FOCUS

Σαν σήμερα: 26 Νοεμβρίου - Από το Κονκόρντ στο Overture: Προσδεθείτε για μια υπερηχητική πτήση

Σαν σήμερα: 26 Νοεμβρίου - Από το Κονκόρντ στο Overture: Προσδεθείτε για μια υπερηχητική πτήση

Η 26η Νοεμβρίου είναι η 330η ημέρα του έτους κατά το Γρηγοριανό ημερολόγιο και 331η σε δίσεκτα έτη. Στις 26 Νοεμβρίου 2003 το Κονκόρντ πραγματοποιεί την τελευταία του πτήση και προσγειώνεται για πάντα στο Μπρίστολ της Αγγλίας.

Μετά την οριστική απόσυρση του Κονκόρντ, το μόνο υπερηχητικό στην αεροπλοΐα παραμένει η τιμή των καυσίμων, που πλέον καθιστούν ακόμη και τις χαμηλού κόστους πτήσεις αρκετά ακριβές.

Είναι κάπως παράδοξο ότι πριν από 25 χρόνια ταξιδεύαμε με υπερηχητικά αεροπλάνα και σήμερα δεν υπάρχουν καν. Είναι αντίστροφη πρόοδος υπό μια έννοια.

Το Κονκόρντ, βέβαια, δεν εγκαταλείφθηκε τυχαία. Είχε θέματα. Εξωφρενικά όμορφο στο σχεδιασμό, ήταν εξίσου εξωφρενικά θορυβώδες, χρειαζόταν τεράστιους αεροδιαδρόμους, είχε πολύ μικρή χωρητικότητα και ήταν πανάκριβο τόσο στην κατασκευή όσο και στη συντήρηση.

Από τα 20 που κατασκευάστηκαν, το ένα διαλύθηκε κατά την απογείωσή του από το Παρίσι στις 25 Ιουλίου 2000, σοκάροντας την υφήλιο. Μόνο που το Κονκόρντ ήταν υπερηχητικό και πανέμορφο, αλλά δεν είπε ποτέ κανείς ότι ήταν άφθαρτο, άλλο που ο κόσμος το θεωρουσε τον Τιτανικό των αιθαίρων. Υπό μια έννοια ήταν κιόλας. Ένα θνησιγενές σχέδιο που κρατήθηκε εν ζωή για χρόνια μόνο για λόγους πρεστίζ.

Ούτε αγέραστο ήταν. Σταδιακά ο μικρός στόλος των Κονκόρντ άρχισε να μεγαλώνει σε ηλικία και πλέον το κόστος για να κρατηθούν στον αέρα ήταν αδιανόητο.

Το υπερηχητικό όνειρο είναι το ιερό δισκοπότηρο των αεροπορικών πτήσεων από τη δεκαετία του '60.

Τότε, η Ρωσία, η Βρετανία, η Γαλλία και η Αμερική αγωνίστηκαν για να αναπτύξουν ταχύτερα από τα συνηθισμένα αεροσκάφη, με το Κονκόρντ να αναδύεται ως το μόνο που μπορουσε πράγματι να βρει μια πρακτική εφαρμογή.

Το ρωσικό Tupolev Tu-144 πέταξε μόλις για ένα χρόνο και το πρόγραμμα Boeing 2707 ακυρώθηκε πριν καν κατασκευαστεί ένα πρωτότυπο.

Το Κονκόρντ πέρα από όλα τα άλλα θεαματικά που είχε, ήταν και και μια θεαματική καταβόθρα καυσίμων. Το κόστος των καυσίμων παραμένει ο παράγων «Χ» που δεν μπορούν ως σήμερα να λύσουν ούτε οι κατασκευαστές των εμπορικών αεροσκαφών, αλλά ούτε και οι αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες καταφεύγουν σε ένα σωρό άλλα (όχι πάντα θεμιτά και ασφαλή) τρικ για να κρατήσουν κάπως χαμηλά τις τιμές των εισιτηρίων.

Κι όμως, μια εταιρεία φαίνεται ότι έχει την απάντηση, είναι δεδομένο ότι θα ήταν θέμα χρόνου έως ότου συμβεί κάτι τέτοιο.

Ας υποδεχθούμε στους ήδη πολυσύχναστους αιθέρες το Overture, το νέο αεροσκάφος της εταιρείας Boom Supersonic, η οποία εδρεύει στο Ντένβερ. Το Overture δεν είναι απλό σχέδιο. Υπάρχει. Και ήδη η American Airlines έχει ανακοινώσει την αγορά 20 τέτοιων με οψιόν για άλλα 40.

H United Airlines έχει παραγγείλει 15 κομμάτια με προοπτική άλλων 35 και γενικά η Boom Supersonic έχει πουλήσει 130 αεροπλάνα.

Τι κάνει το Overture και πώς υπόσχεται να αλλάξει (πάλι) τον τρόπο που πετάμε και να παρακάμψει τα προβλήματα του Κονκόρντ;

Το Overture είναι μικρούλι, με μήκος μόλις 65 μέτρα και θα μεταφέρει από 65 έως 80 επιβάτες με ταχύτητα έως 1,7 Mach. Έχει εμβέλεια περίπου 6.000 χιλιομέτρων και θα πετάει στα 60.000 πόδια υψόμετρο.

Ο σχεδιασμός της ουράς είναι βελτιστοποιημένος, έχει μια πολύ περίπλοκη άτρακτο σύνθετης καμπύλης και φτερά γλάρου με τέσσερις κινητήρες τούρμποτζετ, παρόμοιους με εκείνους του Convair B-58.

Το ιδιαίτερο σχήμα της ατράκτου προσφέρει (διαβάζω) μειωμένη υπερηχητική οπισθέλκουσα με πολύ καλή δυνατότητα ελέγχου χαμηλής ταχύτητας και κυρίως, το αεροσκάφος μπορεί να μπαίνει σε υπερηχητικές ταχύτητες χωρίς να χρειάζεται μετακαυστήρες.

Ναι το ξέρω ότι ακούγονται περίπλοκα όλα αυτά και είναι, αλλιώς θα σχεδιάζαμε όλοι αεροπλάνα. Το σημαντικό εδώ είναι ότι η υπερηχητική πτήση χωρίς μετακαυστήρες μειώνει κατά πολύ την καύση καυσίμου και απλοποιεί τη συντήρηση, ενώ οι κινητήρες θα μπορούν να καίνε «πράσινο» καύσιμα αεροσκαφών χωρίς άνθρακα. Και οικονομικό και οικολογικό με λίγα λόγια.

Το αεροσκάφος θα κατασκευαστεί σε ένα εργοστάσιο στη Βόρεια Καρολίνα, με τις εργασίες σχεδιασμού και ανάπτυξης να επικεντρώνονται στο Ντένβερ. Στους τεχνικούς συνεργάτες περιλαμβάνονται οι Northrop Grumman, Collins Aerospace, Eaton, Rolls-Royce, SAFRAN και φυσικά η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ.

Οι τεχνικές προκλήσεις είναι πολλές και μεγάλες, αλλά το κρίσιμο στο σχεδιασμό και την ανάπτυξη των αεροσκαφών δεν ήταν ποτέ η αεροδυναμική· ήταν πάντα η οικονομία.

Το 2707 της Boeing δεν προχώρησε ποτέ λόγω του υψηλού κόστους ανάπτυξης και της αβέβαιης κερδοφορίας, ενώ το Concorde δεν ήταν ποτέ βιώσιμο για τις αεροπορικές εταιρείες, όσο κύρος κι αν προσέδωσε στην Air France και τη British Airways.

Που θα κερδίσει το παιχνίδι το Overture; Στα κατασκευαστικά του πλεονεκτήματα: Προηγμένα ελαφριά κράματα για την άτρακτο και απλοποιημένοι κινητήρες σε σύγκριση με το Κονκόρντ, χωρίς μετακαυστήρες ή πολύπλοκα συστήματα εισαγωγής και καύσης.

Ένα ακόμη πλεονέκτημα του Overture σε σχέση με τους προκατόχους του, οι οποίοι κατασκευάστηκαν από κολοσούς της παγκόσμιας βιομηχανίας και απέτυχαν, είναι ότι στις μέρες μας μπορείς να «πετάξεις» ένα αεροπλάνο πριν αυτό υπάρξει.

Με προσομοιωτές και εικονικά μοντέλα υψηλής αξιοπιστίας, οι αεροπορικές φαίνεται ότι έχουν ήδη πειστεί ότι το μέλλον της αεροπλοΐας συνεχίζει να βρίσκεται πάνω από την ταχύτητα του ήχου.

Το Overture θα είναι πανέτοιμο να πετάξει το 2026. Έως το 2029 θα έχει μπει στις εμπορικές γραμμές και θα μπορούμε να φάμε και πάλι «πρωινό στο Παρίσι και μεσημεριανό στη Νέα Υόρκη».

Σαν σήμερα: Η 26η Νοεμβρίου στην Ιστορία

1953, Νάπολη. Η ηθοποιός Ίνγκριντ Μπέργκμαν, δεμένη στο στύλο, κάνει πρόβα για το ρόλο της ως Ιωάννα της Λορένης, στο ομώνυμο έργο του Πολ Κλοντέρ, στη Νάπολη. Η σκηνοθεσία είναι του συζύγου της, Ρομπέρτο Ροσελίνι.

1954, Λος Άντζελες. Η σκηνή είναι πολύ συχνή στο Λος Άντζελες, όπου πυκνή αιθαλομίχλη καλύπτει τα πάντα παραλύοντας την πόλη.

1958, Λονδίνο. Η ηθοποιός Μαίρη Λο συγχαίρει τη συγγραφέα Αγκάθα Κρίστι για την τεράστια επιτυχία του έργου της "Η Ποντικοπαγίδα". Το έργο παίζεται για έβδομη χρονιά και απόψε γιορτάζει τις 2.500 παραστάσεις.

1966, Βιετνάμ. Ένας στρατιώτης της 25ης Μεραρχίας Πεζικού, καλυμμένος με λάσπη και ιδρώτα, περιπολεί στη ζούγκλα κοντά στα σύνορα με την Καμπότζη. Ισχυροί βομβαρδισμοί από B-52 προσπαθούν να καθαρίσουν την περιοχή από τους ελεύθερους σκοπευτές που ταλαιπωρούν τη μονάδα του σε κάθε βήμα της.

1971, Νέα Υόρκη. Ο Ρόντ Στιούαρτ επί σκηνής στο Μάντισον Σκουέαρ Γκάρντεν στη Νέα Υόρκη.

1980, Πεκίνο. Η Τζιάνγκ Κουίνγκ, χήρα του Μάο Τσε Τουνγκ, δικάζεται από ειδικό δικαστήριο στο Πεκίνο. Η Τζιάνγκ αρνήθηκε να ομολογήσει και απαντούσε "δεν γνωρίζω" σε κάθε εναντίον της κατηγορία για συνωμοσία κατά του Προέδρου Τσου Εν Λάι και του Ντενγκ Χσιάο Πινγκ.

1985, Παρίσι. Η Αμερικανίδα ηθοποιός Ελίζαμπεθ Τέιλορ παραλαμβάνει το Μετάλλιο της πόλης του Παρισιού, από το Δήμαρχο της πόλης, Ζακ Σιράκ, κατά τη διάρκεια εκδήλωσης για το AIDS.

1991, ανατολική Κροατία. Δύο γυναίκες κλαίνε καθώς απομακρύνονται με τρένο από το Όσιτζεκ, της ανατολικής Κροατίας, μετά από σποραδικές επιθέσεις του Γιουγκοσλαβικού στρατού στην πόλη.

1992, Παρίσι. Μια γυναίκα φοράει ένα καπέλο διακοσμημένο με ένα ψαλίδι. Το καπέλο σχεδιάστηκε για να γιορταστεί η μέρα της Αγίας Αικατερίνης, που ανεπίσημα είναι γιορτή των Γάλλων σχεδιαστών μόδας.

1996, Ζαΐρ. Πρόσφυγες από τη Ρουάντα περπατούν σε ένα δρόμο του Ζαΐρ, προς τη Γκόμα, προσπαθώντας να ξεφύγουν από τους Χούτου.

2008, Βομβάη. Ένα κατεστραμμένο όχημα στο δρόμο, στο σημείο όπου σημειώθηκε μια από τις εκρήξεις που συγκλόνισαν τη Βομβάη. Ένοπλοι εισέβαλαν σε πολυτελή ξενοδοχεία και σε έναν σιδηροδρομικό σταθμό, σε επτά ταυτόχρονες επιθέσεις στο οικονομικό κέντρο της Ινδίας. Οι ένοπλοι χρησιμοποίησαν αυτόματα όπλα και χειροβομβίδες, χωρίς να γίνει αμέσως κατανοητό το κίνητρό τους.

2018. Πεθαίνει ο Μπερνάρντο Μπερτολούτσι, Ιταλός σκηνοθέτης του κινηματογράφου. Το 1972 σκηνοθέτησε το ερωτικό δράμα «Το τελευταίο ταγκό στο Παρίσι» προκαλώντας παγκόσμιο σκάνδαλο, ενώ το 1988 κέρδισε Όσκαρ καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας για την ταινία του «Ο τελευταίος αυτοκράτορας».

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ