Πτώση F-16: Ξεκίνησε η διερεύνηση για τα αίτια του ατυχήματος - Τι είπε ο πιλότος στον ασύρματο
Αμέσως μετά το ευτυχές τέλος στον συναγερμό που ήχησε στο Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας (ΓΕΑ), από την πτώση του F-16 Block 52 και αφού ο πιλότος περισυνελέγη σώος, ξεκίνησαν οι διαδικασίες για τα αίτια που οδήγησαν στο ατύχημα.
Σύμφωνα με πληροφορίες του MEGA αυτό που έχουν καταγράψει οι συνομιλίες του πιλότου με το κέντρο είναι ότι κάποια στιγμή o πιλότος διαπίστωσε ότι ο κινητήρας του έκανε «διακοπές» με αποτέλεσμα να σβήσει οριστικά.
Στη συνέχεια ο πιλότος έκανε όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες για να τον επανεκκινήσει, και αφού επέτυχαν όλες τότε ενημέρωσε ότι εγκαταλείπει το αεροσκάφος με την προσθαλάσσωσή του να γίνεται με επιτυχία.
Την ίδια στιγμή τα υπόλοιπα τρία αεροσκάφη που συμμετείχαν στην ίδια εκπαιδευτική άσκηση συνέχισαν να πετούν σε χαμηλή πτήση προκειμένου να έχουν όσο το δυνατόν επαφή με τον πιλότο, όπως ακριβώς ορίζει το πρωτόκολλο. Αυτόπτες μάρτυρες μάλιστα, σημείωναν ότι είδαν το αλεξίπτωτο να ανοίγει στον ορίζοντα.
Σχεδόν 1,5 ώρα στη θάλασσα
Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, επί περίπου 1,5 ώρα ο πιλότος βρισκόταν στη θαλάσσια περιοχή της Ψαθούρας, μεταξύ Χαλκιδικής και Αλλονήσου.
Ο χειριστής του μαχητικού αεροσκάφους κατάφερε να ενεργοποιήσει εγκαίρως το εκτινασσόμενο κάθισμά του και να πέσει στη θάλασσα.
Σχεδόν ταυτόχρονα ξεκίνησε η επιχείρηση έρευνας και διάσωσης, αφού οι συνάδελφοί του που έπαιρναν μέρος στον ίδιο εκπαιδευτικό σχηματισμό με εκείνον ήταν ουσιαστικά αυτόπτες μάρτυρες της πτώσης του μαχητικού.
Στη θαλάσσια περιοχή νότια της Χαλκιδικής κατέπλευσαν επτά σκάφη του Λιμενικού, ένα παραπλέον εμπορικό πλοίο και τρία εναέρια μέσα. Ο πιλότος εντοπίστηκε γρήγορα και ξεκίνησε η επιχείρηση για την περισυλλογή του, που κατέστη δυνατή μιάμιση ώρα από τη στιγμή της πτώσης του F-16.
Ο πιλότος παρελήφθη από ελικόπτερο σούπερ πούμα που λίγο πριν από τις 4 το απόγευμα τον μετέφερε στο στρατόπεδο Σακέτα. Από εκεί τον παραλαμβάνει ασθενοφόρο για να τον μεταφέρει στο 251 Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας.
ΣΥΡΙΖΑ: Να δοθούν Σαφείς απαντήσεις
Πριν καλά - καλά πάρει εξιτήριο από το νοσοκομείο όπου οδηγήθηκε προληπτικά ο πιλότος, ο ΣΥΡΙΖΑ, έσπευσε να βγάλει ανακοίνωση, ζητώντας να διερευνηθούν τα αίτια που οδήγησαν στην πτώση του F-16. Μέσω δήλωσης του τομεάρχη Εθνικής Άμυνας και βουλευτή Επικρατείας του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης Ευάγγελο Αποστολάκη, ο ΣΥΡΙΖΑ αναφέρει τα εξής: «Όπως έγινε γνωστό σήμερα και περί ώρα 13:29 κατέπεσε αεροσκάφος F-16 Block 52+ της Πολεμικής Αεροπορίας. Το αεροσκάφος της 110 Πτέρυγας Μάχης, σύμφωνα με πληροφορίες, εκτελούσε εκπαιδευτική πτήση και κατέπεσε στη περιοχή της Ψαθούρας», σημειώνει ο Ευάγγελος Αποστολάκης.
Ακολούθως ο τομεάρχης Εθνικής Αμύνης του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ τονίζει ότι «είναι ευχής έργο ότι ο πιλότος του αεροσκάφους έκανε χρήση του συστήματος εκτίναξης και σύμφωνα με πληροφορίες εντοπίστηκε σώος».
Σύμφωνα με τον ίδιο, «θα πρέπει λοιπόν να διερευνηθούν τα αίτια που οδήγησαν στην πτώση του F-16. Είναι ζήτημα μεγάλης σημασίας να δοθούν το συντομότερο δυνατό σαφείς απαντήσεις για το συμβάν καθώς αυτό θα έχει όφελος τόσο για τις Ένοπλες Δυνάμεις συνολικά όσο και για το ανθρώπινο δυναμικό που τις υπηρετεί και τις τιμά».
Το χρονικό του «θρίλερ»
Το ρολόι έδειχνε ακριβώς 13:33, όταν ήχησε ο συναγερμός στις Ένοπλες Δυνάμεις, καθώς στις κατέπεσε ένα μονοθέσιο F-16 Block 52+ της Πολεμικής Αεροπορίας σε θαλάσσια περιοχή στη νήσο Ψαθούρα που βρίσκεται μεταξύ Χαλκιδικής και Αλοννήσου.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες ο πιλότος εγκατέλειψε το μαχητικό αεροσκάφος το οποίο κατέπεσε κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες. Ο πιλότος περισυνελέγη αρχικά από πλωτό μέσο που βρέθηκε στην περιοχή το οποίο βρέθηκε σε επικοινωνία με τα σωστικά συνεργεία ώστε να παραληφθεί με ασφάλεια.
Το F-16 είχε απογειωθεί από τη Λάρισα και βρισκόταν σε σχηματισμό μαζί με άλλα τρία μαχητικά αεροσκάφη.
Οι ανακοινώσεις του ΓΕΑ
«Την Τετάρτη 20 Μαρτίου 2024 και ώρα 13:29 μονοθέσιο αεροσκάφος F-16 Block 52+ της 337 Μοίρας, της 110 Πτέρυγας Μάχης (ΠΜ) που εκτελούσε εκπαιδευτική πτήση, κατέπεσε στη θαλάσσια περιοχή Ψαθούρας. Σε εξέλιξη βρίσκεται επιχείρηση έρευνας – διάσωσης για τον χειριστή. Στην περιοχή σπεύδει 1 ελικόπτερο Super Puma από την 130 Σμηναρχία Μάχης, 1 ελικόπτερο S-70 του Πολεμικού Ναυτικού, 1 CL-415 από την 113ΠΜ, κατευθύνεται στην περιοχή η Φρεγάτα «Αιγαίο», ενώ είναι σε μεγίστη ετοιμότητα 1 C-130».
Η δεύτερη ανακοίνωση: «Ο χειριστής του αεροσκάφους F-16 Block 52+ της 337 Μοίρας της 110 Πτέρυγας Μάχης, το οποίο κατέπεσε στη θαλάσσια περιοχή Ψαθούρας, την Τετάρτη 20 Μαρτίου 2024, περισυνελέγη στις 15:02 σώος από ελικόπτερο Super Puma της 130 Σμηναρχίας Μάχης, της Πολεμικής Αεροπορίας και κατευθύνεται στο 251 Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας».
Αυτό είναι το F-16C/D Block 52+
Σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα της Πολεμικής Αεροπορίας, η ελληνική ΠΑ είναι η πρώτη αεροπορία στον κόσμο που εξοπλίστηκε με τη συγκεκριμένη έκδοση F-16. Το εν λόγω αεροσκάφος είναι μία βελτιωμένη έκδοση του BLOCK 50 με προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα και εξελιγμένο κινητήρα. Τα Ελληνικά BLOCK 52+ ανήκουν στις 340, 343 και 337 μοίρες με χαρακτηριστικά κλήσης «Αλεπού», «Αστέρι» και «Ghost» αντίστοιχα. Επιχειρούν από τις αεροπορικές βάσεις της Σούδας (115 ΠΜ) και Λάρισας (110 ΠΜ).
Τεχνικά χαρακτηριστικά/Επιδόσεις
Πλήρωμα: 1 (C model), 2 (D model)
Κινητήρας: 1 Pratt & Whitney F100-PW 229/Ώση: 29.100 λίβρες
Εκπέτασμα Πτερύγων: 9.96μ
Μήκος: 15.06μ
Μέγιστη ταχύτητα: 2.173χμ. την ώρα ή 2.05 Mach
Μέγιστο ύψος: 15.240μ. ή 50.000 πόδια