ΚΟΣΜΟΣ

Έργα διαπλάτυνσης της Διώρυγας του Σουέζ για να αποτραπεί νέο ατύχημα

Έργα διαπλάτυνσης της Διώρυγας του Σουέζ για να αποτραπεί νέο ατύχημα
©Maxar Technologies vía AP

Να αποτρέψουν την πιθανότητα νέου «εμφράγματος» στην παγκόσμια ναυσιπλοΐα θέλουν οι Αρχές της Διώρυγας του Σουέζ ξεκινώντας έργα διεύρυνσης του καναλιού. 

Τον περασμένο Μάρτιο το παγκόσμιο εμπόριο βυθίστηκε στο χάος εξαιτίας ενός μεγάλου πλοίου.

Το Ever Given, ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ύψους ανάλογου με το Empire State Building «κόλλησε» για έξι μέρες στη Διώρυγα του Σουέζ, προκαλώντας τεράστια αναστάτωση στην παγκόσμια ναυσιπλοΐα και ελλείψεις στις αλυσίδες τροφοδοσίας σε όλον τον κόσμο.

Σε μια προσπάθεια να αποτρέψει την επανάληψη ενός τέτοιου ατυχήματος, η Αρχή της Διώρυγας (Suez Canal Authority – SCA) ανακοίνωσε στα μέσα Μαΐου ότι ξεκινά εργασίες διαπλάτυνσης και βάθυνσης του νότιου τμήματος του καναλιού, στο σημείο που μπλόκαρε το Ever Given.

Η περιοχή μήκους 30 χιλιομέτρων θα μεγαλώσει κατά 40 μέτρα δυτικά και το βάθος της θα φτάσει τα 22 μέτρα από τα 20 που είναι σήμερα.

Κι αυτό για να ικανοποιήσει τις αυξημένες ανάγκες της παγκόσμιας ναυσιπλοΐας, η οποία έχει ρίξει πλέον στο κυνήγι του ανταγωνισμού πλοία – μαμούθ.

Τα τελευταία 50 χρόνια, η ικανότητα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων των μεγαλύτερων πλοίων αυξήθηκε κατά 1.500% και διπλασιάστηκε μόνο την τελευταία δεκαετία, σύμφωνα με τον ασφαλιστή ναυτιλίας Allianz Global Corporate and Specialty

Τα μεγαλύτερα πλοία μπορούν να μεταφέρουν έως και 24.000 εμπορευματοκιβώτια και μετρούν πάνω 60 μέτρα στο πλατύτερο ευρύτερο σημείο τους - ευρύτερο από ένα τυπικό γήπεδο αμερικανικού ποδοσφαίρου.

Το Ever Given - το οποίο μπορεί να χωρέσει έως και 20.000 εμπορευματοκιβώτια, αλλά μετέφερε μόνο 18.000 κατά τη στιγμή της γείωσης - βρίσκεται στο 1% παγκοσμίως σε σχέση με το μέγεθος του σκάφους, μήκους 400 μέτρων και πλάτους 59 μέτρων.

Διαφωνίες για την αποζημίωση

Το τεράστιο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που «κόλλησε» στο κανάλι του Σουέζ τον Μάρτιο αγωνιζόταν να πλεύσει λόγω της μεγάλης ταχύτητάς του και του μεγέθους του πηδαλίου του. Θα μπορούσε να είχε επιλέξει να μην εισέλθει στην πλωτή οδό υπό κακές καιρικές συνθήκες, δήλωσε ο επικεφαλής της Αρχής της Διώρυγας στο Reuters.

Τα σχόλια του προέδρου της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ Οσά Ράμπι έρχονται εν μέσω διαφωνιών σχετικά με την αποζημίωση από τον ιδιοκτήτη και τους ασφαλιστές του πλοίου Ever Given, το οποίο κρατείται με δικαστική απόφαση στο Κανάλι σχεδόν δύο μήνες μετά την αποκόλλησή του.

Μια νομική ομάδα που εκπροσωπεί τον Ιάπωνα ιδιοκτήτη και πλοιοκτήτρια εταιρεία αμφισβητεί τη νομιμότητα της κράτησης του πλοίου και την αξίωση αποζημίωσης, ενώ έχει υποστηρίξει πως η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ υπέπεσε σε σφάλμα, επειδή επέτρεψε στο σκάφος να εισέλθει χωρίς να του παρέχει ρυμουλκά.

The Suez Canal is being widened. Will it be enough to stop another ship getting stuck?, by Nell Lewis, CNN

ΔΗΜΟΦΙΛΗ