ΚΟΣΜΟΣ

Έκρηξη στο Μαρί: Στο «φως» αδημοσίευτα πλάνα οκτώ χρόνια μετά την τραγωδία

Έκρηξη στο Μαρί: Στο «φως» αδημοσίευτα πλάνα οκτώ χρόνια μετά την τραγωδία
EUROKINISSI // ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΚΥΠΡΟΥ - ΣΤΑΥΡΟΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ

Σήμερα 11 Ιουλίου, συμπληρώνονται οκτώ χρόνια από την τραγωδία στη ναυτική βάση «Ευάγγελος Φλωράκης» στο Μαρί της Κύπρου, που στοίχισε τη ζωή σε 13 ανθρώπους.

Ο πατέρας του Πυροσβέστη Παναγιώτη Θεοφίλου, Μιχάλης Θεοφίλου, ανήρτησε στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook δύο συγκλονιστικά βίντεο από την πυρκαγιά στα εμπορευματοκιβώτια, όπως επίσης και από τις πρώτες στιγμές μετά την έκρηξη.

Όπως φαίνεται και στο βίντεο ένα πρόσωπο κατά τη διάρκεια της πυρκαγιάς διακρίνεται να κατεβαίνει από ένα πυροσβεστικό όχημα και όπως αναφέρει ο κ. Μιχάλης, αυτός είναι ο γιος του.

Στο δεύτερο βίντεο που δημοσιεύει, χρονικά τοποθετείται λίγες ώρες μετά τη φονική έκρηξη όπου τα σωστικά συνεργεία ψάχνουν στα συντρίμμια για τραυματίες.

Μαζί με τα βίντεο και τις φωτογραφίες, ο Μιχάλης Θεοφίλου δημοσιεύει και τα παρακάτω λόγια:

theofiloy

Το χρονικό της τραγωδίας

Όλα άρχισαν τον Φεβρουάριο του 2009, όταν το πλοίο Monchegorsk το οποίο μετέφερε πολεμοφόδια από το Ιράν στην Συρία κατασχέθηκε από την Κυπριακή Δημοκρατία, όπως αναφέρεται και στο δημοσίευμα του Offsite.com.cy.

Μετά από συσκέψεις από τις Αρχές της Δημοκρατίας ελήφθη η απόφαση όπως τα εμπορευματοκιβώτια μεταφερθούν και φυλαχθούν στην ναυτική βάση στο Μαρί.

Μεταξύ 6 και 12 Μαρτίου το φορτίο μεταφέρθηκε στην Ναυτική Βάση στο Μαρί. Συνολικά ζύγιζε 1.400 έως 1.500 τόνους, και έτσι είχε κτιστεί τσιμεντένια βάση για να μην υποχωρήσει το έδαφος.

Στις 28 Μαΐου 2009, ο νέος Αρχηγός της Εθνικής Φρουράς, με επιστολή του στον Υπουργό Αμύνης, τον ενημέρωνε για τους προβληματισμούς του σχετικά με την φύλαξη του υλικού και τους κινδύνους από την υπερβολική έκθεση στον ήλιο.

mari1


Πηγή: offsite.com.cy

Στις 19 Ιουνίου 2009, το τμήμα τελωνείων της Κυπριακής Δημοκρατίας ενημέρωσε το Υπουργείο Άμυνας, ότι το εκρηκτικό υλικό ανήκει πλέον στην Κύπρο αφού κανένας δεν το είχε διεκδικήσει.

Τα πρώτα προβλήματα

Την νύκτα της 4ης Ιουλίου ένα από τα εμπορευματοκιβώτια είχε παραμορφωθεί και μετά από αυτή την εξέλιξη αποφασίστηκε η σύσταση ομάδας ειδικών.

Μετά από συσκέψεις, αποφασίστηκε ότι τα παραμορφωμένα κιβώτια θα καταβρέχονται με θαλασσινό νερό.

Η φονική έκρηξη

Στις 11 Ιουλίου στις 03:40 το πρωί, εργαζόμενοι στον ηλεκτροπαραγωγό εργοστάσιο παρατήρησαν «μερικά φώτα στον ουρανό», τα οποία προέρχονταν από την μεριά της ναυτικής βάσης και σήμαναν συναγερμό.

Μετά από μερικά λεπτά, ο επικεφαλής αξιωματούχος της ναυτικής βάσης είδε λάμψη, και μετά ότι μερικά από τα εμπορευματοκιβώτια είχαν αρπάξει φωτιά. Το προσωπικό της βάσης κινητοποιήθηκε, ενώ Αστυνομία και Πυροσβεστική ενημερώθηκαν και έφτασαν στον χώρο.

mari2


Πηγή: offsite.com.cy

Στις 5:00, ο Αρχηγός της Εθνικής Φρουράς, ο Διοικητής της πυροσβεστικής και άλλοι αξιωματούχοι ενημερώθηκαν για τη φωτιά και τις εκρήξεις. Στις 5:17, ο Διοικητής του Ναυτικού έφτασε στην ναυτική βάση ζητώντας τη συνδρομή ελικοπτέρων για βοήθεια στην κατάσβεση της φωτιάς, ωστόσο ήταν αργά.

Στις 5:50 το πρωί, μια μεγάλη έκρηξη που προκάλεσε ωστικό κύμα με αποτέλεσμα να προκαλέσει τον θάνατο 13 ανθρώπων και τον τραυματισμό άλλων 62.

Επίσης μέρος του ηλεκτροπαραγωγικού σταθμού του Βασιλικού καταστράφηκε, ενώ υπήρχαν ζημίες σε υποδομές στην ναυτική βάση, στα γύρω χωριά και στον αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας - Λεμεσού.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ