Δεύτερη ασθενής φαίνεται πως απαλλάχθηκε από τον HIV χωρίς καμία απολύτως θεραπεία

Cynthia Goldsmith/Centers for Disease Control and Prevention via AP

Επιστήμονες υποστηρίζουν ότι εντόπισαν ένα δεύτερο ασθενή, το σώμα της οποίας φαίνεται να απαλλάχθηκε τελείως από τον ιό HIV που προκαλεί το AIDS, με φυσικό τρόπο, γεγονός που τους κάνει να ελπίζουν ότι πιθανά κάποια στιγμή θα βρουν τον τρόπο να θεραπεύσουν περισσότερους ανθρώπους από τον ιό.

Στην εν λόγω ασθενή δεν είχε προηγηθεί μεταμόσχευση βλαστοκυττάρων ή κάποια άλλη θεραπεία, παρόλα αυτά οχτώ χρόνια μετά τη διάγνωσή της δεν δείχνει κανένα σημάδι μόλυνσης.

Κάτι ανάλογο έχει επαναληφθεί μόλις μια φορά στο παρελθόν.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες των πανεπιστημίων ΜΙΤ και Χάρβαρντ και του Γενικού Νοσοκομείου της Μασαχουσέτης, το σώμα της ασθενούς δεν εμφανίζει πλέον καθόλου ίχνη του γονιδιώματος του ιού.

Οι ερευνητές με επικεφαλής τη δρα Σου Γιου, οι οποίοι ονόμασαν την ασθενή «ασθενή της Εσπεράντζα» (πόλη της Αργεντινής), έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο αμερικανικό ιατρικό περιοδικό «Annals of Internal Medicine». Όπως επισημαίνουν, ανέλυσαν σχεδόν 1,2 εκατομμύρια κύτταρα αίματος και 503 εκατομμύρια κύτταρα ιστών, χωρίς να βρουν το παραμικρό ίχνος του ιού HIV.

Στη διάρκεια της λοίμωξης, ο HIV εισάγει αντίγραφα του γονιδιώματός του μέσα στο DNA των ανθρωπίνων κυττάρων, δημιουργώντας έτσι ένα «ρεζερβουάρ» του, ώστε να κρύβεται αποτελεσματικά από τα αντι-HIV φάρμακα και από τις αντιδράσεις του ανοσοποιητικού συστήματος των ασθενών.

Στους περισσότερους ασθενείς, νέα σωματίδια του ιού ξεπηδούν συνεχώς από αυτό το «ρεζερβουάρ» και καθώς η αντι-ρετροϊκή θεραπεία (ART) δεν μπορεί να εξαλείψει το «ρεζερβουάρ», είναι αναγκαία η καθημερινή χορήγηση φαρμάκων για να καταστέλλεται ο ιός.

Μερικοί όμως ασθενείς έχουν ανοσοποιητικό σύστημα ικανό να καταστέλλει τον HIV χωρίς την ανάγκη φαρμάκων, διότι, μολονότι έχουν ακόμη το ιικό «ρεζερβουάρ», διαθέτουν φονικά Τ-κύτταρα που είναι σε θέση να καταστείλουν μόνα τους τον ιό, χωρίς φάρμακα.

Το πρώτο γνωστό περιστατικό

Το 2020 η ερευνητική ομάδα της δρος Σου Γιου είχε ανακοινώσει στο περιοδικό «Nature» για πρώτη φορά τον εντοπισμό μιας 67χρονης γυναίκας, που είχε διαγνωστεί με HIV πριν 30 χρόνια και ονομάστηκε «Ασθενής του Σαν Φρανσίσκο», στην οποία υπήρχαν βάσιμες ενδείξεις πως είχε πια εξαλειφθεί και το «ρεζερβουάρ», καθώς δεν υπήρχαν στο DNA της ακέραια ίχνη του ιικού γονιδιώματος.

Η ανάλυση δισεκατομμυρίων κυττάρων από εκείνη την ασθενή δεν βρήκε καθόλου ίχνη του HIV, γι' αυτό η ασθενής θεωρήθηκε η πρώτη στον κόσμο γνωστή περίπτωση πλήρους θεραπείας χωρίς να έχει προηγηθεί μεταμόσχευση βλαστοκυττάρων, όπως είχε συμβεί με τον «ασθενή του Βερολίνου».

Ο Τίμοθι Ρέι Μπράουν ήταν ο πρώτος που απαλλάχθηκε από τον HIV, πριν 13 χρόνια, αφότου έκανε μεταμόσχευση μυελού των οστών από δότη με γονίδια ανθεκτικά στον HIV. Η μεταμόσχευση είχε αποτέλεσμα ο Μπράουν να θεραπευθεί ταυτόχρονα από τον καρκίνο του και από τον HIV. Αργότερα έγινε γνωστή και η παρόμοια περίπτωση του Αδάμ Καστιλέχο ή «ασθενούς του Λονδίνου».

Οι ερευνητές δεν απέκλεισαν την πιθανότητα ότι υπάρχουν και άλλες περιπτώσεις ασθενών με HIV που έχουν θεραπευθεί μόνοι τους, αλλά δεν έχουν γίνει ακόμη γνωστοί. Αν οι επιστήμονες κατανοήσουν πλήρως τους ανοσολογικούς μηχανισμούς πίσω από τέτοιες αυτο-θεραπείες, πιθανώς θα μπορέσουν να αναπτύξουν νέου τύπου θεραπείες, που θα «διδάσκουν» το ανοσοποιητικό σύστημα και άλλων ασθενών να μιμούνται τέτοιες αντιδράσεις κατά του HIV.

Όπως δήλωσε η Γιου, «προσβλέπουμε πλέον στη δυνατότητα να προκαλούμε μέσω εμβολιασμού αυτό το είδος ανοσίας στους ανθρώπους που κάνουν θεραπεία ART, έχοντας ως στόχο να εκπαιδεύουμε τα ανοσοποιητικά συστήματά τους, προκειμένου να μπορούν να ελέγχουν τον ιό χωρίς την ART».