ΤΕΛΟΣ ΤΑ ΤΡΟΛΕΪ ΣΕ ΟΡΙΖΟΝΤΑ 18 ΜΗΝΩΝ ΕΛΛΑΔΑ

Η δύσκολη «εξίσωση» του Κηφισού: Πόσο εφικτή είναι η απαγόρευση φορτηγών - Κλειδί η τροφοδοσία

Η δύσκολη «εξίσωση» του Κηφισού: Πόσο εφικτή είναι η απαγόρευση φορτηγών - Κλειδί η τροφοδοσία
INTIME NEWS

Αν σκεφτείτε ότι κάθε χρόνο μετράμε 6,5 εκατομμύρια ώρες χαμένου χρόνου μόνο στον Κηφισό, τότε φανταστείτε τι άθροισμα θα βγάλουμε, αν προσθέσουμε και εκείνες που περνάμε «κολλημένοι» στην Αττική Οδό ή στη Λεωφόρο Σχιστού.

Ή γενικά, σε όλους τους μεγάλους οδικούς άξονες, που αν όχι καθημερινά για κάποιους από εμάς, έστω πολύ συχνά, είναι αναγκαίο να τους επιλέξουμε με βάση τη διαδρομή μας.

Το κυκλοφοριακό ήταν ανέκαθεν ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της Αττικής, αλλά πλέον μοιάζει ως το κορυφαίο, απαιτώντας μέτρα τώρα. «Το είχαμε προβλέψει και το είχαμε επισημάνει, η επόμενη τριετία θα είναι επίσης δύσκολη», τονίζει στο CNN Greece ο Θανάσης Τσιάνος, πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων.

Σε πρόσφατες δηλώσεις του ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης άνοιξε τη συζήτηση για την αντιμετώπιση της ολοένα και εντεινόμενης κυκλοφοριακής συμφόρησης στον Κηφισό, σημειώνοντας ότι εξετάζεται η απαγόρευση κυκλοφορίας των βαρέων οχημάτων από τις 7 έως τις 10 το πρωί.

Είναι εφικτό;

Το ερώτημα, ωστόσο, είναι: πόσο εφικτός είναι ένας Κηφισός χωρίς φορτηγά; Τουλάχιστον όσον αφορά την άμεση εφαρμογή ενός τέτοιου – υπό εξέταση προς τα παρόν – μέτρου;

Είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, απαντά ο κ. Τσιάνος, τονίζοντας όμως ότι η διαχείριση του κυκλοφοριακού απαιτεί ένα συνδυαστικό «πακέτο» μέτρων.

Σύμφωνα με τον ίδιο, κάθε χρόνο οι καθυστερήσεις σε κομβικούς οδικούς άξονες ολοένα και θα αυξάνονται, γι΄αυτό και η αναβάθμιση του στόλου των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς είναι η πρώτη προτεραιότητα. «Θα χρειαστούμε, όμως, έως τρία χρόνια ακόμη για να ολοκληρωθεί», αναφέρει στο CNN Greece.

Ο κ. Τσιάνος σημειώνει πως μία πιθανή απαγόρευση των βαρέων οχημάτων το πρωί, θα μείωνε σημαντικά τις καθυστερήσεις στον Κηφισό. «Τα φορτηγά δεν κάνουν άσκοπες μετακινήσεις, όμως η αιχμή της κυκλοφορίας τους συμπίπτει με την αιχμή της υπόλοιπης κυκλοφορίας… δεν χωράμε όλοι στο οδικό δίκτυο», συμπληρώνει.

Επισημαίνει, πάντως, πως το μέτρο θα λειτουργούσε συνδυαστικά με την τήρηση του ωραρίου τροφοδοσίας, που αυτή τη στιγμή είναι «άναρχη». Αυτό αυτόματα σημαίνει πως απαραίτητη είναι και η συμφωνία της αγοράς, των καταστημάτων, που αντιδρούν η τροφοδοσία να γίνεται κατά τις βραδινές ώρες, λόγω κόστους.

Αξίζει να σημειώσουμε πως οι ημερήσιες διελεύσεις στον Κηφισό ξεπερνούν τις 260.000, με το ποσοστό των φορτηγών τις ώρες αιχμής να φτάνει στο 8%, έχοντας επίδραση στην κυκλοφορία κατά 20%.

«Ενώ ο Κηφισός μπορεί να εξυπηρετήσει ενδεικτικά και στις δύο κατευθύνσεις 10.000 οχήματα την ώρα, στις πρωινές ώρες αιχμής εξυπηρετεί έως 8.000 οχήματα γιατί έχουμε κυκλοφοριακή συμφόρηση», τονίζει ο κ. Τσιάνος.

Στις ώρες μη αιχμής εξυπηρετεί 9.300 οχήματα, γιατί έχουμε ανεμπόδιστη κυκλοφοριακή ροή και δεν έχει ξεπεράσει το σημείο κορεσμού των 10.000 οχημάτων.

«Όταν ο Κηφισός ξεπερνάει το όριο κορεσμού του, λιγότερα οχήματα καταφέρνουν να τον διασχίσουν», προσθέτει.

Μετά τις 10 το πρωί, τί;

Σε περίπτωση λήψης ενός τέτοιου μέτρου, γεννώνται δύο μεγάλα ερωτήματα:

-Τί θα γίνει κατά τις ώρες, όποτε θα έχει λήξει η απαγόρευση, δηλαδή μετά τις 10 το πρωί; Μήπως το «Ποτάμι» θα παραμένει και πάλι απροσπέλαστο, απλά άλλες ώρες;

-Ποιες θα είναι οι εξαιρέσεις.

«Κλειδί» ο ολοκληρωμένος σχεδιασμός

Το γεγονός ότι άνοιξε η συζήτηση για τον Κηφισό, είναι ενθαρρυντικό, κατά τον κ. Τσιάνο, ωστόσο το «κλειδί» είναι ο ολοκληρωμένος σχεδιασμός. «Χρειάζεται όλοι οι φορείς να καθίσουμε στο τραπέζι και να θέσουμε μέτρα διαχείρισης της κυκλοφοριακής συμφόρησης», λέει.

Για τον ίδιο, ο εκσυγχρονισμός των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς αποτελεί το βασικό πλαίσιο αντιμετώπισης του κυκλοφοριακού:

-αναβάθμιση στόλου,

-περισσότερα λεωφορεία και οδηγοί,

-μεγαλύτερη συχνότητα στα δρομολόγια των συρμών του Μετρό κατά τις ώρες αιχμής.

«Απαιτείται χρόνος και κόστος», επισημαίνει.

«Σε επίπεδο συζήτησης το μέτρο»

Από την πλευρά του, το υπουργείο Μεταφορών τονίζει πως η απαγόρευση των φορτηγών στον Κηφισό τα πρωινά, είναι ένα μέτρο «σε επίπεδο συζήτησης».

Στόχος είναι 7 με 10 το πρωί, όταν και καταγράφεται η «βαριά» κίνηση στο «Ποτάμι», η κυκλοφορία των οχημάτων να είναι πιο υποφερτή.

Drones πάνω από τον Κηφισό κάνουν μετρήσεις, ώστε να διαπιστωθεί κατά πόσο μπορεί να εφαρμοστεί στην πράξη το μέτρο, δεδομένου του ερωτήματος, τί θα γίνει πριν τις 7 και μετά τις 10 το πρωί, όσον αφορά τα επίπεδα της κίνησης.

«Μετράμε ήδη με drones την ακριβή αποτύπωση του προβλήματος πόσα κυκλοφορούν και πόσο χώρο πιάνουν», δήλωσε πρόσφατα ο κ. Κυρανάκης, διευκρινίζοντας ότι «πλεονεκτήματα είναι τα λιγότερα οχήματα εκείνες τις ώρες στον Κηφισό και στην Αττική οδό και τα μειονεκτήματα είναι ότι ακριβώς πριν και ακριβώς μετά θα δημιουργείται πάλι κυκλοφοριακό έμφραγμα».

«Στον δήμο Αθηναίων το ωράριο τροφοδοσίας λέει 9:00 με 21:00. Είναι εύκολο να το κάνεις, αν υπάρχει συνολική συνεργασία. Το δύσκολο είναι μετά τις 10 με πολλά οχήματα ταυτόχρονα.

Εγώ είμαι υπέρ του να το δοκιμάσουμε, αλλά όταν ζητάς από επιχειρήσεις να έχουν υπάλληλο τα ξημερώματα, αυξάνουν το κόστος και πού θα το μετακυλήσουν; Στο ράφι. Είναι μια λύση, αλλά πρέπει να είμαστε ειλικρινείς με τον κόσμο, τι συνέπειες θα φέρει» συμπλήρωσε ο υπουργός.

Σε 18 μήνες η αντικατάσταση των τρόλεϊ

Η απαγόρευση των φορτηγών στον Κηφισό τα πρωινά, είναι μία «συμπληρωματική σκέψη», επισημαίνουν στο υπουργείο Μεταφορών, δεδομένου ότι στόχος είναι η μετακίνηση των πολιτών με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, κάτι που θα συμβάλλει δραστικά στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος.

Στο πλαίσιο αυτό, με ορίζοντα τους επόμενους 18 μήνες, «τρέχει» η αντικατάσταση όλων των τρόλεϊ με ηλεκτρικά λεωφορεία, που ξεκινά από την Κυριακή (07/12/25) από τον Πειραιά και αναμένεται να ακολουθήσει το κέντρο της Αθήνας.

«Την Κυριακή ξεκίνα το ξήλωμα των καλωδίων τρόλεϊ από το κέντρο του Πειραιά μια περιοχή που έχει πυκνό δίκτυο και προκαλεί πλείστα προβλήματα. Σκεφτείτε ότι το τραμ που είχε σχεδιαστεί να καταλήγει στο λιμάνι του Πειραιά δεν γίνεται γιατί μπλέκονται οι γραμμές. Στις γραμμές των τρόλεϊ που καταργούνται, αντικαθίστανται με ηλεκτρικά λεωφορεία.

Με το κόστος που γλιτώνουμε για κάθε 2 τρόλεϊ μπορούμε να αποκτούμε 3 ηλεκτρικά λεωφορεία. Θα ακολουθήσει το κέντρο της Αθήνας και θα κρατήσουμε ορισμένες ευθείες. Οι εργαζόμενοι συνεχίζουν κανονικά στα λεωφορεία και στα εναπομείναντα τρόλεϊ, δεν έχουν κάτι να ανησυχούν», σημείωσε ο κ. Κυρανάκης.