FOCUS

Βρετανία: Γιατί ένα «σκληρό» Brexit θα ήταν καταστροφικό για τα ταξίδια

Βρετανία: Γιατί ένα «σκληρό» Brexit θα ήταν καταστροφικό για τα ταξίδια
PIXABAY

Ελλείψεις σε τρόφιμα, ανεπαρκείς προμήθειες σε φάρμακα. Κοινωνική αναταραχή και οδοφράγματα. Έλλειψη καυσίμων και καθυστερήσεις στα σύνορα. Οι παραπάνω φράσεις αντικατοπτρίζουν τον πιθανό αντίκτυπο ενός Brexit χωρίς συμφωνία, όπως αυτό περιγράφεται λεπτομερώς σε επίσημο έγγραφο της βρετανικής κυβέρνησης που δόθηκε στη δημοσιότητα στις 11 Σεπτεμβρίου.

Είναι ένα σενάριο, με το οποίο οι ταξιδιώτες απ’ όλο τον κόσμο θα μπορούσαν να βρεθούν αντιμέτωποι, εάν ακολουθηθεί η συγκεκριμένη πολιτική απέναντι στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Αυτή η προοπτική είναι αρκετή, ώστε να κατατρομάξει τον Στίβεν Πίκετ, διευθυντή πωλήσεων στο Τορόντο του Καναδά.

Μιλώντας στο CNN Travel, ο Πίκετ διερωτήθηκε:

«Για ποιο λόγο θα υπέβαλα τον εαυτό μου σε μια τέτοια διαδικασία; Δεν είναι κάτι που θέλω να το ζήσω».

Ο 47χρονος Πίκετ ανέβαλε ένα προγραμματισμένο ταξίδι του στη Βρετανία για το Νοέμβριο, αντί για τον Οκτώβριο, για να αποφύγει μια πιθανή διακοπή των πτήσεων. Παράλληλα, έχει αναστείλει τα σχέδιά του για περαιτέρω επισκέψεις στη χώρα αυτή καθώς και τη μετακόμισή του στο Λονδίνο.

Το Ηνωμένο Βασίλειο έχει προγραμματίσει να εγκαταλείψει την Ευρωπαϊκή Ένωση στις 23:00 την 31η Οκτωβρίου.

Και καθώς οι πολίτες της χώρας ανησυχούν σχετικά με το πώς το Brexit θα επηρεάσει τα ταξιδιωτικά τους σχέδια, οι ταξιδιώτες που έχουν προγραμματισμένες πτήσεις προς τη Βρετανία, βρίσκονται πλέον αντιμέτωποι με ακόμη πιο πιεστικά προβλήματα.

Στο εξασέλιδο κυβερνητικό έγγραφο, με το προσωνύμιο «Επιχείρηση: Yellowhammer», περιγράφονται λεπτομερώς οι πιθανές αιτιολογημένες συνέπειες ενός «no-deal» Brexit.

Η βρετανική κυβέρνηση – η οποία υποχρεώθηκε από τη Βουλή να δώσει στη δημοσιότητα το έγγραφο που είχε διαρρεύσει μέσω της εφημερίδας Sunday times – επιμένει πως το σχέδιο Yellowhammer είναι ένα «λογικό δυσμενέστερο σενάριο». Η Σκωτσέζα πρωθυπουργός, Νίκολα Στέρτζεον, ωστόσο, έχει πει πως η τοπική κυβέρνηση είχε ενημερωθεί πως το έγγραφο συνιστούσε ένα «βασικό σενάριο».

Επιπλέον, ένας ειδικός σε ζητήματα βιομηχανίας, μιλώντας στο CNNi, εξήγησε ότι σε ό,τι αφορά τα ταξίδια, το σχέδιο Yellowhammer φαίνεται «παραδόξως αισιόδοξο» και πως στην περίπτωση μιας εξόδου χωρίς συμφωνία, ο κόσμος ενδέχεται να περιμένει για μέρες στις ουρές των συνόρων ανάμεσα στο Ηνωμένο Βασίλειο kai την ΕΕ.

Σοβαρή αναταραχή

Κατά τα λοιπά, το σχέδιο Yellowhammer προβλέπει «σημαντική αναταραχή που αναμένεται να διαρκέσει έως κι έξι μήνες για τις μεταφορές μέσω του Στενού της Μάγχης, γεγονός που αναμένεται να επηρεάσει αρνητικά τις προμήθειες σε τρόφιμα και φάρμακα.

Το έγγραφο προειδοποιεί σχετικά: «Η προμήθεια ορισμένων τύπων φρέσκων τροφίμων θα μειωθεί». Οι προμήθειες σε κτηνιατρικά φάρμακα ενδέχεται να παρεμποδιστούν, γεγονός που συνιστά απειλή για το ξέσπασμα ασθενειών μεταξύ των ζώων. Αυτό θα μπορούσε να έχει ως αποτέλεσμα να επηρεαστεί η διατροφική αλυσίδα.

Αναταραχή, εξάλλου, θα μπορούσε να προκληθεί και στις προμήθειες καυσίμων στο Λονδίνο και τη νοτιοανατολική Αγγλία, κάτι που θα προκαλούσε «ντόμινο» ελλείψεων σε όλη τη χώρα.

Παράλληλα, στο ίδιο έγγραφο υπάρχει προειδοποίηση για «άνοδο της κοινωνικής αναταραχής, διαδηλώσεις και αντιδιαδηλώσεις» αλλά και για οδοφράγματα.

«Υπάρχει πολλή μεγαλύτερη σταθερότητα στον Καναδά, επομένως όσο κι αν το Λονδίνο είναι υπέροχο, γιατί να πάω κάπου όπου δεν ξέρω τι θα συμβεί;», αναρωτήθηκε ο Πίκετ.

Αν και τον Αύγουστο παντρεύτηκε με μια Βρετανίδα, ελπίζοντας να μετακομίσουν μαζί στο Λονδίνο μέχρι το τέλος της χρονιάς, πλέον αυτό το σχέδιο έχει «παγώσει».

«Το σχέδιο ήταν να έρθουμε στη Βρετανία την τελευταία εβδομάδα του Νοεμβρίου, ώστε να αξιολογήσουμε πού θα θέλαμε να μείνουμε και να κάνουμε τη μετακόμιση τα Χριστούγεννα. Όμως, δεν θέλω να ξοδέψω χρήματα και να μην μπορέσω τελικά να πάω εκεί εξαιτίας της κοινωνικής αναταραχής», είπε.

Τόσο ο ίδιος όσο και η σύζυγός του, η Ελίζαμπεθ, κοιτάζουν πλέον αν και κατά πόσο θα ήταν ευκολότερο να μετακομίσει εκείνη στον Καναδά, τη στιγμή που εκείνος έχει ήδη αναβάλει το ταξίδι του κατά ένα μήνα.
«Ήθελα να έχω άλλη μία ευκαιρία να επισκεφθώ τη χώρα πριν από το Brexit, αφού δεν είμαστε σίγουροι τι θα γίνει στο εξής», πρόσθεσε ο Στίβεν Πίκετ.

«Δεν ξέρουμε πόσο εύκολο θα είναι να μπούμε στη χώρα, πόσο μεγάλη θα είναι η ουρά στα σύνορα ή ποια θα είναι η κατάσταση με τα τρόφιμα. Και οι γονείς της Ελίζαμπεθ ανησυχούν για τις προμήθειες των φαρμάκων τους. Αν αυτή η κατάσταση συνεχιστεί, ενδέχεται τελικά να είμαι εκείνος που θα τους φέρει ό,τι χρειάζονται», συνέχισε.

«Αν πετούσαμε προς το Χίθροου, θα είχα τρομοκρατηθεί»

Ωστόσο, ο Πίκετ δεν είναι ο μόνος ταξιδιώτης που καλείται να αξιολογήσει τις επιλογές του. Η Γκράνια Ο’Χερ, που εργάζεται σε μια εταιρεία τεχνολογίας, με έδρα το Δουβλίνο, και ταξιδεύει τακτικά προς το Ηνωμένο Βασίλειο, πρόκειται να πετάξει με προορισμό το Γιορκσάιρ το Νοέμβριο – ένα ταξίδι που είχε κανονιστεί πολύ προτού οριστεί η ημερομηνία για το Brexit. «Υπάρχει σίγουρα ένας κάποιος τρόμος, αλλά εμείς πετάμε με προορισμό ένα περιφερειακό αεροδρόμιο. Αν πετούσαμε προς το Χίθροου, θα είχα τρομοκρατηθεί», είπε η Ο’Χερ.

Η ίδια, πάντως, έδειξε να μην ανησυχεί και τόσο για τις ελλείψεις σε τρόφιμα και καύσιμα στον αγροτικό Βορρά της Αγγλίας.

«Ξέρω να φτιάχνω ψωμί και τρώω αρκετά φυτικά προϊόντα. Επομένως, όσο έχω φακές και αλεύρι, θα είμαι εντάξει. Ωστόσο, έχω ήδη κρατήσει ένα επιπλέον σακί, άρα είναι πιθανό να συζητήσουμε μερικές ημέρες πριν από το Brexit τι φαγητό θα πρέπει να φέρουμε», πρόσθεσε.

Όσο για τη θετική πλευρά των πραγμάτων σύμφωνα με την Ο’ Χερ; Εάν η Επιχείρηση Yellowhammer γίνει πραγματικότητα, είναι πιθανό να υποτιμηθεί η βρετανική στερλίνα. «Το πιο πιθανό είναι να αγοράσω τα πάντα από τα duty free στο αεροδρόμιο», είπε. Πρόσφατα, ο Βρετανός υπουργός Οικονομικών ανακοίνωσε ότι οι αγορές προϊόντων duty free, όπως το αλκοόλ και τα τσιγάρα θα ξεκινούσαν εκ νέου, μετά το Brexit, για τους ταξιδιώτες με προορισμό την Ευρώπη.

Οι ουρές στα σύνορα ενδέχεται να διαρκούν για ημέρες

Ωστόσο, η πιο σημαντική ανησυχία για τους ταξιδιώτες με προορισμό το Ηνωμένο Βασίλειο δεν θα έπρεπε να είναι οι διαδηλώσεις και οι ελλείψεις σε τρόφιμα, όσο το πέρασμα ανάμεσα στη χώρα και τα κράτη – μέλη της ΕΕ, λέει ο Τομ Τζένκινς, διευθύνων σύμβουλος της ETOA, μιας εμπορικής ένωσης για ταξιδιωτικούς πράκτορες που κανονίζουν ταξίδια με ευρωπαϊκούς προορισμούς.

Ο Τζένκινς, με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, πιστεύει πως ένα Brexit χωρίς συμφωνία είναι απίθανο να συμβεί. Ωστόσο, εάν κάτι τέτοιο προχωρήσει, εκτιμά πως οι συνθήκες, όπως αυτές περιγράφονται στο σχέδιο Yellowhammer θα είναι πολύ συγκρατημένες και παραδόξως αισιόδοξες σε ό,τι αφορά το πέρασμα των συνόρων.

Η οδηγία που εξέδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή το Νοέμβριο του 2018 αναφέρει πως οι Βρετανοί πολίτες που εισέρχονται στο χώρο Σένγκεν των 26 χωρών-μελών της ΕΕ θα αντιμετωπίζονται ως «πολίτες τρίτης χώρας» κατά τον έλεγχο των διαβατηρίων – όπως αντίστοιχα συμβαίνει με ταξιδιώτες από άλλες ηπείρους.

Στο εξής, δεν θα μπορούν να χρησιμοποιούν τις λωρίδες ταχέος ελέγχου διαβατηρίων που ισχύουν για τους πολίτες της ΕΕ και θα οδηγούνται σε άλλες που χρησιμοποιούνται από άλλες εθνικότητες και προβλέπουν πιο ενδελεχείς ελέγχους. Τα διαβατήριά τους θα ελέγχονται, προκειμένου να διαπιστωθεί πού αλλού έχουν ταξιδέψει και οι ίδιοι θα ερωτώνται για τη διάρκεια και το σκοπό της επίσκεψής του, αλλά και κατά πόσο διαθέτουν αρκετά χρήματα, για να τα βγάλουν πέρα.

«Η συνέπεια είναι ότι όλοι θα κρατούνται σε αναμονή για τουλάχιστον 60 δευτερόλεπτα, και εξαιτίας του τεράστιου όγκου Βρετανών επιβατών προς την Ευρώπη, αυτό θα καταστήσει όλες αυτές τις διαδικασίες εξαιρετικά δύσκολες ώστε να υλοποιηθούν», είπε ο Τζένκινς.

«Εάν φτάνεις στο αεροδρόμιο Tegel του Βερολίνου με μια πτήση από τη Βρετανία, θα υπάρχουν δύο γραμμές μετανάστευσης ανά αεροσκάφος, μια για τους πολίτες της ΕΕ και άλλη μία για τους πολίτες εκτός ΕΕ. Ένα Brexit χωρίς συμφωνία θα γέμιζε τη γραμμή με τους πολίτες εκτός ΕΕ κατά 200 άτομα. Αυτό σημαίνει μια αναμονή τριών ωρών. Όταν έχεις πέντε αεροσκάφη που φτάνουν την ίδια ώρα, τότε έχεις τεράστια προβλήματα. Στην Ισπανία, όπου υπάρχουν πτήσεις από το Ηνωμένο Βασίλειο γεμάτες από Βρετανούς που προσγειώνονται ανά πέντε λεπτά, θα είναι κάτι εντυπωσιακό», σημείωσε ο ίδιος.

«Καταστροφή» για τα ταξίδια

Μέχρι τώρα, φαίνεται πως η αποδυναμωμένη στερλίνα προσέλκυε επισκέπτες σε μια προ του Brexit Βρετανία. Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε η υπηρεσία «Visit Britain» οι κρατήσεις αεροπορικών πτήσεων προς το Ηνωμένο Βασίλειο στο διάστημα Σεπτεμβρίου – Νοεμβρίου αυξήθηκαν κατά 5% σε σύγκριση με πέρυσι. Μάλιστα, οι κρατήσεις από την Κίνα σημείωσαν άνοδο κατά 23%.

Ωστόσο, ο Τομ Τζένκινς, αναφέρει ότι τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι: «Η Κίνα είναι μια ευαίσθητη αγορά και πιστεύω πως αυτό είναι απολύτως λογικό. Προερχόμενοι από μια διαφορετική κουλτούρα, θα μπορούσατε να επηρεαστείτε ριζικά από ιστορίες για αναταραχές και διακοπές στις προμήθειες τροφίμων, φαρμάκων και καυσίμων. Οι ελλείψεις αυτές και οι καθυστερήσεις στα σύνορα δεν καθιστούν τη Βρετανία ένα καλό μέρος για να πάει κανείς. Ένα Brexit χωρίς συμφωνία θα συνιστούσε μια ξεκάθαρη καταστροφή».

No-deal Brexit would be a 'catastrophe' for travelers, experts warn, by Julia Buckley - CNNi

ΔΗΜΟΦΙΛΗ