ΑΠΟΨΕΙΣ

Ο τουρισμός είναι η δύναμη του καλού και πολιτισμός είναι η δύναμη της ζωής

Ο τουρισμός είναι η δύναμη του καλού και πολιτισμός είναι η δύναμη της ζωής

Από το αγρόκτημα στο πιάτο ... του επισκέπτη μας!

Πολλές φορές τα τελευταία χρόνια μιλάμε για την διασύνδεση του πρωτογενή τομέα με τον τουρισμό.

Μάλιστα αυτός ήταν και ο βασικός λόγος διοργάνωσης του πρώτου συμποσίου για την σύνδεση της οικονομίας της φιλοξενίας και διατροφής με τίτλο: «Ελλάδα – Η χώρα του ευ ζην», με κύριο θέμα την αειφόρα Οικονομία της Φιλοξενίας σε σύνδεση με την Ελληνική Διατροφή και τον Πολιτισμό που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Απρίλιο του 2022 από τον ΕΟΤ.

Γνωρίζουμε πλέον καλά ότι η διασύνδεση της γεωργίας με τον τουρισμό είναι αναγκαία συνθήκη, για την ενίσχυση τόσο του τουριστικού όσο και του γεωργικού προϊόντος.

Όπως για πχ η «παραγωγή των ελληνικών τυριών», όπου κάθε τόπος έχει τη δική του παλέτα με τα τοπικά του γαλακτοκομικά προϊόντα.

Ήδη πολλά από αυτά αξιοποιούνται στο «Ελληνικό Πρωινό», σε πολλά ξενοδοχεία όλης της Ελλάδας, προκειμένου οι τουρίστες να γνωρίσουν τα ποιοτικά αγροτικά προϊόντα μας, τα οποία στη συνέχεια μπορούν να αποτελέσουν το «διαβατήριο» για τις αγορές του εξωτερικού.

Η ανάγκη στροφής στη γεωργία της ποιότητας ως στρατηγικό πλεονέκτημα της χώρας μας είναι επιτακτική, γιατί έμμεσα ενισχύει την ανταγωνιστικότητα και στους δύο τομείς της οικονομίας.

Και αυτό δε μπορεί παρά να βασίζεται στη διαφοροποίηση των προϊόντων και των υπηρεσιών ως προς τα ομοειδή τρίτων χωρών.

Στόχος μας λοιπόν θα πρέπει να είναι η δημιουργία -κατά κάποιον τρόπο- προϊόντων και υπηρεσιών που δεν έχουν εύκολα υποκατάστατα.

Γιατί όσο μεγαλύτερη γίνεται η προστιθέμενη αξία κάθε τέτοιου προϊόντος και υπηρεσίας τόσο μεγαλύτερη θα είναι η συμβολή του στη διαδικασία ανάπτυξης αλλά και προβολής της χώρας.

Επιπλέον, η ποιοτική διαφοροποίηση κάθε ενός από τους δύο τομείς έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη ο ένας για τον άλλο. Και αυτό είναι το ζητούμενο μας εδώ.

Το να χαραχτεί λοιπόν μια κοινή στρατηγική συνέργειας, με σύνδεση του τομέα του τουρισμού και της γεωργίας, κάνοντας χρήση της ποιοτικής διαφοροποίησης των προϊόντων και υπηρεσιών στη βάση ιδιαίτερων τοπικών χαρακτηριστικών και πλεονεκτημάτων, αποτελεί μια ουσιαστική στρατηγική στην τουριστική ανάπτυξη κάθε τόπου.

Καθώς επίσης το να επιτευχθεί μια άρρηκτη σύνδεση ενός προϊόντος με μια περιοχή έτσι ώστε να ταυτοποιηθεί η ποιοτική διαφοροποίηση ενός προϊόντος με τα πολιτισμικά και γεωφυσικά χαρακτηριστικά της περιοχής που το παράγει είναι σημείο κλειδί της προβολής ενδυνάμωσης του ίδιου το προορισμού. (Προϊόντα ΠΟΠ ,ΠΓΕ ,ΕΠΙΠ)

Καθώς, τα προϊόντα της γίνονται άμεσα μοναδικά, με δική τους ξεχωριστή ταυτότητα και ο καταναλωτής/επισκέπτης αρνείται να τα υποκαταστήσει με άλλα, ομοειδή προϊόντα.

Πιστεύω ακράδαντα ότι η ενδυνάμωση του αγροτουριστικού τομέα με κίνητρα από την ίδια την πολιτεία, αποτελεί την μεγάλη απάντηση της χώρας μας στις σημερινές προκλήσεις, που εκτείνονται από την οικονομική /ενεργειακή κρίση και τη συνεχή απώλεια της ανταγωνιστικότητας μέχρι τα ακραία καιρικά φαινόμενα της κλιματικής αλλαγής.

Όπως επίσης και την εγκατάλειψη δραστηριοτήτων που άλλοτε έδιναν οικονομικό και κοινωνικό σφρίγος στην περιφέρεια, ποιότητα στα προϊόντα, ταυτότητα στην ελληνική ύπαιθρο.

Βέβαια να πούμε εδώ ότι η ανεπαρκής αξιοποίηση ορισμένων πόρων (βιοποικιλότητα, παραδοσιακές ποικιλίες και φυλές), η κατασπατάληση άλλων (νερό), η υποβάθμιση πολλών άλλων (νερό, έδαφος) είναι μια συνθήκη κακής τακτικής που δεν πρέπει να ξεχνάμε και οφείλουμε όλοι να προσέχουμε , αν θέλουμε να μιλάμε με όρους βιωσιμότητας!

Και είναι γεγονός ότι η ποιότητα θέλει ποικιλόμορφη υποστήριξη.

Θέλει πιστοποίηση, κατοχύρωση, έλεγχο, υποστήριξη της διακίνησης και της εξωστρέφειάς της και σύμφωνα πάντα με τους κανονισμούς της εκάστοτε κοινοτικής οδηγίας για καλύτερη πρόσβαση στις χρηματοδοτήσεις. (βιώσιμη γαστρονομία ,food waste etc)

Δεν πρέπει να ξεχνάμε επίσης την αναγνώριση της Μεσογειακής Διατροφής το 2011, η οποία εντάχθηκε στον αντιπροσωπευτικό κατάλογο της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας της UNESCO και από την πλευρά της Ελλάδας, η Κορώνη της Μεσσηνίας έχει επιλεγεί ως η Εμβληματική της Κοινότητα, επειδή συνδυάζει το τρίπτυχο διατροφής, παράδοσης, ιστορίας, και επιλέχθηκε ως μια περιοχή πλούσια σε αγροτικά προϊόντα.

Συμπέρασμα... όλα, μας οδηγούν στην επιστροφή στις «ρίζες» μας!

Η επιστροφή στην παράδοση και στον πολιτισμό μας αποτελεί στρατηγικό μας πλεονέκτημα, ως κεντρικό αφήγημα για την τουριστική ανάπτυξη της χώρας μας.

Γιατί ο τουρισμός είναι η δύναμη του καλού και πολιτισμός είναι η δύναμη της ζωής!

Οφείλουμε λοιπόν να μην ξεχνάμε όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, του τουρισμού, ότι η ανάπτυξη στον τουρισμό πάει μαζί με την ανάπτυξη και στα παραδοσιακά μας προϊόντα.

Και ένα βασικό κομμάτι αυτού του πλεονεκτήματος είναι και η ενσωμάτωση τους στην σύγχρονη ελληνική γαστρονομία που αποτελεί ένα ακόμα δυναμικό παράγοντα συμβολής στην προβολή αλλά και στην διάκριση του τουριστικού μας προϊόντος.

Βασικό στοιχείο μας, για μια δυνατή αειφόρο, αλλά και βιώσιμη και διαχρονικά ανταγωνιστική, οικονομία της φιλοξενίας!

Η Άντζελα Γκερέκου είναι πρόεδρος του ΕΟΤ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ