ΚΟΣΜΟΣ

Οκνηροί νέοι, Χαμάς και... Χάσελχοφ: Από γκάφα σε γκάφα η καμπάνια της Γερμανίας για τον Covid

Οκνηροί νέοι, Χαμάς και... Χάσελχοφ: Από γκάφα σε γκάφα η καμπάνια της Γερμανίας για τον Covid
Screen grab/video

Να προκαλέσει έντονες συζητήσεις έχει καταφέρει η καμπάνια της γερμανικής κυβέρνησης με στόχο την ευαισθητοποίηση και την ενημέρωση των πολιτών υπέρ των εμβολιασμών και της συγκράτησης του κορωνοϊού στη χώρα.

Η αρμόδια Αρχή της Γερμανίας χρησιμοποίησε όλα τα μέσα: ξόδεψε εκατομμύρια για βίντεο που επικρίθηκαν για ελλιπή ευαισθησία, επιστράτευσε έναν φερόμενο ως υποστηρικτή της Χαμάς για να προωθήσει τον εμβολιασμό στον αραβόφωνο πληθυσμό της χώρας και έβαλε ακόμη και τον σταρ του «Baywatch» Ντέιβιντ Χάσελχοφ την ώρα που εκατομμύρια πολιτών περιμένουν για την πρώτη δόση.

Με απλά λόγια, η καμπάνια ευαισθητοποίησης του κοινού αντιμετωπίζει κάποια σοβαρά προβλήματα επιβίωσης.

Η συζήτηση είχε ήδη ανάψει από τον περασμένο Νοέμβριο όταν η ομοσπονδιακή κυβέρνηση είχε λανσάρει μια τριλογία βίντεο με hashtag #besondereHelden, το οποίο σημαίνει «ειδικοί ήρωες». Τα βίντεο παρουσίαζαν ήρωες πολέμου από το μέλλον, οι οποίοι όταν ήταν νέοι «αγωνίστηκαν» κατά της Covid-19… με το να μένουν ξαπλωμένοι στον καναπέ.

Ο σκοπός των βίντεο ήταν να απευθυνθούν στους νέους, η επικοινωνία με τους οποίους είναι συνήθως δύσκολη, είχε πει τότε ο εκπρόσωπος της γερμανίδας Καγκελάριου Άνγκελα Μέρκελ, Στέφεν Ζάιμπερτ. Στις 16 Νοεμβρίου είχε εξηγήσει ότι οι νέοι άνθρωποι παίζουν έναν σημαντικό ρόλο στη συγκράτηση της πανδημίας γι’ αυτό και «η ασυνήθιστη προσέγγιση» της κυβέρνησης «είναι δικαιολογημένη».

Αν και κάποιοι, ανάμεσά τους και ο επιφανής Γερμανός κωμικός Γιαν Μπόμερμαν, τη θεώρησαν χαριτωμένη, η τριλογία επικρίθηκε αυστηρά από τους χρήστες του Twitter ως «ελαφριά» σε μια εποχή εθνικής κρίσης και απώλειας σχεδόν 90.000 ανθρώπων από κορωνοϊό.

Επιπλέον, κρίθηκε ότι τα βίντεο δεν έδειχναν ευαισθησία απέναντι σε πολλούς ανθρώπους που δεν είχαν το προνόμιο να είναι τεμπέληδες στην πανδημία: όπως οι εργαζόμενοι στον τομέα της υγείας και άλλοι.

Εκτός από το πνεύμα του μηνύματος, το ζήτημα του προϋπολογισμού ήταν επίσης ένα ζήτημα. Σύμφωνα με την ομοσπονδιακή κυβέρνηση, χρησιμοποιήθηκαν περίπου 320.000 ευρώ για τη δημιουργία των βίντεο και περίπου 1,7 εκατ. ευρώ για τη διαφήμιση και τη διανομή τους.

Τώρα που τα κρούσματα σημειώνουν δραστική μείωση, στην κορυφή της κυβερνητικής ατζέντας βρίσκεται η πανδημία. Σύμφωνα με στοιχεία του γερμανικού υπουργείου Υγείας, μέχρι την Κυριακή 25,7 των Γερμανών ήταν πλήρως εμβολιασμένοι, ενώ 48,1% είχαν λάβει την πρώτη δόση.

Μία ακόμη προβληματική εξέλιξη αναφορικά με την επικοινωνία περί πανδημίας αποκαλύφθηκε στις 8 Ιουνίου όταν ο γιατρός Najeeb Al-Saidi, ο οποίος ζει στο Βερολίνο, βρέθηκε να έχει ανεβάσει τον Μάιο στο Facebook μια ανάρτηση με αντισημιτικό περιεχόμενο. Ο γιατρός είχε επιστρατευτεί από τη γερμανική κυβέρνηση προκειμένου να προωθήσει τους εμβολιασμούς στον αραβόφωνο πληθυσμό της χώρας.

Οι δύο πιο προβληματικές του αναρτήσεις ήταν μία εντολή προς όλους τους Σιωνιστές, δηλαδή τους Εβραίους, να φύγουν από το Ισραήλ και μια στην οποία επαινούσε το στρατιωτικό παρακλάδι της τρομοκρατικής οργάνωσης Χαμάς.

Μετά τη δημοσιοποίηση των αναρτήσεων, η γερμανική κυβέρνηση κατέβασε το προωθητικό σποτ αλλά δεν ήταν λίγοι εκείνοι που σχολίασαν ότι οι αρμόδιοι θα έπρεπε να είχαν κάνει «μία απλή αναζήτηση στο Facebook που θα έπαιρνε μόλις λίγα δευτερόλεπτα».

Η τελευταία απόπειρα της γερμανικής κυβέρνησης ήταν μέσω ενός βίντεο με πρωταγωνιστή τον γνωστό ηθοποιό Ντέιβιντ Χάσελχοφ, ο οποίος προέτρεπε τους Γερμανούς να εμβολιαστούν λέγοντας: «Εγώ βρήκαν την ελευθερία με τον εμβολιασμό. Μπορείς κι εσύ!».

Το βίντεο προωθήθηκε μέσω του λογαριασμού του υπουργείο Υγείας στο Twitter στο πλαίσιο της καμπάνιας #ArmelHoch, δηλαδή «Ψηλά τα μανίκια», μέσω της οποίας μια σειρά Γερμανών celebrities προωθούν τον εμβολιασμό.

Παρότι, όπως υποχρεώθηκε αργότερα, να διευκρινίσει η κυβέρνηση, ο Αμερικανός ηθοποιός δεν είχε πληρωθεί για να συμμετάσχει στην καμπάνια, η πρωτοβουλία επικρίθηκε και χλευάστηκε στη Γερμανία, με τους επικριτές να επισημαίνουν τις ελλείψεις στη διανομή των εμβολίων σε πολλές περιοχές της χώρας, παρότι όλοι οι Γερμανοί από 12 ετών και πάνω έχουν πλέον το δικαίωμα εμβολιασμού.

Από μία εναλλακτική άποψη, βέβαια, η γερμανική εκστρατεία ήταν επιτυχής: έλαβε δημοσιότητα, έστω και προκαλώντας χλευασμό, κριτική και αμηχανία.

Τόσο που πολλοί στη χώρα αναρωτιούνται τι άλλο θα σκεφτεί η κυβέρνησή τους στην προσπάθειά της να κρατήσει τους πολίτες της ασφαλείς.

Heroes of laziness, a Hamas supporter and David Hasselhoff. The stars of Germany's absurd Covid vaccination publicity campaign, by Colin Ivory Meyer, CNN

ΔΗΜΟΦΙΛΗ