ΑΠΟΨΕΙΣ

Καλή η «απόσυρση» και τα κίνητρα για τα αυτοκίνητα μηδενικών ρύπων, αλλά αρκούν;

H λέξη «απόσυρση» έχει μια σχεδόν μαγική χροιά, καθώς ο συνειρμός που δημιουργεί είναι σαφής: πιο φτηνό καινούργιο αυτοκίνητο με την ταυτόχρονη απαλλαγή του παλιού που μας έχει ταλαιπωρήσει, δεν είναι ασφαλές και «καίει».

Από την περασμένη εβδομάδα η «απόσυρση» επέστρεψε στην επικαιρότητα έπειτα από τις δηλώσεις του υφυπουργού Οικονομικών Απόστολου Βεσυρόπουλου, σε συνδυασμό με μια σειρά κινήτρων -και για εταιρικά αυτοκίνητα. Στόχος της εφαρμογής της αφενός η ανανέωση του στόλου των οχημάτων στη χώρα μας που λόγω της κρίσης έχει γεράσει επικίνδυνα και αφετέρου η μικρότερη δυνατή επιβάρυνση του περιβάλλοντος από τις μετακινήσεις μας.

Το τελευταίο είναι και ο βασικός λόγος που με βάση τις εξαγγελίες του υφυπουργού και τις πρώτες πληροφορίες η «απόσυρση» θα αφορά και θα πριμοδοτεί την αγορά αυτοκινήτων «μηδενικών ρύπων». Ποια είναι αυτά; Τα πλήρως ηλεκτρικά, που αν τα εξετάσει κανείς μεμονωμένα δεν έχουν εκπομπές ρύπων οπότε και δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον. Και για να δώσουμε και ένα επιπλέον επιχείρημα που ενισχύει τον καταρχήν σωστό προσανατολισμό του μέτρου έχουν και ένα σημαντικά πιο χαμηλό επίπεδο θορύβου, στοιχείο εξίσου σημαντικό μιας και η ηχορύπανση έχει σαφέστατα αρνητική επίδραση στην υγεία των ανθρώπων και στην ποιότητα της ζωής τους..

Όπως προαναφέραμε ο προσανατολισμός είναι καταρχήν σωστός, όμως υπάρχει ένα αλλά. Και αυτό το αλλά είναι ο συνδυασμός του αυξημένου κόστους κτήσης των πλήρως ηλεκτρικών μοντέλων -που φυσικά αποτελεί ένα θέμα και για τις εταιρικές πωλήσεις- και των περιορισμών που θέτει και θα εξακολουθεί να θέτει και στο άμεσο μέλλον η τεχνολογία τους. Σε ό,τι αφορά την αυτονομία τους -ένα ταξίδι Αθήνα Θεσσαλονίκη π.χ. είναι ανέφικτο σήμερα χωρίς στάση για φόρτιση- αλλά και το χρόνο που απαιτείται για τη φόρτισή τους.

Κατά την άποψή μου με τα τρέχοντα δεδομένα της χώρας μας και προκειμένου ένα τέτοιο μέτρο να είναι επιτυχημένο δεν θα πρέπει να πριμοδοτεί μόνο την απόκτηση ενός αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Θα πρέπει να δίνει κίνητρα, ενδεχόμενα κλιμακωτά, για την απόκτηση οποιασδήποτε μορφής εξηλεκτρισμένου οχήματος. Από τα ήπια υβριδικά μέχρι τα plug-in υβριδικά, που είναι δεδομένο πως και καταναλώνουν και ρυπαίνουν λιγότερο σε σχέση με ένα αντίστοιχο συμβατικής τεχνολογίας νέο μοντέλο. Πόσο μάλλον σε σχέση με ένα δεκαετίας ή και δεκαπενταετίας που είναι και ο προς απόσυρση στόχος.

Ναι, τα εξηλεκτρισμένα μοντέλα είναι μια ενδιάμεση, μια μεσοβέζικη λύση προς τη νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης, αλλά ταυτόχρονα είναι μια λύση ρεαλιστική, άμεση, αποτελεσματική, οικονομικά σαφώς πιο προσιτή, με όλο και μεγαλύτερη ποικιλία επιλογών και χωρίς τους περιορισμούς των αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων. Προς τη σωστή κατεύθυνση.

Η ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης παίζει εξίσου καθοριστικό ρόλο με την ύπαρξη κινήτρων για την αγορά εξηλεκτισμένων αυτοκινήτων. Πηγή: Γιάννης Σκουφής

Φυσικά ακόμα και στην περίπτωση που το μέτρο της «απόσυρσης» συμπεριλάβει και τα εξηλεκτρισμένα μοντέλα χρειάζεται και μια σειρά κινήτρων για τη δημιουργία των απαιτούμενων υποδομών. Μια πρόταση θα μπορούσε να είναι η ύπαρξη π.χ. φορολογικών ελαφρύνσεων για την τοποθέτηση φορτιστών στις θέσεις στάθμευσης εταιρειών ή η επιδότηση με οποιονδήποτε τρόπο των οικιακών wall boxes. Προκειμένου η φόρτιση των ηλεκτρικών να μη διαρκεί σχεδόν μια αιωνιότητα και για να μην αποφεύγει κανείς να φορτίζει το plug-in υβριδικό του και να χάνεται το συγκριτικό του πλεονέκτημα.

Εννοείται πως θα πρέπει να υπάρχει και πλάνο ανάπτυξης φορτιστών και μάλιστα ισχυρών όχι μόνο στις εθνικές αρτηρίες αλλά και στο αστικό περιβάλλον. Μάλιστα εδώ δεν χρειάζεται να ανακαλύψουμε την πυρίτιδα μιας και υπάρχουν ήδη παραδείγματα άλλων χωρών, που έχουν προβλέψει θέσεις αποκλειστικής στάθμευσης EVs με ταυτόχρονη παροχή δυνατότητα φόρτισης, τόσο στους δρόμους όσο και π.χ. σε πάρκινγκ πολυκαταστημάτων.

Αν πραγματικά θέλουμε να προχωρήσουμε σωστά προς την ηλεκτροκίνηση το σφαιρικό πακέτο μέτρων θα πρέπει να περιλαμβάνει και πλάνο (γρήγορου) εξηλεκτρισμού των αστικών λεωφορείων, καθώς και την ανάπτυξη των σιδηροδρομικών μεταφορών που ενεργειακά και κλιματολογικά είναι πιο αποδοτικές -πέρα από το ότι είναι και πιο οικονομικές σε σχέση με τις οδικές. Για το μέλλον και μόλις οι συνθήκες είναι ώριμες θα πρέπει να υπάρξει και μέτρο «απόσυρσης» για επαγγελματικά οχήματα.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης