ΕΛΛΑΔΑ

Αναίρεση του Αρείου Πάγου στην παύση δίωξης του Παν. Ψωμιάδη - Το σκεπτικό της "κρυπτοαμνηστίας"

Αναίρεση του Αρείου Πάγου στην παύση δίωξης του Παν. Ψωμιάδη - Το σκεπτικό της "κρυπτοαμνηστίας"
Pixabay

Αίτηση αναίρεσης άσκησε ο Αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου Α. Ζήσης στην απόφαση του Εφετείου Θεσσαλονίκης που έπαυσε την ποινική δίωξη σε βάρος των αδερφών Παναγιώτη και Διονύση Ψωμιάδη.

Η αναίρεση κατά απόφασης του Τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων Θεσσαλονίκης με την οποία έπαυσε οριστικά η ποινική δίωξη κατά του Παναγιώτη Ψωμιάδη, πρώην περιφερειάρχη Θεσσαλονίκης και του αδελφού του Διονύσιου Ψωμιάδη για τις πράξεις της κακουργηματικής απιστίας κατά συναυτουργία και της κακουργηματικής ψευδούς βεβαίωσης κατ΄ εξακολούθηση που στρέφεται άμεσα κατά Ν.Π.Δ.Δ ,(Περιφέρεια Θεσσαλονίκης), με ζημία εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ σε βάρος των Περιφερειών και του Δημοσίου ασκήθηκε από τον Αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου κ. Αχιλλέα Ζήση.

Η αναίρεση ασκείται, για εσφαλμένη εφαρμογή ουσιαστικής ποινικής διάταξης και για το λόγο αυτό ο κ. Ζήσης ζητά από τον Άρειο Πάγο «να κριθεί ότι η διάταξη του άρθρου 93 του Ν. 4745/2020 είναι αντισυνταγματική διότι συνιστά “κρυπτοαμνηστία” την οποία απαγορεύει το Σύνταγμα και ως εκ τούτου ανεφάρμοστη, κατά το άρθρο 93 παρ. 4 του Συντάγματος, διότι αντιβαίνει στις διατάξεις των άρθρων 47 παρ. 3, 4 και 4 παρ.1, 25 παρ.1, και 26 του Συντάγματος, αφού με την παραπάνω ρύθμιση εισάγεται νομοθετική διάταξη που αφορά εξατομικευμένη περίπτωση, δηλ. αμνηστεύονται κακουργηματικές πράξεις αιρετών και υπαλλήλων ΟΤΑ».

Ειδικότερα σύμφωνα με τον Αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου:

Με το άρθρο 67 του Ν. 4735/ 2020, με έναρξη ισχύος την 12.10. 2010 ορίζεται ότι: 1. Αίρεται το αξιόποινο των πράξεων αιρετών και υπαλλήλων, των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης α΄ και β΄ βαθμού, οι οποίες αφορούν πληρωμές ενταλμάτων που έλαβαν χώρα μέχρι 31.7.2019 και οι οποίες διενεργήθηκαν επί τη βάση ελέγχων των Υπηρεσιών Δημοσιονομικού Ελέγχου (ΥΔΕ) και του Ελεγκτικού Συνεδρίου και παύουν οριστικά οι ποινικές και πειθαρχικές διώξεις εναντίον των προσώπων αυτών, καθώς και κάθε διαδικασία καταλογισμού σε βάρος τους.

Δηλ. η ως άνω Διάταξη του ν.4735/ 2020, αφορά μόνον συγκεκριμένη κατηγορία προσώπων (αιρετούς και υπαλλήλους των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού), όχι δε όλες τις πληρωμές, οι οποίες ελέγχθηκαν προληπτικά από το Ελεγκτικό Συνέδριο, και για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (πληρωμές ενταλμάτων που έλαβαν χώρα μέχρι 31-7-2019).

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Πρόκειται για “κρυπτοαμνηστία” και ως εκ τούτου είναι αντισυνταγματική, ενόψει του ότι υπάρχουν και εκκρεμείς υποθέσεις στα Δικαστήρια με κατηγορούμενους -αιρετούς και υπαλλήλους των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού- με ζημία αρκετών εκατομμυρίων ευρώ σε βάρος των Περιφερειών και του Δημοσίου».

Υπενθυμίζεται ότι την οριστική παύση της ποινικής δίωξης σε βάρος των αδελφών Ψωμιάδη για τις προσλήψεις 81 υπαλλήλων με συμβάσεις μίσθωσης έργου για την εκτέλεση έργων στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Θεσσαλονίκης, κατά το διάστημα 2007-2010, αποφάσισε το Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Θεσσαλονίκης τον περασμένο Οκτώβριο.

Κάνοντας δεκτή την επίκληση του εισαγγελέα της έδρας στο άρθρο 67 του Νόμου 4735/2020 περί «δαπανών ενταλμάτων γενομένων επί τη βάση ελέγχων Υπηρεσιών Δημοσιονομικού Ελέγχου και του Ελεγκτικού Συνεδρίου», οι δικαστές έκριναν ότι θα πρέπει να αρθεί το αξιόποινο των πράξεων που καταλογίζονταν στον Παναγιώτη και τον Διονύση Ψωμιάδη, στον πρώτο ως Νομάρχη και στον δεύτερο ως αναπληρωτή του (κατηγορούνταν για υπηρεσιακή απιστία και ψευδή βεβαίωση).

Η υπόθεση είχε εκκινήσει έπειτα από καταγγελία που ερευνήθηκε από τη Δικαιοσύνη. Το κατηγορητήριο καταλόγιζε στους αδελφούς Ψωμιάδη ότι προσέλαβαν άτομα που απασχολήθηκαν σε άλλες υπηρεσίες και ουδεμία σχέση είχαν με την εκτέλεση των έργων για τα οποία προσελήφθησαν, προκαλώντας ζημιά στο ελληνικό Δημόσιο, ύψους 1,3 εκατ. ευρώ.
Η κοινή υπεράσπισή τους, εκτός από την επίκληση στον παραπάνω νόμο, ήταν ότι δεν προκλήθηκε καμία οικονομική ζημιά στο Δημόσιο, κι ούτε ενήργησαν με δόλο. Τόνισε δε, ότι οι συγκεκριμένοι υπάλληλοι δούλεψαν κανονικά, έστω σε άλλα πόστα, διότι υπήρχαν ανάγκες στην τότε Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Θεσσαλονίκης λόγω υποστελέχωσης των υπηρεσιών της.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ