ΚΟΣΜΟΣ

Νίκος Καντερές στο CNN Greece: Για ποιο λόγο κόλλησε το Ever Given στη Διώρυγα του Σουέζ

Νίκος Καντερές στο CNN Greece: Για ποιο λόγο κόλλησε το Ever Given στη Διώρυγα του Σουέζ
©Maxar Technologies via AP

Στο λάθος σημείο τη λάθος στιγμή βρέθηκε το γιγάντιο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given, σύμφωνα με τον πρώην διευθυντή προγνώσεων της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας, μετεωρολόγο και φυσικό Νίκο Καντερέ, γεγονός που οδήγησε στην εγκλωβισμό του σε σημείο της Διώρυγας του Σουέζ προκαλώντας «έμφραγμα» στο παγκόσμιο εμπόριο

Όπως αναφέρει στο CNN Greece o γνωστός μετεωρολόγος:

«Πιστεύω ότι καθοριστικό ρόλο έπαιξε ο συνδυασμός του ύψους του πλοίου (η επιφάνεια του πλοίου συν το εμπόρευμα) και της δύναμης του ανέμου. Γνωρίζουμε ότι το μήκος του πλοίου ήταν περίπου 400 μέτρα. Αυτό που δεν γνωρίζουμε είναι σε τι ύψος ήταν το εμπόρευμα, τα εμπορευματοκιβώτια που υπήρχαν επάνω, δηλαδή πώς διαμορφωνόταν η συνολική επιφάνεια», εκτιμά ο κ. Καντερές.

Και εξηγεί:

«Δεδομένου ότι την ημέρα του συμβάντος φυσούσαν άνεμοι που, σύμφωνα με εκτιμήσεις, έφταναν τα 85, 90 ίσως και τα 100 χλμ./ώρα, δηλαδή 9 και 10 μποφόρ, δημιουργήθηκαν πολύ μεγάλες πιέσεις σε αυτήν την επιφάνεια του πλοίου, το οποίο ενδεχομένως να ήταν και υπερφορτωμένο, έτσι ώστε να μετακινήσουν το σκάφος αυτό.


Πιστεύω ότι πρέπει να μετακινήθηκε προς την κατεύθυνση του ανέμου.


Δεν νομίζω ότι η αμμοθύελλα -όπως εκτιμήθηκε αρχικά- ήταν το καθοριστικό, διότι υπάρχουν ραντάρ.


Απλώς, η μεγάλη ένταση των ανέμων και ίσως το στένεμα της συγκεκριμένης περιοχής ‘κανάλισε’ κατά το κοινώς λεγόμενο περισσότερο τους ανέμους αυτούς, έτσι ώστε να προκύψει αυτό το αποτέλεσμα», υπογραμμίζει.

Ο πρώην διευθυντής προγνώσεων της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας εκτιμά ότι οι Αρχές της Διώρυγας ενδεχομένως θα μπορούσαν να έχουν μεριμνήσει για την αποφυγή του συμβάντος.

Το γιγαντιαίο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given έχει επανέλθει κατά το 80% στη «σωστή κατεύθυνση, διαβεβαίωσε η Αρχή της Διώρυγας σε ανακοίνωσή της.

«Πιστεύω ότι πέραν του γεγονότος αυτού, της πιθανής υπερφόρτωσης, θα πρέπει και οι αρμόδιοι της κρατικής υπηρεσίας της Αιγύπτου να εγκρίνουν στις περιπτώσεις αυτές μια απαγόρευση όπως γίνεται στην Ελλάδα και αλλού έτσι ώστε να αποφευχθούν τέτοια ατυχήματα στο μέλλον».

Τα επίσημα αίτια του συμβάντος, την 23η Μαρτίου, δεν έχουν διευκρινιστεί μέχρι και σήμερα.

Αξιωματούχος της Αιγύπτου, ο ναύαρχος Ραμπία αναφέρθηκε σε ενδεχόμενο «ανθρώπινο λάθος» κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε το Σάββατο.

Προηγουμένως, διάφορες πηγές υπεδείκνυαν τους ισχυρούς ανέμους και μια αμμοθύελλα ως τα πιθανά αίτια.

Το ενδεχόμενο του ανθρώπινου λάθος δεν μπορεί να το αποκλείσει ούτε ο κύριος Καντερές.

«Ίσως και ο καπετάνιος να υπερεκτίμησε τις δυνάμεις του, καθώς ακούγεται ότι ήταν έμπειρος, ωστόσο αυτά είναι λεπτομέρειες. Το βασικό είναι ο συνδυασμός του ύψους του σκάφους (η επιφάνεια του πλοίου συν το εμπόρευμα) και της δύναμης του ανέμου. Και δεδομένου ότι ίσως στο σημείο αυτό στενεύει ακόμη περισσότερο η διώρυγα να υπήρξε ένας συνδυασμός αρνητικών δεδομένων. Η φορά του ανέμου μετακίνησε το ένα κομμάτι δεδομένου ότι έχουμε πολύ μεγάλη αντίσταση και ο άνεμος δεν καταλαβαίνει τίποτα σε τέτοιες περιπτώσεις».

cnn-ever-given.jpg
To Ever Given μετά την αποκόλλησή του / CNNi

Η μερική αποκόλληση του Ever Given μετά από σχεδόν μία εβδομάδα ακινητοποίησης πραγματοποιήθηκε λίγο πριν τις 6 το πρωί της Δευτέρας, τοπική ώρα και ώρα Ελλάδος.

Το γιγαντιαίο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, που έκλεισε τη Διώρυγα του Σουέζ, προκαλώντας ασφυξία στη διεθνή κίνηση των πλοίων, έχει επανέλθει κατά το 80% στη «σωστή κατεύθυνση», διαβεβαίωσε λίγο αργότερα η Αρχή της Διώρυγας σε ανακοίνωσή της.

«Η θέση του πλοίου έχει επανέλθει κατά το 80% στη σωστή κατεύθυνση», εκτίμησε ο Οσάμα Ράμπια, πρόεδρος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ, προτού προσθέσει ότι η πρύμνη του σκάφος «απομακρύνθηκε κατά 102 μέτρα από την όχθη ενώ απείχε μόλις τέσσερα μέτρα».

Ο ναύαρχος Ράμπια ανακοίνωσε ότι το πλοίο άρχισε «με επιτυχία» να πλέει ξανά.

«Οι ελιγμοί ώστε το πλοίο να πλεύσει ξανά θα επαναληφθούν όταν η ροή του νερού θα αυξηθεί εκ νέου, από τις 11:30», διευκρίνισε, εξηγώντας πως το νερό πρέπει να ανέβει σε επαρκές επίπεδο ώστε να «πλεύσει ξανά πλήρως το σκάφος κατά τρόπο ώστε να επανατοποθετηθεί στο μέσον της θαλάσσιας οδού».

Χωρίς να υπεισέλθει σε περισσότερες λεπτομέρειες για την αποκατάσταση της ομαλής λειτουργίας της Διώρυγας, ο Αιγύπτιος αξιωματούχος διαβεβαίωσε ότι η ναυσιπλοΐα θα ξαναρχίσει «μετά το τέλος των επιχειρήσεων για να πλεύσει ξανά πλήρως το σκάφος, το οποίο θα κατευθυνθεί κατόπιν προς τη ζώνη αναμονής» ώστε να αποφραχθεί το κανάλι.

Η πρύμη του πλοίου μήκους 400 μέτρων και εκτοπίσματος 220.000 τόνων απομακρύνθηκε από τη δυτική όχθη της Διώρυγας, επιβεβαίωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο πηγή προσκείμενη στη Διώρυγα, η οποία ζήτησε να μην κατονομαστεί.

Σύμφωνα με τον υπεύθυνο αυτόν, «οι ομάδες οι οποίες βρίσκονται επιτόπου προχώρησαν σε τεχνικές επαληθεύσεις και βεβαιώθηκαν ότι η μηχανή του πλοίου λειτουργεί».

Λίγη ώρα νωρίτερα εκπρόσωπος της Shoei Kisen, της ιαπωνικής πλοιοκτήτριας, είχε γνωστοποιήσει πως το γιγαντιαίο πλοίο έχει «στρίψει» αλλά «δεν πλέει» ακόμα πλήρως.

Τουλάχιστον 369 άλλα πλοία περιμένουν να περάσουν τη Διώρυγα, ανάμεσά τους δεκάδες που μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια, ή χύδην φορτίο, ή αργό πετρέλαιο, υγροποιημένο φυσικό αέριο, ή υγροποιημένο αέριο πετρελαίου.

Από τη Διώρυγα του Σουέζ, μήκους 190 χιλιομέτρων, περνάει περί το 10% των εμπορευμάτων που διακινούνται διά θαλάσσης παγκοσμίως και κάθε ημέρα που το κανάλι στρατηγικής σημασίας παραμένει κλειστό συνεπάγεται μεγάλες καθυστερήσεις και δυσβάστακτα κόστη.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ