ΚΟΣΜΟΣ

ΜΜΕ & Κινηματογράφος: Ανδροκρατούμενοι χώροι (infographic)

ΜΜΕ & Κινηματογράφος: Ανδροκρατούμενοι χώροι (infographic)
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΕΙΟΥ EPA/KIM LUDBROOK/POOL

Συντριπτική είναι επικράτηση των ανδρών έναντι των γυναικών στις περισσότερες θέσεις στον χώρο των ΜΜΕ. Σύμφωνα με τη Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων, τα στοιχεία της «Παγκόσμιας Συμμαχίας για τα ΜΜΕ και το Φύλο (GAMAG)» είναι άκρως αποκαλυπτικά.

Δηλαδή:

  • 74% των ηγετικών θέσεων στον χώρο των ΜΜΕ καλύπτεται από άνδρες και μόλις 26% από τις γυναίκες.
  • Σε όλα τα επίπεδα ιεραρχίας οι άνδρες υπερτερούν κατά πολύ σε σύγκριση με τις γυναίκες: Σε ποσοστό 39% οι γυναίκες βρίσκονται σε θέσεις senior management, και 29% στα μεσαία κλιμάκια ιεραρχίας, έναντι του 71% των ανδρών συναδέλφων τους.
  • Μόλις 24% των ατόμων που συμμετέχουν σε συνεντεύξεις και λοιπές εκπομπές λόγου και γνώμης στα ΜΜΕ είναι γένους θηλυκού.

Η Παγκόσμια Συμμαχία λειτουργεί στο πλαίσιο του Εκπαιδευτικού, Επιστημονικού και Πολιτιστικού Οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών (UNESCO) και περιλαμβάνει άνω των οκτακοσίων οργανώσεων, δικτύων και ιδιωτών από ολόκληρο τον κόσμο με ενασχόληση με ζητήματα φύλου και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης.

Εξάλλου, σύμφωνα με στοιχεία του Παγκόσμιου Παρατηρητηρίου ΜΜΕ (Global Media Monitoring Project, 2015), η γυναικεία παρουσία στις ειδήσεις εφημερίδων και σταθμών τηλεόρασης και ραδιοφώνου υπολείπεται κατά πολύ αυτής των ανδρών: 18% των σχολιαστών, 23% των ομιλητών/-τριών, 28% των αυτοπτών μαρτύρων, 38% των προσωπικών εμπειριών.

19174432

  • Στις ειδήσεις το ποσοστό των θεμάτων ισότητας των φύλων ήταν της τάξης του 3% το 2010 σε παγκόσμιο επίπεδο και το 2015 σημείωσε αύξηση μόλις δύο ποσοστιαίων μονάδων.
  • Αμβλυμμένες ήταν οι διαφορές το 2015 στη συμμετοχή των δύο φύλων στον τομέα της παρουσίασης ειδήσεων και του ρεπορτάζ: Στην τηλεόραση το ποσοστό για τις γυναίκες είναι 48%, στο ραδιόφωνο 40% και στις εφημερίδες 34% σε διεθνές επίπεδο.
  • Σε μελέτη του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου για την Ισότητα των Φύλων το 2012 καταγράφεται έμφυλο χάσμα στις θέσεις ευθύνης στα Μ.Μ.Ε. των 28 Κρατών-Μελών της Ένωσης: Διευθύνουσες Σύμβουλοι 16%, γυναικεία συμμετοχή στα Διοικητικά Συμβούλια σε ποσοστό 25%,
  • Στα συνδικαλιστικά όργανα των δημοσιογράφων το έμφυλο χάσμα εξακολουθεί να υφίσταται: το 2012 το 42,1% των μελών ήταν γυναίκες και το ποσοστό συμμετοχής τους στα όργανα διοίκησης των συνδικάτων ήταν της τάξης του 36,2%.

Κινηματογράφος

  • Το 2016 μόλις το 34% των πρωταγωνιστικών ή συμπρωταγωνιστικών ρόλων στις εκατό κορυφαίες ταινίες ανήκε σε γυναίκες
  • Το γυμνό αφορούσε τις γυναίκες σε ποσοστό 25,6% και τους άνδρες σε μονοψήφιο ποσοστό 9,2%
  • Σε επίπεδο σκηνοθεσίας, οι γυναίκες εργάζονται στο απόλυτα απογοητευτικό ποσοστό της τάξης του 4,2% (έτος αναφοράς 2016), ενώ η κατάσταση είναι ελαφρώς καλύτερη σε επίπεδο σεναριογράφων (γυναίκες 13,2%) και παραγωγών ταινιών (γυναίκες 20,7%).

Ηλεκτρονικά παιχνίδια

Σε έρευνα του 2015 που αφορούσε 76 νέα ηλεκτρονικά παιχνίδια, οι άνδρες πρωταγωνιστές ήταν 32% και οι γυναίκες πρωταγωνίστριες 9%, ενώ 46% των παιχνιδιών αφορούσε χαρακτήρες και των δύο φύλων και στο 13% οι χαρακτήρες δεν είχαν φύλο – εντούτοις, το 48% των ατόμων που παίζουν ηλεκτρονικά παιχνίδια, είναι γένους θηλυκού.

Διαφήμιση

Το 2012 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπίστωσε αναπαραγωγή των στερεότυπων αντιλήψεων για τους ρόλους ανδρών και γυναικών σε ποσοστό 21%- 36% στα διαφημιστικά σποτ που εξέτασε στο πλαίσιο εφαρμογής σχετικής Οδηγίας για τις υπηρεσίες του οπτικοακουστικού τομέα, ενώ το 7,8% των παραπόνων που έλαβε η Ευρωπαϊκή Συμμαχία Προτύπων Διαφήμισης το 2015, αφορούσε τα έμφυλα στερεότυπα στις διαφημίσεις.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ