«Repurposing Purpose» - Αναζητώντας την Ουσία την υπεύθυνης εταιρείας
Ανανεώθηκε:
Του Πάκη Παπαδημητρίου, Προέδρου Επιτροπής Εταιρικής Υπευθυνότητας του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου
Είναι προφανές ότι η πανδημία του κορωνοϊού ήταν μια πρωτόγνωρη κατάσταση με τεράστιο αντίκτυπο στις ζωές των ανθρώπων σε όλο το πλανήτη. Στην καρδιά της κρίσης, οι επιπτώσεις στην υγεία με αριθμό θυμάτων που ξεπερνά παγκόσμιου πολέμους. Ταυτόχρονα, οι αλλαγές που συντελούνται ως αποτέλεσμα της κρίσης (ή με αφορμή την κρίση) είναι δομικές και επηρεάζουν με βίαιο τρόπο την εργασία, την οικονομία, τις κοινωνικές διεπαφές, το φυσικό περιβάλλον, σχεδόν κάθε πτυχή της ζωής μας. Αν είναι κάτι σίγουρο, είναι ότι αυτή τη χρονιά θα τη θυμόμαστε.
Ίσως όμως αυτή η δύσκολη χρονιά να μην είναι μία που θα θέλουμε να ξεχάσουμε. Ίσως αυτή η χρονιά να είναι τόσο επώδυνη, τρομακτική και άβολη που θα μας ξυπνήσει ως κοινωνία να ανακαλύψουμε ξανά βασικές ανθρώπινες αξίες. Ίσως το τελικά το 2020 να αποδειχτεί η πιο σημαντική χρονιά της γενιάς μας που θα σηματοδοτήσει αλλαγές προς το καλύτερο.
Όταν χάνονται τόσες ανθρώπινες ζωές και πληγώνονται πολλαπλάσια περισσότερες, η αισιοδοξία βρίσκει δύσκολα θέση. Αυτή η επιστροφή στην προηγούμενη κανονικότητα που επιζητούν οι περισσότεροι δε φαίνεται πιθανή. Μπροστά μας όμως διαμορφώνεται κάτι νέο και είναι στο χέρι μας να διεκδικήσουμε μία νέα βελτιωμένη κανονικότητα. Τώρα είναι ο καιρός για υπεύθυνες ηγεσίες υπεύθυνων εταιριών να πάρουν θέση για την επόμενη μέρα.
H σύγχρονη καλή πρακτική της βιωσιμότητας καλεί τις εταιρείες να υπηρετούν ένα σκοπό (purpose) και να δένουν το brand με αυτό το σκοπό. Οι εταιρείες καλούνται να φροντίζουν για την επίδραση (impact) που έχουν στο φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον. Καλούνται επίσης να αντιλαμβάνονται τα κρίσιμα ζητήματα αειφορίας (οικονομικά, κοινωνικά, περιβαλλοντικά) που σχετίζονται με τη λειτουργία τους και να τα ενσωματώνουν στο επιχειρηματικό μοντέλο τους (internalizing externalities) συνδέοντας επιχειρηματικές ευκαιρίες με την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων για το κοινό όφελος. Και τέλος να γίνονται όλα αυτά σε καθεστώς πλήρους διαφάνειας με την εφαρμογή διεθνών προτύπων και λογοδοσία προς το καταναλωτικό / επενδυτικό κοινό.
Η κρίση της πανδημίας ανέδειξε επιμέρους ανάγκες στις οποίες επίσης πρέπει να ανταποκριθούν οι διοικήσεις των εταιρειών. Και αυτό ξεκινά από την κουλτούρα των επιχειρήσεων που πλέον αλλάζει σε επίπεδο ηγεσίας και εργαζομένων:
Ενσυναίσθηση - Η ικανότητα της συναισθηματικής ταύτισης με την ψυχική κατάσταση των γύρω ανθρώπων αναδεικνύεται ως πρότυπο συμπεριφοράς εκείνων που καλούνται να διαχειριστούν κρίσιμα διλήμματα και που οφείλουν να διατηρήσουν τη συνοχή του προσωπικού, αποφασίζοντας ταχύτατα με γνώμονα το καλό της επιχείρησης και του κοινωνικού συνόλου.
Δημόσια Υγεία - Ο Στόχος Βιώσιμης Ανάπτυξης που εστιάζει στην υγεία (SDG3) αποκτά μια νέα δυναμική στη μετά την πανδημία εποχή. Προγράμματα υποστήριξης της υγείας και επίτευξης των προβλέψεων του SDG3 χαίρουν υψηλής αποδοχής. Υπάρχει ισχυρή τάση για προσαρμογή των προγραμμάτων εταιρικής υπευθυνότητας στην ανάγκη υποστήριξης ομάδων εργαζομένων (essential workers) που προστατεύουν το κοινωνικό σύνολο.
Προσαρμοστικότητα - Σήμερα περισσότερο από ποτέ, αναγνωρίζουμε την αξία της προσαρμοστικότητας στην εργασία και στη ζωή μας. Οι νέοι κανόνες για κοινωνικές και επιχειρηματικές αλληλεπιδράσεις δημιουργούν μια νέα ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής για τους εργαζόμενους.
Αλληλεγγύη – Το κλίμα αλληλεγγύης και ομοψυχίας που δημιουργήθηκε στη διάρκεια της πανδημίας δημιουργεί πρόσφορο έδαφος για εταιρικά προγράμματα εθελοντισμού που παρακινούν ανθρώπους να λειτουργούν ως πρότυπο πολιτών στο χώρο εργασίας ή την προσωπική τους ζωή
Εταιρικό Μήνυμα - Προσαρμογή των μηνύματος της εταιρείας για τις ανάγκες των καιρών με σκοπό την περαιτέρω καλλιέργεια συλλογικής συνείδησης που στηρίζεται στην ατομική ευθύνη του κάθε πολίτη που καλείται να προστατεύσει τον εαυτό του και το σύνολο, προσφέροντας βοήθεια όπου χρειάζεται.
Ειδικά για το εταιρικό μήνυμα, το Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο με τη συνεργασία της Επιτροπής Εταιρικής Υπευθυνότητας (CR) διοργάνωσε την Τρίτη 7 Ιουλίου 2020, διαδικτυακή συζήτηση με τίτλο “Empowering the contemporary social responsibility of business” με στόχο το διάλογο γύρω από τις σύγχρονες τάσεις επικοινωνίας και για την απαραίτητη προσαρμογή του μηνύματος ώστε η επικοινωνία να είναι ουσίας και επίκαιρη.
Για να μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά το σύγχρονο, πολυδιάστατο μήνυμα βιωσιμότητας πρέπει να συνάδει άμεσα με τη γενικότερη στρατηγική και την ουσιαστική ενεργοποίηση της εταιρείας. Η εταιρεία πρέπει να αποδεικνύει διαρκώς τη συνάφεια ανάμεσα στις επιλογές της και την πραγματική ζωή, ώστε να κρατά ψηλά την αξιοπιστία της για καταναλωτές και επενδυτές.
Πέρα όμως από την επικοινωνία προγραμμάτων και ενεργειών, πέρα από δείκτες και απολογισμούς, η συζήτηση για βιωσιμότητα αποκτά νόημα όταν καταφέρνουμε να πείθουμε και παρακινούμε ανθρώπους μέσα και έξω από τις εταιρείες μας να αλλάξουν συνήθειες και να βελτιώσουν την καθημερινότητα. Και εδώ βρίσκεται η μεγάλη αξία του repurposing, της ουσιαστικής προσαρμογής στο μήνυμα των καιρών.
Στη συζήτηση συμμετείχαν: Δήμητρα Δασκαλάκη, Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης & Επικοινωνίας, METRO S.A., Σέβη Σφακιανάκη, Communications & CSR Manager, MSD, Βάσω Γρίβα, Corporate Affairs Manager, Public-MediaMarkt και Αγγελική Παπαδοπούλου, Διευθύντρια Εταιρικής Επικοινωνίας, Stoiximan/Betano. Τη συζήτηση συντόνισε ο Δημήτρης Μιχόπουλος. Διευθύνων Σύμβουλος, Weber Shandwick. Χορηγοί της εκδήλωσης: ΜΕΤRΟ, Public-MediaMarkt, Stoiximan/Betano και χορηγός επικοινωνίας το CNN Greece.