ΕΛΛΑΔΑ

Καραμανλής για Τέμπη: Δε σκέφτηκα να κρυφτώ πίσω από τις ευθύνες άλλων

Καραμανλής για Τέμπη: Δε σκέφτηκα να κρυφτώ πίσω από τις ευθύνες άλλων
Ο βουλευτής της ΝΔ και πρώην υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ/INTIME

O πρώην υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής , που βρισκόταν στο τιμόνι του υπουργείου όταν συνέβη το δυστύχημα στα Τέμπη καταθέτει στην επιτροπή της Βουλής, που διερευνά την υπόθεση.

«Δε σκέφτηκα να κρυφτώ πίσω από τις ευθύνες άλλων», είπε στην έναρξη της τοποθέτησής του ο πρώην υπουργός, προσθέτοντας «Πράξη αυτονόητη ήταν η παραίτηση μου. Δεν με απασχόλησε η μικρότητα των πολιτικών αντιπάλων».

«Αν είχε τηρηθεί ο κανονισμός κυκλοφορίας το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί», υποστήριξε ο κ. Καραμανλής και τόνισε ότι «η έρευνα που βρίσκεται σε εξέλιξη από τη Δικαιοσύνη είναι δυναμική, καθώς προστίθενται νέα στοιχεία. Κανείς δε θέλει περισσότερο της διαλεύκανση από εμένα».

Αναφερόμενος στη στάση των πολιτικών του αντιπάλων είπε πώς κάποιοι φαίνεται να έχουν ήδη συντάξει πόρισμα εναντίον του.

Ο πρώην υπουργός εξέφρασε τη βαθύτατη οδύνη του για μία ακόμη φορά προς τις οικογένειες των θυμάτων και όλους τους επιζώντες της τραγωδίας των Τεμπών. «Ως γονέας σέβομαι τον πόνο τους», τόνισε ο κ. Καραμανλής, επαναλαμβάνοντας ότι νιώθει σε απόλυτο βαθμό την υποχρέωση να μιλήσει με ειλικρίνεια, υπευθυνότητα και σεβασμό στη μνήμη των ανθρώπων που τόσο άδικα χάθηκαν. «Προσωπικά, είμαι εδώ για να μιλήσω για όλα όπως ακριβώς γνωρίζω ότι είναι», υπογράμμισε ο κ. Καραμανλής και πρόσθεσε απευθυνόμενος στα μέλη της Εξεταστικής Επιτροπής: «Ό,τι έχω να πω, θα το πω κοιτώντας στα μάτια εσάς, τους συναδέλφους μου, αλλά και όλους τους Έλληνες και όλες τις Ελληνίδες που θέλουν να μάθουν την αλήθεια.».

Ο κ. Καραμανλής ξεκαθάρισε στη συνέχεια ότι: «Δεν υπάρχει τίποτα που να μπορεί να με κάνει να ωραιοποιήσω την πραγματικότητα. Αλλά δεν πρόκειται να αφήσω να αιωρούνται αναπάντητες, απόψεις ανυπόστατες.». Ξεκαθάρισε επίσης ότι δεν θα τροφοδοτήσει μία στείρα πολιτική, ή ακόμα χειρότερα μικροκομματική αντιπαράθεση, πάνω από ένα τέτοιο θέμα. «Είμαι εδώ, από την πρώτη στιγμή. Δεν κρύφτηκα. Δεν έπαιξα θέατρο. Και ούτε σκοπεύω να το κάνω τώρα», τόνισε ο κ. Καραμανλής και πρόσθεσε: «Ναι, λοιπόν στην αλήθεια και όχι στην πολιτική καπηλεία».

Σημείωσε επίσης ότι: «Η απάνθρωπη εκμετάλλευση του ανθρώπινου πόνου δεν μπορεί να έχει θέση μέσα σε αυτήν την αίθουσα». Αναφερόμενος στην παραίτηση του από τη θέση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών λίγες ώρες μετά το δυστύχημα, ο κ. Καραμανλής τόνισε: «Παραιτήθηκα ενάντια στην πεπατημένη της πολιτικής πρακτικής σε τέτοιες περιστάσεις: Να θέσω σε διαθεσιμότητα ή να ζητήσω τις παραιτήσεις των υφισταμένων μου. Θεώρησα την πράξη αυτή, αυτονόητη. Ειλικρινά, δεν με απασχόλησε λεπτό η μικρότητα ορισμένων πολιτικών αντιπάλων που την αμφισβήτησαν, ενώ οι ίδιοι ουδέποτε έχουν δείξει την ευθιξία να παραιτηθούν από οποιαδήποτε θέση, για οποιονδήποτε λόγο»

Ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι παρακολουθεί με προσοχή, όλες αυτές τις μέρες, τις καταθέσεις που έχουν γίνει στην Επιτροπή.

«Ακούστηκαν πολλές απόψεις και δόθηκαν διάφορες πτυχές των γεγονότων. Δεν υπήρξε όμως ούτε ένας ειδικός, ούτε ένας άνθρωπος από όσους γνωρίζουν σε βάθος το αντικείμενο, το επαναλαμβάνω ούτε ένας, που να αρνήθηκε ότι αν έστω και μία πλευρά είχε τηρήσει τις διαδικασίες του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας το δυστύχημα θα είχε αποτραπεί. Από εργαζόμενους και συνδικαλιστές, μέχρι στελέχη Οργανισμών όλων των περιόδων, αλλά και τις διοικήσεις της ΡΑΣ», επισήμανε.

Εξέφρασε την πεποίθηση ότι και οι περισσότεροι βουλευτές της αντιπολίτευσης, την αλήθεια θέλουν να μάθουν.

«Υπάρχουν σίγουρα και ορισμένοι που πριν καν αρχίσει η Εξεταστική έχουν ήδη συντάξει το πόρισμά τους εναντίον μου…», σημείωσε ο κ. Καραμανλής.

«Οι περισσότεροι, όμως, θέλω να πιστεύω -και πιστεύω- ότι επιζητείτε ό,τι και όλοι οι Έλληνες: την αλήθεια», πρόσθεσε.

«Και τα συστήματα άνθρωποι τα χειρίζονται».

Ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι έχει δεχθεί το ερώτημα «καλά, αν για όλα φταίνε κάποιοι άνθρωποι, τότε γιατί να φέρνουμε νέες τεχνολογίες στο σιδηρόδρομο»;

«Η απάντηση είναι πως όσο περισσότερο εξελίσσουμε την τεχνολογία που χρησιμοποιούμε, τόσο αναβαθμίζουμε και το επίπεδο της ασφάλειας. Γι’ αυτό άλλωστε και δώσαμε την παράταση για να ολοκληρωθεί η σύμβαση 717», τόνισε.

«Γι’ αυτό ξεμπλέξαμε τον γόρδιο δεσμό και επιλέξαμε να προχωρήσουν τα έργα αποφασιστικά και να τελειώσουν κι όχι να μείνουν να λιμνάζουν…», σημείωσε επίσης ο κ. Καραμανλής.

«Σε ό τι αφορά λοιπόν αυτά τα συστήματα, σαφώς και θα συνέβαλλαν στην αύξηση της ασφάλειας, αλλά δεν υπήρχε η βεβαιότητα ότι θα απέτρεπαν το δυστύχημα, γιατί και τα συστήματα αυτά άνθρωποι τα χειρίζονται», τόνισε.

«Γιατί για να είναι ασφαλή τα τραίνα, ακόμα πιο σημαντικό κι από τις πάσης φύσεως τεχνολογίες, είναι ένα: να τηρείται ευλαβικά ο κανονισμός κυκλοφορίας τους”, συνέχισε ο κ. Καραμανλής και πρόσθεσε: «Αυτός ο Γενικός Κανονισμός Λειτουργίας, λοιπόν, παραβιάστηκε δυστυχώς κατά συρροήν εκείνο το μοιραίο βράδυ. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Και τέτοιες παραβιάσεις του Γενικού Κανονισμού Λειτουργίας, καμία ολοκλήρωση της 717 δεν θα μπορούσε να τις υπερνικήσει».

Εκτίμησε ότι: «Πρέπει επιτέλους να ακουστεί αυτό, γιατί ο ελληνικός λαός και ιδίως οι οικογένειες που τις έπληξε τόσο άδικα αυτή η τραγωδία, έχουν το δικαίωμα να το γνωρίζουν».

Ο κ. Καραμανλής έκλεισε την εισαγωγική του τοποθέτηση υπογραμμίζοντας: «Χρέος μας, η αλήθεια. Υποχρέωσή μας, η ειλικρίνεια και να αφήσουμε τις σκοπιμότητες στην άκρη».

Ο πρώην υπουργός σημείωσε ότι η παράταση δόθηκε για να ολοκληρωθεί το έργο και ολοκληρώθηκε προσθέτοντας ότι δίνει απαντήσεις με στοιχεία για την σύμβαση 717, τις προσλήψεις στον ΟΣΕ, το πόρισμα της ΕΑΔ, το εξώδικο των συνδικαλιστών του ΟΣΕ και τη μετάταξη του σταθμάρχη,

«Η μείωση του προσωπικού ανακόπηκε από την κυβέρνηση της ΝΔ» είπε ο κ. Καραμανλής αναφερόμενος στα βασικά προβλήματα που αντιμετώπισε το 2019: Υποστελέχωση λόγω της μείωσης του προσωπικού κατά 50% από το 2010 με το νόμο Ρέππα, χαμηλή χρηματοδότηση ως αποτέλεσμα μνημονιακών περικοπών και ελλιπή συντήρηση δικτύου. Επισήμανε και την πολύ προβληματική ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με 45 εκ ευρώ, δηλαδή πέντε εκ ευρώ λιγότερα από την ετήσια επιδότηση της εταιρείας.

«Το πρώτο που κάναμε ήταν να ενισχύσουμε το προσωπικό του ΟΣΕ. Είχαμε παραλάβει μετά το νόμο Ρέππα έναν αριθμό εργαζόμενων μειωμένο κατά 50%», είπε ο κ.Καραμανλής και πρόσθεσε: «Η μείωση του προσωπικού ανακόπηκε από την κυβέρνηση της ΝΔ. Γιατί το 2022 και το 2023 προχωρήσαμε σε διαγωνισμούς ΑΣΕΠ, που δεν είχαν γίνει επί μία δεκαετία. Είναι διαφανέστατες οι διαδικασίες ΑΣΕΠ αλλά χρονοβόρες. Και εμείς βρισκόμασταν με την πλάτη στον τοίχο. Μετά από πρόταση του ΟΣΕ και των συνδικαλιστών πήραμε 210 εργαζόμενους με συμβάσεις ορισμένου χρόνου. Πράγμα που κράτησε το σιδηρόδρομο σε λειτουργία και αυτό είπε ο κ.Παρασκευόπουλος στην επιτροπή σας».

Τι συνέβη με την σύμβαση 717

“Επί χρόνια η Ελλάδα έπαιρνε χρήματα για συστήματα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης ,τα οποία όμως ποτέ δεν μπορούσε να θέσει σε λειτουργία συνολικά. Από το 1985 έως το 2001 η χώρα μας είχε πάρει πάνω από 240 εκ ευρώ για συστήματα που ποτέ δε λειτουργήσανε”, ανέφερε. Ο κ. Καραμανλής επισήμανε επίσης ότι: «Η σύμβαση 717 προχωρά μέχρι το 2016 επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Έχουν δοθεί έξι παρατάσεις και το κυριότερο δόθηκαν αναγνωρίζοντας υπαιτιότητα του δημόσιου. Αυτό ήταν ένα αρκετά προβληματικό στοιχείο». Εξήγησε ότι αυτό σήμαινε ότι «σε όποιο δικαστήριο και αν πήγαιναν για να πάρουν αποζημιώσεις, αυτά τα χρήματα θα ήταν πολλαπλά.»

Ο πρώην υπουργός σημείωσε ότι: «Εμείς πρεπε να περιμένουμε τα πορίσματα, τον οικονομικό εισαγγελέα που αρχειοθέτησε τις κατηγορίες και τελικά το έργο να ξεκινήσει και να ολοκληρωθεί το Σεπτέμβριο του 2023. Όχι το GSMR όχι το ETCS, το έργο της 717 που είχε να κάνει με σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση». Επισήμανε επιπλέον ότι: «Όλες αυτές οι εργολαβίες δεν ήταν μία, ήταν κατακερματισμένες. Καταλαβαίνετε τι σημαίνει αυτό για τη διαλειτουργικότητα και τη διασύνδεση όλων αυτών των συστημάτων.

Ο κ. Καραμανλής εξήγησε λοιπόν τι σημαίνει συστήματα ασφαλείας και ποια η διαλειτουργικότητα. «Η 717 αφορά μόνο τα συστήματα τηλεδοίκησης και σηματοδότησης. ‘Εχουμε και το GSMR στους σταθμούς και τα τραίνα που είναι μία ψηφιακή διαδικασία επικοινωνίας ανώτερη από αυτή που έχουμε σήμερα. Έχουμε το λεγόμενο ETCS, το οποίο είναι ένα σύστημα που μειώνει την ταχύτητα των τραίνων - έχουμε και στα τραίνα ETCS και στις ράγες. Όλα αυτά κάνουν ένα σύστημα που οι Ευρωπαίοι έχουν ονομάσει ERTMS δηλαδή ένα ευρωπαϊκό σύστημα διαχείρισης της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας. Όλα αυτά μαζί μεγιστοποιούν την ασφάλεια στο σιδηρόδρομο. Όλα μαζί, όχι ένα μεμονωμένα», εξήγησε. Υπενθύμισε ότι η Κομισιόν ζητούσε από τα κράτη μέλη να έχουν αυτά τα συστήματα έτοιμα το 2030, στον σιδηρόδρομο υψηλών ταχυτήτων. «Σε ελάχιστες χώρες λειτουργούν σήμερα αυτά τα συστήματα. Στο 13% του ευρωπαϊκού σιδηροδρόμου. Έχουν γίνει θανατηφόρα ατυχήματα με αυτά τα συστήματα σε λειτουργία, στην Ισπανία - με πιο προχωρημένα συστήματα - στη Γαλλία, στη Γερμανία, στην Ολλανδία. Αυτό για να καταλάβουμε τι σημαίνει 717», πρόσθεσε. Υπενθύμισε επίσης ότι επί ΣΥΡΙΖΑ παραδόθηκε η σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση της 717 σε 17 από 52 σταθμούς και οι 10 από τους 17 έπρεπε να ανασκευαστούν γιατί είχαν προβλήματα. “Αυτά δεν τα λέει ο Καραμανλής, τα λέει η ΕΡΓΟΣΕ που είναι κύριος του έργου”, σημείωσε. Υπενθύμισε στη συνέχεια ότι η πρώτη συμπληρωματική σύμβαση εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο, αλλά δεν υπεγράφη από την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και το έργο βαλτώνει. «Εμείς δίνουμε το Φεβρουάριο του 2020 τις επικαιροποιημένες μελέτες για το τμήμα Σκά- Πλατύ, γιατί αυτό είχε ζητήσει η ΕΔΕΛ, σύμφωνα με την τεχνική περιγραφή που έπρεπε να υπάρχει. Ορίζουμε εμπειρογνώμονα από το ΤΕΕ, διότι υπάρχουν καταγγελίες από στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ για προβλήματα», πρόσθεσε. «Μέχρι τα τέλη του 2022, παραδόθηκαν στον ΟΣΕ 19 σταθμοί. Ανακατασκευάζονται 15 από 17 σταθμούς και παραδόθηκε το κέντρο τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης στη Λάρισα και το Σεπτέμβριο του 2023 ολοκληρώνεται η 717», ανέφερε επίσης ο κ. Καραμανλής. Η αλήθεια για την 7η παράταση της 717 Ο κ. Καραμανλής επίσης απάντησε στο ερώτημα γιατί έδωσε 7η παράταση και δεν διέλυσε την εργολαβία. «Ήταν μία συνειδητή απόφαση το έργο να ολοκληρωθεί και ολοκληρώθηκε».

ΔΗΜΟΦΙΛΗ