«Πράσινο φως» στις γενετικά επεξεργασμένες καλλιέργειες έδωσε η Κίνα

Οι νέοι κανόνες έρχονται να ενισχύσουν το αδύναμο προφίλ της χώρας στον τομέα της διατροφικής ασφάλειας και των προσπαθειών της να θρέψει τον μεγαλύτερο πληθυσμό παγκοσμίως AP Photo/Andy Wong

Δοκιμαστικούς κανόνες για την έγκριση γενετικά επεξεργασμένων καλλιεργειών ανακοίνωσε η Κίνα, στρώνοντας τον δρόμο για πιο γρήγορες βελτιώσεις στις σοδιές, σε μια προσπάθεια να ενισχύσει την διατροφική ασφάλεια.

Η γονιδιακή επεξεργασία -ή η τροποποίηση των γονιδίων ενός φυτού για αλλαγή ή βελτίωση της απόδοσής του - θεωρείται από ορισμένους επιστήμονες λιγότερο επικίνδυνη από τη γενετική μετάλλαξη, η οποία περιλαμβάνει τη μεταφορά ενός ξένου γονιδίου.

Οι νέες κατευθυντήριες γραμμές, που δημοσιεύθηκαν από το Υπουργείο Γεωργίας και Αγροτικών Υποθέσεων αργά τη Δευτέρα, έρχονται εν μέσω μιας σειράς μέτρων που στοχεύουν στην αναμόρφωση της βιομηχανίας σπόρων της Κίνας, που θεωρείται αδύναμος κρίκος στις προσπάθειες να διασφαλιστεί ότι μπορεί να θρέψει τον μεγαλύτερο πληθυσμό παγκοσμίως.

Σε αλλαγή της νομοθεσίας του σχετικά με τις γενετικά τροποποιημένες σοδιές είχε περάσει πρόσφατα το Πεκίνο.

Ωστόσο, ενώ για χρόνια συζητείται εάν θα επιτρέψει τη φύτευση γενετικά τροποποιημένων καλλιεργειών για να θρέψει τους ανθρώπους και τα ζώα της, είναι μπροστά από ορισμένα έθνη στο να σκιαγραφήσει σαφείς και σχετικά γρήγορες διαδικασίες για καλλιέργειες με γονιδιακή επεξεργασία.

Τα ερευνητικά ινστιτούτα της Κίνας έχουν ήδη δημοσιεύσει περισσότερες έρευνες σχετικά με γονιδιακά επεξεργασμένες καλλιέργειες προσανατολισμένες στην αγορά από οποιαδήποτε άλλη χώρα.

Το σχέδιο κανόνων ορίζει ότι μόλις τα φυτά με γονιδιακή επεξεργασία έχουν ολοκληρώσει τις πιλοτικές δοκιμές, μπορεί να ζητηθεί πιστοποιητικό παραγωγής, παρακάμπτοντας τις μακροχρόνιες δοκιμές πεδίου που απαιτούνται για την έγκριση ενός ΓΤ φυτού.

Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να χρειαστούν μόνο ένα ή δύο χρόνια για να λάβει έγκριση ένα γενετικά επεξεργασμένο φυτό,, σε σύγκριση με περίπου έξι χρόνια για τα γενετικά τροποποιημένα φυτά.

Δεν είναι σαφές πόσες εταιρείες ή ινστιτούτα είναι έτοιμα να υποβάλουν αίτηση για έγκριση επεξεργασμένων προϊόντων.

Κινέζοι ερευνητές χρησιμοποίησαν γονιδιακή επεξεργασία για να δημιουργήσουν σπόρους μαρουλιού πλούσιους σε βιταμίνη C και ανθεκτικό στα ζιζανιοκτόνα ρύζι, σύμφωνα με έκθεση των Global Times.

Η ηγεσία της Κίνας δήλωσε στα τέλη του 2020 ότι η χώρα έπρεπε να χρησιμοποιήσει την επιστήμη και την τεχνολογία για μια επείγουσα «ανατροπή» της βιομηχανίας σπόρων της, η οποία εδώ και καιρό αγωνίζεται με την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα και τη μικρή καινοτομία.