FOCUS

Όταν τα παιδιά και οι νέοι γίνονται οι πρεσβευτές της οδικής ασφάλειας

Όταν τα παιδιά και οι νέοι γίνονται οι πρεσβευτές της οδικής ασφάλειας

Παρά τη βελτίωση των δεικτών οδικής ασφάλειας στη χώρα μας από το 2007 μέχρι το 2017, με μείωση των θανάτων κατά 56% και των σοβαρών τραυματισμών κατά 60% (ΕΛΣΤΑΤ),  η Ελλάδα παραμένει σε μία από τις χειρότερες θέσεις στην κατάταξη των χωρών της Ευρώπης στη συγκεκριμένη κατηγορία.

Κάθε μέρα στην Ελλάδα, δύο άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους στον δρόμο και δύο τραυματίζονται σοβαρά, στοιχεία πραγματικά θλιβερά, ιδιαίτερα αν αναλογιστούμε πως η πρώτη αιτία θανάτου για τα παιδιά και τους νέους (ηλικίες 5 έως 29 ετών) είναι τα τροχαία δυστυχήματα (ΠΟΥ, 2018). Σε ό,τι αφορά συγκεκριμένα στη χώρα μας δε,αξίζει να σημειώσουμε πως τα τροχαία επιβαρύνουν τους οικονομικούς δείκτες λόγω των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών και μεταξύ άλλων, έχουν σοβαρές επιπτώσεις στο Δημόσιο Σύστημα Υγείας, στο δημογραφικό πρόβλημα αλλά και την αναπτυξιακή πορεία του τόπου.

Τις παραπάνω -ομολογουμένως ανησυχητικές- πληροφορίες μοιράστηκε στο CNN Greece η κυρία Μαρία Ατματζίδου, Σύμβουλος Επικοινωνίας και ΕΚΕ του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς», ενός Μη Κερδοσκοπικού Οργανισμού που από το 2005 μαθαίνει στους νέους τι σημαίνει υπεύθυνη οδήγηση και σεβασμός στον δρόμο.

Αφορμή για να μιλήσουμε μαζί της στάθηκε η 13η Πανελλαδική Εβδομάδα Οδικής Ασφάλειας (16-22 Μαρτίου 2020)που διοργανώνει το Ινστιτούτο σε συνεργασία με άλλους φορείς και οργανώσεις. Βασικός στόχος του Ι.Ο.ΑΣ. είναι να ενημερώσει, να ευαισθητοποιήσει και να εκπαιδεύσει μικρούς και μεγάλους για την ασφάλεια και τον Πολιτισμό στον δρόμο, ούτως ώστε να δούμε επιτέλους μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων -που αποτελούν μία παγκόσμια μάστιγα και τροχοπέδη για την ανάπτυξη της χώρας.

Ποιοι είναι, λοιπόν, οι βασικοί παράγοντες πρόκλησης τροχαίων συμβάντων στην Ελλάδα σήμερα; Ποια είναι η θέση της χώρας μας σε ό,τι αφορά στην οδική συμπεριφορά; Πώς μπορούν οι έφηβοι να υιοθετήσουν σωστή συμπεριφορά ως αυριανοί οδηγοί και ως χρήστες του οδικού δικτύου και με ποιον τρόπο η Παιδεία και ο Πολιτισμός μπορούν να διασφαλίσουν την οδική ασφάλεια όλων μας;

Η κυρία Ατματζίδου μίλησε στο CNN Greece και έδωσε τις απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα.

79


Προγράμματα εκπαίδευσης Ι.Ο.ΑΣ.-Γυαλιά προσομοίωσης μέθης

Ταχύτητα, αλκοόλ, απόσπαση προσοχής και υπνηλία πίσω από τα τροχαία

Μπορεί να έχουν περάσει πάνω από 15 χρόνια από την ημέρα που ο ταλαντούχος φοιτητής Πάνος Μυλωνάς έχασε τη ζωή του στην Εθνική Οδό Πατρών-Κορίνθου, ωστόσο, συνεχίζει να αποτελεί πηγή δύναμης και έμπνευσης μέσα από τις δράσεις του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλεια (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς».

Πέρα από τις πολύτιμες αυτές δράσεις όμως, για να έρθει η απαραίτητη αλλαγή στην οδηγική συμπεριφορά των Ελλήνων οδηγών είναι απαραίτητο να βάλουμε κάτω από το μικροσκόπιό μας τους βασικούς παράγοντες πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων στη χώρα μας. Σύμφωνα με την κυρία Ατματζίδου, βασικοί παράγοντες πρόκλησης τροχαίων συμβάντων στην Ελλάδα είναι η ακατάλληλη ταχύτητα, η κατανάλωση αλκοόλ πριν την οδήγηση, η απόσπαση προσοχής, η κόπωση-υπνηλία.

963


Προγράμματα εκπαίδευσης Ι.Ο.ΑΣ.-Προσομοιωτής μέθης

Οι δράσεις που κάνουν τη διαφορά στους ελληνικούς δρόμους

Τα καλά νέα είναι πως ο αντίκτυπος των ποικίλων δράσεων του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» είναι ιδιαίτερα θετικός. Και 15 χρόνια τώρα, συνάδει με τον στόχο που είχε τεθείεξαρχής, δηλαδή την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών για την ανάπτυξη υγιών και ασφαλών συμπεριφορών στον δρόμο και τη στήριξη της πολιτείας για την πρόληψη και μείωση των τροχαίων συμβάντων που πλήττουν την οικογένεια και την κοινωνία.

Οι δράσεις του Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς» εστιάζουν στους εφήβους καθώς πρόκειται για μία κοινωνική και ηλικιακή ομάδα που δεν διαθέτει εμπειρία όσον αφορά στην οδήγηση, αλλά σύντομα θα βγει στον δρόμο. Και ως νέοι οδηγοί που έχουν την τάση για ριψοκίνδυνες συμπεριφορές και ταυτόχρονα έχουν ήδη «μάθει» να οδηγούν έχοντας ως πρότυπο τις λανθασμένες συμπεριφορές των γονιών τους ή άλλων ενηλίκων στο τιμόνι, οι έφηβοι χρειάζονται ενημέρωση και εκπαίδευση αναφορικά με το τι σημαίνει σωστή οδηγικήσυμπεριφορά.

Στόχος, λοιπόν, του Ινστιτούτου, μέσα από συνεχείς δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης με καμπάνιες για την οδική ασφάλεια μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα, είναι σύμφωνα με την κυρία Ατματζίδου, «να έρθει κοντά στους εφήβους και να τους δείξει τις σωστές οδικές και οδηγικές συμπεριφορές με τρόπο άμεσο, σύγχρονο, φιλικό και δημιουργικό και σίγουρα όχι “διδακτικό”, που μπορεί να φέρει τα αντίθετα αποτελέσματα».

Μάλιστα, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε στο CNN Greece η Σύμβουλος Επικοινωνίας και ΕΚΕ του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς», το επιστέγασμα αυτής της συνεχούς και συντονισμένης προσπάθειας είναι «η εκπαίδευση των εφήβων με προγράμματα που συνδυάζουν τη βιωματική μάθηση και τη χρήση προσομοιωτών τελευταίας τεχνολογίας, ώστε οι νέοι να μαθαίνουν σε ελεγχόμενο ασφαλές περιβάλλον ποιες μπορούν να είναι οι επιπτώσεις μιας σύγκρουσης στο δρόμο ή μιας ανατροπής».

96


Προγράμματα εκπαίδευσης Ι.Ο.ΑΣ.-Προσομοιωτής ανατροπής οχήματος

Γιατί η Οδική Ασφάλεια είναι πάνω από όλα θέμα Παιδείας και Πολιτισμού

Σε κάθε περίπτωση, σε ό,τι αφορά στο έργο του Ινστιτούτου, οι αριθμοί «μιλούν» από μόνοι τους. Αρκεί να αναφέρουμε πως μέχρι σήμερα, με την υποστήριξη φορέων και Οργανισμών καθώς και εταιρειών με έμπρακτη κοινωνική ευαισθησία, έχουν εκπαιδευτεί από το Ινστιτούτο 212.000 μαθητές της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε θέματα κυκλοφοριακής αγωγής και υπεύθυνης συμπεριφοράς στο δρόμο ως μελλοντικοί οδηγοί.

Πολλά από αυτά τα παιδιά, λοιπόν, είναι σήμερα οδηγοί πολύ πιο ενημερωμένοι και ευαισθητοποιημένοι και περισσότερο προετοιμασμένοι να αντιμετωπίσουν ενδεχόμενους κινδύνους στο δρόμο. Για το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς», άλλωστε, η οδική ασφάλεια είναι πάνω από όλα θέμα Παιδείας και Πολιτισμού. Αυτό ακριβώς είναι και το θέμα της φετινής Πανελλαδικής Εβδομάδας Οδικής Ασφάλειας.

«Το να σεβόμαστε τους άλλους χρήστες του δρόμου, ιδιαίτερα μάλιστα τις πιο ευάλωτες ομάδες, όπως τα παιδιά, τους πεζούς, τους ποδηλάτες, τα ΑμεΑ, τους μεγαλύτερους σε ηλικία συνανθρώπους μας, δείχνει τι Παιδεία έχουμε ως οδηγοί, ως πολίτες, ως άνθρωποι», είπε η κυρία Ατματζίδου και συνέχισε: «Το να προσπαθούμε να συγκρατούμε το θυμό μας και να παραμένουμε ήρεμοι, να μην χρησιμοποιούμε την κόρνα χωρίς σοβαρό λόγο, να κρατάμε τις αποστάσεις από τα προπορευόμενα οχήματα, να σεβόμαστε τον ΚΟΚ, να παραμερίζουμε τον εγωισμό μας στο τιμόνι και να αφήνουμε να μας προσπεράσουν κάνοντάς τους χώρο, το να μην μπλεκόμαστε σε καβγάδες στο δρόμο, όλα αυτά δείχνουν την Παιδεία και τον Πολιτισμό μας και ταυτόχρονα, μειώνουν τους κινδύνους που ελλοχεύουν για τροχαίες συγκρούσεις με πολλές φορές τραγικά αποτελέσματα».

Το σίγουρο είναι πως οι έφηβοι και οι νέοι που συμμετέχουν στα εκπαιδευτικά προγράμματα του Ινστιτούτου γίνονται οι «πρεσβευτές της οδικής ασφάλειας» και διαδίδουν με τον δικό τους μοναδικό τρόπο, σημαντικά μηνύματα για την ασφάλεια όλων μας στο δρόμο. Ας ελπίσουμε, λοιπόν, πως θα δούμε περισσότερα αντίστοιχα παραδείγματα στο μέλλον!

ΔΗΜΟΦΙΛΗ