Bρέθηκε νέα σούπερ-Γη σε τροχιά στο πιο κοντινό αστέρι από τον ήλιο

CNNi

Το 2016 οι αστρονόμοι βρήκαν έναν δυνητικά κατοικήσιμο πλανήτη με το όνομα Proxima b γύρω από το αστέρι Εγγύτατος Κενταύρου, το οποίο απέχει μόλις 4,2 έτη φωτός μακριά από τη Γη.

Τώρα, οι ερευνητές εντόπισαν ένα δεύτερο σημάδι που πιστεύουν ότι ανήκει σε μια σούπερ-Γη που βρίσκεται σε τροχιά στο ίδιο αστέρι, αυξάνοντας έτσι την περιέργεια σχετικά με το γειτονικό πλανητικό σύστημα και τις δυνατότητές του.

Ο Εγγύτατος Κενταύρου είναι το πιο κοντινό αστέρι στον ήλιο μας. Συνυπάρχει με ένα δυαδικό αστέρι στο Άλφα του Κενταύρου και είναι ένα αστέρι χαμηλής μάζας το οποίο επισκιάζει τον, υπό μια έννοια, ετεροθαλή αδελφό του.

Όλα αυτά τα αστέρια βρίσκονται στον σχηματισμό του Κενταύρου, ο οποίος δεν μπορεί να γίνει ορατός με γυμνό μάτι.

Μετά την ανακάλυψη του πρώτου πλανήτη γύρω από τον Εγγύτατο Κενταύρου, οι ερευνητές άρχισαν να πιθανολογούν την ύπαρξη και άλλου πλανήτη στο ίδιο σύστημα. Με τη χρήση εξειδικευμένων τηλεσκόπιων στη Χιλή κατάφεραν να εντοπίσουν σήματα φωτός που φάνηκε ότι έρχονταν από αυτήν την κατεύθυνση.

Οι συντάκτες της νέας έρευνας που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη στο περιοδικό Science Advances, μπόρεσαν να εξετάσουν περισσότερα από 17 χρόνια δεδομένα ακτινικής ταχύτητας από το καλά μελετημένο σύστημα αστέρων και να προσδιορίσουν αν το σήμα ανήκε σε έναν πλανήτη σε τροχιά.

Τα αστέρια, όταν βρίσκονται σε τροχιά από πλανήτες, δεν παραμένουν εντελώς ακίνητα: κινούνται σε μικρούς κύκλους ως αποτέλεσμα της βαρύτητας που τους ασκούν οι πλανήτες. Αυτές οι κινήσεις αλλάζουν το μήκος κύματος του φωτός του αστεριού, το οποίο ποικίλει ανάμεσα στο κόκκινο και το μπλε, ανάλογα με την τοποθεσία του πλανήτη. Η παρατήρηση αυτών των αλλαγών μπορεί να βοηθήσει τους αστρονόμους στον εντοπισμό των πλανητών.

Οι ερευνητές δεν μπορούν να αποκλείσουν το ενδεχόμενο το σήμα να πηγάζει από τη δραστηριότητα στο μαγνητικό πεδίο του αστεριού, ωστόσο το σήμα που εντοπίστηκε προέκυψε σε μια χρονική περίοδο 1.900 ημερών, μια σοβαρή ένδειξη ότι ο πλανήτης είναι παρών.

Ακόμη και το πιο κοντινό σε εμάς πλανητικό σύστημα μπορεί να κρύβει ενδιαφέρουσες εκπλήξεις», λέει ο συγγραφέας της έρευνας και μεταδιδακτορικός Ερευνητής στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης Φάμπιο Ντελ Σόρντο.

«Ο Εγγύτατος Κενταύρου φιλοξενεί ένα πλανητικό σύστημα πολύ πιο περίπλοκο από αυτό που γνωρίζαμε, και δεν έχουμε ιδέα πόσα ακόμη άγνωστα στοιχεία μένουν να ανακαλυφθούν».

Γνωρίστε τους γείτονες του πλανήτη

Ο μόλις ανακαλυφθείς δεύτερος πλανήτης, ο Εγγύτατος c (Proxima c), είναι πιθανά μια σούπερ-Γη με μάζα μεγαλύτερη από εκείνη της Γης. Οι ερευνητές εκτιμούν ότι ολοκληρώνει μια τροχιά στον Εγγύτατο Κενταύρου κάθε 5,2 γήινα χρόνια.

Ο πρώτος πλανήτης που βρέθηκε γύρω από το αστέρι, ο Εγγύτατος b, είναι έξι φορές μικρότερος και 30 φορές πιο κοντά στο αστέρι, κάνοντάς το πιο θερμό, λένε οι ερευνητές.

Ο Εγγύτατος b είναι 1,3 φορές στο μέγεθος της Γης και ολοκληρώνει τροχιά κάθε 11,2 μέρες. Βρίσκεται σε κοντινή τροχιά στον Εγγύτατο Κενταύρου: μόλις στο 5% της απόστασης ανάμεσα στη Γη και τον ήλιο. Είναι ακόμη πιο κοντά και απ’ ό,τι ο Ερμής με τον ήλιο. Ωστόσο, καθώς το αστέρι του είναι πολύ πιο κρύο και πιο αχνό από τον ήλιο μας, ο Εγγύτατος b έχει θερμοκρασία κατάλληλη για να διαθέτει πόσιμο νερό στην επιφάνειά του χωρίς να εξατμίζεται.

Δεδομένης της εγγύτητας με το αστέρι του, ο Εγγύτατος b υπόκειται, επίσης, σε λιγότερο ευχάριστους παράγοντες όπως οι υπεριώδεις ακτίνες και οι ακτίνες Χ τις οποίες λαμβάνει με ένταση 100 φορές μεγαλύτερη από εκείνες που η Γη λαμβάνει από τον ήλιο. Εάν υπάρχει ζωή στον πλανήτη, αυτή θα επηρεαζόταν από αυτή την ακτινοβολία, αλλά μόνο να εικάσουμε μπορούμε το είδος των παρενεργειών.

Ο νέο-ανακαλυφθείς πλανήτης έχει ερευνητικό ενδιαφέρον καθώς επιπλέον έρευνα μπορεί να αποκαλύψει πώς οι πλανήτες χαμηλής μάζας τίθενται σε τροχιά γύρω από αστέρια μικρής μάζας, λένε οι επιστήμονες. Και ο συγκεκριμένος πλανήτης ξεφεύγει από την τυπική θεωρεί που έχουν οι επιστήμονες στο μυαλό τους γύρω από τους πλανήτες σούπερ-Γη.

Η αποστολή Gaia της Ευρωπαϊκής Διαστημικής Υπηρεσίας, η οποία δημιουργεί μια 3D αποστολή του γαλαξία μας, θα μπορούσε να συμβάλει στην τελειοποίηση του σήματος του δεύτερου πλανήτη και να δώσει περισσότερες απαντήσεις στο μέλλον.

«Ο Εγγύτατος Κενταύρου είναι το πλησιέστερο αστέρι στον ήλιο, και αυτή η ανίχνευση θα το αναδείξει στο πιο κοντινό πολυπλανητικό σύστημα για εμάς», δήλωσε ο Ντε Σόρδο.

Potential super-Earth found orbiting the nearest star from our sun, by Ashley Strickland