FOCUS

Αλβανία: Στα ερείπια που άφησε ο σεισμός, σταμάτησε ο χρόνος - Και οι ζωές των ανθρώπων

Αλβανία: Στα ερείπια που άφησε ο σεισμός, σταμάτησε ο χρόνος - Και οι ζωές των ανθρώπων
AP Photo/Petros Giannakouris

Μια τσάντα κρέμεται στον τοίχο. Κατσαρόλες και τηγάνια είναι στοιβαγμένα στα ντουλάπια μιας κουζίνας. Λίγο πιο πέρα, σεντόνια και παπλώματα είναι προσεκτικά διπλωμένα σε μια κρεβατοκάμαρα. Σκηνές μιας φυσιολογικής, κοινής καθημερινότητας, εκτός από μια μικρή λεπτομέρεια: Το υπόλοιπο σπίτι στο οποίο βρίσκονται αυτά τα αντικείμενα έχει εξαφανιστεί, έχει καταρρεύσει στον πρόσφατο σεισμό της Αλβανίας.

Η Αλβανία πενθεί τους νεκρούς της και περιθάλπει τους τραυματίες της.

Κι άλλοι 5.000 άνθρωποι μάζεψαν ότι μπορούσαν και έφυγαν από τα σπίτια τους, τα οποία δεν υπάρχουν πια.

Το Δυρράχιο και το Θουμάνι είναι ερείπια.

Οι άνθρωποι αυτοί άφησαν πίσω τους την καθημερινότητά τους και δεν θα την ξαναβρούν ποτέ. Πέρα από τα κτήρια που κατέρρευσαν εντελώς, άλλα 700 στο Δυρράχιο και περισσότερα από 235 στα Τίρανα είναι ακατοίκητα.

Πολλά κτήρια κατέρρευσαν μόνο μερικώς.

Στέκουν πλέον κάποιοι τοίχοι τους και από τις τρύπες που κάποτε ήταν παράθυρα, πατώματα και τοίχοι, βλέπει κανείς ένα μέρος της ζωής των ανθρώπων που ζούσαν εκεί.

Τα αντικείμενά τους, τις συνήθειές τους, τους ιδιωτικούς τους χώρους, σε μια μετά-αποκαλυπτική βιτρίνα.

AP 19335102056458

Το ντουλάπι με τις καλογυαλισμένες κατσαρόλες, παραφωνία στα χαλάσματα γύρω του, επέμεινε να στέκεται όρθιο. (AP Photo/Petros Giannakouris)

Εικόνες που αντικρίζει κανείς μετά από βομβαρδισμούς -δεν είναι τυχαίο ότι σε τέτοιες περιπτώσεις μιλάμε για βομβαρδισμένο τοπίο. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, όμως, δεν χρειάστηκαν παρά μερικά δευτερόλεπτα για να ανοίξουν τα σπίτια στα δύο.

AP 19335101307853

Οικογενειακές φωτογραφίες πεταμένες στο δρόμο στο Θουμάνι. Τις άφησαν πίσω; Δεν πρόλαβαν να τις πάρουν; Τους έπεσαν όπως έφευγαν; (AP Photo/Petros Giannakouris)

Ο Έλληνας φωτορεπόρτερ του Associated Press, Πέτρος Γιαννακούρης, απαθανάτισε τις μικρές ή μεγαλύτερες λεπτομέρειες, τα «μισά» που απέμειναν όρθια. Μια μισογκρεμισμένη καθημερινότητα, εκτεθειμένη σε κοινή θέα.

Σαν ένα μακάβριο μουσείο – αφιερωμένο στην αδυναμία του ανθρώπου μπροστά στη δύναμη της φύσης.

Ένα memento mori του είδους μας.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ