληνικό δίκαιο, να γίνει η κατάσχεση του Lana ή σε αντίθετη περίπτωση να γίνει η μετάγγιση του πετρελαίου που είναι φορτωμένο (AP Photo/Thanassis Stavrakis)

Μέσα στις επόμενες εβδομάδες αναμένεται η έκδοση της απόφασης του Αρείου Πάγου για την τύχη του δεξαμενόπλοιου Lana και του φορτίου του, των 104.134 μετρικών τόνων πετρελαίου που έχουν κατασχεθεί από το Λιμεναρχείο Καρύστου.

Η εν λόγω μείζονος ενδιαφέροντος υπόθεση συζητήθηκε σήμερα, Τρίτη, στο Α' Ποινικό Τμήμα Διακοπών του Ανωτάτου Δικαστηρίου με πρόεδρο την αρεοπαγίτη Μαρί Δεργαζαριάν και εισαγγελέα έδρας τον αντεισαγγελέα Α.Π. Γεώργιο Σκιαδαρέση.

Όπως είναι γνωστό, η κατάσχεση και η δικαστική πορεία της υπόθεσης αυτής είχε ως αποτέλεσμα να υπάρξουν αντίποινα από το Ιράν, με τους «Φρουρούς της Επανάστασης», οι οποίοι κατάσχεσαν με στρατιωτική καταδρομική επιχείρηση (με ελικόπτερα) δύο ελληνικά δεξαμενόπλοια στον Περσικό Κόλπο, το «Delta Poseidon» της Delta Tankers του Διαμαντή Διαμαντίδη και το «Prudent Warrior» της Polembros του Σπύρου Πολέμη, τα οποία παραμένουν στο αγκυροβόλιο του ιρανικού λιμανιού Bandar Abbas με συνολικό πλήρωμα 49 ναυτικών, εκ των οποίων 10 Έλληνες, ένας Κύπριος και 38 Φιλιππινέζοι.

Ειδικότερα, το πλοίο Lana, με σημαία Ιράν, το οποίο ως «Pegas» ήταν αρχικά ρωσικών συμφερόντων, μετέφερε ιρανικό πετρέλαιο και είχε καταπλεύσει στο αγκυροβόλιο της Καρύστου λόγω μηχανικής βλάβης τον περασμένο Απρίλιο.

Το πλοίο κατασχέθηκε από τις ελληνικές Αρχές στα ανοικτά της Καρύστου, έπειτα από αίτημα δικαστικής συνδρομής που είχαν υποβάλει η περιοχή της Κολούμπια των ΗΠΑ στο πλαίσιο της διακρατικής συμφωνίας Ελλάδος και κυβέρνησης των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής (νόμος 2804/2000, κ.λπ.) με το αιτιολογικό ότι τα έσοδα από την πώληση του πετρελαίου θα κατέληγαν στη χρηματοδότηση της τρομοκρατίας και θα ισχυροποιείτο οικονομικά για περαιτέρω τρομοκρατικές ενέργειες και με το επιχείρημα ότι το πλοίο ανήκε στη ρωσική Promsvyazban.

Το αίτημα της δικαστικής συνδρομής ανέφερε ότι εφόσον συνάδει με το Ελληνικό δίκαιο, να γίνει η κατάσχεση του Lana ή σε αντίθετη περίπτωση να γίνει η μετάγγιση του πετρελαίου που είναι φορτωμένο.

Αρχικά (15.4.2022) το πλοίο δεσμεύτηκε με εντολή του πρώην αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου και επικεφαλής της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες Χαράλαμπου Βουρλιώτη. Στη συνέχεια από την ίδια Αρχή αποδεσμεύτηκε.

Ακολούθησε το υπ΄ αριθμ. 1/2022 βούλευμα του Συμβούλιο Εφετών Χαλκίδας με το οποίο αποφασίστηκε να επιστραφεί στο δεξαμενόπλοιο μέρος του φορτίου του που ανέρχεται σε 60.000 από τους συνολικά 104.134 τόνους που είχε στις δεξαμενές του, το οποίο είχε μεταφερθεί στο ελληνικών συμφερόντων δεξαμενόπλοιο «ICE ENERGY». Οι 60.000 τόνοι είχαν προορισμό το Newport του Τέξας μετά από αίτημα της αμερικανικής κυβέρνησης.

Στη συνέχεια εκδόθηκε απόφαση του Συμβουλίου Εφετών Ευβοίας επί της οποίας άσκησε αναίρεση η ναυτιλιακή εταιρεία Times Navigation, συμφερόντων του εφοπλιστή Γιάννη Καραγιώργη, ενώ πραγματοποίησε παρέμβαση κατά της αναίρεσης η εταιρεία Saman Gostar κ.λπ.

Στο Α' Ποινικό Τμήμα Διακοπών του Αρείου Πάγου, οι δικηγόροι των δύο πλευρών με αντίθετη επιχειρηματολογία αντέκρουσαν την εισαγγελική πρόταση, δηλαδή ότι η εταιρεία Times Navigation δεν έχει έννομο συμφέρον να παρέμβει στην επίμαχη υπόθεση.

Πάντως, το υπουργείο Ναυτιλίας φέρεται να προτίθεται να ικανοποιήσει το αίτημα της πλοιοκτήτριας εταιρείας του Lana και να δοθεί άδεια για τη μεταφόρτωση του πετρελαίου από το ελληνικών συμφερόντων “ICE ENERGY”, εφόσον τελεσιδικήσει η δικαστική εκκρεμότητα στον Άρειο Πάγο.