ΕΛΛΑΔΑ

Σέρρες: «Το παιδί θα είχε σωθεί αν η πόρτα περνούσε 3 εκατ. πιο ψηλά», λέει ο θείος του 11χρονου

Σέρρες: «Το παιδί θα είχε σωθεί αν η πόρτα περνούσε 3 εκατ. πιο ψηλά», λέει ο θείος του 11χρονου
H πόρτα έπεσε με δύναμη στο σημείο που ήταν ο 11χρονος και τα άλλα δύο παιδιά Eurokinissi / Anexartitos.gr

Το παιδί θα είχε σωθεί, αν η πόρτα που εκτοξεύθηκε από την έκρηξη στο σχολείο «περνούσε 3 εκατοστά πιο ψηλά», λέει ο θείος του 11χρονου που έχασε τη ζωή του στη φονική έκρηξη στο 9ο Δημοτικό Σχολείο στις Σέρρες.

Μιλώντας στον ΑΝΤ1 ο θείος του παιδιού είπε ότι η βαριά σιδερένια πόρτα εκσφενδονίστηκε και χτύπησε πρώτα σε έναν τοίχο και από εκεί κατευθύνθηκε στο σημείο που ήταν ο 11χρονος και τα άλλα δύο παιδιά, στα οποία έπεσε με δύναμη.

Μάλιστα, όπως αποκαλύφθηκε, ο 11χρονος είχε ζητήσει να μην πάει στο σχολείο την ημέρα της τραγωδίας, καθώς όπως ανέφερε δεν αισθανόταν πολύ καλά.

Ακόμη, ο θείος του άτυχου 11χρονου επιβεβαίωσε ότι η 7χρονη αδελφούλα του Βασίλη, ο οποίος ήταν ο σημαιοφόρος του σχολείου στην παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου, ήταν στο προαύλιο του σχολείου και έψαχνε να τον βρει μέσα στον πανικό που επικράτησε, ενώ παρέμενε δίπλα του μόλις παρέλαβε το παιδί το ασθενοφόρο, με τον θείο να λέει χαρακτηριστικά «δεν ξέρω αν έχει συνειδητοποιήσει τι συνέβη».

Ελεύθεροι οι δύο συλληφθέντες για την έκρηξη στο δημοτικό σχολείο

Εν τω μεταξύ, σήμερα Τετάρτη (7/12), αφέθησαν ελεύθεροι, με προφορική εντολή εισαγγελέα, οι δύο συλληφθέντες για την έκρηξη στο δημοτικό σχολείο των Σερρών, που σκότωσε έναν 11χρονο και τραυμάτισε άλλα δύο παιδιά.

Oι αρχές συνέλαβαν τον εργολάβο και έναν υπάλληλό του, οι οποίοι είχαν επιληφθεί της μετατροπής του καυστήρα θέρμανσης σε αντλία θερμότητας γεωθερμίας.

Διώκονται για τα αδικήματα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια, των σωματικών βλαβών κατά συρροή από αμέλεια και της έκρηξης από αμέλεια.

Με δεδομένο ότι είναι σε εξέλιξη η πραγματογνωμοσύνη στο πλαίσιο προκαταρκτικής έρευνας για την πλήρη διερεύνηση των αιτιών της έκρηξης, η Εισαγγελία Πρωτοδικών Σερρών θα αποφανθεί για τις ποινικές τους ευθύνες, όταν ολοκληρωθεί το πόρισμα των ειδικών και διαβιβαστεί στη Δικαιοσύνη, ενώ δεν αποκλείεται στον φάκελο της δικογραφίας να προστεθούν κι άλλα πρόσωπα, ανάλογα με τα αποτελέσματα της έρευνας.

Όπως έχει ανακοινώσει η αστυνομία, τα δύο άτομα που συνελήφθησαν στα όρια του αυτοφώρου είναι ο 52χρονος εργολάβος που ανέλαβε τη μετατροπή του καυστήρα θέρμανσης σε αντλία θερμότητας γεωθερμίας στο συγκεκριμένο σχολείο και ένας 43χρονος ηλεκτρολόγος.

Οι δύο υπεύθυνοι του έργου κλήθηκαν να απολογηθούν προανακριτικά και σε βάρος τους, όπως αναφέρει η ανακοίνωση της Αστυνομίας, σχηματίστηκε δικογραφία από το Αστυνομικό Τμήμα Σερρών για τις πράξεις της ανθρωποκτονίας, της σωματικής βλάβης (κατά συρροή) και της έκρηξης- όλες εξ αμελείας.

Συγκλονίζει μαρτυρία μαθητή

Εντωμεταξύ σοκ προκαλεί η μαρτυρία 10χρονου μαθητή που ήταν παρών στο περιστατικό «Ακούσαμε έναν τρομακτικό θόρυβο και πέσαμε κάτω. Άρχισαν να πέφτουν πάνω μας σοβάδες και χώματα».

Σύμφωνα με την ΕΡΤ, το 10χρονο παιδί, που δεν γνώριζε ακόμη για το θάνατο του φίλου του, είπε πως η παρέα αποφάσισε να πάει πίσω από τη σχολική μονάδα για να παίξει μπάλα κάτω από το στέγαστρο, επειδή ψιλόβρεχε.

Κανένας, βέβαια, δεν θα μπορούσε να φανταστεί τα όσα επακολούθησαν, καθώς η έκρηξη στο λεβητοστάσιο της σχολικής μονάδας εκτόξευσε μια βαριά μεταλλική πόρτα, που παρέσυρε και σκότωσε τον 11χρονο μαθητή.

Τα ερωτήματα και η μετάθεση ευθυνών

Υπεύθυνοι για τη συντήρηση και επισκευή των σχολείων και όλων των επιμέρους συστημάτων είναι οι δήμοι και οι τεχνικές τους υπηρεσίες.

Βάσει νόμου, πριν από την έναρξη κάθε σχολικής χρονιάς υπάρχει φύλλο συντήρησης στο λεβητοστάσιο, το οποίο συμπληρώνεται από τον μηχανικό που πραγματοποιεί τον καθαρισμό και τη συντήρηση.

Σύμφωνα με την ΕΡΤ, ο διευθυντής του σχολείου είχε ζητήσει από τους τεχνικούς να κάνουν τις εργασίες για τη μετατροπή του λέβητα το Σάββατο, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν κατέστη δυνατό.

Αξίζει να σημειωθεί, ωστόσο, ότι δεν υπάρχει νομοθεσία που να απαγορεύει τις εργασίες σε σχολικά κτήρια κατά τις ώρες λειτουργείας τους.

Οι έλεγχοι στις σχολικές μονάδες πρέπει να είναι συστηματική και σε περίπτωση προβλήματος, θα πρέπει να γίνεται επανέλεγχος.

Το ερώτημα, λοιπόν, που γεννάται είναι εάν είχαν γίνει επανέλεγχοι από τους ανθρώπους που προχώρησαν στην μετατροπή του καυστήρα.

Το λεβητοστάσιο εκτιμάται πως ήταν πρόχειρη κατασκευή, μια προσθήκη στο κυρίως κτήριο του σχολείου.

Έτσι θα πρέπει να ελεγχθεί εάν είχαν τηρηθεί οι πολεοδομικοί κανόνες αλλά και οι προδιαγραφές για τοποθέτηση λέβητα.

Και αυτό γιατί βάσει νομοθεσίας, ο λέβητας δεν πρέπει να βρίσκεται εκτός κτηρίου.

Ιδιαίτερα αλγεινή εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι την ώρα που μια οικογένεια -και ολόκληρη τη χώρα- θρηνεί το χαμό του παιδιού της, οι εμπλεκόμενοι στην υπόθεση επιχειρούν να ρίξουν ο ένας την ευθύνη στον άλλο.

Το πρωί της Τρίτης (6/12) ο δήμαρχος Σερρών Αλέξανδρος Χρυσάφης, μιλώντας στην ΕΡΤ, υποστήριξε πως δεν υπάρχει έγγραφο από το διευθυντή του σχολείου για τις εργασίες του εργολάβου ενώ γίνονται μαθήματα.

Ο διευθυντής του σχολείου είχε υποστηρίξει τη Δευτέρα ότι ο εργολάβος θα έπρεπε να είχε έρθει το Σάββατο, «διότι χιλιάδες φορές τους εξήγησα ότι δεν επιτρέπω να κάνουν εργασίες εν ώρα λειτουργίας του σχολείου, αλλά δε βρήκα κανένα στήριγμα σε αυτό ούτε από την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση ούτε από τον δήμο. Έρχονταν γενικώς όποτε ήθελαν και έφευγαν όποτε ήθελαν».

Ο δήμαρχος Σερρών υποστήριξε ότι «δεν είχαμε ενημέρωση από κανέναν, ούτε από τον ανάδοχο, ούτε από τον διευθυντή ότι θα κάνουν εργασίες με τους λέβητες, γιατί δεν θα είχαμε δώσει άδεια».

Παράλληλα, δήλωσε ότι μέχρι στιγμής το έργο δεν έχει παραδοθεί και δεν είχαν αναφερθεί στο δήμο προβλήματα.

Το έργο ήταν προγραμματισμένο να ολοκληρωθεί μέσα στο Δεκέμβριο και τότε θα γινόταν η τελική έκθεση του αναδόχου για να παραληφθεί από το δήμο.

Ενεργειακός επιθεωρήτης στο CNN Greece: Προβληματική η παράλληλη λειτουργία δύο συστημάτων θέρμανσης

«Δεν θα έπρεπε να είναι κανείς άλλος στο σχολείο κατά την έναρξη λειτουργίας του καυστήρα. Επίσης, όφειλαν να έχουν τοποθετήσει διπλές δικλείδες ασφαλείας στο λεβητοστάσιο», λέει στο CNN Greece ο ενεργειακός επιθεωρήτης, Βαγγέλης Πάνος.

Αναπάντητα παραμένουν τα ερωτήματα για την έκρηξη στο λεβητοστάσιο του 9ου δημοτικού σχολείου Σερρών, χθες κατά την πρώτη ημέρα λειτουργίας του συστήματος γεωθερμίας (5/11), με αποτέλεσμα τον θάνατο ενός 11χρονου μαθητή και τον τραυματισμό άλλων δύο.

Εν τω μεταξύ σχολείο και δήμος «εκτοξεύουν» ευθύνες ο ένας εναντίον του άλλου ενώ οι γονείς του άτυχου παιδιού, ζητούν «δικαίωση».

Ο μηχανολόγος - μηχανικός και ενεργειακός επιθεωρήτης, Βαγγέλης Πάνος, εξηγεί στο CNN Greece τα βήματα που θα έπρεπε να είχαν ακολουθήσει οι ειδικοί προτού τεθεί σε λειτουργία ο λέβητας ενόψει και του αποτελέσματος της πραγματογνωμοσύνης.

«Λειτουργούσαν δύο συστήματα θέρμανσης»

Το τραγικό περιστατικό οφείλεται στην ταυτόχρονη λειτουργία δύο συστημάτων θέρμανσης, κατά τον κ. Πάνο.

Ο ίδιος εξηγεί ότι:

«Το ένα έχει γεωθερμική αντλία θερμότητας και το άλλο είχε πηγή τον λέβητα πετρελαίου. Κανονικά σε μία τέτοια εφαρμογή θα πρέπει πρώτα να ξεκινήσει το ένα σύστημα ενώ ταυτόχρονα να έχουν κλείσει υδραυλικά τις βάνες στο δεύτερο και να μην λειτουργεί ο λέβητας πετρελαίου. Δυστυχώς για κάποιο λόγο αυτό δεν έγινε ενώ είχαν κλείσει οι βάνες στο υδραυλικό κύκλωμα, δόθηκε εντολή και ξεκίνησε να λειτουργεί ο λέβητας με αποτέλεσμα να δημιουργήσει ζεστό νερό και μεγάλη πίεση μέσα στο κύκλωμα των σωληνώσεων. Η πίεση αυξήθηκε πάρα πολύ και έφτασε στο σημείο να γίνει η έκρηξη. Η έκρηξη αυτή λόγω της υψηλής πίεσης προκάλεσε καταστροφές και στο κτήριο αλλά και στην πόρτα η οποία εκτοξεύτηκε πολλά μέτρα μακριά όπου έγινε το τραγικό συμβάν».

«Έπρεπε να έχουν βάλει δικλείδες ασφαλείας»

Σύμφωνα με τον κ. Πάνο, η έναρξη λειτουργίας θα έπρεπε να γίνει αρχικά «εκτός ώρας μαθημάτων για να δοκιμαστεί δηλαδή να τεστάρουν όλα τα συστήματα ώστε να είναι 100% σίγουροι ότι όλα λειτουργούν σωστά. Δεν θα έπρεπε να είναι κανείς άλλος στο χώρο εκείνη την ώρα. Θα έπρεπε να είχαν βάλει διπλές δικλείδες ασφαλείας έτσι ώστε αν συμβεί κάτι, κάποιος να ξεχάσει κάτι, να υπάρχει ένα δεύτερο επίπεδο το οποίο να προστατεύει τους παρευρισκόμενους», εξηγεί ο κ. Πάνος και συνεχίζει:

»Άρα, εστιάζουμε σε δύο σημεία: Πρώτον, κάτι δεν εφαρμόστηκε σωστά κατά τις εργασίες και δεύτερον, ήταν λάθος η επιλογή της πρώτης ημέρας λειτουργίας του συστήματος κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του σχολείου».

Ο κ. Πάνος τονίζει, παράλληλα, πως ενώ η πραγματογνωμοσύνη θα δείξει ακριβώς το πρόβλημα, «το μόνο σίγουρο είναι ότι σε τέτοιου είδους συστήματα θέλει ιδιαίτερη προσοχή. Επίσης, όταν γίνεται μία ενεργειακή αναβάθμιση, η άποψη ότι "ας υπάρχει κι ένα δεύτερο σύστημα σε περίπτωση που χαλάσει το πρώτο” δεν είναι ικανοποιητική σαν αιτιολογία για να λειτουργούν ταυτόχρονα δύο συστήματα, πόσο μάλλον όταν το ένα είναι ιδιαίτερα τεχνολογικά προηγμένο».

«Σε λάθος σημείο το λεβητοστάσιο»

Προσθέτει ακόμη ότι όταν γίνεται η παράδοση ενός έργου «είναι όλοι παρόντες. Δηλαδή και αυτός που εκτελεί το έργο και αυτός που το παραλαμβάνει. Ο τελικός χρήστης ή ο ιδιοκτήτης του συστήματος».

Τέλος, επισημαίνει ότι «εκείνο που χρήζει μεγάλης συζήτησης είναι και η θέση του λεβητοστασίου αφού η πόρτα του είχε άνοιγμα στο προαύλιο του σχολείου. Το λεβητοστάσιο δεν θα έπρεπε να είναι σε τέτοιους χώρους. Συνήθως αυτά γίνονται στα υπόγεια και σε χώρους όπου δεν μπορεί να έχει οποιοσδήποτε πρόσβαση στην είσοδο, όπως είναι ο προαύλιος χώρος του σχολείου».

«Δηλαδή αν κάποιος ξεχάσει ξεκλείδωτη την κλειδαριά, μπορεί να εισέλθει στον εσωτερικό χώρο του λεβητοστασίου κάποιος που δεν πρέπει. Συνήθως (σ.σ. τα λεβητοστάσια) γίνονται σε υπόγεια προκειμένου να προστατεύονται οι παρευρισκόμενοι αφού δεν είναι εύκολη η πρόσβαση σε αυτά. Δηλαδή, το υπόγειο δεν είναι ένας χώρος που κυκλοφορούν όλοι και εκεί υπάρχουν κι άλλες δικλείδες ασφαλείας όπου συνήθως έχουν μπετό στα τοιχία κ.α.», καταλήγει ο ειδικός.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ