FOCUS

Εξηλεκτρισμός: τα κίνητρα που ισχύουν στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες και στις ΗΠΑ

Εξηλεκτρισμός: τα κίνητρα που ισχύουν στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες και στις ΗΠΑ

Η διείσδυση της ηλεκτροκίνησης είναι πολύ δύσκολη χωρίς τα κατάλληλα κίνητρα και οι κυβερνήσεις των περισσότερων χωρών το έχουν καταλάβει αυτό. Η μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών αυτοκίνητων και plug-in υβριδικών στην Ευρώπη και μια από τις μεγαλύτερες στον κόσμο είναι η Νορβηγία. Μπορεί με το πρώτο άκουσμα αυτά να εκπλήσσει μιας και η Σκανδιναβική χώρα είναι και από τις μεγαλύτερες παραγωγούς πετρελαίου στον κόσμο αλλά αν δει κανείς τοι κίνητρα που παρέχονται τότε θα αντιληφθεί πως η συγκεκριμένη εξέλιξη είναι απόλυτα δικαιολογημένη.

Η Νορβηγία λοιπόν έχει ιδιαίτερα υψηλούς φόρους για την εισαγωγή αυτοκινήτων στη χώρα -φόρος CO2, φόρος ΝΟx, φόρος βάρους και ΦΠΑ 25%. Όλοι αυτοί οι φόροι εκλείπουν για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με αποτέλεσμα η τιμή τους να είναι απόλυτα ανταγωνιστική ή και πιο χαμηλή σε σχέση με ένα αντίστοιχο συμβατικό μοντέλο. Επιπρόσθετα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν πληρώνουν διόδια -σε κάποιες περιοχές όπως το Όσλο εξετάζεται η πληρωμή 1 ευρώ, ποσό σημαντικά πιο χαμηλό από το κανονικό- απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας και απολαμβάνουν δωρεάν στάθμευση και φόρτιση στις αντίστοιχες θέσεις. Η απαλλαγή από το ΦΠΑ πάντως μπορεί και να καταργηθεί από το 2020, ενώ γενικά η τάση είναι να περιοριστούν τα προνόμια των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μιας και θεωρούνται ιδιαίτερα μεγάλα.

Στη γειτονική Σουηδία υπάρχει ένα bonus κλίματος για όσα αυτοκίνητα εκπέμπουν λιγότερα από 60 γραμμάρια CO2 το χιλιόμετρο, το οποίο μπορεί να φτάσει και τις 60.000 SEK (αντιστοιχούν σε περίπου 6.000 ευρώ) για ηλεκτρικά μοντέλα και plug-in υβριδικά. Τα οποία επιπρόσθετα απαλλάσσονται για μια πενταετία από τα τέλη κυκλοφορίας, ενώ υπάρχει για αυτά και μια μείωση της τάξης του 40% του φόρου για τα εταιρικά αυτοκίνητα.

Στη Φινλανδία υπάρχει χαμηλότερος φόρος ταξινόμησης (προσδιορίζεται με βάση τις εκπομπές CO2 για τα συμβατικά μοντέλα), ενώ στη Δανία που επίσης έχει ιδιαίτερα υψηλούς δασμούς εισαγωγής τα ηλεκτρικά μοντέλα πληρώνουν φέτος το 90% του αντίστοιχου φόρου. Από του χρόνου δεν θα υπάρχει καμία απαλλαγή. Μέχρι πρότινος η έκπτωση επί του φόρου ήταν της τάξης του 60% και η μείωσή της στο μόλις 10% είχε σαν αποτέλεσμα την καθίζηση της συγκεκριμένης αγοράς, γεγονός που από μόνο του αποδεικνύει τη σημασία των κινήτρων.

Στη Γερμανία ισχύει επιδότηση 4.000 ευρώ για τα ηλεκτρικά μοντέλα και 3.000 ευρώ για τα plug-in υβριδικά και για όσα ηλεκτρικά έχουν range extender και μέχρι την τιμή αγοράς των 60.000 ευρώ. Παράλληλα απαλλάσσονται για 10 χρόνια από τα τέλη κυκλοφορίας.

Στη Γαλλία τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) και τα plug-in υβριδικά (PHEV) επιδοτούνται με 6.000 ευρώ τα πρώτα και με 1.000 ευρώ τα δεύτερα. Στα οποία αν αποσυρθεί ταυτόχρονα πετρελαιοκίνητο μοντέλο ηλικίας άνω των 11 ετών προστίθενται άλλες 4.000 ευρώ για αγορά ΒΕV και 2.500 για αγορά PHEV. Επίσης τα ηλεκτρικά και τα PHEV που έχουν εκπομπές CO2 κάτω από τα 60 γραμμάρια το χιλιόμετρο απαλλάσσονται από το φόρο εταιρικών αυτοκινήτων ενώ σε κάποιες περιοχές της χώρας υπάρχει και πλήρης απαλλαγή ή μείωση κατά 50% του φόρου ταξινόμησης.

Στην Αυστρία ισχύει από τις αρχές του Μαρτίου (2019) επιδότηση 3.000 ευρώ για την αγορά BEV και 1.500 ευρώ για τα PHEV και τα range extenders. Ταυτόχρονα υπάρχει εξαίρεσή τους από το φόρο ρύπανσης περιβάλλοντος, καθώς και μείωση ΦΠΑ για τα οχήματα μηδενικών ρύπων (ηλεκτρικά και υδρογόνου).

Στο Βέλγιο υπάρχουν χαμηλότερα τέλη κυκλοφορίας καθώς και κίνητρα για τις εταιρείες προκειμένου ο στόλος τους να αποτελείται από ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα ή από οχήματα ενεργειακών κυψελών. Στη Φλαμανδία η αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου επιδοτείται με 4.000 ευρώ.

Στη Μεγάλη Βρετανία υπάρχει επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικού επιβατικού μοντέλου που φτάνει το 35% της αρχικής τιμής του με μέγιστο ποσό τις 4.500 λίρες, ενώ αν πρόκειται για βαν τα αντίστοιχα νούμερα είναι το 20% και οι 8.000 λίρες. Επίσης τα BEV που κοστίζουν κάτω από 40.000 λίρες απαλλάσσονται πλήρως από το τέλος ταξινόμησης και τα τέλη κυκλοφορίας, ενώ ο φόρος των εταιρικών αυτοκινήτων -στα οποία περιλαμβάνονται και plug-in υβριδικά με εκπομπές CO2 μικρότερες των 50 γραμμαρίων το χιλιόμετρο- διαμορφώνεται για το 2019 στο 13% και θα ανέβει στο 16% από του χρόνου.

Στην Ολλανδία, η οποία μετά το 2030 δεν θα ταξινομεί καν αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης τα αυτοκίνητα μηδενικών ρύπων δεν καταβάλλουν φόρο ταξινόμησης, ενώ έως το 2020 εξαιρούνται και από το φόρο μηχανοκίνητων οχημάτων. Από το 2021 θα υπάρχει μια επιδότηση 6.000 ευρώ για την αγορά BEV, ποσό που θα μειώνεται σταδιακά προκειμένου να φτάσει τις 2.200 ευρώ το 2030.

Στην Ισπανία και στα μεγάλα αστικά κέντρα υπάρχει μείωση των τελών κυκλοφορίας κατά 75% για τα ηλεκτρικά αλλά και για τα «καθαρά» αυτοκίνητα. Παράλληλα υπάρχει μείωση του φόρου εταιρικών αυτοκινήτων κατά 30% για τα ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά και κατά 20% για τα υβριδικά.

Στην Πορτογαλία τα BEV που κοστίζουν κάτω από 62.000 ευρώ και τα PHEV με τιμή μικρότερη των 50.000 ευρώ απαλλάσσονται από το ΦΠΑ, Τα πρώτα δεν πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας, ενώ από τα δεύτερα όσα μπορούν να κινηθούν 25 χιλιόμετρα καθαρά ηλεκτρικά πληρώνουν το 25%.

Στην Ιταλία υπάρχει πενταετής απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας για τα ηλεκτρικά μοντέλα, ενώ στη συνέχεια θα πληρώνουν μόνο το 25%.

Στην Ιρλανδία τα BEV επιδοτούνται με 5.000 ευρώ έως τις 31 Δεκεμβρίου του 2021, ενώ η αντίστοιχη επιδότηση για τα PHEV έληξε στις 31/12/2018. Επίσης καταβάλλουν το ελάχιστο ποσό φόρων.

Στο Λουξεμβούργο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και αυτά με ενεργειακές κυψέλες επιδοτούνται με 5.000 ευρώ και εξαιρούνται τους τέλους ταξινόμησης. Πληρώνουν το ελάχιστο προβλεπόμενο ποσό για τα τέλη, καθώς και το ελάχιστο φόρο στην περίπτωση εταιρικών αυτοκινήτων.

Στη Ρουμανία η επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου μπορεί να φτάσει έως και τις 10.000 ευρώ και μπορεί να συνδυαστεί και με απόσυρση οχήματος ηλικίας μεγαλύτερης των 8 ετών για την οποία το bonus είναι επιπλέον 1.500 ευρώ. Ταυτόχρονα απαλλάσσονται και από το φόρο κατοχής.

Στη Σλοβενία η επιδότηση ανάλογα με το τύπο του οχήματος κυμαίνεται από 200 έως και 7.000 ευρώ και συνδυάζεται με την καταβολή των ελάχιστων ποσών των φόρων.

Τέλος στις ΗΠΑ υπάρχει μια ομοσπονδιακή πίστωση φόρου από 2.500 έως 7.500 δολάρια για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου και για τις πρώτες 200.000 οχημάτων κάθε κατασκευαστή. Από εκεί και πέρα κάθε πολιτεία έχει τα δικά της κίνητρα, τα οποία μπορεί να έχουν τη μορφή επιδότησης, φοροαπαλλαγών ή και τα δύο.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ