FOCUS

Ενεργειακό αποτύπωμα: είναι πράγματι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα απόλυτα «καθαρά»;

Ενεργειακό αποτύπωμα: είναι πράγματι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα απόλυτα «καθαρά»;

Ως ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων προβάλλεται η μηδενική εκπομπή ρύπων τους και κατά συνέπεια η μη επιβάρυνση του περιβάλλοντος. Είναι όμως έτσι;

Η απάντηση εξαρτάται από το πως τα προσεγγίζει κανείς. Αν το ηλεκτρικό αυτοκίνητο θεωρηθεί ως μονάδα τότε πράγματι δεν ρυπαίνει καθόλου, αν όμως στην εξίσωση μπει και η πηγή από την οποία προέρχεται η ηλεκτρική ενέργεια που καταναλώνει τότε τα πράγματα σε κάποιες περιπτώσεις αλλάζουν.

Με βάση μια έρευνα του UMTRI (Michigan Transportation Research Institute) σε 122 από τις συνολικά 141 χώρες του κόσμου που διαθέτουν στοιχεία τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πιο καθαρά σε σχέση με τα συμβατικά αναφορικά με τα αέρια που συμβάλλουν στο φαινόμενο του θερμοκηπίου (GHG). Σε 19 χώρες ισχύει το αντίθετο, δηλαδή τα συμβατικά αυτοκίνητα είναι πιο φιλικά προς το περιβάλλον και αυτό γιατί το ηλεκτρικό ρεύμα παράγεται αποκλειστικά από εργοστάσια που καταναλώνουν άνθρακα ή λιγνίτη.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αυτό της Αλβανίας, στην οποία το σύνολο της ηλεκτρικής ενέργειας παράγεται από υδροηλεκτρικούς σταθμούς. Στη γειτονική χώρα λοιπόν ένα αυτοκίνητο με κινητήρα βενζίνης θα έπρεπε να καταναλώνει λιγότερα από 0,05 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα προκειμένου να είναι πιο καθαρό σε ότι αφορά τα αέρια θερμοκηπίου από ένα ηλεκτρικό, κάτι φυσικά ανέφικτο.

Αντίθετα στο Γιβραλτάρ ή την Μποτσουάνα όπου όλη η ηλεκτρική ενέργεια παράγεται από άνθρακα ή πετρέλαιο η αντίστοιχη τιμή είναι 8,25 λίτρα/ 100 χιλιόμετρα, οπότε ένα μικρό αυτοκίνητο είναι σαφώς πιο φιλικό ως προς το περιβάλλον από ένα ηλεκτρικό. Η αντίστοιχη τιμή για τις ΗΠΑ είναι τα 4,2 λίτρα/ 100 χιλιόμετρα, για την Κίνα τα 5,9, ενώ η μέση τιμή για όλο τον κόσμο τα 4,6 λίτρα/ 100 χιλιόμετρα.

Εδώ μια διευκρίνιση είναι απαραίτητη: η έρευνα προέρχεται από τις ΗΠΑ και για αυτό το μέτρο σύγκρισης είναι αυτοκίνητα με κινητήρα βενζίνης. Αν στη θέση τους ήταν πετρελαιοκίνητα, που εμφανίζουν συνολικά χαμηλότερες εκπομπές CO2, τότε τα ηλεκτρικά θα ήταν πιο καθαρά σε λιγότερες χώρες.