Ανησυχητική μελέτη: Εντόπισαν μικροπλαστικά σε πλακούντα

Pixabay

Ως «ζήτημα μεγάλης ανησυχίας» χαρακτηρίζουν οι ερευνητές την ανακάλυψη, για πρώτη φορά, μικροπλαστικών σωματιδίων στον πλακούντα των αγέννητων μωρών.

Η επίδραση των μικροπλαστικών στην υγεία είναι ακόμη άγνωστη.

Αλλά οι επιστήμονες δήλωσαν ότι θα μπορούσαν να μεταφέρουν χημικές ουσίες που ενδεχομένως να προκαλέσουν μακροχρόνια βλάβη ή να διαταράξουν το αναπτυσσόμενο ανοσοποιητικό σύστημα του εμβρύου.

Τα σωματίδια είναι πιθανό να έχουν καταναλωθεί ή εισπνευσθεί από τις μητέρες, αναφέρει η Guardian.

Τα σωματίδια βρέθηκαν στον πλακούντα τεσσάρων υγιών γυναικών που είχαν φυσιολογικές εγκυμοσύνες και γέννες.

Μικροπλαστικά ανιχνεύθηκαν τόσο στις εμβρυϊκές όσο και στις μητρικές πλευρές του πλακούντα αλλά και στη μεμβράνη εντός της οποίας αναπτύσσεται το έμβρυο.

Βρέθηκαν δώδεκα πλαστικά σωματίδια.

Μόνο περίπου το 4% κάθε πλακούντα αναλύθηκε, ωστόσο, γεγονός που υποδηλώνει ότι ο συνολικός αριθμός μικροπλαστικών ήταν πολύ υψηλότερος.

Πολύχρωμα

Όλα τα πλαστικά σωματίδια που αναλύθηκαν ήταν βαμμένα μπλε, κόκκινο, πορτοκαλί ή ροζ και μπορεί να προέρχονταν αρχικά από συσκευασίες, μπογιές ή καλλυντικά και προϊόντα προσωπικής φροντίδας.

Τα μικροπλαστικά είχαν μέγεθος ως επί το πλείστον 0,01 mm, που σημαίνει ότι είναι αρκετά μικρά ώστε να μεταφέρονται κατά την κυκλοφορία του αίματος. Τα σωματίδια μπορεί να έχουν εισέλθει στο σώμα των μωρών, αλλά οι ερευνητές δεν μπόρεσαν να το αξιολογήσουν.

«Είναι σαν να έχεις ένα μωρό cyborg: δεν αποτελείται πλέον μόνο από ανθρώπινα κύτταρα, αλλά από ένα μείγμα βιολογικών και ανόργανων οντοτήτων», δήλωσε ο Antonio Ragusa, διευθυντής μαιευτικής και γυναικολογίας στο νοσοκομείο San Giovanni Calibita Fatebenefratelli στη Ρώμη και ο οποίος ηγήθηκε του μελέτη. «Οι μητέρες σοκαρίστηκαν».

Στη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Environment International, οι ερευνητές κατέληξαν στο εξής συμπέρασμα: «Λόγω του κρίσιμου ρόλου του πλακούντα στην υποστήριξη της ανάπτυξης του εμβρύου και στο να ενεργεί ως διασύνδεση με το εξωτερικό περιβάλλον, η παρουσία δυνητικά επιβλαβών πλαστικών σωματιδίων είναι θέμα μεγάλης ανησυχίας. Πρέπει να διεξαχθούν περαιτέρω μελέτες για να εκτιμηθεί εάν η παρουσία μικροπλαστικών μπορεί να προκαλέσει ανοσοαποκρίσεις ή μπορεί να οδηγήσει στην απελευθέρωση τοξικών ρύπων, με αποτέλεσμα βλάβη».

Οι πιθανές επιδράσεις των μικροπλαστικών στα έμβρυα περιλαμβάνουν μειωμένη ανάπτυξη του εμβρύου, αναφέρει η μελέτη. Τα σωματίδια δεν βρέθηκαν σε πλακούντες από δύο άλλες γυναίκες στη μελέτη, κάτι που μπορεί να είναι αποτέλεσμα διαφορετικής φυσιολογίας, διατροφής ή τρόπου ζωής, ανέφεραν οι επιστήμονες.

Η ρύπανση από μικροπλαστικά έχει φτάσει σε κάθε μέρος του πλανήτη, από την κορυφή του όρους Έβερεστ έως τους βαθύτερους ωκεανούς. Οι άνθρωποι είναι ήδη γνωστό ότι καταναλώνουν τα μικροσκοπικά σωματίδια μέσω τροφής και νερού και στη συνέχεια τα αναπνέουν.

Επείγουσα ανάγκη

Η επίδραση των μικροπλαστικών στο σώμα είναι άγνωστη, αλλά οι επιστήμονες λένε ότι υπάρχει επείγουσα ανάγκη να αξιολογηθεί το ζήτημα, ιδιαίτερα για τα βρέφη.

Τον Οκτώβριο, οι επιστήμονες αποκάλυψαν ότι τα μωρά που τρέφονται με γάλα φόρμουλας σε πλαστικά μπουκάλια καταπίνουν εκατομμύρια σωματίδια την ημέρα.

Το 2019, οι ερευνητές ανέφεραν την ανακάλυψη σωματιδίων ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην εμβρυϊκή πλευρά του πλακούντα, υποδεικνύοντας ότι τα αγέννητα μωρά εκτίθενται επίσης στον βρώμικο αέρα που παράγεται από την κυκλοφορία των αυτοκινήτων και την καύση ορυκτών καυσίμων.

Οι Ιταλοί ερευνητές χρησιμοποίησαν ένα πρωτόκολλο χωρίς πλαστικά κατά τη γέννηση των μωρών προκειμένου να αποφευχθεί οποιαδήποτε μόλυνση του πλακούντα.

Οι μαιευτήρες και οι μαίες χρησιμοποίησαν βαμβακερά γάντια για να βοηθήσουν τις γυναίκες στη γέννα και στο δωμάτιο τοκετού χρησιμοποιήθηκαν μόνο βαμβακερές πετσέτες.

Ο Andrew Shennan, καθηγητής μαιευτικής στο King's College London, δήλωσε στην Daily Mail ότι ήταν καθησυχαστικό ότι τα μωρά στη μελέτη είχαν φυσιολογικές γεννήσεις, αλλά «είναι προφανώς προτιμότερο να μην έχουν ξένα σώματα ενώ το μωρό αναπτύσσεται».

Η Elizabeth Salter Green, από το φιλανθρωπικό ίδρυμα Chem Trust, δήλωσε:

«Τα μωρά γεννιούνται προ-μολυσμένα. Η μελέτη ήταν πολύ μικρή αλλά παρόλα αυτά χτυπάει ένα πολύ ανησυχητικό καμπανάκι».

Μια ξεχωριστή πρόσφατη μελέτη έδειξε ότι τα νανοσωματίδια πλαστικού που εισπνεύστηκαν από έγκυους αρουραίους εργαστηρίου εντοπίστηκαν στο ήπαρ, στους πνεύμονες, στην καρδιά, στα νεφρά και στον εγκέφαλο των εμβρύων τους.