Eurotunnel: «Σύμβολο σύνδεσης» παρά το Brexit
Ανανεώθηκε:
Όταν το Eurotunnel πριν από 30 χρόνια συνέδεσε τη Γαλλία και τη Βρετανία υπήρχε ενθουσιασμός για την πρώτη χερσαία σύνδεση των δύο χωρών. Κανείς δεν φανταζόταν το Brexit.
Η Deutsche Welle στο ρεπορτάζ της από το Καλαί συνομίλησε με έναν 67χρονο μηχανικό με ειδίκευση στην κατασκευή τούνελ, τον Φιλίπ Κοζέτ ο οποίος πριν από 30 χρόνια, την 1η Δεκεμβρίου του 1990, ήταν ο Γάλλος μηχανικός που άνοιξε την είσοδο της υποθαλάσσιας σήραγγας Εurotunnel με ένα κομπρεσέρ από τη γαλλική πλευρά.
«Κλαίγαμε. Ήταν η πρώτη χερσαία σύνδεση μεταξύ των γειτονικών χωρών Γαλλίας και Μεγάλης Βρετανίας» θυμάται ο Κοζέτ. Ο ίδιος σήμερα δηλώνει ότι δεν μπορεί να κατανοήσει την απόφαση για το Brexit. «Θα γυρίσουν 50 χρόνια πίσω, αλλά σέβομαι την απόφασή τους» λέει χαρακτηριστικά. «Πήραν την απόφαση αυτή αλλά τα τρένα θα συνεχίσουν τα ταξιδεύουν. Το Eurotunnel παραμένει σύμβολο σύνδεσης, ακόμη κι αν οι Βρετανοί θέλουν να απομακρυνθούν».
Ένα ευρωπαϊκό κατασκευαστικό εγχείρημα
Πριν από δύο μήνες ο Φιλίπ Κοζέτ μίλησε στο τηλέφωνο με τον παλιό συνέδελφο και φίλο του Γκράχαμ Φαγκ. Ο Φαγκ, επίσης μηχανικός, δούλευε με το δικό του κομπρεσέρ επίσης πριν από 30 χρόνια στα έργα κατασκευής από τη βρετανική πλευρά του Eurotunnel. Oι δυο μηχανικοί τότε έγραψαν τη δική τους ιστορία, μια ιστορία γαλλοβρετανικής φιλίας.
«Ο Φαγκ τότε με χαιρετούσε στα γαλλικά λέγοντας 'Καλημέρα φίλε μου'». Η φιλία τους κρατά μέχρι σήμερα. O Φαγκ ψήφισε στο δημοψήφισμα του 2016 υπέρ του Brexit γιατί, όπως λέει, η «η ΕΕ έγινε στο μεταξύ ένα τέρας που ήθελε να ελέγξει τα πάντα». Οι δυο τους θυμούνται πάντως με χαρά την τελευταία φορά που συναντήθηκαν τον περασμένο Ιανουάριο, πριν από την πανδημία στη Μ. Βρετανία. Ο Φιλίπ Κοζέτ μάλιστα λέει ότι θα τον ξαναεπισκεφθεί μόλις περάσει η πανδημία. «Φυσικά μέσω Eurotunnel».
Το Eurotunnel μέχρι σήμερα ενώνει τους δύο φίλους. Και όχι μόνο. Σύμφωνα με στοιχεία της Getlink το 2019 από τη σήραγγα του Eurotunnel, που συνδέει το Καλαί με το Κεντ, πέρασαν περίπου 120.000 τρένα. Εξαιτίας της πανδημίας και των ταξιδιωτικών περιορισμών έχει μειωθεί σημαντικά ο αριθμός των επιβατών που περνούν τη Μάχγη μέσω Eurotunnel. Ωστόσο η μεταφορά εμπορευμάτων συνεχίζεται τους τελευταίους μήνες κανονικά. Περίπου το ¼ των βρετανικών εισαγωγών εισέρχονται στη χώρα από τη σήραγγα.
Ακόμη πάντως δεν είναι σαφές πώς οι νέοι κανόνες μετά το Brexit θα επηρεάσουν την κίνηση στο Εurotunnel, αναφέρει η DW. Οι διαχειριστές του Eurotunnel διαβεβαιώνουν ότι η διαδρομή των 35 λεπτών θα παραμείνει η γρηγορότερη σύνδεση Γαλλίας και ηπειρωτικής Ευρώπης με τη Μεγάλη Βρετανία. Βέβαια θα αυξηθούν πλέον οι τελωνειακοί έλεγχοι καθώς και οι έλεγχοι διαβατηρίων.
Οι Βρετανοί χρειάζονται διαβατήριο για να εισέλθουν στη Γαλλία, οι πολίτες χωρών της ΕΕ μπορούν μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2021 να ταξιδέψουν απλώς με ταυτότητα. Δεν απαιτείται επίσης διεθνής άδεια οδήγησης, ενώ αυστηροποιούνται οι κανόνες για την καραντίνα των κατοικίδιων. Επειδή πλέον η Μ. Βρετανία θεωρείται τρίτη χώρα θα είναι εφικτή η αγορά αφορολόγητων ειδών στην είσοδο του τούνελ.