Πολλοί άνθρωποι το ρίχνουν στο φαγητό όταν έχουν στρες, ακόμα και ύπο φυσιολογικές συνθήκες. Με την πανδημία του κορωνοϊού, όμως, και την αναγκαστική καραντίνα, το πρόβλημα φαίνεται ότι χτυπάει ακόμα και εκείνους που δεν το είχαν προηγουμένως.

«Νομίζω ότι πρέπει να αποστασιοποιηθώ κοινωνικά από το ψυγείο μου», λέει η Λίζα Κ. στο CNNi. Η Λίζα δουλεύει σε νομικό γραφείο και τις τελευταίες μέρες, όπως πολύς κόσμος, εργάζεται από το σπίτι της. «Η μόνη μου άσκηση αυτές τις μέρες είναι να πηγαίνω προς και από το ψυγείο», συμπληρώνει.

Δεν είναι η μόνη που αντιμετωπίζει μια τέτοια κατάσταση.

Η Λιλιάνα Φαζεντέιρο, που βρίσκεται κλεισμένη στο σπίτι της τις τελευταίες 15 ημέρες μαζί με τον 2 ετών γιο της, λέει ότι τρώει σνακ όλη μέρα.

«Με ανακουφίζει να μασουλάω κάτι συνέχεια και να βάζω δεύτερο πιάτο από το μεσημεριανό μου», λέει η Νάταλι Φέργκιουσον από τη Βαλτιμόρη.

«Επίσης συνέχεια μαγειρεύω και ψήνω κάτι. Είμαι μητέρα και δεν θέλω να αφήνω τα παιδιά μου να βλέπουν πόσο ανησυχώ, οπότε τρώω για να αισθάνομαι καλύτερα», συμπληρώνει.

Πολλοί άνθρωποι το ρίχνουν στο φαγητό όταν στρεσάρονται, ενώ άλλοι σταματάνε να τρώνε. Για τους πρώτους, το να μένουν στο σπίτι επιβαρύνει την κατάστασή τους.

«Για τους ανθρώπους που τρώνε όταν έχουν στρες, ήταν μια ανακούφιση να επιστρέφουν στο σπίτι μετά από μια μακριά μέρα στο γραφείο και να πέφτουν στα σνακ. Τώρα, όμως, έχουν πρόσβαση σ' αυτά τα σνακ όλη μέρα», λέει η διαιτολόγος Μπόνι Τάουμπ-Ντιξ.

Πώς να διαχειριστεί κανείς τη λαιμαργία από στρες

Είτε είναι η πρώτη σας φορά που τρώτε από στρες, είτε είναι μια κατάσταση που αυξήθηκε σταδιακά σε συχνότητα, υπάρχουν τρόποι να το διαχειριστείτε. Και αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να σταματήσετε να τρώτε τα αγαπημένα σας φαγητα ή σνακ.

* Αρχικά είναι απαραίτητο να καταλάβει κανείς ότι όταν τρώει από στρες, αυτό στην πραγματικότητα αυξάνει το ίδιο το στρες, λέει η διαιτολόγος Μάρθα ΜακΚίτρικ. Το καλύτερο είναι να προσπαθήσει κανείς να ελαχιστοποιεί τους παράγοντες που του δημιουργούν στρες, είτε αυτό εί΄ναι οι ειδήσεις στην τηλεόραση, είτε κάποιο πρόσωπο.

Εάν δεν είστε σίγουροι τι ακριβώς είναι αυτό που σας προκαλεί το στρες, καλό είναι να κρατάτε ένα ημερολόγιο: Να καταγράφετε τι ακριβώς τρώτε, πότε, με ποιον ήσασταν εκείνη την ώρα και τι προηγήθηκε.

* Μην αρνείστε στον εαυτό σας τις αγαπημένες σας τροφές και σνακ. Δεν είναι η κατάλληλη στιγμή για να απαρνηθείτε τις αγαπημένες σας συνήθειες. Το φαγητό είναι κάτι παραπάνω από τροφή για επιβίωση. Είναι και απόλαυση. Είναι μη-ρεαιστικό και όχι απαραίτητο να εγκαταλείψει κανείς αυτή την εποχή κάτι που του δίνει χαρά. Δεν είναι η ώρα για να τιμωρήσει κανείς τον εαυτό του, λένε οι διαιτολόγοι.

Είναι, όμως, απαραίτητο να δημιουργήσει κάποιος μια υγιή σχέση με τις αγαπημένες του τροφές, ώστε να αποφεύγει τον φαύλο κύκλο της βουλιμίας από στρες.

* Είναι καλό να χωρίζει κανείς το φαγητό και τα σνακ σε μερίδες. Είναι ένας πολύ αποτελεσματικός τρόπος να μην το παρακάνει κανείς και να μην τρώει πολύ παραπάνω απ' ότι πρέπει.

Η Τάουμπ-Ντιξ συμβουλεύει να βάζουμε τα σνακ σε μικρές σακούλες φαγητού από πριν, ώστε να μην τρώμε ανεξέλεγκτα από τις ίδιες τις συσκευασίες τους.

* Αλλάξτε την κουζίνα σας. Όταν βρισκόμαστε στην κουζίνα, μαγειρεύουμε ή καθαρίζουμε, βρίσκουμε τους εαυτούς μας περιτριγυρισμένους διαρκώς από φαγητά. Καλό θα ήταν να αλλάξουμε την τοποθέτησή τους, ώστε να μην είναι μπροστά στα μάτια μας.

Επίσης είναι καλή ιδέα να κρύψουμε τα σνακ στα ψηλά ράφια, ή πίσω από άλλα τρόφιμα, πιο υγιεινά, ώστε να μην είναι το πρώτο πράγμα που βλέπουμε μπροστά μας όταν μας πιάνει η λιγούρα.

«Προσπαθήστε να τοποθετήσετε τις υγιεινές τροφές στο ψυγείο σας στο ράφι που είναι στο επίπεδο των ματιών σας», λέει η Τάουμπ-Ντιξ.

* Ρωτήστε τον εαυτό σας εάν πεινάτε πραγματικά. Την ώρα που σας πιάνει η λιγούρα, μπορεί να συνειδητοποιήσετε ότι φάγατε μεσημεριανό πριν από μόλις μια ώρα. Εκείνη την ώρα καλό είναι να φύγετε από την κουζίνα, λέει η διαιτολόγος.

Εάν θέλετε να φάτε παρά το γεγονός ότι δεν πεινάτε πραγματικά, αυτό σημαίνει ότι έχετε στρες ή πλήξη. Πηγαίνετε καλύτερα μια βόλτα, ή μιλήστε με κάποιο φίλο στο τηλέφωνο, κάντε ένα μπάνιο, ακούστε μουσική, δείτε μια ταινία ή απλώς πλύνετε τα δόντια σας.

* Πιείτε ένα τσάι... Κι όμως, ένα ρόφημα κάνει τη λιγούρα να φύγει. Ιδιαίτερα ένα τσάι με λίγο μέλι, ή μια κουταλιά κακάο σε μια κούπα καφέ.

* Προτιμήστε τα σνακ που κρατάνε τα χέρια σας απασχολημένα. Όπως τα ποπ-κορν. Ή φέτες μήλου που θα βουτάτε στο γιαούρτι. Αυτού του είδους οι τροφές σας κρατάνε απασχολημένους, αλλά δεν σας επιβαρύνουν με πολλά επιπλέον κιλά, εξηγεί η Τάουμπ-Ντιξ.

* Αν δουλεύετε από το σπίτι, κάντε διαλείμματα κατά τη διάρκεια της ημέρας. Σε αυτά τα διαλείμματα μπορείτε να φάτε ένα σνακ, ώστε να μην αισθάνεστε διαρκώς ότι πεινάτε. Επίσης, κατά τη διάρκεια αυτού του διαλείμματος περπατήστε, ή κάνετε κάποιου είδους φυσική άσκηση.

* Προγραμματίστε κοινά online γεύματα με φίλους. Αυτό θα σας βοηθήσει πολύ εάν είστε μόνοι και πεινάτε διαρκώς. Μπορείτε, με αυτόν τον τρόπο να απολαύσετε πιο χαλαρά το γεύμα σας και να κουβεντιάσετε με τους φίλους σας όσο τρώτε.

* Πάρτε μια βαθιά ανάσα. Όταν σας πιάνει στρες, αισθάνεστε την αυτόματη διάθεση να πάτε στην κουζίνα. Αντί γι αυτό, καθίστε κάπου για πέντε λεπτά και πάρτε βαθιές ανάσες για να χαλαρώσετε.

Μερικές προτάσεις για υγιεινά σνακ

  • Ένα κομμάτι μαύρης σοκολάτας
  • Ανάμεικτα μούρα με σαντιγί
  • Τυριά σε μορφή κρέμας, με χαμηλά λιπαρά.
  • Σιρόπι σοκολάτας με φρούτα ή γιαούρτι

Stress eating these days? Here's some help, By Lisa Drayer, CNNi

Διαβάστε επίσης