FOCUS

«Ανοχύρωτοι» στη μάχη με τις φλόγες οι πυροσβέστες: Παμπάλαια μέσα και σοβαρές ελλείψεις (aud)

«Ανοχύρωτοι» στη μάχη με τις φλόγες οι πυροσβέστες: Παμπάλαια μέσα και σοβαρές ελλείψεις (aud)
EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Μάχη με τον χρόνο δίνει η Πυροσβεστική Υπηρεσία για να είναι έτοιμη ενόψει της αντιπυρικής περιόδου, έχοντας, όμως, στη διάθεσή της απαρχαιωμένα επίγεια και εναέρια μέσα και αντιμετωπίζοντας ελλείψεις προσωπικού, αλλά και μέσων ατομικής προστασίας των αντρών της, όπως κράνη. Αποτέλεσμα οι πυροσβέστες να αναγκάζονται να καλύψουν με δικά τους έξοδα τις ανάγκες αυτές

Το CNN Greece επικοινώνησε με τον Γιάννη Σταμούλη, πρόεδρο της Ένωσης Αξιωματικών Πυροσβεστικού Σώματος, ο οποίος εξέθεσε όλα τα προβλήματα και ζήτησε τη λήψη περισσότερων μέτρων, πριν από την έναρξη ακόμη ενός δύσκολου καλοκαιριού.

«Προσπαθούμε μέσα στην οικονομική ασφυξία των τελευταίων 10 ετών να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε όσο καλύτερα μπορούμε, υπό το βάρος όλων αυτών των προβλημάτων βέβαια», είπε ο κ. Σταμούλης και παρέθεσε αναλυτικά τα ζητήματα, που για ακόμη μία χρονιά, ταλαιπωρούν το Πυροσβεστικό σώμα.

Ο κ. Σταμούλης μας μίλησε για «παμπάλαια», όπως χαρακτηριστικά είπε, πυροσβεστικά οχήματα. «Έχουμε οχήματα αυτή τη στιγμή που επιχειρούν και φτάνουν τα 40 χρόνια λειτουργίας, άρα μιλάμε για οχήματα τα οποία είναι δύσκολο να τα συντηρήσεις, έχουν μεγάλα κόστη και επιχειρησιακά δεν τα έχεις σε διαθεσιμότητα όταν τα χρειάζεσαι λόγω των βλαβών. Πολλά απ' αυτά δεν έχουν ελαστικά, άρα σημαίνει ότι είναι καθηλωμένα. Υπάρχει μεγάλη δυσκολία να πάρεις ελαστικά με τα δημοσιονομικά μας. Ένας μεγάλος αριθμός βρίσκεται σε συνεργεία ή είναι προς επισκευή με αποτέλεσμα να μας λείπει και ένας αριθμός τέτοιων οχημάτων».

Στοίχημα αν θα είναι έτοιμος ο εναέριος στόλος

Αναφερόμενος στα εναέρια μέσα που έχει στη διάθεσή της η Πυροσβεστική Υπηρεσία, ο πρόεδρος της Ένωσης Αξιωματικών Πυροσβεστικού Σώματος σημείωσε πως «τα Canadair είναι μεγάλης ηλικίας, όμως, έχει γίνει μία προσπάθεια φέτος να συντηρηθούν οκτώ κινητήρες, που έχουν σταλεί στην Αμερική. Το ζητούμενο είναι πότε θα γυρίσουν πίσω γιατί η αντιπυρική περίοδος έχει ξεκινήσει άρα εκεί θα τεθεί ένα στοίχημα αν θα είναι σε ετοιμότητα ο εναέριος στόλος. Και βέβαια δεν έχει εξαγγελθεί κανένα πρόγραμμα για την ανανέωσή τους, για το μέλλον δηλαδή».

Συγκλονίζουν οι «εξομολογήσεις» των πιλότων των Canadair

Σημαντικά προβλήματα προκύπτουν και όσον αφορά το προσωπικό. Όπως είπε ο κ. Σταμούλης φέτος «υπάρχει μία πρωτοβουλία και ένας μεγάλος αριθμός από τους πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης μονιμοποιούνται, παραμένει όμως το πρόβλημα της τριχοτόμησης του σώματος, δηλαδή να έχεις ανθρώπους με διαφορετικά εργασιακά καθεστώτα στο ίδιο αυτοκίνητο και επίσης δεν έχει γίνει κανένα βήμα για την ανανέωση των μέσων ατομικής προστασίας του προσωπικού». Εξηγώντας τόνισε: «Δηλαδή, κράνη, μπότες, μάσκες… δεν έχει γίνει τίποτα για τους συναδέλφους με αποτέλεσμα όποιου του χαλάει κάτι να το παίρνει μόνος του». Ερωτώμενος αν υπάρχει αργότερα κάποια πρόβλεψη γι’ αυτά τα έξοδα, ο ίδιος σημείωσε πως «δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη… ορατή, ούτε κάποια μεγάλη προμήθεια προς αυτή την κατεύθυνση».

18349758

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΟΡΕΣΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ

«Κάνουμε τον σταυρό μας»

Ο κ. Σταμούλης εξήγησε πως το «πυροσβεστικό επάγγελμα είναι επικίνδυνο και ανθυγιεινό από τη φύση του», όμως, συμπλήρωσε πως «όσο ανεβάζεις το στάνταρ των μέσων ατομικής προστασίας και των κανόνων για την προστασία σου, μειώνεις τις πιθανότητες να έχεις ατυχήματα ή κινδύνους για τη ζωή. Από κει και πέρα και σε αυτό το επίπεδο κάνουμε πάλι τον σταυρό μας».

Ιδιαίτερη ανησυχία στους πυροσβέστες προκαλεί πως εκδηλώθηκαν εκατοντάδες πυρκαγιές τον Μάρτιο και τον Απρίλιο. «Πρέπει να προετοιμαστούμε για ένα δύσκολο καλοκαίρι από την άποψη ότι και η κλιματική αλλαγή πλέον δημιουργεί μεγάλες πυρκαγιές σε όλο τον κόσμο και στην Ελλάδα, αλλά και με δεδομένο ότι δεν έχουν γίνει φοβερά πράγματα στην αντιπυρική προστασία, στη διαχείριση του δάσους παραδείγματος χάριν. Τα δάση μας είναι εγκαταλελειμμένα τα τελευταία χρόνια».

Μία από τις μεγάλες φοβίες του σώματος είναι να ξεσπάσουν δύο μεγάλα μέτωπα σε δύο διαφορετικά σημεία της χώρας και να χρειαστεί η διάσπαση των δυνάμεων του.

«Εξακολουθεί να ισχύει κάτι που είχε πει ένας αρχηγός μας εδώ και πολλά χρόνια: "κάνω τον σταυρό μου να μην έχω δύο πολύ μεγάλες πυρκαγιές σε δύο διαφορετικά σημεία της χώρας ώστε να χρειαστεί να σπάσω τις δυνάμεις μου και να μην μπορέσω να ανταποκριθώ". Αυτό και για μας εξακολουθεί να είναι ένας φόβος, δεδομένων των προβλημάτων που έχουμε αυτή τη στιγμή», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Γιάννης Σταμούλης και απαντώντας σχετικά με το τι θα γίνει αν αυτό το σενάριο γίνει πραγματικότητα είπε: «Παλεύεις, κυρίως στέλνοντας δυνάμεις απ’ όλη τη χώρα. Βασίζεσαι στην υπερεργασία των συναδέλφων, ότι θα δουλέψουν 24, 36, 48 ώρες… όσο χρειαστεί, θα δώσουν τον καλύτερο τους εαυτό και… ξανακάνεις τον σταυρό σου».

1370598

Πηγή: EUROKINISSI/ΜΠΟΥΓΙΩΤΗΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ

Παρεμβάσεις της τελευταίας στιγμής

Όντας πλέον τόσο κοντά στο καλοκαίρι είναι αργά να γίνουν μεγάλα βήματα για την διόρθωση των προβλημάτων μπορούν, όμως, να ληφθούν μέτρα που θα διευκολύνουν το έργο των πυροσβεστών, που αναμένεται να είναι αρκετά δύσκολο.

«Αυτή τη στιγμή που μιλάμε, μέσα Μαΐου, το να μιλάς για πρόσληψη προσωπικού ή αντικατάσταση οχημάτων θεωρώ πως είναι πρακτικά ανέφικτο», σημείωσε επ’ αυτού ο κ. Σταμούλης, υπογραμμίζοντας, όμως, πως «αυτό που μπορεί να γίνει αυτή τη στιγμή είναι να γίνει μία ενίσχυση σε επίπεδο συντηρήσεων των οχημάτων. Να τρέξουν οι εγκρίσεις στον προϋπολογισμό ώστε να συντηρηθούν, να είναι ετοιμοπόλεμα και να γίνει και μία γρήγορη προσπάθεια για τον ατομικό προστατευτικό εξοπλισμό τουλάχιστον των συναδέλφων που δεν έχουν κράνη αστικού τύπου για τις φωτιές. Προς αυτή τη κατεύθυνση μπορεί να γίνει κάτι. Και ο Θεός βοηθός βέβαια».

«Μετά από τόσα χρόνια καταστροφών σε αυτή τη χώρα πρέπει να αναλογιστούμε όλοι το θέμα του κόστους. Αν μιλάμε για το φυσικό περιβάλλον δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται με αριθμούς, γιατί το περιβάλλον έχει ανυπολόγιστη αξία», ήταν το μήνυμα που έστειλε ο κ. Σταμούλης απευθυνόμενος προς όλες τις πλευρές.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ