FOCUS

Εντοπίστηκαν ραδιοσήματα από εξωπλανήτη - Υποψία εξωγήινων «βλέπουν» οι επιστήμονες

Alice Kitterman/National Science Foundation/CNNi

Σε μία αποκάλυψη που μπορεί να φέρει τα πάνω - κάτω, ως προς το εάν υπάρχει ζωή «εκεί έξω», προχώρησαν, επιστήμονες στο πανεπιστήμιο του Τορόντο στον Καναδά, οι οποίοι ανακοίνωσαν την ύπαρξη οκτώ ραδιοσημάτων χάρη σε έναν νέο αλγόριθμο που προέκυψε από την τεχνητή νοημοσύνη, για τη βελτίωση της αναζήτησης εξωγήινης ζωής.

Σύμφωνα με δημοσίευμα του CNNi, οι αστρονόμοι είναι πλέον ένα βήμα πιο κοντά, μετά την ανακάλυψη του εξωπλανήτη που είναι σε θέση να εκπέμπει «συνεκτικά» ραδιοφωνικά σήματα. Ουσιαστικά, το μαγνητικό πεδίο σε έναν πλανήτη είναι το πρώτο σημάδι ότι μπορεί να είναι κατοικήσιμο, καθώς αποτρέπει την ακτινοβολία.

Συγκεκριμένα, σε άρθρο που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nature Astronomy, οι αστροφυσικοί επισήμαναν ότι ο βραχώδης πλανήτης YZ Ceti εκτρέπει επαναλαμβανόμενα ραδιοφωνικά σήματα από το αστέρι γύρω από το οποίο περιφέρεται. Οι ερευνητές Sebastian Pineda και Jackie Villadsen ανακάλυψαν τα σήματα με τη βοήθεια ενός ραδιοτηλεσκοπίου.

«Η έρευνα για δυνητικά κατοικήσιμους πλανήτες ή ζωή στο διάστημα και σε άλλα ηλιακά συστήματα εξαρτάται εν μέρει από το να μπορέσουμε να προσδιορίσουμε εάν βραχώδεις εξωπλανήτες που μοιάζουν με τη Γη έχουν πράγματι μαγνητικά πεδία», λέει ο Joe Pesce, διευθυντής προγράμματος του NSF για το Εθνικό Ραδιοαστρονομικό Παρατηρητήριο.

«Αυτή η έρευνα δείχνει όχι μόνο ότι αυτός ο συγκεκριμένος βραχώδης εξωπλανήτης πιθανότατα έχει μαγνητικό πεδίο, αλλά παρέχει μια πολλά υποσχόμενη μέθοδο για να βρούμε περισσότερα».

Τα σήματα «τεχνο-υπογραφές»

Οι επιστήμονες στο Πανεπιστήμιο του Τορόντο στον Καναδά, αφού ανέλυσαν 480 ώρες δεδομένων από το Green Bank Telescope (GBT), το μεγαλύτερο πλήρως κατευθυνόμενο ραδιοτηλεσκόπιο στον κόσμο, στη Δυτική Βιρτζίνια των ΗΠΑ, βρήκαν τα οκτώ τεχνητά ραδιοσήματα που δεν είχαν εντοπιστεί προηγουμένως και προέρχονται από άλλους πλανήτες στον γαλαξία. Η ομάδα ονομάζει αυτά τα σήματα «τεχνο-υπογραφές» (technosignatures).

Καθώς η τεχνητή νοημοσύνη είναι ικανή να ταξινομεί τεράστιες ποσότητες δεδομένων για να αναζητήσει μοτίβα, οι ερευνητές ανέπτυξαν έναν νέο αλγόριθμο μηχανικής μάθησης που έχει σχεδιαστεί για να εντοπίζει τις πιο υποσχόμενες «τεχνο-υπογραφές».

Η έρευνα ταυτοποίησε περίπου 3.000.000 σήματα σε σαρώσεις 820 άστρων που παρατηρήθηκαν από το GBT. «Το κύριο θέμα με οποιαδήποτε αναζήτηση τεχνο-υπογραφής είναι να εξεταστεί αυτός ο τεράστιος όγκος σημάτων για να βρεθεί η ''βελόνα στα άχυρα'' που μπορεί να είναι εκπομπή από έναν εξωγήινο πολιτισμό. Σε αυτό μας βοηθάει η τεχνητή νοημοσύνη», λέει ο δρ. Steve Croft, αστροφυσικός στο Πανεπιστήμιο Μπέρκλεϊ στην Καλιφόρνια, που συμμετείχε στην έρευνα.

NASA, ESA, CSA, J. Olmsted (STScI), T. P. Greene (NASA Ames), T. Bell (BAERI), E. Ducrot (CEA), P. Lagage (CEA) via AP

«Μπορεί να φιλοξενεί εξωγήινους»

Αξίζει να σημειωθεί πως στη Γη, το μαγνητικό πεδίο εκτείνεται από τον λιωμένο σίδηρο στον πυρήνα του πλανήτη στο διάστημα και προστατεύει τη ζωή από την κοσμική ακτινοβολία και τα φορτισμένα σωματίδια που απελευθερώνονται από τον Ήλιο. Ο Δίας, ο Κρόνος, ο Ουρανός και ο Ποσειδώνας έχουν επίσης μαγνητικά πεδία, ωστόσο, είναι όλα πολύ ισχυρότερα από τη Γη.

Οι ερευνητές αισιοδοξούν πως έχουν εντοπίσει έναν εξωγήινο πλανήτη που θα μπορούσε να έχει το δικό του μαγνητικό πεδίο, σημειώνοντας ότι θα μπορούσε να φιλοξενεί και εξωγήινα όντα.