Εξαφανίστηκαν πέντε νησιά του Ειρηνικού Ωκεανού λόγω κλιματικής αλλαγής

REUTERS/ HANDOUT

Κάτω από τον Ειρηνικό Ωκεανό έχουν εξαφανιστεί πέντε από τα νησιά του Σολομώντα ενώ σε έξι ακόμα έχει σημειωθεί δραματική υποχώρηση της ακτογραμμής ως αποτέλεσμα της κλιματικής αλλαγής.

Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξαν Αυστραλοί επιστήμονες, οι οποίοι εξέτασαν δορυφορικές εικόνες και συνέλλεξαν ιστορικά στοιχεία από τους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής.

Στα 922 νησιά που περιλαμβάνουν οι νήσοι Σολομώντος ζουν πάνω από 500.000 άνθρωποι, ενώ όπως επισημαίνουν οι επιστήμονες, η περιοχή είναι ιδιαίτερα ευάλωτη στην άνοδο της στάθμης της θάλασσας.

Συγκεκριμένα, οι επιστήμονες έκαναν σύγκριση των δορυφορικών εικόνων 33 νησιών από το 1947 έως το 2014, από την οποία προέκυψε ότι πέντε μικρά νησιά με βλάστηση έχουν εξαφανιστεί.

Επιπλέον, η ακτογραμμή έξι άλλων νησιών έχει σημειώσει δραματική υποχώρηση. Σε δύο μάλιστα από αυτά οι κάτοικοι αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τους οικισμούς τους, στους οποίους κατοικούσαν από το 1935, και να μετακινηθούν αλλού.

Σύμφωνα με την έρευνα των επιστημόνων που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Environmental Research Letters, η άνοδος της στάθμης της θάλασσας οφείλεται στο φαινόμενο της υπερθέρμανσης του πλανήτη.

Οι επιστήμονες επισημαίνουν, ωστόσο, ότι αυτός δεν ήταν ο μοναδικός παράγοντας που προκάλεσε την εξαφάνιση των νησιών. Σύμφωνα με αυτούς η ενέργεια των κυμάτων επιδείνωσε την κατάσταση. Ουσιαστικά αυτό σημαίνει ότι τα νησιά σε περιοχές του ωκεανού που είναι περισσότερο εκτεθειμένα σε δυνατά κύματα, επηρεάζονται περισσότερο από την κλιματική αλλαγή.

Μάλιστα οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα νησιά σε μια νότια, πιο προστατευμένη περιοχή των Νήσων του Σολομώντα, δεν παρουσίασαν το ίδιο σημαντική υποχώρηση της ακτογραμμής τους.

Σημειώνεται ότι λόγω της ανόδου της στάθμης της θάλασσας, πριν από δύο χρόνια η πόλη Τάρο, η πρωτεύουσα της επαρχίας Σουαζέλ με πληθυσμό περίπου 1.000 κατοίκους, ανακοίνωσε τις προθέσεις της να ξεκινήσει τη μετεγκατάσταση ολόκληρου του πληθυσμού σε διαφορετικό νησί.